[1.9E SD + LPG] Czy mój silnik posiada TPS?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 43
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 15:19
- Lokalizacja: Radomsko
[1.9E SD + LPG] Czy mój silnik posiada TPS?
Witam
Tak jak w temacie. Czy w moim silniku o kodzie SD, który jest na wielopunktowym wtrysku mechanicznym KE-Jetronic jest czujnik położenia przepustnicy? Szukałem go wszędzie robiłem pomiary ale z moich obserwacji wynika, że jest jedynie krańcówka informująca sterownik silnika o pełnym otwarciu przepustnicy. Niby idą jakieś przewody pod przepustnice i "coś" tam jest co podejrzewałem o bycie czujnikiem ale po pomiarach nie zachowuję się to jak czujnik położenia przepustnicy bo na wtyczce nie zmienia się rezystancja proporcjonalnie do otwarcia przepustnicy tak jak mieć to powinno przy TPS-ie.
Bardzo bym prosił o informacje i pomoc ponieważ przymierzam się do zmiany sterownika od gazu (ze Staga 2L na Staga 100), który potrzebuje tego właśnie sygnału.
Tak jak w temacie. Czy w moim silniku o kodzie SD, który jest na wielopunktowym wtrysku mechanicznym KE-Jetronic jest czujnik położenia przepustnicy? Szukałem go wszędzie robiłem pomiary ale z moich obserwacji wynika, że jest jedynie krańcówka informująca sterownik silnika o pełnym otwarciu przepustnicy. Niby idą jakieś przewody pod przepustnice i "coś" tam jest co podejrzewałem o bycie czujnikiem ale po pomiarach nie zachowuję się to jak czujnik położenia przepustnicy bo na wtyczce nie zmienia się rezystancja proporcjonalnie do otwarcia przepustnicy tak jak mieć to powinno przy TPS-ie.
Bardzo bym prosił o informacje i pomoc ponieważ przymierzam się do zmiany sterownika od gazu (ze Staga 2L na Staga 100), który potrzebuje tego właśnie sygnału.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
-
- Forum Audi 80
- Posty: 43
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 15:19
- Lokalizacja: Radomsko
Faktycznie po dokładniejszym sprawdzeniu okazuje się, że są dwie krańcówki - jedna informująca o pełnym otwarciu przepustnicy, druga o zamkniętej przepustnicy i pracy na wolnych obrotach.
Jeżeli chciałbym do sterownika gazu podłączyć sygnał TPS to powinienem podać mu sygnał z krańcówki odpowiedzialnej za informowanie o zamknięciu przepustnicy czyli o pracy na biegu jałowym?
Słyszałem też, że praktykuje się podłączanie do sterownika sygnału z przepływomierza informującego o wychyleniu jego klapy. Czy to prawda i czy ktoś to praktykował?
Jeżeli chciałbym do sterownika gazu podłączyć sygnał TPS to powinienem podać mu sygnał z krańcówki odpowiedzialnej za informowanie o zamknięciu przepustnicy czyli o pracy na biegu jałowym?
Słyszałem też, że praktykuje się podłączanie do sterownika sygnału z przepływomierza informującego o wychyleniu jego klapy. Czy to prawda i czy ktoś to praktykował?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 43
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 15:19
- Lokalizacja: Radomsko
Ale jeżeli sterownik ma możliwość ustawienia rodzaju czujnika położenia przepustnicy? Tzn można wybrać czy jest liniowy rosnący lub malejący (0 - 5V lub 5 - 0V) lub czy jest przełącznik również czy rosnący czy malejący (0 - 12V lub od 12 - 0V).
Dla sprawdzenia podaje link do instrukcji:
http://www.ac.com.pl/public/pubonline/c ... rukcja.pdf
Wszystko jest napisane na stronie 18 (ostatnia) czyli funkcje programowalne, druga pozycja czyli rodzaj czujnika położenia przepustnicy.
Bo właśnie funkcja przełącznika by tu pasowała i na moje odczucie powinien być to przełącznik informujący o pracy na biegu jałowym tylko czy dobre mam to odczucie?
Dla sprawdzenia podaje link do instrukcji:
http://www.ac.com.pl/public/pubonline/c ... rukcja.pdf
Wszystko jest napisane na stronie 18 (ostatnia) czyli funkcje programowalne, druga pozycja czyli rodzaj czujnika położenia przepustnicy.
Bo właśnie funkcja przełącznika by tu pasowała i na moje odczucie powinien być to przełącznik informujący o pracy na biegu jałowym tylko czy dobre mam to odczucie?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Jeśli mikser jest dobrze dobrany i reduktor dobrze wyregulowany. Czyli korkowiec pracuje w tym samym zakresie czy to na biegu jałowym czy podczas jazdy z małym lub średnim obciążeniem i przy gazie w podłodze nie jest za ubogo albo bogato to niema co martwić się TPSem.
Korzystając z tych wyłączników widzę dwa rozwiązania podłączając pod czujnik zamkniętej przepustnicy możesz dać więcej albo mniej kroków dla zamkniętej/otwartej przepustnicy lub użyć opcji cut-off na gazie. Lub podłączyć pod czujnik otwartej przepustnicy i zubażać lub wzbogacać przy pedale w podłodze.
Podłączenie pod przepływomierz to też jakieś rozwiązanie i po odpowiednim "dopieszczeniu" ustawień w programie od gazu powinno działać.
Korzystając z tych wyłączników widzę dwa rozwiązania podłączając pod czujnik zamkniętej przepustnicy możesz dać więcej albo mniej kroków dla zamkniętej/otwartej przepustnicy lub użyć opcji cut-off na gazie. Lub podłączyć pod czujnik otwartej przepustnicy i zubażać lub wzbogacać przy pedale w podłodze.
Podłączenie pod przepływomierz to też jakieś rozwiązanie i po odpowiednim "dopieszczeniu" ustawień w programie od gazu powinno działać.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 43
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 15:19
- Lokalizacja: Radomsko
Tzn głównym celem założenia sterownika jest ograniczenie spalania i jak największa ekonomia a co za tym idzie właśnie najbardziej zależy mi na funkcji cut-off, która to zawsze pozwoli jeszcze trochę zaoszczędzić, więc myślę, że podłącze TPS sterownika pod styk informujący o pracy na biegu jałowym.
Póki co eksperymenty z podłączeniem pod przepływomierz odpadają ponieważ mam uszkodzoną jego klapę, więc przepływomierz nie działa, ale w przyszłości myślę, że można by spróbować bo przepływomierz dawałby sterownikowi najpełniejsza informacje o tym co aktualnie dzieje się z silnikiem i jakie jest jego obciążenie.
Owszem Jarewa, wzbogacanie lub zubożanie nie działa ale działa cut-off a to już ma sens :mrgreen:
Póki co eksperymenty z podłączeniem pod przepływomierz odpadają ponieważ mam uszkodzoną jego klapę, więc przepływomierz nie działa, ale w przyszłości myślę, że można by spróbować bo przepływomierz dawałby sterownikowi najpełniejsza informacje o tym co aktualnie dzieje się z silnikiem i jakie jest jego obciążenie.
Owszem Jarewa, wzbogacanie lub zubożanie nie działa ale działa cut-off a to już ma sens :mrgreen:
-
- Forum Audi 80
- Posty: 43
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 15:19
- Lokalizacja: Radomsko
Hmmm... Myślałem nad tym ale bardziej w kierunku adaptacji potencjometru TPS z innego samochodu ale niestety jakoś nie bardzo miałem pomysł z jakiego ani jak to zrobić. Aczkolwiek twoja propozycja brzmi całkiem ciekawie tylko kwestia rozwiązania tego w sposób techniczny.
Przede wszystkim problemem może się okazać to, że kąt obrotu przepustnicy może nie pozwolić na pełny obrót potencjometru lub odwrotnie tzn "braknie" potencjometru, żeby otworzyć całą przepustnice.
W drugim przypadku wiadomo - nie będzie można dać gazu do końca.
W pierwszym znów przy ustawieniu napięcia 5V (bo na to tylko pozwalają ustawienia sterownika) pomimo tego, że przepustnica będzie maksymalnie otwarta napięcie będzie zaniżone (np 4V) przez co dla sterownika będzie to informacja, że przepustnica jest np otwarta tylko w 3/4.
Przede wszystkim problemem może się okazać to, że kąt obrotu przepustnicy może nie pozwolić na pełny obrót potencjometru lub odwrotnie tzn "braknie" potencjometru, żeby otworzyć całą przepustnice.
W drugim przypadku wiadomo - nie będzie można dać gazu do końca.
W pierwszym znów przy ustawieniu napięcia 5V (bo na to tylko pozwalają ustawienia sterownika) pomimo tego, że przepustnica będzie maksymalnie otwarta napięcie będzie zaniżone (np 4V) przez co dla sterownika będzie to informacja, że przepustnica jest np otwarta tylko w 3/4.