Audi quattro w grupie B - artykuly
Audi quattro w grupie B - artykuly
Witam witam
Nie widzę na naszej stronie nic o słynnej grupie B i o tym jak Audi "wjechało" na rajdy z napędem Q i na początku jak i na końcu (Pikes Peak) rozwaliło wszystkich wokoło
Troszkę poczytałem tu i tam więc może zacznę i serdecznie zapraszam do małego offtopowania
To co piszę jest oczywiście kopiowane z netu, ale może Kogoś zainteresują moje wypociny
Głównie chodzi mi o zgromadzenie i pokazanie różnic na zdjęciach pomiędzy poszczególnymi modelami Audi Quattro
No to START
-----
Dzięki upartości Jurgena Stockmar'a i uprzejmości zespołów fabrycznych startujących w rajdowym czempionacie, FISA dopuściła od 1980 roku napęd na cztery koła.
W marcu 1980 roku zaprezentowano wersję drogową modelu Audi Ur Quattro.
Audi Ur-quattro --- Co oznacza "ur"
Cóż, to nazwa starożytnego miasta UR
Ur założono w IV tysiącleciu p.n.e. Jedno z najstarszych i najpotężniejszych miast-państw Sumeru
Co ciekawe - w necie piszą że UR to nazwa pierwszego miasta zbudowanego przez człowieka
W języku niemieckim " Ur" oznacza "pierwotny", "oryginał", czy "pierwszy w swoim rodzaju"
Quattro słowo pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego "cztery"
Wersja drogowa - jeśli nic nie pomieszałem
2144cm 10V 200KM moment 285 Nm przy 3500 obr/min
Od 0 do 100km/h w 7.1s
Pierwsza wersja rajdowa - jeśli nic nie pomieszałem miała 300 koni
Samochód przygotowano do rywalizacji w najwyższej grupie 4. Jednak zanim quattro uzyskało homologację, jeden z egzemplarzy został nieoficjalnie wystawiony do Algarve Rally '80. Wynik zaszokował chyba nawet samych jego twórców.
Fin Hannu Mikkola, kierowca fabryczny, który w odpowiednim momencie wyczuł potencjał nowego rozwiązania, rezygnując tym samym z propozycji Mercedesa i Forda, "wygrał"; ze zwycięzcą rajdu z przewagą ok. 26 minut2! Startował jako "zerówka", więc jego wynik nie liczył się w oficjalnej klasyfikacji, ale taki przejazd wystarczył, aby zatrząść rajdowym światem.Już homologowany samochód wystawiono do styczniowego Janner Rally, rozgrywanego na pokrytych śniegiem austriackich odcinkach specjalnych. Tu załoga Wittman/Nestinger zdemolowała resztę stawki wygrywając wszystkie 31 odcinków specjalnych. Przewaga 20 minut tylko potwierdziła, że VW strzelił w dziesiątkę.
Oficjalnie Audi quattro zadebiutowało w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w Monte Carlo '81. Wystawiono dwa samochody z Hannu Mikkolą i Michele Mouton za ich kierownicami. Niestety Francuzka nie miała szczęścia i już w trakcie zlotu gwieździstego zastrajkował w jej aucie układ paliwowy. Natomiast Hannu Mikkola ponownie zaszokował publiczność.
Już na pierwszym odcinku specjalnym, po zaledwie 7 kilometrach wyprzedził na trasie startującą minutę wcześniej Lancię Stratos. Wygrał tę próbę z przewagą 6 minut. W wyniku awarii alternatora, po 6 odcinkach specjalnych stracił minutę ze swojej przewagi, aż w końcu urwał koło. Został oficjalnie sklasyfikowany na 91 miejscu.
-
Tutaj mały przeskok w czasie
Grupa B Rok 1983 samochód B-grupowy o nazwie Audi Quattro A1 (jeszcze widzimy "długą" wersję) 350 koni
Audi Quattro A2 - ciągle "długa" wersja
Cywilna wersja Audi Sport Quattro - 306 koni
od 0 do 100km/h 4,9s
Mom. obr. - 333.5 Nm przy 3700 obr./min.
Silnik posiada dwa wałki rozrządu, każdy kręci się w inną stronę bo odbywa się to za pomocą kół zębatych a nie paska czy łańcucha.
Do dziś przetrwały 132 egzemplarze tego auta, najwięcej w Niemczech i Szwajcarii, cztery znajdują się w Wlk Brytanii. W Polsce ponoć jeden
Audi Sport Quattro S1 "krótki" wymiatacz
Moc około 450 koni - około gdyż znowu ciężko znaleźć ile
Na sezon 1985 przygotowano Audi Sport quattro E2
Miało 500 koni, potem 600 - też nie potrafię znaleźć ile dokładnie
Od 0 od 100 km/h 3,1 sekundy
Miało system podtrzymania turbiny
Poprawiono rozkład mas i w efekcie uzyskano całkiem korzystne 52/48 % - chłodnica i alternator poszły do bagażnika
Dodano duże spojlery które mocno dociskały auto do ziemi
Następny "wymiatacz" - Audi Sport quattro E2 specjalny egzemplarz na wyścig Pikes Peak '87 - moc - od 600 do 750 koni - ciężko znaleźć ile dokładnie - niektórzy piszę że moc dochodziła do 1000 koni
Ten egzemplarz oczywiście wygrał rajd
W wyścigu do chmur wystartował Walter Rohrl ustanawiając rekord przejazdu na żwirowej drodze na szczyt Pikes Peak 10 minut i 48 sekund. Tego wyczynu nikt nie powtórzył. Kolejne rekordy padały już na drodze utwardzonej.
Po wersji E2 zaczęto prace nad "wymiataczem" z centralnie umieszczonym silnikiem, moc około 1000 koni, niestety grupę B zamknięto i projekt umarł - szkoda bo myślę że to Audi wygrało by z najlepszym autem jakie jeździło w grupie B czyli Peugeotem 205 T16
W linku poniżej gromadzę informacje na temat togo 1000 konnego Audi
prototyp-1000-konnego-audi-do-gruby-b-vt64822.htm
Daję tu jedną fotkę tego auta - reszta w linku powyżej
Pozdrawiam i proszę o uwagi - jeśli są błędy - posta oczywiście będę poprawiał i dodawał dane jeśli tylko pomożecie bo w necie ciężko coś na ten temat wysznupać
Tu można kupić "krótkiego wymiatacza"
http://sportquattro.ker-innovatec.de/
Moc - można zamówić napęd od 200 do 800 koni w skokach co 100 koni hi hi
Oto link gdzie wybiera się silnik hi hi skromnie 800 koni
http://ker.ccwf.de/index.php/de/fahrzeu ... igerung-sq
sorry że się powtarzam
Nie widzę na naszej stronie nic o słynnej grupie B i o tym jak Audi "wjechało" na rajdy z napędem Q i na początku jak i na końcu (Pikes Peak) rozwaliło wszystkich wokoło
Troszkę poczytałem tu i tam więc może zacznę i serdecznie zapraszam do małego offtopowania
To co piszę jest oczywiście kopiowane z netu, ale może Kogoś zainteresują moje wypociny
Głównie chodzi mi o zgromadzenie i pokazanie różnic na zdjęciach pomiędzy poszczególnymi modelami Audi Quattro
No to START
-----
Dzięki upartości Jurgena Stockmar'a i uprzejmości zespołów fabrycznych startujących w rajdowym czempionacie, FISA dopuściła od 1980 roku napęd na cztery koła.
W marcu 1980 roku zaprezentowano wersję drogową modelu Audi Ur Quattro.
Audi Ur-quattro --- Co oznacza "ur"
Cóż, to nazwa starożytnego miasta UR
Ur założono w IV tysiącleciu p.n.e. Jedno z najstarszych i najpotężniejszych miast-państw Sumeru
Co ciekawe - w necie piszą że UR to nazwa pierwszego miasta zbudowanego przez człowieka
W języku niemieckim " Ur" oznacza "pierwotny", "oryginał", czy "pierwszy w swoim rodzaju"
Quattro słowo pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego "cztery"
Wersja drogowa - jeśli nic nie pomieszałem
2144cm 10V 200KM moment 285 Nm przy 3500 obr/min
Od 0 do 100km/h w 7.1s
Pierwsza wersja rajdowa - jeśli nic nie pomieszałem miała 300 koni
Samochód przygotowano do rywalizacji w najwyższej grupie 4. Jednak zanim quattro uzyskało homologację, jeden z egzemplarzy został nieoficjalnie wystawiony do Algarve Rally '80. Wynik zaszokował chyba nawet samych jego twórców.
Fin Hannu Mikkola, kierowca fabryczny, który w odpowiednim momencie wyczuł potencjał nowego rozwiązania, rezygnując tym samym z propozycji Mercedesa i Forda, "wygrał"; ze zwycięzcą rajdu z przewagą ok. 26 minut2! Startował jako "zerówka", więc jego wynik nie liczył się w oficjalnej klasyfikacji, ale taki przejazd wystarczył, aby zatrząść rajdowym światem.Już homologowany samochód wystawiono do styczniowego Janner Rally, rozgrywanego na pokrytych śniegiem austriackich odcinkach specjalnych. Tu załoga Wittman/Nestinger zdemolowała resztę stawki wygrywając wszystkie 31 odcinków specjalnych. Przewaga 20 minut tylko potwierdziła, że VW strzelił w dziesiątkę.
Oficjalnie Audi quattro zadebiutowało w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w Monte Carlo '81. Wystawiono dwa samochody z Hannu Mikkolą i Michele Mouton za ich kierownicami. Niestety Francuzka nie miała szczęścia i już w trakcie zlotu gwieździstego zastrajkował w jej aucie układ paliwowy. Natomiast Hannu Mikkola ponownie zaszokował publiczność.
Już na pierwszym odcinku specjalnym, po zaledwie 7 kilometrach wyprzedził na trasie startującą minutę wcześniej Lancię Stratos. Wygrał tę próbę z przewagą 6 minut. W wyniku awarii alternatora, po 6 odcinkach specjalnych stracił minutę ze swojej przewagi, aż w końcu urwał koło. Został oficjalnie sklasyfikowany na 91 miejscu.
-
Tutaj mały przeskok w czasie
Grupa B Rok 1983 samochód B-grupowy o nazwie Audi Quattro A1 (jeszcze widzimy "długą" wersję) 350 koni
Audi Quattro A2 - ciągle "długa" wersja
Cywilna wersja Audi Sport Quattro - 306 koni
od 0 do 100km/h 4,9s
Mom. obr. - 333.5 Nm przy 3700 obr./min.
Silnik posiada dwa wałki rozrządu, każdy kręci się w inną stronę bo odbywa się to za pomocą kół zębatych a nie paska czy łańcucha.
Do dziś przetrwały 132 egzemplarze tego auta, najwięcej w Niemczech i Szwajcarii, cztery znajdują się w Wlk Brytanii. W Polsce ponoć jeden
Audi Sport Quattro S1 "krótki" wymiatacz
Moc około 450 koni - około gdyż znowu ciężko znaleźć ile
Na sezon 1985 przygotowano Audi Sport quattro E2
Miało 500 koni, potem 600 - też nie potrafię znaleźć ile dokładnie
Od 0 od 100 km/h 3,1 sekundy
Miało system podtrzymania turbiny
Poprawiono rozkład mas i w efekcie uzyskano całkiem korzystne 52/48 % - chłodnica i alternator poszły do bagażnika
Dodano duże spojlery które mocno dociskały auto do ziemi
Następny "wymiatacz" - Audi Sport quattro E2 specjalny egzemplarz na wyścig Pikes Peak '87 - moc - od 600 do 750 koni - ciężko znaleźć ile dokładnie - niektórzy piszę że moc dochodziła do 1000 koni
Ten egzemplarz oczywiście wygrał rajd
W wyścigu do chmur wystartował Walter Rohrl ustanawiając rekord przejazdu na żwirowej drodze na szczyt Pikes Peak 10 minut i 48 sekund. Tego wyczynu nikt nie powtórzył. Kolejne rekordy padały już na drodze utwardzonej.
Po wersji E2 zaczęto prace nad "wymiataczem" z centralnie umieszczonym silnikiem, moc około 1000 koni, niestety grupę B zamknięto i projekt umarł - szkoda bo myślę że to Audi wygrało by z najlepszym autem jakie jeździło w grupie B czyli Peugeotem 205 T16
W linku poniżej gromadzę informacje na temat togo 1000 konnego Audi
prototyp-1000-konnego-audi-do-gruby-b-vt64822.htm
Daję tu jedną fotkę tego auta - reszta w linku powyżej
Pozdrawiam i proszę o uwagi - jeśli są błędy - posta oczywiście będę poprawiał i dodawał dane jeśli tylko pomożecie bo w necie ciężko coś na ten temat wysznupać
Tu można kupić "krótkiego wymiatacza"
http://sportquattro.ker-innovatec.de/
Moc - można zamówić napęd od 200 do 800 koni w skokach co 100 koni hi hi
Oto link gdzie wybiera się silnik hi hi skromnie 800 koni
http://ker.ccwf.de/index.php/de/fahrzeu ... igerung-sq
sorry że się powtarzam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 01 gru 2012, 13:29 przez ziemor, łącznie zmieniany 30 razy.
A tak to cudo latało :
Kto by się chciał przejechać? :mrgreen:
oraz inne filmiki, obok Audi także pozostałe zabawki z grupy B:
http://www.joemonster.org/filmy/9111/Rajdy_Grupy_B
Kto by się chciał przejechać? :mrgreen:
oraz inne filmiki, obok Audi także pozostałe zabawki z grupy B:
http://www.joemonster.org/filmy/9111/Rajdy_Grupy_B
- Mabrothrax
- Forum Audi 80
- Posty: 2442
- Rejestracja: 05 kwie 2009, 10:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
eSPe pisze:Polecam filmy dokumentalne o grupie śmierci czyli o grupie B:
"TO FAST TO RACE"
oraz część druga filmu
"STILL TO FAST TO RACE"
Swoją drogą jakby to ktoś miał na dysku z napisami to bym reflektował na taką płytkę.
Fajne te linki
Istnieje wersja z polskim lektorem ? Może da się taką kupić gdzieś ?
Loczek Twoje linki też fajne - czytałem je już co prawda wcześniej i byłem jak zaczarowany
Nadal poszukuję danych do reszty aut z pierwszego posta
Ach działo się działo - ryzyko na maxa
Autor pyta się Fangio jak jeździć na tym rajdzie jak się wjeżdża na "hopkę" to już w powietrzu nie widzi się drogi bo wszędzie są kibice - ten mu odpowiada aby celował w miejsce gdzie jest najwięcej kibiców bo tam jest droga a oni i tak zdążą uskoczyć - ponoć skutkowało
--
--
--
"Wal gdzie najwięcej ludzi, tam musi być droga !!!"
--
--
--
anegdota, którą opowiadał kiedyż Hołek. Gdy startował w FIA TEAMS CUP po zdobyciu Mistrzostwa Europy i wyjechał właśnie na Portugalię po rekonesansie miał problem, z którym zwrócił się do Juhy Kankkunena. "Juha, gdy wychodzę ze szczytu ilość kibiców, patrzących na mój lot, jest tak niewiarygodna, że nie widać drogi i nie wiem gdzie mam dalej jechać, jak ustawiać auto po wylądowaniu?", Mistrz Świata odpowiedział wtedy do Krzyśka "Ląduj tam gdzie widzisz najwięcej kibiców - TAM MUSI BYĆ DROGA - a kibice zdążą uciec".
-
Autor pyta się Fangio jak jeździć na tym rajdzie jak się wjeżdża na "hopkę" to już w powietrzu nie widzi się drogi bo wszędzie są kibice - ten mu odpowiada aby celował w miejsce gdzie jest najwięcej kibiców bo tam jest droga a oni i tak zdążą uskoczyć - ponoć skutkowało
--
--
--
"Wal gdzie najwięcej ludzi, tam musi być droga !!!"
--
--
--
anegdota, którą opowiadał kiedyż Hołek. Gdy startował w FIA TEAMS CUP po zdobyciu Mistrzostwa Europy i wyjechał właśnie na Portugalię po rekonesansie miał problem, z którym zwrócił się do Juhy Kankkunena. "Juha, gdy wychodzę ze szczytu ilość kibiców, patrzących na mój lot, jest tak niewiarygodna, że nie widać drogi i nie wiem gdzie mam dalej jechać, jak ustawiać auto po wylądowaniu?", Mistrz Świata odpowiedział wtedy do Krzyśka "Ląduj tam gdzie widzisz najwięcej kibiców - TAM MUSI BYĆ DROGA - a kibice zdążą uciec".
-
Ostatnio zmieniony 31 lip 2012, 19:51 przez ziemor, łącznie zmieniany 4 razy.
Widze ,że pochłoneła Cię grupa B z Audi na czele....
Też kiedyś miałem hopla na tym punkcie, oglądając mnóstwo filmików..
To co teraz Ci pokaże ma związek z tematem choć nie do końca. Facet poskładał jedno auto, i chyba zainspirowała go najmocniejsza odmiana E2.
On natomiast zrezygnował z 5 garków. Zastąpił je osmioma z poteżnym powerem...
Samochód został ukończony dosłownie pare tygodni temu....
Kelis podał juz linka na ''fajne audi'' ale może nie widziałes
http://www.lancerregister.com/showthrea ... 01&page=12
Budowany przez siedem lat. V8 biturbo....
Też kiedyś miałem hopla na tym punkcie, oglądając mnóstwo filmików..
To co teraz Ci pokaże ma związek z tematem choć nie do końca. Facet poskładał jedno auto, i chyba zainspirowała go najmocniejsza odmiana E2.
On natomiast zrezygnował z 5 garków. Zastąpił je osmioma z poteżnym powerem...
Samochód został ukończony dosłownie pare tygodni temu....
Kelis podał juz linka na ''fajne audi'' ale może nie widziałes
http://www.lancerregister.com/showthrea ... 01&page=12
Budowany przez siedem lat. V8 biturbo....