[B4 ABT] wiązka elektryczna po nadpaleniu - wymiana
[B4 ABT] wiązka elektryczna po nadpaleniu - wymiana
Witam!
Przez włącznik światełka w schowku pasażera omal nie spalił mi się samochód, włącznik ten posiada nieizolowane konektorki jak się wysunie to potrafi zrobić niefortunne zwarcie. W taki sposób spalił się prawie przewód od tegoż włącznika pociągając za sobą sąsiednie przewody aż do samej kostki pod bezpiecznikami. Wiązka była cała rozpruta i izolowałem taśmą wszystkie popalone kabelki, nie wygląda to już zbyt ciekawie a zaizolowana wiązka nie mieści się już w korytku po kierownicą. Myślałem o zmianie wiązki, kolega ma rozbitą B4 z 92r, tylko zanim do tego się zabiorę, chciałbym się zapytać, czy da radę to zrobić bez zdejmowania całej deski, czy są te wtyki gdzie połączone w jakichś miejscach, ze nie da rady się dostać po zdjęciu półki pod kierownicą i schowka pasażera? I najważniejsze, czy te wiązki są wymienne, czy muszę szukać auta z tego samego roku(kolega ma jeden przycisk więcej na konsoli, ja mam 4 on 5)?
Swoją droga kolega mi wspominał, że robił takie nadpalone kabelki od tego schowka już kilka razy (tylko, że jemu trafiał się auta, z przewodem nadpalonym tylko do okolic kierownicy, więc wystarczyło go wyciąć), to jakaś wada fabryczna, bo zamiast spalić bezpiecznika, to się przewód grzeje.
Przez włącznik światełka w schowku pasażera omal nie spalił mi się samochód, włącznik ten posiada nieizolowane konektorki jak się wysunie to potrafi zrobić niefortunne zwarcie. W taki sposób spalił się prawie przewód od tegoż włącznika pociągając za sobą sąsiednie przewody aż do samej kostki pod bezpiecznikami. Wiązka była cała rozpruta i izolowałem taśmą wszystkie popalone kabelki, nie wygląda to już zbyt ciekawie a zaizolowana wiązka nie mieści się już w korytku po kierownicą. Myślałem o zmianie wiązki, kolega ma rozbitą B4 z 92r, tylko zanim do tego się zabiorę, chciałbym się zapytać, czy da radę to zrobić bez zdejmowania całej deski, czy są te wtyki gdzie połączone w jakichś miejscach, ze nie da rady się dostać po zdjęciu półki pod kierownicą i schowka pasażera? I najważniejsze, czy te wiązki są wymienne, czy muszę szukać auta z tego samego roku(kolega ma jeden przycisk więcej na konsoli, ja mam 4 on 5)?
Swoją droga kolega mi wspominał, że robił takie nadpalone kabelki od tego schowka już kilka razy (tylko, że jemu trafiał się auta, z przewodem nadpalonym tylko do okolic kierownicy, więc wystarczyło go wyciąć), to jakaś wada fabryczna, bo zamiast spalić bezpiecznika, to się przewód grzeje.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
Aż sie wierzyć nie chce, że spaliło wiązkę zamiast bezpiecznik :shock:
Miałem też z tym problem i mi tylko paliło bezpiecznik (nie wiedziałem dlaczego się przepalał, a przyczyną okazały się właśnie przewody od włącznika oświetlenia schowka).
Jak już wymienisz wiązkę na nową, to przy okazji zaizoluj konektory od włącznika albo taśmą izolacyjną, albo koszulką termokurczliwą.
Pozdrawiam.
Miałem też z tym problem i mi tylko paliło bezpiecznik (nie wiedziałem dlaczego się przepalał, a przyczyną okazały się właśnie przewody od włącznika oświetlenia schowka).
Jak już wymienisz wiązkę na nową, to przy okazji zaizoluj konektory od włącznika albo taśmą izolacyjną, albo koszulką termokurczliwą.
Pozdrawiam.
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
mysle ze wiem skad sie tak wam dzieje
otoz mozliwe ze w tych autach sie lampka wcale nie wylaczala poprzez zamkniecie skrytki na rekawiczki, wiec wypada to sprawdzic i wyregulowac styk w zamku schowka, aby rolaczal swiatelko, no i przedewszystkim stosowac bezpieczniki, a nie jakies niewiadomo co z marketu chinolstwo
tak czy siak nie prawdopodobne ze przy tym zwarciu nie zauwazyles braku podswietlenia zegarow i wlacznikow na konsoli srodkowej
otoz mozliwe ze w tych autach sie lampka wcale nie wylaczala poprzez zamkniecie skrytki na rekawiczki, wiec wypada to sprawdzic i wyregulowac styk w zamku schowka, aby rolaczal swiatelko, no i przedewszystkim stosowac bezpieczniki, a nie jakies niewiadomo co z marketu chinolstwo
tak czy siak nie prawdopodobne ze przy tym zwarciu nie zauwazyles braku podswietlenia zegarow i wlacznikow na konsoli srodkowej
Ostatnio zmieniony 31 sie 2011, 14:09 przez Szara80tkaTdi, łącznie zmieniany 1 raz.
Dzięki za zdjęcia Aldi, z tego co widać to kończą się one głównie na podświetleniu pokręteł i włącznikach, jak patrzałem u siebie spod kierownicy to ta wiązka prowadziła trochę dalej w prawa stronę tylko nie wiem, gdzie się kończy, na pewno idą przewody do żarówki i przycisku.
Ciągle świecąca żarówka nie mogła przegrzać przewodu, chyba że ktoś tam by wsadził żarówkę 10W lub więcej, myślę że te nieizolowane konektorki to nieprzemyślana sprawa. Poza tym żarówka się u mnie nie świeciła cały czas a na konektorku było widać czarne miejsce gdzie się stykał z tym metalowym uchwytem.
Czy ma ktoś może taką wiązkę zbędną? Dziś zauważyłem, że ktoś koledze wyciął wtyczki od radia >:\
Ciągle świecąca żarówka nie mogła przegrzać przewodu, chyba że ktoś tam by wsadził żarówkę 10W lub więcej, myślę że te nieizolowane konektorki to nieprzemyślana sprawa. Poza tym żarówka się u mnie nie świeciła cały czas a na konektorku było widać czarne miejsce gdzie się stykał z tym metalowym uchwytem.
Czy ma ktoś może taką wiązkę zbędną? Dziś zauważyłem, że ktoś koledze wyciął wtyczki od radia >:\
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
Zaizoluj konektorki taśmą lub termokurczem i po kłopocie. Sam tak mam zrobione i ani jednego zwarcia nie miałem od tej pory.
-> Przemo, kolega Rafgc na pewno by to zauważył, ale problem polega na tym, że skoro przypaliły się porządnie przewody to znak, że bezpiecznik był zadrutowany lub wsadzony o wiele za duży i on wytrzymał, a przewody nie wytrzymały :roll:
U mnie bezpiecznik od tego obwodu ma 5A i przy zwarciu momentalnie się przepali, przewody nawet nie zdążą się zrobić letnie w dotyku
-> Przemo, kolega Rafgc na pewno by to zauważył, ale problem polega na tym, że skoro przypaliły się porządnie przewody to znak, że bezpiecznik był zadrutowany lub wsadzony o wiele za duży i on wytrzymał, a przewody nie wytrzymały :roll:
U mnie bezpiecznik od tego obwodu ma 5A i przy zwarciu momentalnie się przepali, przewody nawet nie zdążą się zrobić letnie w dotyku
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Tak mniej więcej idą, zaczyna się ta wiązka pod skrzynką bezpieczników po drodze wpada coś z kostek obok kolumny kierowniczej dalej stacyjka i konsola środkowa oraz najdalej nieszczęsne oświetlanie schowka.rafgc pisze:z tego co widać to kończą się one głównie na podświetleniu pokręteł i włącznikach, jak patrzałem u siebie spod kierownicy to ta wiązka prowadziła trochę dalej w prawa stronę tylko nie wiem, gdzie się kończy, na pewno idą przewody do żarówki i przycisku.
Ta część która idzie wzdłuż brzegu deski rozdzielczej (tam gdzie półka na nogami kierowcy) jest przykręcana kilkunastoma wkrętami. Aby wygodnie dobrać się do części ze środka trzeba by trochę porozbierać "konsole środkową".
No to jeśli poza podświetleniem nawiewu i przyciskami na środkowym panelu nie ma nic dalej prócz żarówki, to jest to dla mnie raczej dobra wiadomość, więc pozostaje mi tylko poszukać wiązki za auta, które ma takie same włączniki na środku jak mój.
Nie zawsze dochodzi do pełnego zwarcia, czasami jest tak, że jest słaby styk i prąd sobie płynie nagrzewając przewód, bezpiecznik działa szybko ale przy prądzie przekraczającym kilka razy jego wartość znamionową, a nie od razu powyżej 5A.
Nie zawsze dochodzi do pełnego zwarcia, czasami jest tak, że jest słaby styk i prąd sobie płynie nagrzewając przewód, bezpiecznik działa szybko ale przy prądzie przekraczającym kilka razy jego wartość znamionową, a nie od razu powyżej 5A.
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
nie zrozumielismy sie,rafgc pisze:No to jeśli poza podświetleniem nawiewu i przyciskami na środkowym panelu nie ma nic dalej prócz żarówki, to jest to dla mnie raczej dobra wiadomość, więc pozostaje mi tylko poszukać wiązki za auta, które ma takie same włączniki na środku jak mój.
napisalem ze ty majac rzekome zwarcie w instalacji na tym bezpieczniku, nie bylo braku podswietlenia w tych miejscach co wyzej napisalem, a to co cie interesuje przeciez mozesz wziasc z dowolnego auta co ma ten schowek czyli z kazdego
zwarcie to zwarcie, i niema takiego czegos jak "polzwarcie" ani niema takiego czegos ze bezpiecznik sie nie spala po przekroczeniu swojej wartosci, to sa normy, i po przekroczeniu ich musi sie przepalic, w innym wypadku nie spelnia swego zadania
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
Zwarcie, to zwarcie, ale funkcjonuje też termin przetężenie/przeciążenie i to jest odmienna sprawa.
Przy przeciążeniu (przekroczenie dopuszczalnej długotrwałej obciążalności przewodu) bezpiecznik też zadziała, ale nie natychmiast jak w przypadku zwarcia, tylko po upływie określonego czasu, takiego żeby przewód nie uległ uszkodzeniu.
Przy przeciążeniu (przekroczenie dopuszczalnej długotrwałej obciążalności przewodu) bezpiecznik też zadziała, ale nie natychmiast jak w przypadku zwarcia, tylko po upływie określonego czasu, takiego żeby przewód nie uległ uszkodzeniu.
Miałem różne sprawy na głowie i dawno nie zaglądałem. Otóż nie sposób zauważyć w dzień tego podświetlenia jak jest licznik ściemniony, a tym bardziej chyba nie skupiasz się na tym podczas jazdy czy przyciski są podświetlane tymi słabymi żaróweczkami, zresztą najpierw poleciał dym a dopiero potem przepalił się bezpiecznik. Przekroczenia wartości znamionowej bezpiecznika nie powoduje jego przepalenia ot tak bo prąd wzrósł 0.1A ponad 5A, skuteczność bezpiecznika wzrasta wraz z ilorazem prądu znamionowego i zwarciowego, są różne rodzaje bezpieczników - szybkie, zwłoczne - tak naprawdę to szybkie działanie bezpiecznika zaczyna się gdzieś od 3-5-krotności prądu znamionowego. Jeśli weźmiesz taki bezpiecznik 5A i obciążysz go prądem 6A, to sobie trochę poczekasz zanim się nagrzeje i przepali, przy niepełnym zwarciu, czyli tak jak u mnie było, bezpiecznik nie zdążył się przepalić nim ten cienki przewodzik od żarówki się nagrzał (im cieńszy przewodzik tym mniejszy prąd potrzebny do nagrzania).Szara80tkaTdi pisze: nie zrozumielismy sie,
napisalem ze ty majac rzekome zwarcie w instalacji na tym bezpieczniku, nie bylo braku podswietlenia w tych miejscach co wyzej napisalem, a to co cie interesuje przeciez mozesz wziasc z dowolnego auta co ma ten schowek czyli z kazdego
zwarcie to zwarcie, i niema takiego czegos jak "polzwarcie" ani niema takiego czegos ze bezpiecznik sie nie spala po przekroczeniu swojej wartosci, to sa normy, i po przekroczeniu ich musi sie przepalic, w innym wypadku nie spelnia swego zadania
To nie jest chyba tak, że mogę sobie wziąć każdą wiązkę od każdego B4, były samochody z rożnymi opcjami w liczniku i przyciskach na konsoli (np mój znajomy nie ma regulacji poziomu świateł), chyba, że zawsze są nieużywane wtyczki.
Niestety mój "mądry" kolega z rozbitym audi wyciągnął skrzynkę bezpiecznikową odcinając wiązkę od wtyczek, teraz będę musiał szukać gdzie indziej.
Czy wiązka od ABK będzie dobra? Na allegro widze za 60zł.
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Co do wyposażenia to w audi 80 zdarzają wolne wtyczki przy przyciskach w konsoli środkowej albo pod maską od czujnika poziomu płynu chłodniczego którego nie montowana w biedniejszych wersjach. W BMW też często dawali pełne wiązki dzięki którym doposażanie jest bajecznie proste.rafgc pisze:były samochody z rożnymi opcjami w liczniku i przyciskach na konsoli (np mój znajomy nie ma regulacji poziomu świateł), chyba, że zawsze są nieużywane wtyczki.