[b4 2.0 ABK] Jak zaprojektować rurowy kolektor wydechowy?
- luk_OP_Q89
- Forum Audi 80
- Posty: 1288
- Rejestracja: 11 lip 2008, 14:45
- Lokalizacja: OPOLE
Wypowiedzi pt."gdybyś" , "tobyś" nie skomentuje.
Nie jest prawdą że nie warto spawac kolektora od podstaw i że jeżeli czasy otwarcia w rozrządzie nie są wystarczająco długie aby wykorzystac zjawisko fali (wymieniony wąski zakres obrotów) to taki kolektor nic nie da.Mierząc w wykorzystywanie zjawisk falowych w usprawnieniu procesu napełniania/opróżniania komór spalania od razu trzeba zakładac budowę dolotu i wydechu od podstaw.Tylko wtedy istnieje realny wpływ na długośc fali.
Sportowy kolektor to przede wszystkim łatwiejsze i sprawniejsze opróżnianie cylindrów czyli zmniejszenie oporów i jest to realny zysk.Długośc takiego kolektora ma bezpośredni wpływ na charakterystykę silnika i nie powinna byc przypadkowa.Aby wykorzystac potencjał nowego kolektora od razu należy zakładac przebudowę dolotu i kpl.sportowy czy jak kto woli luzniejszy wydech.
Apropo samego spawania,można z kolanek-czyli idziemy i kupujemy kolanka hamburskie spawarka i heja.Albo z rur,tutaj mała podpowiedz , jeżeli przy grzaniu i gięciu rury nie chcesz aby się załamywała i zmniejszała średnicę wewnętrzną trzeba do środka wsypac piasek gną się pięknie i nic się nie załamuje
Nie jest prawdą że nie warto spawac kolektora od podstaw i że jeżeli czasy otwarcia w rozrządzie nie są wystarczająco długie aby wykorzystac zjawisko fali (wymieniony wąski zakres obrotów) to taki kolektor nic nie da.Mierząc w wykorzystywanie zjawisk falowych w usprawnieniu procesu napełniania/opróżniania komór spalania od razu trzeba zakładac budowę dolotu i wydechu od podstaw.Tylko wtedy istnieje realny wpływ na długośc fali.
Sportowy kolektor to przede wszystkim łatwiejsze i sprawniejsze opróżnianie cylindrów czyli zmniejszenie oporów i jest to realny zysk.Długośc takiego kolektora ma bezpośredni wpływ na charakterystykę silnika i nie powinna byc przypadkowa.Aby wykorzystac potencjał nowego kolektora od razu należy zakładac przebudowę dolotu i kpl.sportowy czy jak kto woli luzniejszy wydech.
Apropo samego spawania,można z kolanek-czyli idziemy i kupujemy kolanka hamburskie spawarka i heja.Albo z rur,tutaj mała podpowiedz , jeżeli przy grzaniu i gięciu rury nie chcesz aby się załamywała i zmniejszała średnicę wewnętrzną trzeba do środka wsypac piasek gną się pięknie i nic się nie załamuje
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Nie czepiaj się, jestem ze wsi.luk_OP_Q89 pisze:Wypowiedzi pt."gdybyś" , "tobyś" nie skomentuje.
Wg. mnie to budowa wydechu i dolotu zgodnie ze sztuką wyścigową pozwoli wykorzystać przede wszystkim zjawiska dynamiczne. Bez zmiany wałka rozrządu działanie falowe dalej będzie uzyskiwane w wąskim zakresie obrotów.luk_OP_Q89 pisze: Nie jest prawdą że nie warto spawac kolektora od podstaw i że jeżeli czasy otwarcia w rozrządzie nie są wystarczająco długie aby wykorzystac zjawisko fali (wymieniony wąski zakres obrotów) to taki kolektor nic nie da.Mierząc w wykorzystywanie zjawisk falowych w usprawnieniu procesu napełniania/opróżniania komór spalania od razu trzeba zakładac budowę dolotu i wydechu od podstaw.Tylko wtedy istnieje realny wpływ na długośc fali.
Pisząc o zaniechaniu budowy kolektora chodziło mi tylko i wyłącznie o kolektory rurowy, równoległościowy, który buduje się po to aby do maksimum wykorzystać zjawiska falowe w układzie przelotowym.
Kolektor taki nie jest konieczny ze względu na to co napisałem wyżej.
Zamontowanie poprawnie zaprojektowanego, gładkiego wewnątrz i przemyślanego kolektora najprawdopodobniej da dobry efekt, w połączeniu z przemyślanym wydechem
i lekko zmodyfikowanym dolotem zdecydowanie poprawi napełnianie cylindrów (chociaż mody na dolocie to śliska sprawa - bez pomiarów łatwiej pogorszyć niż poprawić).
Ostatnio zmieniony 30 mar 2011, 07:55 przez HeavenQueen, łącznie zmieniany 1 raz.
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
- luk_OP_Q89
- Forum Audi 80
- Posty: 1288
- Rejestracja: 11 lip 2008, 14:45
- Lokalizacja: OPOLE
Nie czepiam się , ja też jestem ze wsi :mrgreen:HeavenQueen pisze:Nie czepiaj się, jestem ze wsi.
Rury w baranach czyli w sportowym kolektorze powinny (na ile to możliwe) być równej długości,nawet olewając zjawiska falowe opory/ciśnienia w opróżnianiu poszczególnych garów mają wpływ na reakcje na gaz , łatwość wkręcania na obroty i kulturę pracy jednostki.
Przeciwnie,jedną z pierwszych.Po prostu jej zaawansowanie winno być stosowne do innych modyfikacji w aucie.Rychu82 pisze:no to też inna sprawa że układ wydechowy powinien być ostatnią modyfikacją mechaniczną w aucie
chyba zaprzeczyłeś sam sobie"winno być stosowne do innych modyfikacji w aucie";-)luk_OP_Q89 pisze:Nie czepiam się , ja też jestem ze wsi :mrgreen:HeavenQueen pisze:Nie czepiaj się, jestem ze wsi.
Rury w baranach czyli w sportowym kolektorze powinny (na ile to możliwe) być równej długości,nawet olewając zjawiska falowe opory/ciśnienia w opróżnianiu poszczególnych garów mają wpływ na reakcje na gaz , łatwość wkręcania na obroty i kulturę pracy jednostki.Przeciwnie,jedną z pierwszych.Po prostu jej zaawansowanie winno być stosowne do innych modyfikacji w aucie.Rychu82 pisze:no to też inna sprawa że układ wydechowy powinien być ostatnią modyfikacją mechaniczną w aucie
wydech a w szczególności kolektor dobierasz pod daną jednostke sprawdzając parametry spalin(prędkość,ilość,itp.)
raczej ciężko przewidzieć wcześniej co będzie wydalane z głowicy(zanim ulepszysz sprawność dolotu,zwiększysz ciśnienie użyteczne, zwiększysz pojemność czy co tam sobie wymyślisz)
no tak nawet na logike to nie wychodzi inaczej
- trepek
- Forum Audi 80
- Posty: 5446
- Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
- Imię: Grzegorz
- Model: Inny
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.6 ABC+lpg
- Lokalizacja: Olkusz
A czasem nie powinny poszczególne kanały dawać takiego samego oporu? Bo raczej trudno, by prędkość gazów wylotowych na końcu 50cm prostej rurki była taka sama jak na tak samo długim kawałku rurki z dwoma prostokątnymi zagięciami (długość rurki liczona w osi). A jak różna prędkość na wylocie to również różny czas przelotu gazu przez "rurkę" co może doprowadzić do "zatorów" i "kolizji" porcji gazu w miejscu łączenia rurek.luk_OP_Q89 pisze: baranach czyli w sportowym kolektorze powinny (na ile to możliwe) być równej długości
Wydaje mi się, że wykorzystując podstawową wiedzę dobrze kombinuję, o co może chodzić w tych całych barankach
- luk_OP_Q89
- Forum Audi 80
- Posty: 1288
- Rejestracja: 11 lip 2008, 14:45
- Lokalizacja: OPOLE
Rychu82,
Chyba jednak nie zaprzeczam.
Nawet jeżeli jedyną modyfikacją jest wydech to jest na plus dla parametrów.
trepek, Zwróc uwagę że w sport.kolektorach nie występują zagięcia 90-stopni.
Zagięcia są tak łagodne jak to możliwe stąd "barany" a nie "kwadraciaki"
Po drugie za kolektorem jest wydech który stawia jakiś opór potrzebny do stabilizacji ciśnień gazów(dlatego mało który motor będzie miał optymalne parametry kompletnie bez wydechu i bez jakiegokolwiek oporu w wylocie spalin)Łączenie np. 4-2-1 lub 4-1 nie jest przypadkowe , podobnie jak fakt że poszczególne kanały kolektora łączą się równomiernie a nie np.Co 10cm wchodzi rura z poszczególnego kanału kolektora w wydech.
Chyba jednak nie zaprzeczam.
Nawet jeżeli jedyną modyfikacją jest wydech to jest na plus dla parametrów.
Owszem można policzyc wcześniej co będzie wyrzucane z głowicy.Tak np.W silniku wolnossącym kanał wydechowy w głowicy oraz wejście w kolektor wydechowy nie powinny miec większej średnicy niż średnica przelotu przez zawór wydechowy przy max.otwarciu zaworu wydechowego.Rychu82 pisze:wydech a w szczególności kolektor dobierasz pod daną jednostke sprawdzając parametry spalin(prędkość,ilość,itp.)
raczej ciężko przewidzieć wcześniej co będzie wydalane z głowicy(zanim ulepszysz sprawność dolotu,zwiększysz ciśnienie użyteczne, zwiększysz pojemność czy co tam sobie wymyślisz
trepek, Zwróc uwagę że w sport.kolektorach nie występują zagięcia 90-stopni.
Zagięcia są tak łagodne jak to możliwe stąd "barany" a nie "kwadraciaki"
Po drugie za kolektorem jest wydech który stawia jakiś opór potrzebny do stabilizacji ciśnień gazów(dlatego mało który motor będzie miał optymalne parametry kompletnie bez wydechu i bez jakiegokolwiek oporu w wylocie spalin)Łączenie np. 4-2-1 lub 4-1 nie jest przypadkowe , podobnie jak fakt że poszczególne kanały kolektora łączą się równomiernie a nie np.Co 10cm wchodzi rura z poszczególnego kanału kolektora w wydech.
luk_OP_Q89, wszystko się zgadza ale i tak wydech powinieneś dobrać pod parametry spalin jakie uzyskasz po zrobieniu wszystkich innych modernizacji. Jak zrobisz najpierw wydech to OK podniesie Ci moc i moment ale lepsze efekty będziesz miał jak zrobisz dedykowany pod to co Ci rzeczywiście wydala z głowicy i inaczej nie będzie