[ALL] Czy można rozebrać i umyć potencjometr przepustnicy?
[ALL] Czy można rozebrać i umyć potencjometr przepustnicy?
Dotyczy Mono Motronica - Koledzy, pytam bo ECU syngalizowało mi problem z nim (namierzam lekko falujące obroty i czasem lekką zadyszkę w trakcie jazdy) a mam podejrzenie że olej kapiący z węża odmy mógł zapaćkać coś w środku. Trochę się brzytwy chwytam no ale nie chce mi się wymieniać całego dołu wtrysku jakby mycie miało coś pomóc.
Pomierzyłem oporności na wszystkich pinach (to jest 2 ślizgowy pot) i niezbyt dokładnie zgadzają się one z katalogowymi - ślizg większego kąta otwarcia ma lekko sinusoidalną charakterystykę (sic) - rośnie od początku choć powinien stać a pod koniec spada lekko. Podejrzewam że jeśli do środka dostał się olej silnikowy to zdecydowanie może on zakłócać rezystancję ślizgów.
Jeśli można to jak go rozebrać żeby nie uszkodzić (nie ma śrub tylko 4 jakby plastikowe nity) oraz czym wymyć ślizgi??
Pozdrawiam wszystki Audi maniaków rezających swe autka weekendem jak ja :mrgreen:
Pomierzyłem oporności na wszystkich pinach (to jest 2 ślizgowy pot) i niezbyt dokładnie zgadzają się one z katalogowymi - ślizg większego kąta otwarcia ma lekko sinusoidalną charakterystykę (sic) - rośnie od początku choć powinien stać a pod koniec spada lekko. Podejrzewam że jeśli do środka dostał się olej silnikowy to zdecydowanie może on zakłócać rezystancję ślizgów.
Jeśli można to jak go rozebrać żeby nie uszkodzić (nie ma śrub tylko 4 jakby plastikowe nity) oraz czym wymyć ślizgi??
Pozdrawiam wszystki Audi maniaków rezających swe autka weekendem jak ja :mrgreen:
Osobiście nie jestem zwolennikiem odkręcania potencjometru przepustnicy od obudowy, ale jezeli chcesz to powinno to Ci się udać bez wiekszego problemu. Pytanie tylko: Po co? Czarna płytka wraz z wtyczką jest uszczelniana oringiem i jeżeli nie była odkręcana wcześniej to nic tam nie powinno sie dostać. Inna sprawa jest taka, że olej z biegiem czasu i pod działaniem grawitacji spłynie w miejsce gdzie nie będzie stwarzał problemów. Ponadto olej jest dielektrykiem, sam z siebie nie przewodzi prądu, no chyba że będzie zawierał opiłki ze ścieżki rezystancyjnej, ale taki przypadek wykluczam. Oryginalnie ślizgacz jest posmarowany smarem. Pozdrawiam.
czarekj,
Mycie potencjometru przepustnicy wymyśliłem sobie sam, ale zanim zdecyduję się na takie rzeźnictwo (wyraźnie kurcze pisze że jest to el nierozbieralny ) to może podpowiesz mi czy takimi wynikami pomiarów rezystancji ślizgów należy się przejmować, wartości referencyjne wg. Dietera Korpa "Sam naprawiam Audi":
ślizg małego kąta otw:
pin 1+2 - - do ok 1/4 zmienna w zakresie 1.6 - 2.19 kOhm potem stałe 2.2 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia zmienna w zakresie 600-3500 Ohm, potem stała]
ślizg dużego kąta otwarcia:
pin 1+4 - praktycznie zmienna w całym zakresie od 1.03 do 2.5 kOhm na końcu (kat bliski 90st) nawet lekko spada do 2.3 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia stała, potem zmienna w zakresie 600-6600 Ohm]
nie wiem co:
pin 1+5 - stała 1,06 kOhm [powinno być: stała 520 - 1300 Ohm] to chyba ok
Wg, mnie charakterystyka ślizgu dużego kąta jest zachwiana, a obydwa ślizgi mają niewłasciwą rezystancję - pytanie tylko czy to może wpływać na głupienie ECU?
Dzięki Czarku że się odezwałeś w temacie!czarekj pisze:Pytanie tylko: Po co?
Mycie potencjometru przepustnicy wymyśliłem sobie sam, ale zanim zdecyduję się na takie rzeźnictwo (wyraźnie kurcze pisze że jest to el nierozbieralny ) to może podpowiesz mi czy takimi wynikami pomiarów rezystancji ślizgów należy się przejmować, wartości referencyjne wg. Dietera Korpa "Sam naprawiam Audi":
ślizg małego kąta otw:
pin 1+2 - - do ok 1/4 zmienna w zakresie 1.6 - 2.19 kOhm potem stałe 2.2 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia zmienna w zakresie 600-3500 Ohm, potem stała]
ślizg dużego kąta otwarcia:
pin 1+4 - praktycznie zmienna w całym zakresie od 1.03 do 2.5 kOhm na końcu (kat bliski 90st) nawet lekko spada do 2.3 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia stała, potem zmienna w zakresie 600-6600 Ohm]
nie wiem co:
pin 1+5 - stała 1,06 kOhm [powinno być: stała 520 - 1300 Ohm] to chyba ok
Wg, mnie charakterystyka ślizgu dużego kąta jest zachwiana, a obydwa ślizgi mają niewłasciwą rezystancję - pytanie tylko czy to może wpływać na głupienie ECU?
Witam ponownie. Niestety nie znam na pamięć wszystkich wartości rezystancji ścieżek potencjometru przepustnicy. Jeżeli istnieja spore rozbieżności pomiędzy danymi książkowymi a wynikami pomiarów to niestety wymiana zespołu przepustnicy będzie nieuchronna. W takiej sytuacji jak Twoja sterownik silnika będzie "wprowadzany" w błąd. Metodykę pomiaru zastosowałeś prawidłową. Pin 1+5 to z tego co pamiętam to równoległe połączenia obu ścieżek i pomiar bez wpływu suwaka. wynikałoby z tego że ścieżki jako takie nie sa poprzerywane natomiast mają wytarcia w miejscu styku ze ślizgaczem. Na upartego mógłbys rozebrać potencjometr i spróbować choć minimalnie zmienić ustawienie płytki względem osi obrotu ślizgacza. Na krótką metę to pomoże jeżeli styki ślizgacza "ustawią się" na niewytartym obszarze. Pozrawiam.
To jasne że nie znasz wszystkich rezystancji no ale od tego podałem referencje. Wygląda na to że potencjometr nie hula jak trza i oszukuje ECU. Zastanawiam się tylko, czy jest szansa kupić sam sprawny potencjometr, czy trzeba, jak piszą, wymieniać cały dół wtrysku ...czarekj pisze:W takiej sytuacji jak Twoja sterownik silnika będzie "wprowadzany" w błąd
Dziękuję za pomoc!
- Fantomas_29
- Forum Audi 80
- Posty: 463
- Rejestracja: 05 cze 2007, 22:17
- Lokalizacja: Dobieszowice/śląsk
- Kontakt:
Witam
mam ten sam problem z potencjometrem tylko ze ja juz mojego odkrecałem i stało sie jest wytarty od poczatku do połowy. Auto nie ma ssania troche słabo ciagnie do 2000obr za ta wartosc po nacisnieciu gazu chce urwac koła. Przymierzam sie do kupna potencjometru z allegro gość powiedział mi ze pewnie na 100% bedzie działać. Szukałem tez uzywek ale ciezko nikt nie chce sprzedac samej płytki a na nowa przepustnice mnie nie stac 1000zł bo tyle kosztuje.
mam ten sam problem z potencjometrem tylko ze ja juz mojego odkrecałem i stało sie jest wytarty od poczatku do połowy. Auto nie ma ssania troche słabo ciagnie do 2000obr za ta wartosc po nacisnieciu gazu chce urwac koła. Przymierzam sie do kupna potencjometru z allegro gość powiedział mi ze pewnie na 100% bedzie działać. Szukałem tez uzywek ale ciezko nikt nie chce sprzedac samej płytki a na nowa przepustnice mnie nie stac 1000zł bo tyle kosztuje.
- Fantomas_29
- Forum Audi 80
- Posty: 463
- Rejestracja: 05 cze 2007, 22:17
- Lokalizacja: Dobieszowice/śląsk
- Kontakt:
tu masz dane i wykres przebiegu sygnału na tps'ie
Napięcie zasilania pin 5 : 5V
Napięcie wyjściowe pin 2 : 0-5V (kształt fali A)
Napięcie wyjściowe pin 4 : 0-5V (kształt fali B)
Opór pomiędzy pinami 1 i 5 : 520 - 1300 Ohm
Informacje o kształcie fali: Sygnały wyjsciowe podczas otwierania przepustnicy
Swoja drogą popieram przedmówcę odnośnie rozbierania i czyszczenia TPS'u
później mogą byc kłopoty bo trzeba to ustawić :roll:
pozatym jest to element hermetyczny czyli nic tam oprócz powietrza nie powinno być.
[ Dodano: 2008-07-19, 23:32 ]
jak chcesz to ja mam w domu całą przepustnicę od ABT
ale juz tps był otwierany :!:
Napięcie zasilania pin 5 : 5V
Napięcie wyjściowe pin 2 : 0-5V (kształt fali A)
Napięcie wyjściowe pin 4 : 0-5V (kształt fali B)
Opór pomiędzy pinami 1 i 5 : 520 - 1300 Ohm
Informacje o kształcie fali: Sygnały wyjsciowe podczas otwierania przepustnicy
Swoja drogą popieram przedmówcę odnośnie rozbierania i czyszczenia TPS'u
później mogą byc kłopoty bo trzeba to ustawić :roll:
pozatym jest to element hermetyczny czyli nic tam oprócz powietrza nie powinno być.
[ Dodano: 2008-07-19, 23:32 ]
jak chcesz to ja mam w domu całą przepustnicę od ABT
ale juz tps był otwierany :!:
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 23 sie 2009, 21:09
- Imię: Mateusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.0 ACE
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
ślizg małego kąta otw:
pin 1+2 - - do ok 1/4 zmienna w zakresie 1.6 - 2.19 kOhm potem stałe 2.2 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia zmienna w zakresie 600-3500 Ohm, potem stała]
ślizg dużego kąta otwarcia:
pin 1+4 - praktycznie zmienna w całym zakresie od 1.03 do 2.5 kOhm na końcu (kat bliski 90st) nawet lekko spada do 2.3 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia stała, potem zmienna w zakresie 600-6600 Ohm]
nie wiem co:
pin 1+5 - stała 1,06 kOhm [powinno być: stała 520 - 1300 Ohm] to chyba ok
witam mam takie same rezystencje jak powyżej wiec, mam uszkodzony potencjometr bo wątpię ze ten sam silnik i te same wartości wiec chyba ok jak sadzicie
pin 1+2 - - do ok 1/4 zmienna w zakresie 1.6 - 2.19 kOhm potem stałe 2.2 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia zmienna w zakresie 600-3500 Ohm, potem stała]
ślizg dużego kąta otwarcia:
pin 1+4 - praktycznie zmienna w całym zakresie od 1.03 do 2.5 kOhm na końcu (kat bliski 90st) nawet lekko spada do 2.3 kOhm [powinno być: od 0 do 1/4 otwarcia stała, potem zmienna w zakresie 600-6600 Ohm]
nie wiem co:
pin 1+5 - stała 1,06 kOhm [powinno być: stała 520 - 1300 Ohm] to chyba ok
witam mam takie same rezystencje jak powyżej wiec, mam uszkodzony potencjometr bo wątpię ze ten sam silnik i te same wartości wiec chyba ok jak sadzicie
Witam, mam pytanie odnośnie tego nieszczęsnego potencjometru. Mam falujące obroty, spadają do bardzo niskich wartości przy odpalaniu lub wciśnięciu sprzęgła podczas jazdy. Okazało sie że to wina uszkodzonego potencjometru przepływomierza. Już miałem dzisiaj zamówić cały przepływomierz ale właśnie zobaczyłem, że kiedy całkiem go odepne to obroty zachowują się normalnie, nie falują ani nie spadają poniżej 1000. Czy można w takim razie tak jeździć czy coś sie stanie?
jestem trochę zielony w tym temacie więc proszę o wyrozumiałą pomoc.delik pisze:ślizg małego kąta otw:
pin 1+2 - od 0 do 1/4 otwarcia zmienna w zakresie 600-3500 Ohm, potem stała
ślizg dużego kąta otwarcia:
pin 1+4 - praktycznie od 0 do 1/4 otwarcia stała, potem zmienna w zakresie 600-6600 Ohm
nie wiem co:
pin 1+5 - powinno być: stała 520 - 1300 Ohm
czy opis "zmienna w zakresie 600-3500 Ohm" oznacza, że rezystancja powinna zmieniać się dokładnie w zakresie od 600 do 3500 Ohm? Czy poprostu chodzi o to że powinna mieścić się w tym zakresie?
U mnie wyniki kształtują się następująco:
pin 1+2 to zmienna od 1250 do 1700 Ohm
pin 1+4 to zmienna od 850 - 2000 Ohm
dodam, że auto jak na ABT moim zdaniem przyspiesza rewelacyjnie bez żadnych czkawek z prędkością maksymalną też nie ma problemu. Czy wygląda to OK?
Proszę o pomoc.
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8403
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Nie to jest tolerancja ma tylko się mieścić w tym zakresie, może być nawet 800-3000Ohm.Pio80tr pisze:zmieniać się dokładnie w zakresie od 600 do 3500 Ohm
Najważniejszy jest pomiar 1-5.
Ogólnie to nie jest procedura ustawiania TPS to się inaczej ustawia. 0.24V na wyjściu przy zamkniętej całkowicie przepustnicy.
Jak jest procedura ustawiania TPS?Jarewa pisze:Nie to jest tolerancja ma tylko się mieścić w tym zakresie, może być nawet 800-3000Ohm.Pio80tr pisze:zmieniać się dokładnie w zakresie od 600 do 3500 Ohm
Najważniejszy jest pomiar 1-5.
Ogólnie to nie jest procedura ustawiania TPS to się inaczej ustawia. 0.24V na wyjściu przy zamkniętej całkowicie przepustnicy.
Pomiędzy jakimi pinami ma być 0.24V?
Przepustnica całkiem zamknięta czyli nie całkiem tak jak na biegu jałowym tak ?