[ALL] Ekonomiczna jazda
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Nie no super że to obliczyłeś, wielkie dzięki <ok>
Czyli wychodzi ze na luzie jest najlepiej, dodatkowo Ty liczysz spalanie godzinowe V6 a takie moje R4 ma mniejsze spalanie coś 1,2l. Dodatkowo nie wiem jak szerokie masz opony ale ja mam 175 napompowane na 2.2 to faktycznie można na luzie ładnie sie toczyć <ok>
Czyli wychodzi ze na luzie jest najlepiej, dodatkowo Ty liczysz spalanie godzinowe V6 a takie moje R4 ma mniejsze spalanie coś 1,2l. Dodatkowo nie wiem jak szerokie masz opony ale ja mam 175 napompowane na 2.2 to faktycznie można na luzie ładnie sie toczyć <ok>
A niech mi ktoś wytłumaczy tak:
-Jade powiedzmy 80km/h obroty mam te 3tyś puszczam gaz auto jest powiedzmy na 5ce i teoretycznie do 1300obr i powiedzmy 400m auto nie spala nic według całej tej wiedzy ze odcina paliwo, tylko na podstawi zamkniętej przepustnicy i ilości obrotów
-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala? Przecież zacznie spalać w obydwu przypadkach dopiero ponizej 1300 i nie ma tu różnicy czy jade na biegu czy na luzie a na luzie zajade dalej
-Jade powiedzmy 80km/h obroty mam te 3tyś puszczam gaz auto jest powiedzmy na 5ce i teoretycznie do 1300obr i powiedzmy 400m auto nie spala nic według całej tej wiedzy ze odcina paliwo, tylko na podstawi zamkniętej przepustnicy i ilości obrotów
-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala? Przecież zacznie spalać w obydwu przypadkach dopiero ponizej 1300 i nie ma tu różnicy czy jade na biegu czy na luzie a na luzie zajade dalej
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Bo na luzie musi podawać paliwo aby silnik nie zgasł. A gdy jedziesz na biegu i pracę silnika podtrzymuje pęd samochodu paliwo nie jest potrzebne.GerB3 pisze:-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala?
Można zrobić jak robili niektórzy kierowcy autobusów w mojej okolicy. Wrzucić na luz i dodatkowo zgasić silnik.
Eksperyment jest czysto teoretyczny toczenie się vs. hamowanie silnikiem. Racja w mieście trudne do zastosowania, chociaż bujanie się w mieście do prędkości 90km/h też nie jest zbyt ekonomiczne.juba pisze:Na luzie przejedziesz ponad kilometr po mieście?
W promieniu 40km od mojego miejsca zamieszkania nie występują miasta powyżej 20 tyś mieszkańców.
Jeszcze kiedyś porównam hamowanie silnikiem na niższym biegu z zmniejsza prędkością vs toczenie.
Na jałowym spali 0,9-1 l/h. I mam opony 205/60 czy 205/65 (R15) już nie pamiętam.GerB3 pisze: a takie moje R4 ma mniejsze spalanie coś 1,2l.
- sagem
- Forum Audi 80
- Posty: 3373
- Rejestracja: 31 paź 2007, 14:30
- Imię: Sebek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Ej Panie, smiejesz sie z moich postow ze sie pomylilem ze spalaniem w obliczeniach o pol litra, a nie wiesz tego dlaczego silnik spala paliwo jadac na luzie? :lol: I wez się tu czlowieku wypowiaaj w sprawie eco drivingu... :->GerB3 pisze:-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala?
Ja uwazam ze duzo lepiej jest hamowac silnikiem, nie tylko ze wzgledu na spalanie, ale i hamulce, ja zawsze hamuje silnikiem ile tylko moge, a jak mam duzo miejsca i nie ma ruchu to nawet do drugiego biegu i az prawie stanę. Tylko trzeba to robic w miare płynnie i mądrze, żeby rozrząd nie cierpiał. Jazda na luzie tez moze ma zalety, ale jest to trudniej wykorzystac, majac male pochylenie drogi przed sobą, wole ująć gaz na powiedzmy 5%, wtedy auto pali mi jakieś 2.5 litra na 100km%, a ja bardzo wolno trace prędkość ( zdecydowanie wolniej niż na luzie ) bo przepustnica nie jest calkiem zamknięta.
- maniekmac
- Forum Audi 80
- Posty: 520
- Rejestracja: 15 paź 2008, 17:41
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Coupe
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Kodeń
w mojej robocie zafundowali mi tygodniowy kurs eko driwingu (spolszczona wersja tego słowa :lol: ) i powiem tak w skrócie że to działa. Jest to dość szerokie zagadnienie ale jak to mówili wykładowcy chodzi o to że przeciętny polak leje do zbiornika za 100 zł i następnie podczas jazdy hamuje za 60/70 zł.
podstawy to oczywiście:
- hamowanie silnikiem z redukcją biegów, zmiana w optymalnym zakresie obrotów (tam gdzie mamy dobry moment i wzrost koni (średnio przedział 2100/2400 obr/min dobrany do swego auta)
- jak najmniej zatrzymań całkowitych i ruszania z miejsca bo wtedy najwięcej traci auto aby ruszyć ten ciężar
- dynamicznie (3/4 gazu) do np 2200 i kolejny bieg i kolejny i jak już osiągniemy odpowiednią prędkość to utrzymujeme ją na stałym poziomie a jak chcemy przyśpieszyć to redukcja i wszystko jak wcześniej (i wcale to nie jest jazda dziadka w kapeluszu <mikolaj> )
- kolejna sprawa to np podnosimy ciśnienie w oponach czyli jak producent przewidział 2.2 to robimy 2.4 (mniejsze opory toczenia , sztywniejsze boki opony auto lepiej pokonuje zakręty, i mamy margines jak by nam lekko uszło )
- przewidywanie sytuacji na drodze patrzymy co się dzieje nie tylko przed nosem ale i dalej do przodu obserwując np światła stop innych pojazdów, zmieniające się sygnalizatory itd itd
i jeszcze kilka spraw ale to dłuższa opowieść.
Powiem taką ciekawostkę że to eco najlepiej sprawdzało się w mieście - tak tak - w mieście w korkach itp, na trasie już tyle nie zejdziemy, szczególnie gdy będziemy jechać np powyżej 120 km/h bo nie chodzi tu o samą pracę silnika ale szczególnie opory toczenia które przy 120 wzrastają czterokrotnie !
to by było tak w skrócie, i wiem że zaraz ktoś powie dwómasy silniki itd ale jak dopasujesz to do swojego auta i zastosujesz to z głową to różnica jest, nie tylko w paliwie ale i np w układzie hamulcowym.
Powiem że i rodzina po tym zauważyła że jazda jest bardziej płynna i komfortowa i daje nam to jakieś zajęcie w czasie nudnej podróży, tylko nie wolno tego robić za wszelką cenę.
także lejmy za 100 i jedźmy za 80.
Pozdrawiam
co do zużycia na luzie silnika to pracuje on na wolnych obrotach i do cylindrów podawana jest niezbędna dawka paliwa aby nie zgasł (czyli ok 15% normy czy jakoś tak) a jak hamujemy silnikiem z puszczonym gazem to silnik zachowuje się jak sprężarka pompuje /pracuje ale bez otrzymywania paliwa spalając to co miał w układzie (to tak w uproszczeniu), reasumując spala mniej jak hamujemy silnikiem a nie jedziemy na luzie, pomijając względy bezpieczeństwa jak konieczność przyśpieszenia w chwili zagrożenia, nagłe manewry (bez zapiętego biegu ciężko cokolwiek zrobić z autem np w poślizgu)
podstawy to oczywiście:
- hamowanie silnikiem z redukcją biegów, zmiana w optymalnym zakresie obrotów (tam gdzie mamy dobry moment i wzrost koni (średnio przedział 2100/2400 obr/min dobrany do swego auta)
- jak najmniej zatrzymań całkowitych i ruszania z miejsca bo wtedy najwięcej traci auto aby ruszyć ten ciężar
- dynamicznie (3/4 gazu) do np 2200 i kolejny bieg i kolejny i jak już osiągniemy odpowiednią prędkość to utrzymujeme ją na stałym poziomie a jak chcemy przyśpieszyć to redukcja i wszystko jak wcześniej (i wcale to nie jest jazda dziadka w kapeluszu <mikolaj> )
- kolejna sprawa to np podnosimy ciśnienie w oponach czyli jak producent przewidział 2.2 to robimy 2.4 (mniejsze opory toczenia , sztywniejsze boki opony auto lepiej pokonuje zakręty, i mamy margines jak by nam lekko uszło )
- przewidywanie sytuacji na drodze patrzymy co się dzieje nie tylko przed nosem ale i dalej do przodu obserwując np światła stop innych pojazdów, zmieniające się sygnalizatory itd itd
i jeszcze kilka spraw ale to dłuższa opowieść.
Powiem taką ciekawostkę że to eco najlepiej sprawdzało się w mieście - tak tak - w mieście w korkach itp, na trasie już tyle nie zejdziemy, szczególnie gdy będziemy jechać np powyżej 120 km/h bo nie chodzi tu o samą pracę silnika ale szczególnie opory toczenia które przy 120 wzrastają czterokrotnie !
to by było tak w skrócie, i wiem że zaraz ktoś powie dwómasy silniki itd ale jak dopasujesz to do swojego auta i zastosujesz to z głową to różnica jest, nie tylko w paliwie ale i np w układzie hamulcowym.
Powiem że i rodzina po tym zauważyła że jazda jest bardziej płynna i komfortowa i daje nam to jakieś zajęcie w czasie nudnej podróży, tylko nie wolno tego robić za wszelką cenę.
także lejmy za 100 i jedźmy za 80.
Pozdrawiam
co do zużycia na luzie silnika to pracuje on na wolnych obrotach i do cylindrów podawana jest niezbędna dawka paliwa aby nie zgasł (czyli ok 15% normy czy jakoś tak) a jak hamujemy silnikiem z puszczonym gazem to silnik zachowuje się jak sprężarka pompuje /pracuje ale bez otrzymywania paliwa spalając to co miał w układzie (to tak w uproszczeniu), reasumując spala mniej jak hamujemy silnikiem a nie jedziemy na luzie, pomijając względy bezpieczeństwa jak konieczność przyśpieszenia w chwili zagrożenia, nagłe manewry (bez zapiętego biegu ciężko cokolwiek zrobić z autem np w poślizgu)
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Dla poznania upodobań osób tu zaglądających może mała ankieta :?: :mrgreen: :
<iframe src="http://strawpoll.me/embed_1/280161" style="width: 600px; height: 550px; border: 0;">Loading poll...</iframe>
<iframe src="http://strawpoll.me/embed_1/280161" style="width: 600px; height: 550px; border: 0;">Loading poll...</iframe>
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Tu http://moto.trojmiasto.pl/10-sposobow-n ... 37938.html jest jakiś wykres oporów toczenia i oporu powietrza względem prędkości.