[80 B3 1.6D]-grzanie świec zrobione na krótko-pytanie
- M@rcus
- Forum Audi 80
- Posty: 1037
- Rejestracja: 18 sty 2007, 11:22
- Lokalizacja: Lublin-Zakrzówek
- Kontakt:
[80 B3 1.6D]-grzanie świec zrobione na krótko-pytanie
Witam, mam diesla i mam zrobione grzanie świec na krótko tzn. że po przekręceniu kluczyka musze wcisnąć tajemniczy przycisk i go chwilę przytrzymać zanim zakręce rozrusznikiem, ale ja lubię mieć zrobione wszystko po tzw. "ładzie" 8-) i przyznam że mnie to denerwuje, i teraz mam pytanie, wnioskuję żę mam uszkodzony jakiś przekaźnik odpowiedzialny za grzanie miał ktoś może coś podobnego u sibebie i wie jak to doprowadzić do stanu pierwotnego? Aha czy takie grzanie ręczne i wpływa na zużycie świec np. przegrzanie? może ma ktoś krok po kroku instrukcje jak sprawdzić świece czy są ok?
Dzięki z góry za informacje, Pozdrawiam
Dzięki z góry za informacje, Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 22 sty 2007, 23:07 przez M@rcus, łącznie zmieniany 1 raz.
ja ost przerabiałem problem świec żarowych
odkręcasz listwę od świec, bierzesz porządny kabel i łączysz poszczególne swiece z aku, jesli iskrzy to świece są ok, możesz też podłączyć amperomierz
prawdopodbnie masz czujnik albo przekażnik do wymiany... czujnik kosztuje ok 30zł a przekaźnik nieoryginalny ok 60zł... na wsi w domu na kompie mam schemat podłączenia przekaźnika, więc mogę Ci go podesłać, ale to dopiero w środę. Pewnie od twojego włącznika idzie przewód do przekaźnika (ale nie tego firmowego, tylko specjalnie do tego założonego) a stamtąd do świec. Musisz wywalić tą całą instalcję i podpiąć starą czyli przekaźnik na bodajże 6 styków: czujnik, świece, masa, 12V przy załączonej stacyjce, 12V przy włączonym silniku i lampka kontrolna w desce rozdz.
Po przekręceniu kluczyka, jesli jest poniżej 5stC czujnik temp daje sygnał że jest niska temp i przekaźnik przez kilka s puszcza prąd na świece, co nie oznacza, że lampka sygnalizacyja świeci tylko wtedy gdy grzeją świece. Dodatkowo po odpaleniu zimnego silnika (poniżej 5stC) świece włączają się i grzeją przez ok 2.5min, chyba że wcześniej temp płynu wzrośnie do 68stC.W każdym bądz razie nie dłużej niż 2.5min.
Jeśli silnik jest ciepły to czujnik nie zezwala na puszczenie prądu na świece i świece nie grzeją, choć przez chwilkę są pod napięciem. Im dłużej świece grzeją tym szybciej się zużywają.
Nie wiem jak to jest dokładnie w audi, ale golfy 3 - AAZ miały specjalny moduł, który powodował grzanie świec już po otworzeniu i zamknięciu drzwi kierowcy, ale tylko gdy silnik wyposazony był w sterownik silnika i elektroniczne ssanie...
Mam nadzieję, że Ci trochę naświetliłem sytuację, jakby co to pytaj
odkręcasz listwę od świec, bierzesz porządny kabel i łączysz poszczególne swiece z aku, jesli iskrzy to świece są ok, możesz też podłączyć amperomierz
prawdopodbnie masz czujnik albo przekażnik do wymiany... czujnik kosztuje ok 30zł a przekaźnik nieoryginalny ok 60zł... na wsi w domu na kompie mam schemat podłączenia przekaźnika, więc mogę Ci go podesłać, ale to dopiero w środę. Pewnie od twojego włącznika idzie przewód do przekaźnika (ale nie tego firmowego, tylko specjalnie do tego założonego) a stamtąd do świec. Musisz wywalić tą całą instalcję i podpiąć starą czyli przekaźnik na bodajże 6 styków: czujnik, świece, masa, 12V przy załączonej stacyjce, 12V przy włączonym silniku i lampka kontrolna w desce rozdz.
Po przekręceniu kluczyka, jesli jest poniżej 5stC czujnik temp daje sygnał że jest niska temp i przekaźnik przez kilka s puszcza prąd na świece, co nie oznacza, że lampka sygnalizacyja świeci tylko wtedy gdy grzeją świece. Dodatkowo po odpaleniu zimnego silnika (poniżej 5stC) świece włączają się i grzeją przez ok 2.5min, chyba że wcześniej temp płynu wzrośnie do 68stC.W każdym bądz razie nie dłużej niż 2.5min.
Jeśli silnik jest ciepły to czujnik nie zezwala na puszczenie prądu na świece i świece nie grzeją, choć przez chwilkę są pod napięciem. Im dłużej świece grzeją tym szybciej się zużywają.
Nie wiem jak to jest dokładnie w audi, ale golfy 3 - AAZ miały specjalny moduł, który powodował grzanie świec już po otworzeniu i zamknięciu drzwi kierowcy, ale tylko gdy silnik wyposazony był w sterownik silnika i elektroniczne ssanie...
Mam nadzieję, że Ci trochę naświetliłem sytuację, jakby co to pytaj
- M@rcus
- Forum Audi 80
- Posty: 1037
- Rejestracja: 18 sty 2007, 11:22
- Lokalizacja: Lublin-Zakrzówek
- Kontakt:
Dziękuję bardzo za jasne wytłumaczenie sprawy, jeśli chodzi o schemat jeśli to nie problem to poproszę o przesłanie na maila: marqs85@op.pl POzdrawiam
Witam Panowie proponuje coś prostrzego.
Jest Firma która produkuje moduł do takiej zabawy. jest to DEMM 1S4U -w pełni elektroniczny sterownik świec żarowych pracujący niezależnie od komputera. Ponadto moduł jest bardzo nowoczesty. Nie posiada mechanicznego przekaźnika ale tranzystor i swój procesor. Potrafi wykryć spalenie się świecy i zasygnalizować to mruganiem lampki (tej od grzania świec) ponadto potrafi zmniejszać prąd podawany na świece dzięki czemu świece się nie palą. Jest prosty w montażu -5 przewodów
+akumulatora, masa, świece, + ze stacyjki i lampka na desce (czujnik temperatury ma wbudowany)
więcej indormacji na www.demm.mironet.pl lub na allegro.
Istnieje wersja specjalnie do audi.
Jest Firma która produkuje moduł do takiej zabawy. jest to DEMM 1S4U -w pełni elektroniczny sterownik świec żarowych pracujący niezależnie od komputera. Ponadto moduł jest bardzo nowoczesty. Nie posiada mechanicznego przekaźnika ale tranzystor i swój procesor. Potrafi wykryć spalenie się świecy i zasygnalizować to mruganiem lampki (tej od grzania świec) ponadto potrafi zmniejszać prąd podawany na świece dzięki czemu świece się nie palą. Jest prosty w montażu -5 przewodów
+akumulatora, masa, świece, + ze stacyjki i lampka na desce (czujnik temperatury ma wbudowany)
więcej indormacji na www.demm.mironet.pl lub na allegro.
Istnieje wersja specjalnie do audi.
Ostatnio zmieniony 08 lut 2007, 13:44 przez babiuk, łącznie zmieniany 1 raz.
przepraszam, wczoraj sprawdziłem amperomierzem... 12A na swiece więc musisz mieć przekaźnik na 50A... chyba że w starszych są jakieś inne świeczki
p.s. Nie dotykajce elementu grzejnego świecy gdy jest podlączona :mrgreen:
ja o tym zapomniałem i po 2s się cholernie poparzyłem, słyszałem tylko syczenie z palca...potem poczułem ból :mrgreen:
p.s. Nie dotykajce elementu grzejnego świecy gdy jest podlączona :mrgreen:
ja o tym zapomniałem i po 2s się cholernie poparzyłem, słyszałem tylko syczenie z palca...potem poczułem ból :mrgreen:
Dla zainteresowanych - przekaźnik PSS-15 i schemat podłączenia do instalacji elektrycznej
świece i przekażnik.
Witam panowie.
Swiece na samym początku pobierają okało 20A, a bylejakie nawet do 25A po pewnym czasie redukują prąd do przeciętnie 8A (nasza ISKRA albo nawet 6A(Bosch) Wynika to z budowy świecy (w środku są dwie grzałki jadna na końcu żeby świecę szybko rozgrzać, a druga w trzpieniu, aby zabezpieczyć pierwszą grzałkę przed spaleniem się - grzałko kompensacyjna. Taka jest teoria o świecach ale materiały do produkcji są jakie są. Moduł DEMM poprawia przede wszystkim redukcję prądu na świecach. Dlatego go polecam. Na zwykłym przekażniku nie da sie tego zrealizować. We wszystkich najnowszych rozwiązaniach przekazniki są już wealiminowane i zastąpione pólprzewodnikami. Moduł DEMM spełnia ten nowoczesny wymóg. Cena jednej nowoczesnej świecy ceramicznej to około 150zł ...chyba warto je oszczędzać, zwłaszcze np w 6-cio cyl. silnikach. Świece stosowane przez AUDI są bardzo złej jakości (są krótkie i nie ma w nich za bardzo miejsca na grzałki kompesacyjne. Świeca stosowana w tych samych latach przez GM (Opel) redukują prąd o prawie 2A. więcj, przez co rzadiej się uszkadzają
Co do czujnika temperatury to każdy moduł z tej seri posiada własny czujnik wewnątrz modułu który sprawdza temperaturę otoczenia tuż po przekręceniu kluczyka.
Jako ciekawostkę podam że wewnętrznie moduł DEMM1s4u jest przystosowany do wspułpracy z zewnętrznym czujnikiem temperatury, ale producent do tej pory nie zaoferował do sprzedaży takiego modułu.
Może gdyby było zainteresowanie to w module pojawiłby się dodatkowy kabelek do podpięcia czujnika..tylko
pytanie czy to jest potrzebne skoro moduł i tak wie jaka jest temperatura otoczenia, a analizuje również stany
załączeń oraz analizuje prąd świec, uzależniony od stopnai zagzrania świecy.Temperatura jest okreslana na podstawie charakterystyk udostepnionych przez producentaCo do uwagi o "zaśmiecaniu Forum" to myślę, że podaję sensowne informacje, oparte o rzetelne doświadczenie w tym temacie.
Dokładne informacje o module DEMM na stronie: www.demm.mironet.pl
O świecach żarowych : iskra-kielce
o przekażnikach do świec żarowych:www.nagares.com
Jeśli są potrzebne jeszcze jakieś informacje to służę pomocą.
Swiece na samym początku pobierają okało 20A, a bylejakie nawet do 25A po pewnym czasie redukują prąd do przeciętnie 8A (nasza ISKRA albo nawet 6A(Bosch) Wynika to z budowy świecy (w środku są dwie grzałki jadna na końcu żeby świecę szybko rozgrzać, a druga w trzpieniu, aby zabezpieczyć pierwszą grzałkę przed spaleniem się - grzałko kompensacyjna. Taka jest teoria o świecach ale materiały do produkcji są jakie są. Moduł DEMM poprawia przede wszystkim redukcję prądu na świecach. Dlatego go polecam. Na zwykłym przekażniku nie da sie tego zrealizować. We wszystkich najnowszych rozwiązaniach przekazniki są już wealiminowane i zastąpione pólprzewodnikami. Moduł DEMM spełnia ten nowoczesny wymóg. Cena jednej nowoczesnej świecy ceramicznej to około 150zł ...chyba warto je oszczędzać, zwłaszcze np w 6-cio cyl. silnikach. Świece stosowane przez AUDI są bardzo złej jakości (są krótkie i nie ma w nich za bardzo miejsca na grzałki kompesacyjne. Świeca stosowana w tych samych latach przez GM (Opel) redukują prąd o prawie 2A. więcj, przez co rzadiej się uszkadzają
Co do czujnika temperatury to każdy moduł z tej seri posiada własny czujnik wewnątrz modułu który sprawdza temperaturę otoczenia tuż po przekręceniu kluczyka.
Jako ciekawostkę podam że wewnętrznie moduł DEMM1s4u jest przystosowany do wspułpracy z zewnętrznym czujnikiem temperatury, ale producent do tej pory nie zaoferował do sprzedaży takiego modułu.
Może gdyby było zainteresowanie to w module pojawiłby się dodatkowy kabelek do podpięcia czujnika..tylko
pytanie czy to jest potrzebne skoro moduł i tak wie jaka jest temperatura otoczenia, a analizuje również stany
załączeń oraz analizuje prąd świec, uzależniony od stopnai zagzrania świecy.Temperatura jest okreslana na podstawie charakterystyk udostepnionych przez producentaCo do uwagi o "zaśmiecaniu Forum" to myślę, że podaję sensowne informacje, oparte o rzetelne doświadczenie w tym temacie.
Dokładne informacje o module DEMM na stronie: www.demm.mironet.pl
O świecach żarowych : iskra-kielce
o przekażnikach do świec żarowych:www.nagares.com
Jeśli są potrzebne jeszcze jakieś informacje to służę pomocą.
Ostatnio zmieniony 08 lut 2007, 12:16 przez babiuk, łącznie zmieniany 1 raz.
poczytałem sobie pdfy, ale mam 1 pytanko: rozumiem, że moduł jest wyposazony w czujnik temperatury zewnętrznej (prawdopodbnie zwykły topik wewnątrz obudowy), ale skąd dowiaduje się o temperaturze silnika? Twórca tego DEMMa napisał wyraźnie że moduł wyposażony jest w system zabezpieczenia przed nadmierną eksploatacją poprzez rozpoznawanie temperatury zewnętrznej i temperatury silnika... skąd bierze sygnał o temperaturze silnika skoro podłącza się tylko 5 przewodów: masa, +, + po stacyjce, świece, kontrolka... ???
Poza tym, wszystko pieknie fajnie, ale moim zdaniem trochę za drogie, jak na takie urządzonko... przecież to się niczym praktycznie nieróżni od zwykłego systemu grzania wstępnego w audi... nawet funkcja sprawdzania świec, to nic innego, jak wykrywanie natężenia prądu płynącego na świece... fajne ale za drogie
Poza tym, wszystko pieknie fajnie, ale moim zdaniem trochę za drogie, jak na takie urządzonko... przecież to się niczym praktycznie nieróżni od zwykłego systemu grzania wstępnego w audi... nawet funkcja sprawdzania świec, to nic innego, jak wykrywanie natężenia prądu płynącego na świece... fajne ale za drogie
Witam ponownie.
W niektórych rozwiązaniach fabrycznych w ogóle się nie mierzy temperatury silnika. np cobra opisał przekażnik firmy Volkswagen który do dziś jest używany (jego wersja) w Lublinku. Jednak wersja dla Opla nie różni się niczym, pasuje w to samo gniazdo, ale ma o jedno wyprowadzenie mniej (nie ma zewnętrznego czyjnika temperatury) Ja osobiście uważam że temat bardzo dyskusyjny, nie mniej coś daje,
ale napewno mniej niż się potocznie uważai. Świece mają stały czas rozgrzewania, co w skali temperatury 950 stC +20 czy -20 nie ma znaczenia. W starych (analogowych) przekażnikach pomiar temperatury jest bardzo niedokładny i w połączeniu z tym że termistory są nieliniowe to co robi taki moduł w stosunku do tego co ma wykonywać jest naprawdę odległe. Jeśli te przekażniki były by dobre to nie wprowadzono by komputerów sterujących cyklem załączania przekażnika.
W DEMM1S4U temperaturę silnika określa śię po tym że moduł powinien być zamontowany w komorze silnika (pod maską).Ciepły silnik ogrzewa powietrze wokół siebie , a zatem i moduł. Używam taki moduł już 1,5 roku i ta metoda się sprawdza.
Cena - rzecz dyskusyjna. Ja wcześniej paliłem świece dość regularnie. a teraz zapomniałem co to jest wymiana świecy. Nie miałem żadnych problemów z zapalaniem auta zeszłej b. mrożnej zimy!
Do tej pory wydałbym pewnie tyle samo na świece. Chiński z pewnością będzie tańszy !
Załączę jeszcze przykładowe charatterystyki świec:
oraz prawie wzorcowa przy zastosowaniu DEMM. Obie zdjęta w Zakladach ISKRA!
W niektórych rozwiązaniach fabrycznych w ogóle się nie mierzy temperatury silnika. np cobra opisał przekażnik firmy Volkswagen który do dziś jest używany (jego wersja) w Lublinku. Jednak wersja dla Opla nie różni się niczym, pasuje w to samo gniazdo, ale ma o jedno wyprowadzenie mniej (nie ma zewnętrznego czyjnika temperatury) Ja osobiście uważam że temat bardzo dyskusyjny, nie mniej coś daje,
ale napewno mniej niż się potocznie uważai. Świece mają stały czas rozgrzewania, co w skali temperatury 950 stC +20 czy -20 nie ma znaczenia. W starych (analogowych) przekażnikach pomiar temperatury jest bardzo niedokładny i w połączeniu z tym że termistory są nieliniowe to co robi taki moduł w stosunku do tego co ma wykonywać jest naprawdę odległe. Jeśli te przekażniki były by dobre to nie wprowadzono by komputerów sterujących cyklem załączania przekażnika.
W DEMM1S4U temperaturę silnika określa śię po tym że moduł powinien być zamontowany w komorze silnika (pod maską).Ciepły silnik ogrzewa powietrze wokół siebie , a zatem i moduł. Używam taki moduł już 1,5 roku i ta metoda się sprawdza.
Cena - rzecz dyskusyjna. Ja wcześniej paliłem świece dość regularnie. a teraz zapomniałem co to jest wymiana świecy. Nie miałem żadnych problemów z zapalaniem auta zeszłej b. mrożnej zimy!
Do tej pory wydałbym pewnie tyle samo na świece. Chiński z pewnością będzie tańszy !
Załączę jeszcze przykładowe charatterystyki świec:
oraz prawie wzorcowa przy zastosowaniu DEMM. Obie zdjęta w Zakladach ISKRA!