[All] Co to jest zbieżność połówkowa koła tylnego?
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
[All] Co to jest zbieżność połówkowa koła tylnego?
Otóż kumpela kupiła niedawno A4. Parę rzeczy było grzebanych tam w zawieszeniu więc pojechała na ustawienie zbieżności. Podczas tego mechanik powiedział że coś tam jest nie tak delikatnie z tylnym kołem "ale można jeździć". Jak to z kobietą, mechanik mówił do niej, ona słuchała ale nic nie słyszała :lol: więc ciężko mi coś dokładniej powiedzieć co jej mówił.
Na świstku który dostała po zabiegu z tego co patrzyłem wszystko mieści się w normie po za jednym tylnym kołem pod pozycją "zbieżność połówkowa koła tylnego". Wartości graniczne są tam chyba z tego co pamiętam od 0,05 do 0,15 (czy jakoś tak - piszę z pamięci). Jedno z kół miało 0,08 (czyli w normie) a drugie miało 0,38 (czyli niby po za normą). Sugeruje się więc że o to chodziło właśnie mechanikowi, ale niestety nie za bardzo wiem o co to biega i w czym może ewentualnie leżeć problem.
Wcześniej oglądałem dość dobrze to auto bo robiłem jej rozrząd i parę innych pierdołów. Nie rzuciło mi się w oczy żeby belka tylna była gdzieś skrzywiona ani nic po za tym. Ewentualnie czop może być skrzywiony no tego jej nie sprawdzałem ale najpierw chciałbym wiedzieć czego dotyczy w ogóle ta zbieżność połówkowa.
Na świstku który dostała po zabiegu z tego co patrzyłem wszystko mieści się w normie po za jednym tylnym kołem pod pozycją "zbieżność połówkowa koła tylnego". Wartości graniczne są tam chyba z tego co pamiętam od 0,05 do 0,15 (czy jakoś tak - piszę z pamięci). Jedno z kół miało 0,08 (czyli w normie) a drugie miało 0,38 (czyli niby po za normą). Sugeruje się więc że o to chodziło właśnie mechanikowi, ale niestety nie za bardzo wiem o co to biega i w czym może ewentualnie leżeć problem.
Wcześniej oglądałem dość dobrze to auto bo robiłem jej rozrząd i parę innych pierdołów. Nie rzuciło mi się w oczy żeby belka tylna była gdzieś skrzywiona ani nic po za tym. Ewentualnie czop może być skrzywiony no tego jej nie sprawdzałem ale najpierw chciałbym wiedzieć czego dotyczy w ogóle ta zbieżność połówkowa.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Tak, masz rację. Niby banał a miałem zagwozdkę. Czyli zbieżność całkowita na pół. Wszystko już jasne.Pitras pisze:Wydaje mi się, że chodzi o zbieżność na jednym kole. Ja mam na wydruku podane zbieżności na poszczególnych kołach i zbieżności sumaryczne na osiach.
Ok, wychodzi więc z tego że generalnie jedno tylne koło jest delikatnie krzywa. Pytanie co może za to odpowiadać? Tylne zawieszenie w A4 wygląda bardzo podobnie jak w B3 czyli nie ma za dużo rzeczy. Belkę oglądałem i wydaje się ok. Przed kupnem oglądałem też całe to auto. Było całe malowane ale nie zauważyłem żeby miało jakieś większe przygody. Przodek nie ruszony bo podczas wymiany rozrządu mogłem nieźle się przyjrzeć. Oberwał co prawda zderzak, wzmocnienie czołowe było wymieniane bo jest wstawione od TDi ale podłużnice nie ruszone. Podłogę w bagażniku też ma nie ruszoną. Tyle mogę powiedzieć dzisiaj, auto nie moje więc nie znam go na wylot - ale coś czuje że poznam je bardzo dobrze bo zostałem nadwornym serwisantem :mrgreen:
Wracając do tematu, na pewno do sprawdzenia belka choć wydaje mi się to mało prawdopodobne aby była krzywa. Po pierwsze dla tego że tylko jedno koło odbiega od normy, a po za ty belka tylna jest znacznie solidniejsza od tych w B3 które często lubiły się giąć. Potem do sprawdzenia czop piasty. Coś po za tym? Bo nic więcej nie przychodzi mi do głowy.
Aha, łożyska itp można odrzucić bo to też sprawdzałem podczas kupna i tył jest bardzo sztywny, nie wyczułem żadnych luzów, więc tuleje też ok.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Trochę nowych info. Jakiś czas temu rozebrałem tylną piastę żeby sprawdzić czop z tej lewej strony. Niestety nie za bardzo szło stwierdzić czy coś z nim nie tak.
Ostatnio jednak był jedne dzień ślizgawki i kumpela mówiła że na śliskim tył był bardzo niestabilny. Wczoraj spadło trochę śniegu u nas, więc w weekend skoczę może przejechać się tym autem. Ale tak czy siak podejrzewam że coś będzie trzeba z tym zrobić.
Ostatnio jednak był jedne dzień ślizgawki i kumpela mówiła że na śliskim tył był bardzo niestabilny. Wczoraj spadło trochę śniegu u nas, więc w weekend skoczę może przejechać się tym autem. Ale tak czy siak podejrzewam że coś będzie trzeba z tym zrobić.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
A więc tak. Co było z autem to nie wiem, ale to co było możliwe do sprawdzenia podczas kupna było sprawdzone. Tył jest prosty, podłoga wszędzie seryjna, wiem że coś na pewno było z przodu ale podłużnice nie ruszone bo dokładnie je oglądałem podczas wymiany rozrządu. Na suchym i na mokrym auto prowadzi się dobrze. Tak jak pisałem, auto było na zbieżności i wyszedł ten kwiatek odnośnie tylnego lewego koła, dlatego później sprawdzałem cały tył. Nic nie wygląda na krzywe, nic nie ma luzów, tuleje belki sprawdzone. Generalnie sprawdziłem już wszystko co było możliwe sprawdzić w garażu.
Co do opon to wyglądają ok, bieżnik równy wszędzie. Kumpela zrobiła autem już jakieś 2 tyś km i z oponami nic się nie dzieje.
Chce zrobić jeszcze jeden my. Zamienić czopy z prawej na lewą i sprawdzić tył. Jeśli po zamianie czopów okaże się że zmieniła się zbieżność tyłu (wtedy lewa powinna być ok, a prawa powinna mieć rozbieżność) to sprawa będzie jasna. Problem tylko taki że mi się cholernie nie chce :mrgreen:
Co do opon to wyglądają ok, bieżnik równy wszędzie. Kumpela zrobiła autem już jakieś 2 tyś km i z oponami nic się nie dzieje.
Chce zrobić jeszcze jeden my. Zamienić czopy z prawej na lewą i sprawdzić tył. Jeśli po zamianie czopów okaże się że zmieniła się zbieżność tyłu (wtedy lewa powinna być ok, a prawa powinna mieć rozbieżność) to sprawa będzie jasna. Problem tylko taki że mi się cholernie nie chce :mrgreen:
- Kokolino
- Forum Audi 80
- Posty: 3371
- Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
- Imię: Radomir
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Rafał jeżeli z oponami nic się nie dzieje to to zstaw. Ważna jest zbieżność całkowita, sumaryczna może być tak że ktoś odkręcał podpory belki tylnej od nadwozia i belka nie jest ustawiona idealnie względem osi pojazdu, częsty efekt wymiany tulei tylnej belki a w tym przypadku jeżeli podałeś prawdziwe dane to rozbieżność nie jest aż tak wielka. Jak będziesz miał możliwość to wrzyć mi ten wydruk to go olookam <ok>
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- Kokolino
- Forum Audi 80
- Posty: 3371
- Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
- Imię: Radomir
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Więc tak.
Zbieżność tył koło prawe jest idealnie. Natomiast koło lewe jest do bani. Różnica jest na tyle duża że zbieżność całkowita jest poza tolerancją i dlatego tył nie będzie stabilny.
Koła przednie zbieżność ok ale kąty dużo poza normą.
Zbieżność tył koło prawe jest idealnie. Natomiast koło lewe jest do bani. Różnica jest na tyle duża że zbieżność całkowita jest poza tolerancją i dlatego tył nie będzie stabilny.
Koła przednie zbieżność ok ale kąty dużo poza normą.
Ostatnio zmieniony 15 sty 2012, 15:56 przez Kokolino, łącznie zmieniany 2 razy.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- Kokolino
- Forum Audi 80
- Posty: 3371
- Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
- Imię: Radomir
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Tak lewe to strona kierowcy
Teraz jeśli chodzi o koła tylne to zacząlbym od zamiany miejscami piast bo może się okazać że lewa jest skrzywiona, jeśli to nie pomoże to do wymiany belka.
Z pochyleniem przodu to czy auto nie jest na jakimś sportowym awiasie ?
Wykluczam oczywiście błędy pomiarowe i dobrane parametry do pojazdu.
Tył ewidentnie nie będzie stabilny.
Teraz jeśli chodzi o koła tylne to zacząlbym od zamiany miejscami piast bo może się okazać że lewa jest skrzywiona, jeśli to nie pomoże to do wymiany belka.
Z pochyleniem przodu to czy auto nie jest na jakimś sportowym awiasie ?
Wykluczam oczywiście błędy pomiarowe i dobrane parametry do pojazdu.
Tył ewidentnie nie będzie stabilny.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Też tak właśnie myślałem żeby tak zrobić. Wtedy po zamianie jeśli to wina piast to lewe powinno być ok, a prawe powinno mieć rozbierzność.Kokolino pisze:Teraz jeśli chodzi o koła tylne to zacząlbym od zamiany miejscami piast bo może się okazać że lewa jest skrzywiona, jeśli to nie pomoże to do wymiany belka.
Co do zawiechy to nie wiem co tam dokładnie jest, ale wydaje mi się że jest niżej od serii bo pamiętam jak moja strasznie sterczała na seryjnym zawiasie a ta wydaje się siedzieć niżej, szczególnie tył nie sterczy tak wysoko jak to było u mnie. Więc może ktoś tam wrzucił jakieś inne sprężyny bo amory są chyba seryjne.