Witam, chciałbym poruszyć problem jak wiele innych na temat powietrza w układzie chłodzenia, jednak takich objawów jak moje nie znalazłem, więc zakładam ten temat, ale do rzeczy.
Posiadam Audi 80 B3 2.0 Quattro AAD LPG 1991 od 10lat, od około pół roku pojawił się problem z przegrzewaniem silnika i to już po 1-2km w chłodny dzień ok. 15stopni.
Objawy:
- w górnym wężu przy głowicy nie ma wody, jest powietrze
- przy średnio nagrzanym silniku można odkręcić korek zbiornika wyrównawczego, ale gdy dodam gazu i puszczę pedał, to w trakcie puszczania pedału stan wody znacząco wzrasta i płyn ucieka.
- po przejechaniu 2-3km węże są tak twarde, że nie da się ich ścisnąć
- wentylator w korkach włącza się regularnie co 2min, podczas jazdy też czasem się załącza, dodam tylko, że w ciągu 10 lat użytkowania wiatrak włączył mi się może z 3 razy i to na bardzo krótko.
- wentylator włącza się po zgaszeniu silnika na kilka minut (wtedy wraca woda do grubego węża przy głowicy)
- silnik się przegrzewa, podczas próby odpalenia rozgrzanego silnika stawia dość duży opór
- temperatura cały czas utrzymuję się w granicach 100stopni
to chyba tyle z złych objawów, teraz podam te normalne:
- płyn nie miesza się z olejem i na odwrót (nie ma majonezu na bagnecie)
- w zbiorniczku nie ma bąbelków
- wszystkie węże są gorące (termostat ok) nagrzewnica grzeje jak wściekła, chłodnica również gorąca
- płynu nie ubywa, wszystko jest szczelne
No i to co zrobiłem w ciągu ostatniego roku:
- wymiana pompy wody (nie pamiętam firmy, ale z wysokiej półki)
- korek był podmieniany ze sprawnego auta
- wymiana termostatu na WAHLER
- nowa chłodnica marelli oraz nagrzewnica febi
- nowa uszczelka pod głowicą victor-reinz
- pewnie o czymś zapomniałem
Złe odpowietrzenie nie wchodzi w grę, a jednak powietrze skądś się bierze, boję się że przez taką jazdę zatrze się silnik, więc chciałbym to najszybciej naprawić, czy ktoś ma jakiś pomysł co może być jeszcze przyczyną takiego zachowania? Będę bardzo wdzięczny za każdą wskazówkę.
[ALL] Powietrze w górnym wężu, silnik się przegrzewa.
Skąd jesteś kolego, najlepiej, aby Twój samochód zobaczył mechanik. Według mnie mechanik bardzo szybko znajdzie przyczynę problemu.
100 stopni w audi to bardzo wysoka temperatura. Do czasu rozwiązania problemu auto nie powinno być użytkowane.
Jeśli wentylator się włączał to sam silnik wentylatora jest sprawny. Sprawdź działanie czujnika w chłodnicy, obwodu czujnika oraz przekaźnika wentylatora chłodnicy.
Jeśli układ jest szczelny i nie ubywa wody w zbiorniczku wyrównawczym, to dziwne, że nie ma wody w górnym wężu.
Jesteś pewien, że termostat otwiera i zamyka się poprawnie?
100 stopni w audi to bardzo wysoka temperatura. Do czasu rozwiązania problemu auto nie powinno być użytkowane.
Układ chłodzenia silnika nie działa poprawnie. Jeśli temperatura w chłodnicy przekracza temperaturę 92 stopni czujnik w chłodnicy zwiera obwód i zostaje uruchomiony wentylator chłodnicy. Temperatura zostaje zbita do 87 stopni i wentylator się wyłącza.mac0071 pisze:wentylator w korkach włącza się regularnie co 2min, podczas jazdy też czasem się załącza, dodam tylko, że w ciągu 10 lat użytkowania wiatrak włączył mi się może z 3 razy i to na bardzo krótko.
Jeśli wentylator się włączał to sam silnik wentylatora jest sprawny. Sprawdź działanie czujnika w chłodnicy, obwodu czujnika oraz przekaźnika wentylatora chłodnicy.
Jeśli włącza się wentylator po wyłączeniu silnika oznacza to, że temperatura w głowicy wzrosła powyżej wartości 100 stopni(latem bardzo często będzie się włączał).mac0071 pisze:wentylator włącza się po zgaszeniu silnika na kilka minut (wtedy wraca woda do grubego węża przy głowicy)
Jeśli układ jest szczelny i nie ubywa wody w zbiorniczku wyrównawczym, to dziwne, że nie ma wody w górnym wężu.
Jesteś pewien, że termostat otwiera i zamyka się poprawnie?
Jestem pewien, że termostat działa poprawnie, dla pewności nawet wyciągnąłem go całkiem, a w układzie nadal pojawia się powietrze przy głowicy. Niestety do mechanika się nigdy nie wybiorę, bo wiem jak się znają Ci w mojej okolicy, wiele osób mi opowiadało jak oddawało samochód do naprawy i albo wracało w takim samym stanie albo gorszym w dodatku skasowali jak za zboże, także koszmar.
Tak jak pisałem układ jest szczelny i niczego nie ubywa, ale pojawia się powietrze od którego węże mocno twardnieją, gdyż woda nie ma gdzie wylecieć. Po zgaszeniu silnika powietrze powoli znika, a płyn wraca na swoje miejsce, no i oczywiście węże miękną.
Czy może to być pęknięta głowica?
Tak jak pisałem układ jest szczelny i niczego nie ubywa, ale pojawia się powietrze od którego węże mocno twardnieją, gdyż woda nie ma gdzie wylecieć. Po zgaszeniu silnika powietrze powoli znika, a płyn wraca na swoje miejsce, no i oczywiście węże miękną.
Czy może to być pęknięta głowica?
Jeśli była wymieniana uszczelka pod głowicą to mechanik powinien powiedzieć Tobie jaki jest stan głowicy. Jeśli głowica jest pęknięta to należy zakupić nową lub próbować dostać dobrą używkę. Osobiście nie wierzę, że spawanie głowicy będzie dobrym rozwiązaniem na dłuższy okres czasu.mac0071 pisze:nowa uszczelka pod głowicą victor-reinz
Nie ma więc sensu wymieniać uszczelki jeśli głowica jest zniszczona.
Możliwe, że przy łączeniu kanałów chłodniczych w głowicy jest uszkodzenie i spaliny z komory spalania przedostają się do układu chłodzenia. Ale wtedy ze zbiorniczka ewidentnie czuł byś zapach spalin.mac0071 pisze:Jestem pewien, że termostat działa poprawnie, dla pewności nawet wyciągnąłem go całkiem, a w układzie nadal pojawia się powietrze przy głowicy.
Bo to nie są mechanicy tylko ludzie, którzy mechaniki nie potrafią, a bardzo by chcieli. Przy okazji kasują duże pieniądze. Moja audi nigdy nie stała u mechanika i nie będzie takiej potrzeby.mac0071 pisze:Niestety do mechanika się nigdy nie wybiorę, bo wiem jak się znają Ci w mojej okolicy, wiele osób mi opowiadało jak oddawało samochód do naprawy i albo wracało w takim samym stanie albo gorszym w dodatku skasowali jak za zboże, także koszmar.
Czy odpowietrzenie skrzyni korbowej działa prawidłowo?
Dla pewności podaj jaką masz rezystancję termistora na zimnym i ciepłym silniku.
Po ściągnięciu głowicy zauważyłem, że oryginalna uszczelka mająca 22lata jest w średnim stanie, na dodatek znając bardzo dobrze przeszłość auta nie zakładałem uszkodzenia głowicy, sądziłem, że na 100% to będzie uszczelka, teraz wiem, że popełniłem błąd i powinienem sprawdzić szczelność głowicy, a nie tylko ją splanować.
A co do termistora to chodzi o niebieski czujnik czy ten przy głowicy? Choć nie sądzę by miał on jakikolwiek wpływ na powietrze, które mnie coraz bardziej drażni, ale sprawdzić mogę, nie ma problemu.
Oczywiście, jeśli się okaże, że głowica jest uszkodzona to nie ma mowy o jej spawaniu, skoro pękła raz to może i drugi ze względu na np. zmęczenie materiału.paw1131:
Osobiście nie wierzę, że spawanie głowicy będzie dobrym rozwiązaniem na dłuższy okres czasu.
I właśnie na to stawiam, ale wiele razy obserwowałem, wąchałem to co dzieje się w zbiorniczku, jednak nic nie zauważyłem, żadnych bąbelków, gejzerów, śladów oleju, zapachu spalin dosłownie nic, płyn sobie po prostu tam jest, tylko czasem znienacka go wyrzuca przez to powietrzepaw1131:
Możliwe, że przy łączeniu kanałów chłodniczych w głowicy jest uszkodzenie i spaliny z komory spalania przedostają się do układu chłodzenia. Ale wtedy ze zbiorniczka ewidentnie czuł byś zapach spalin.
Tak, działa w porządku, podczas wymiany uszczelki był wyczyszczony cały majonez w odmie, który się tam zebrał (ze względu na krótkie trasy), ale nawet wtedy wszystko było ok, pomimo tego majonezu.paw1131:
Czy odpowietrzenie skrzyni korbowej działa prawidłowo?
A co do termistora to chodzi o niebieski czujnik czy ten przy głowicy? Choć nie sądzę by miał on jakikolwiek wpływ na powietrze, które mnie coraz bardziej drażni, ale sprawdzić mogę, nie ma problemu.
Chciałem się upewnić, czy temperatura wyświetlana na zegarach jest prawidłowa, za to odpowiada szary czujnik 3 pinowy.mac0071 pisze: A co do termistora to chodzi o niebieski czujnik czy ten przy głowicy? Choć nie sądzę by miał on jakikolwiek wpływ na powietrze, które mnie coraz bardziej drażni, ale sprawdzić mogę, nie ma problemu.
[ Dodano: 2013-07-15, 00:21 ]
Z jakiego regionu Polski pochodzisz, może jestem z okolic?
Jeśli chodzi o poprawność temp. to jest ok, czujnik szary i niebieski był podmieniany (tak na wszelki wypadek), choć temp. jest napewno trochę zaniżona ze względu na brak płynu pod tym czujnikiem, np często podczas jazdy na trasie na zegarze jest ok. 90, a wentylator mimo to się załącza, ale tutaj nie ma się czego doszukiwać, wszystkie czujniki są sprawne.
Jestem z woj. łódzkiego 150km od Wrocławia.
I dzięki za zainteresowanie się moim problemem, może jakoś w końcu mój problem się rozwiąże. Prace zaczynam w czwartek, bo dopiero wtedy będę miał wolny samochód.
Jestem z woj. łódzkiego 150km od Wrocławia.
I dzięki za zainteresowanie się moim problemem, może jakoś w końcu mój problem się rozwiąże. Prace zaczynam w czwartek, bo dopiero wtedy będę miał wolny samochód.
Zamiast człowiek cieszyć się autem to zamartwia się usterkami. Ale mam nadzieję, że niedługo wszystko okaże się jasne.mac0071 pisze:I dzięki za zainteresowanie się moim problemem, może jakoś w końcu mój problem się rozwiąże. Prace zaczynam w czwartek, bo dopiero wtedy będę miał wolny samochód.
Dokładnie przyjrzyj się głowicy, możliwe, że tam wystąpiło uszkodzenie.