Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 2.3 NG] regulacja CO

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

[B4 2.3 NG] regulacja CO

Post autor: serg77 » 21 paź 2015, 22:54

Witam.
Mam taki problem. Mam wrażenie, że auto bardzo dużo pali beny (nawet przy delikatnej jeździe koło 15/100), poza tym strasznie śmierdzi z rury jakby niedopalonym paliwem. Napięcie na sondzie około 600mV, byłem na analizatorze i lambda = 0,8, ale gościu mówi, że bardzo wysokie CO - około 8%. Fakt, że auto nie ma cata, ale gościu mówi,że to nie jest normalne i jak przyjeżdżają auta bez cata to mają koło 0,5%CO. Zacząłem rozczytywać więc książkę Korp-a, ale nie mogę za bardzo pokumać tej regulacji opisanej przez niego (str. 109, jeśli jest potrzeba wrzucę fotkę opisu), dla NG powinno być 0,1-1%CO :/. Nie wiem za bardzo gdzie jest ta magiczna śrubka do regulacji, czyżby tu:

Obrazek

Jeśli tak, to z tego co widzę to zaślepki o której pisze pan Korp już tam nie ma, nadto auto miało popękaną rurę dolotu i sporo nieszczelności więc jest wysokie prawdopodobieństwo, że już tam ktoś grzebał, żeby auto dobrze chodziło :).
Czy jestem w stanie wyregulować to na samym analizatorze, bez użycia amperomierza i przewodów łącznikowych?

W sumie to nawet nie wiem czy ruszać to, czy zacząć od czegoś innego?, ale mam wrażenie,że ktoś tam grzebał :)
Przy okazji pytanie - macie jakiś wypróbowany środek do konserwacji gumy dolotu?

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 21 paź 2015, 23:22

serg77 pisze:Jeśli tak, to z tego co widzę to zaślepki o której pisze pan Korp już tam nie ma,
No na pewno już tam było grzebane.

Jak masz lpg, to sprawdź czy masz prosty talerz w przepływomierzu.

A lambda 0,8 to nic dziwnego ze ma duże CO bo jest bogoato. Zresztą zobacz na wykresie: http://www.arb.ca.gov/research/icat/projects/bkm3.jpg

Jak chcesz ustawić bez miernika to jedziesz na analizator z odpowiednim ibusem do regulacji (jak długo było jeżdżone z niezaślepionym otworem to brud może przeszkadzać w użyciu klucza). Odpinasz kostkę z różnicowego regulatora ciśnienia paliwa (to z 2piniwą kostką na rozdzielaczu). I ustawiasz aby stosunek lambda mieć = 1, pamiętaj aby podczas sprawdzania nie naciskać klucza w dół bo wtedy dociskasz ramię. Najlepie jakbyś ustawił przy 2000 obr/min bo jeśli masz duże nieszczelności to na wolnych obrotach rozkręcisz tak że będzie palił w opór. Jeśli przy tych 2000 obr ustawisz dobrze a na wolnych będzie kuleć to masz gdzieś dziurę w dolocie.

Jeśli miałbyś sprawną sondę to obyło by się bez analizatora bo wystarczyło że byś "szukał" imbusem punktu zmiany napięcia.

serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

Post autor: serg77 » 21 paź 2015, 23:33

dolot jest na bank szczelny, zrobiłem i powymieniałem wszystko co było dziurawe. Pewnie trochę tak jeździł to dmuchnę tam powietrzem, żeby wydmuchać syf:). Ale Korp pisze, aby nie dotykać gazu podczas regulacji :/. A z tym amperomierzem to jak to zrobić? rozpiąć krokowy i tam się wpiąć czy nastawnik ciśnienia wg poniższego schematu? oczywiście plus analizator

Obrazek


Korp pisze też aby odciąć na czas pomiaru odpowietrzenie skrzyni korbowej i otworzyć korek na filtrze węglowym...., ja po prostu zdejmę wężyk z zaworu i zatkam, mój fitr węglowy nie ma korka :)

LPG nie było i nie ma :)

Nie wiedziałem, że tak mała różnica lambda ma tak duże znaczenie na skład spalin...

Myślę, że sonda jest dobra

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 22 paź 2015, 09:37

serg77 pisze:A z tym amperomierzem to jak to zrobić? rozpiąć krokowy i tam się wpiąć czy nastawnik ciśnienia wg poniższego schematu?
NIE KROKOWY :!: Tylko regulator ciśnienia. I do tego MUSISZ mieć sprawną sondę lambda. Jak będziesz miał sprawną sondą i wepniesz ten amperomierz to nawet nie będziesz musiał jechać na analizator spalin. I na twoim schemacie jak masz zamiar wpiąć amperomierz za kostką i kablami? Powinno być tak:
Obrazek
http://images78.fotosik.pl/2/fe3d9077a87822eb.jpg

Najlepiej jakbyś miał dwa mierniki, jeden jako amperomierz do regulatora i drugi jako voltomierz do sondy. Aby sprawdzić czy sonda działa też dobrze by było zobaczyć na analizatorze czy spadnie na niej napięcie do około 0V gdy tylko AFR pójdzie powyżej 1.

Ja napisałem wersje jak zrobić najprościej bez sprawdzenia czy sonda żyje i bez większych komplikacji bo widzę jak mieszasz i się gubisz.

A stosunek lambda 0,8 to już AFR 11,8, co jest już prawie na granicy spalania. Przy takim AFR spalanie wzrasta o jakieś 40-60% w porównaniu do normalnego do tego moc też spada bo takie AFR stosuje się w silnikach turbo aby schłodzić spaliny co też zmniejsza moc ale bezpieczeństwo silnika jest ważniejsze.

http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 770234.jpg
Ostatnio zmieniony 10 cze 2020, 09:57 przez maciek889, łącznie zmieniany 1 raz.

serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

Post autor: serg77 » 24 paź 2015, 17:28

Dzięki. Schemacik pokazywał odłączoną wtyczkę i połączenie przewodami, nie lubię ciąć oryginalnej instalacji :)
Byłem na analizatorze, podregulowałem lambde na 1, CO spadło do około 0,7%. A teraz powiedz mi jakie powinno być prawidłowe napięcie z lambdy?, u mnie jest teraz 0,74V, na nastawniku mam 22mA. Niestety gościu dziś miał młyn i nie chciałem mu zajmować stanowiska i nie zrobiłem testu z sondą o którym pisałeś. Piszesz też o regulacji bez analizatora (ze sprawną sondą), jak to można zrobić?
Dlaczego do regulacji na samym analizatorze należy wypiąć regulator?

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 24 paź 2015, 19:42

Napięcie z sondy powinno się zmienić kilka-kilkanaście razy na sekundę pomiędzy 0-1V (w praktyce wychodzi 0-0,1V do 0,7-0,9V). Sterownie dawką paliwa na podstawie wskazań sondy właśnie polega na tym, że sterownik wtrysku zmienia dawkę aż zmieni się napięcie na sondzie. Gdy na sondzie jest napięcie wyższe niż 0,5V to zubaża dawkę a gdy niższe niż 0,5V to wzbogoca. Dzięki temu skład mieszanki oscyluje w okolicach lambda 1 bo w tym momencie zwykła sonda zmienia napięcie jak wyżej opisałem. I właśnie od zmiany dawki paliwa jest ten regulator w który wpina się amperomierz. Zmiany natężenia na jego przewodach powinny odpowiadać zmianom napięcia na sondzie.
A regulacja na sondę polega na tym aby na odpiętej wtyczce od regulatora i sondzie podłączonej pod miernik złapać punkt zmiany napięcia 0,5V na sondzie i tak zostawić. Później po podłączeniu regulatora będzie on mógł pracować w fabrycznym zakresie w okolicy 0mA. Natężenie na regulatorze przy działającym systemia powinno wyglądać mniej więcej tak: . Widać jak natężenie oscyluje w okolicach 0

Później możesz skorygować regulacja na podłączonym nastawniku aby zmiany natężenia były jak najbliżej zera. Można też od razu patrzeć na natężenie bez odłączania wtyczki od regulatora tylko wtedy trudniej wyczuć w którą stronę kręcić bo to czy natężenie będzie na plusie czy minusie zależy w który przewód się wepniesz i jak podłączysz końcówki miernika.

https://audi80.pl/topics78/ng-ke-jet ... htm#614902
serg77 pisze:22mA
Trochę dziwne że miałeś tyle na pracującym silniku ale może jeszcze komputer silnika nie odpuścił próby zmiany napięcia na sondzie i doszedł do limity zmiany mieszanki i czekać na zmianę napięcia na sondzie.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 24 paź 2015, 20:35

Napięcie z sondy powinno się zmienić kilka-kilkanaście razy na sekundę pomiędzy 0-1V (w praktyce wychodzi 0-0,1V do 0,7-0,9V).
Nie koniecznie się zmienia wszystko zależy od stanu technicznego silnika i wtrysku. Jeżeli jest jak bajka idealne to zmiany są minimalne nawet raz na sekundę albo i mniej. Im większe szybkie korekty kilkanaście razy na sekundę to świadczy o bardzo złym stanie technicznym wtrysku i silnika.

serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

Post autor: serg77 » 27 paź 2015, 02:50

oki, zatem maciek889 usystematyzujmy tą regulację :-)
1. Odłączam regulator
2. odłączam czarny przewód sondy i wpinam miernik do przewodu od strony sondy
3. reguluję aby uzyskać 0,5V
4. podłączam miernik pod wypiętą kostkę regulatora i patrzę czy oscyluje w okolicach 0mA (filmik youtube)
5. podłączam przewód sondy
6. podłączam regulator z wpiętym w "rozcięty" przewód miernikiem i patrzę czy jest 0mA
Dobrze skumałem? ;-)

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 27 paź 2015, 08:40

1. Ok
2. ok (choć nie musisz odłączać czarnego przewodu sondy tylko podłączyć się do niego)
3. ok
4. źle - podłącza się tylko w rozciętą i podłączoną kostkę regulatora. jeśli podłączysz amperomierz do kostki zamiast regulatora możesz uszkodzić ECU bo robisz zwarcie po prostu.
5. 6. punkty odwrotniej kolejności, bo bez podłączonej sondy nie będę skakać mA na regulatorze.

Napisz dobrą kolejność:
1. Rozgrzej samochód i zgaś
2. Odłącz regulator
3. podłącz miernik na pomiar napięcia do 20V do czarnego kabla sondy (nie musisz rozłączać)
4. Regulujesz aby uzyskać mniej więcej 0,5V. Jeśli będziesz miał 0,5V a samochód będzie źle pracował to sondę masz zepsutą.
5. Gasisz samochód
6. wpinasz się w kabel regulatora mierząc ampery, oczywiście regulator podłączasz
7. odpalasz i badasz jak zmienia się natężenie (A) na regulatorze.
Jeśli po podniesieniu obrotów natężenie poleci w jedną stronę i przestanie się zmieniać to możliwe że masz nieszczelność w dolocie i ustawiając dawkę na wolnych obrotach skompensowałeś tą nieszczelność na wolnych obrotach co skutkuje tym że przy wyższych będzie za bogato.
Ostatnio zmieniony 27 paź 2015, 10:53 przez maciek889, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
krzys_33
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 147
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:00
Lokalizacja: Newcastle
Kontakt:

Post autor: krzys_33 » 27 paź 2015, 10:48

Witam panowie.
Może trochę nie w temat ale widzę że wiedzę posiadacie to szybciutko zapytam - czy można w ogóle pozbyć się sondy? Jako że rok produkcji auta jest z czasów gdzie katalizatorów jeszcze nie było co za tym idzie nie było też sondy! Wychodziłoby zatem że jet to jakiś późniejszy upgrade silnika i systemu wydechowego...
Ja bym się chętnie pozbył kata i sondy tylko czy można i jak to ewentualnie zrobić?
Dzięki za wszelką podpowiedź i sorki za mieszanie w temacie.

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 27 paź 2015, 10:58

krzys_33, w twoim temacie widzę że masz różnicowy regulator ciśnienia paliwa więc masz KE-Jestronica więc sonda powinna być. Jeśli jeździsz na benzynie i masz źle wyregulowany wtrysk to bez sondy może ci spalanie skoczyć. Mechaniczny wtrysk jest o tyle dobry że można sobie ustawić że bez sondy będzie palił nawet mniej niż z sondą bo można ustawić sobie uboższą mieszankę.
Jak już wywalasz sondę to jej wtyczkę sygnałową (czarny kabel z wtyczką 1 pinową) podłącz do masy aby nie łapało jakiegoś lewego sygnału i nie próbowało regulować składu mieszanki.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 27 paź 2015, 17:46

Tylko ze wywalenie sondy wpłynie na dynamikę silnika.

Awatar użytkownika
krzys_33
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 147
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:00
Lokalizacja: Newcastle
Kontakt:

Post autor: krzys_33 » 28 paź 2015, 10:35

maciek889 pisze: Mechaniczny wtrysk jest o tyle dobry że można sobie ustawić że bez sondy będzie palił nawet mniej niż z sondą bo można ustawić sobie uboższą mieszankę.
No i to już jest jakaś konkretniejsza odpowiedź na nurtujący mnie temat ;) Co dodynamiki silnika, wersje bez kata mają nieco więcej koników pod maską więc raczej gorzej nie będzie...
Nie chcę za bardzo mieszać w tym temacie więc jeśli bym mógł prosić ciebie maciek o priva jak to mniej więcej zrobić byłbym wdzięczny :)

davcio2
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 54
Rejestracja: 10 lut 2010, 19:03
Lokalizacja: Wisła

Post autor: davcio2 » 28 paź 2015, 17:30

ja również byłbym wdzięczny za info. :D

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 30 paź 2015, 16:28

Jeśli się nie posiada sondy to można tą ręczna regulacją na imbusa ustawić sobie na analizatorze AFR w granciach 1.05 - 1.10, też najlepiej z odłączonym regulatorem ciśnienia aby była pewność że w trakcie regulacji ECU nie próbuje zmusić sondy do pracy zmieniając dawkę paliwa. Po wyregulowaniu można podłączyć regulator i skontrolować czy dawka się nie zmieniła.

Po takiej regulacji spalanie może się zmniejszyć nieznacznie. Przy jeździe bez sondy dobrze jest jej przewód sygnałowy (ten czarny z pojedynczym złączem) połączyć z masą.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl