[b4 1.9 TDI Z1] Kiedy odpalać ?
[b4 1.9 TDI Z1] Kiedy odpalać ?
To chyba najgłupsze pytanie jakie chyba przyjdzie mi tu zadać, ale wczorajsza rozmowa z ojcem skłoniła mnie do jego zadania.
Jak wiadomo jest już chłodno,moja kruszynka ciężko pali ale pali,przed każdą dłuższą przerwą świece grzeją (nic nowego) i tu jest moje pytanie: staruszek mówi że jak przestanie świecić kontrolka od świec żarowych to można odpalać,mi sprzedający mówił że odpalać można dopiero jak stuknie(?) charakterystycznie jakiś tam przekaźnik pod maską.
Może ktoś rzucić światło na ten mały spór,czym może grozić odpalanie niedogrzanego(?) silnika ?
Jak wiadomo jest już chłodno,moja kruszynka ciężko pali ale pali,przed każdą dłuższą przerwą świece grzeją (nic nowego) i tu jest moje pytanie: staruszek mówi że jak przestanie świecić kontrolka od świec żarowych to można odpalać,mi sprzedający mówił że odpalać można dopiero jak stuknie(?) charakterystycznie jakiś tam przekaźnik pod maską.
Może ktoś rzucić światło na ten mały spór,czym może grozić odpalanie niedogrzanego(?) silnika ?
- goldi j51
- Forum Audi 80
- Posty: 3625
- Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
- Imię: Robert
- Model: Audi A6
- Nadwozie: Sedan
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Ja natomiast robię tak jeśli są duże mrozy tak od -15 stopni to odpalam po usłyszeniu jak cyknie przekaznik natomiast poniżej tej temperatury odpalam normalnie jak kontrolka zgaśnie
Jeśli masz wszystko sprawne czyli świece kąt wtrysku dobre paliwo i akumulator to nawet na spalonych świecach sprawny klekot odpali
Jeśli masz wszystko sprawne czyli świece kąt wtrysku dobre paliwo i akumulator to nawet na spalonych świecach sprawny klekot odpali
Z racji tego ze posiadam Voltomierz to wiem jak duze pobory sa podczas odpalania zaraz po zgaśnieciu kontroli i jak przekażnik pstryknie.
Zdecydowanie polecam poczekac na pstrykniecie.
Nie czekając tylko zapalając odrazu jest duzo wiekszy pobor pradu i wcale lepiej nie zapala wtedy... Jak nie masz Voltomierza to zaobserwuj jak podczas grzania świec ci lampka przygasa a po pstryknieciu zaczyna jasniej świecic... dołóz do tego prąd na rozruch i zobacz jakie obciązenie jest...
Tyle ode mnie - każdy niech zapala jak uważa za stosowne...
Zdecydowanie polecam poczekac na pstrykniecie.
Nie czekając tylko zapalając odrazu jest duzo wiekszy pobor pradu i wcale lepiej nie zapala wtedy... Jak nie masz Voltomierza to zaobserwuj jak podczas grzania świec ci lampka przygasa a po pstryknieciu zaczyna jasniej świecic... dołóz do tego prąd na rozruch i zobacz jakie obciązenie jest...
Tyle ode mnie - każdy niech zapala jak uważa za stosowne...
Hmm,widzę zdania podzielone, ale własnie testowałem Kruszynkę i co zauważyłem:
-jak czekałem na stukniecie stycznika to musiałem z 2 sekundy potrzymać na zapłonie żeby silnik zapalił
-jak załączyłem 2-3 sekundy po zgaśnięciu kontrolki,silniczek moment zaskoczył,praktycznie bez chełtania .
Teraz jestem jeszcze bardziej zielony <buu>
-jak czekałem na stukniecie stycznika to musiałem z 2 sekundy potrzymać na zapłonie żeby silnik zapalił
-jak załączyłem 2-3 sekundy po zgaśnięciu kontrolki,silniczek moment zaskoczył,praktycznie bez chełtania .
Teraz jestem jeszcze bardziej zielony <buu>
No i chyba właśnie tak ma być. Dlatego właśnie w silnikach z wirową komorą spalania świece grzeją jeszcze długo. Tak to zostało wymyślone, żeby grzały jeszcze chwilę po zgaśnięciu kontrolki. Pobór prądu, owszem, ale temperatura swoją drogą.andi77 pisze:aczkolwiek świece nadal grzeją przez pewien czas.
- rodzynek87
- Forum Audi 80
- Posty: 382
- Rejestracja: 10 paź 2010, 16:06
- Lokalizacja: Gdynia
hehe Panowie odpalajcie jak chcecie i jak wam wygodnie ale przypomne że istnieje cos takiego jak prawo Ohma i Kirchoffa 2 wiadomo, że po pyknięciu rozrusznik bedzie miał wiecej mocy, bo zaden z odbiorników nie bedzie robił spadku napięcia na akumulatorze ani nie obciążał dodatkowo akumulatora jak ktoś nie ma miernika moze to łatwo obliczyc
przyjmijmy, że mamy rozrusznik (szczerze nie wiem jaką moc ma nasz) o mocy 3kW na wale i instalacje o napieciu 12V (akumulatory kwasowe w zaleznosci od stanu maja 12-14,4V)
Rezystancja Rozrusznika = (12V)*(12V)/3000W = 0,048om
I = 12V/0,048=250A -prąd, który powinien być dostarczony rozrusznikowi aby jego sprawność była odpowiednia
ale w rzeczywistości mamy jeszcze rezystancje kabli i UWAGA- kazdy akumulator ma rezystancje wew. około 0,4oma dlatego w rzeczywisosci
I = 12V/(0,048 +rezystanja akumulatora(0,04))= 137A
I = 12V/(0,048 +rezystanja akumulatora(0,04)+ rezystancja świec i innych odbiorników) - prąd ktory ma dojsc dorozrusznika nie wystarcza;p
nie wierzycie to sprobujcie właczyc dmuchawe na 4, podgrzewane fotele i swiatła zobaczycie jak bedzie ciezko:)
, dodam od siebie, że idzie zima i warto zająć się klemami rezystancja żędu 0.4 ohma i można miec duze problemy z odpaleniem;/
przyjmijmy, że mamy rozrusznik (szczerze nie wiem jaką moc ma nasz) o mocy 3kW na wale i instalacje o napieciu 12V (akumulatory kwasowe w zaleznosci od stanu maja 12-14,4V)
Rezystancja Rozrusznika = (12V)*(12V)/3000W = 0,048om
I = 12V/0,048=250A -prąd, który powinien być dostarczony rozrusznikowi aby jego sprawność była odpowiednia
ale w rzeczywistości mamy jeszcze rezystancje kabli i UWAGA- kazdy akumulator ma rezystancje wew. około 0,4oma dlatego w rzeczywisosci
I = 12V/(0,048 +rezystanja akumulatora(0,04))= 137A
I = 12V/(0,048 +rezystanja akumulatora(0,04)+ rezystancja świec i innych odbiorników) - prąd ktory ma dojsc dorozrusznika nie wystarcza;p
nie wierzycie to sprobujcie właczyc dmuchawe na 4, podgrzewane fotele i swiatła zobaczycie jak bedzie ciezko:)
, dodam od siebie, że idzie zima i warto zająć się klemami rezystancja żędu 0.4 ohma i można miec duze problemy z odpaleniem;/
rodzynek87, wszystko się zgadza ale jest też coś takiego jak temperatura. Tzn nie chodzi tylko o to, żeby zagrzać świece, tylko one wspomagają jeszcze pierwsze sekundy po odpaleniu jeżeli zapalisz po zgaśnięciu kontrolki. Jeżeli zaczekasz to zanim rozrusznik zakręci to temperatura zamiast jeszcze rosnąć już zaczyna spadać.
- misiekdzwon
- Forum Audi 80
- Posty: 599
- Rejestracja: 12 lis 2007, 19:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Złotoryja
do sklepu po nowy akumulator i do kliniki rozruszników jak tak dalej bedziesz robił...burdi pisze:Taka jest w końcu jej rola. Gaśnie -> kręcisz -> jedziesz.
Zreszta bardzo obrazowo kolega rodzynek87, przestawił to, co ja opisałem przyglądając sie na Voltomierz...
Ale mądre słowa padły :
Pozdrrodzynek87 pisze: Panowie odpalajcie jak chcecie i jak wam wygodnie