Witam,
Jako, że ostatnio udało mi sie samemu rozwiązać problemy związane z pracą silnika, postaram się to krótko streścić tak aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami. Za brak zdjęć przepraszam, ale nie miałem na tamtą chwilę aparatu.
Co się działo przed naprawą:
Niestabilny bieg jałowy, po naciśnięciu sprzęgła podczas jazdy obroty nieprawidłowo schodziły (bardzo wolno, lub za szybko), a czasem potrafiły pozostać na tym samym poziomie lub nawet się zwiększać. Jeżeli spadały do tych ~1000obr./min. to albo gasł (czasami nie gasł, ale oborty były tak wolne i przerywał, że aż buda się trzęsła), albo po chwili się podnosiły i falowały w granicach np 1400-1600obr./min. - działo się tak na benzynie i na gazie [gaz I generacja].
Naprawa:
Zacząłem od sprawdzenia błędów i gdy się okazało nic nie było, więc sprawdziłem wskazania podczas jazdy z laptopem na pokładzie co także nic nie wykazało. Więc wytypowałem nastawnik przepustnicy i po 10 minutach był w domu. Po rozebraniu praktycznie wszystkiego na czynniki pierwsze, przesmarowaniu i złożeniu, postanowiłem sprawdzić działanie nastawnika. Na początku kilka razy cały ładnie się wysunął i schował, lecz po kilku próbach w niektórych miejscach, tak jakby spowalniał, tak jakby silnik nie miał siły i po chwili pracował znowu ok. Zaznaczam, że zębatki były ok i żadnych luzów nigdzie nie było. W domu miałem drugi nastawnik tylko, że 4 pinowy, a mój był 6. Podmieniłem silniki (należy uważać tylko jak się je wkłada by nie zamienić biegunów zasilania) i wszystko dalej ruszyło jak nowe. Ważne jest gdy się przekłada silniki to aby w obudowie 6 pinowego nastawnika znalazła się ślimacznica sprzężona z silniczkiem z taką specyficzną tulejką.
Spostrzeżenie:
Przy naprawach nastawnika możemy zamiennie korzystać z części nastawników 4 i 6 pinowych. Jeżeli mamy 6 pinowy nastawnik a jako dawcę mamy 4 pinowy, to możemy zrobić tak, że całą obudowę z "flakami" bierzemy od 4 pinowego a do niego wkładamy tylko z 6 pinowego ślimacznicę z tulejką i pokrywę ze złączem 6 pinowym. Sprawdzone, wszystko działa :->
Uwagi końcowe:
Uważajcie, jak składacie obie połówki nastawnika razem, bo taki długi trzpień co wchodzi w środek zębatki może łatwo pogiąć blaszki od mikro włącznika. Można też przeczyścić styki elektryczne na samym trzpieniu i tych blaszek "w zębatce". Warto też jest sprawdzić stan gumki mikro włącznika która jest pod sprężyną. Sprężynę łatwo się zdejmuje, więc nie ma najmniejszego problemu, a w moim przypadku okazało się, że ze starości pękła i zebrało się dużo śniedzi na tym mechanizmie mikro włącznika.
No i kończymy:
Po naprawie należało wyregulować luz pomiędzy mikro włącznikiem a przepustnicą (na szczelinomierz 0,5mm i co najważniejsze ma być całkowicie schowany trzpień nastawnika) a następnie podłączyć akumulator i włączyć zapłon. Poluzować TPS i delikatnie nim poruszając ustawić napięcie na pinach 1-2 0,2-0,25V. Odpalamy i się cieszymy równą pracą silnika. W moim przypadku różnica była duża. Nawet odpalanie się poprawiło
Zatem Panowie, powodzenia w naprawach. Rozbiórki nastawnika nie trzeba się bać Wystarczy trochę zdolności manualnych
[B4] [ABT] Naprawa nastawnika przepustnicy.
Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Wróć do „Silniki czterocylindrowe”
Przejdź do
- Audi 80/90 - Forum podstawowe
- ↳ Przedstaw się nam
- ↳ Regulamin Forum Audi 80 Klub Polska
- ↳ Dział Forum Audi 80
- ↳ Poszukiwany/Poszukiwana
- ↳ Polecam/Odradzam
- ↳ Polecam lub nie Klubowicza
- ↳ Polecam lub nie spoza forum
- ↳ Na każdy temat
- ↳ Spoty, zloty i grupy lokalne
- ↳ Klub Audi 80
- ↳ dolnośląskie
- ↳ Kujawsko-Pomorskie
- ↳ Lubuskie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Lubelskie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Opolskie
- ↳ Podlaskie
- ↳ Śląskie
- ↳ Podkarpackie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Świętokrzyskie
- ↳ Warmińsko-Mazurskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Zachodniopomorskie
- ↳ Spot'kania na wysokim szczeblu
- ↳ Gadżety
- Audi 80/90 - Forum Techniczne
- ↳ Silniki benzynowe i LPG.
- ↳ Silniki czterocylindrowe
- ↳ Silniki pięciocylindrowe.
- ↳ Silniki V6
- ↳ Zasilanie LPG
- ↳ Inne.
- ↳ Silniki wysokoprężne
- ↳ Silniki TD
- ↳ Silniki TDi
- ↳ Pompy wtryskowe i wtryskiwacze
- ↳ Turbiny i układ dolotowy
- ↳ Inne.
- ↳ Układ napędowy i skrzynie biegów.
- ↳ Przekładnie i skrzynie biegów
- ↳ Półosie i przeguby
- ↳ Inne.
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Amortyzatory i sprężyny
- ↳ Koła i felgi
- ↳ Hamulce tarczowe, bębnowe.
- ↳ Zawieszenie tylne
- ↳ Maglownice, końcówki drążków, geometria.
- ↳ Wahacze, zwrotnice
- ↳ Inne.
- ↳ Elektryka i elektromechanika
- ↳ Lusterka, szyby, szyberdach.
- ↳ Centralny zamek, alarm, immobilajzer.
- ↳ Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.
- ↳ Przełączniki zespolone, zegary, stacyjka.
- ↳ Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne
- ↳ Komora silnika
- ↳ Systemy bezpieczeństwa Air bag i ABS
- ↳ Inne.
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Elementy karoserii
- ↳ Wnętrze i tapicerka
- ↳ Inne.
- ↳ Inne
- ↳ Kupujemy Audi 80/90, Coupe, Cabrio
- Firm / usług / reklamy
- ↳ Promocje, reklamy firm.
- Audi 80/90 Tuning, rezanie i stylizacja
- ↳ Warsztat czyli zrób to sam
- ↳ Rezanie
- ↳ Naprawy
- ↳ Inne.
- ↳ Tuning mechaniczny
- ↳ Tuning wizualny
- ↳ Car Audio, GPS, CB.
- ↳ Pielęgnacja i kosmetyka
- Audi 80/90 - Galerie własnych zdjęć, tematów, postów
- ↳ Audi 80/90 - B1 / B2.
- ↳ Audi 80/90 - B3.
- ↳ Audi 80/90 - B4.
- ↳ Audi Coupe / Cabrio.
- ↳ Inne Audi np: A3, A4, A6, TT itd.
- ↳ Inna marka np: Vw, Opel, Toyota, Skoda itd.
- ↳ Motocykle, skutery i quady.
- ↳ Archiwum starych zdjęć.
- Audi 80/90 - Centrum
- ↳ Aktualności
- ↳ Ciekawostki i galerie
- ↳ Historia modeli
- ↳ Wyposażenie
- Audi 80/90 - Ogłoszenia
- ↳ Kupię
- ↳ Zamienię
- ↳ Usługi
- ↳ Sprzedam pojazd
- ↳ Sprzedam części
- ↳ Rzeczy różne
- Usunięte, zbędne tematy