Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[b4 AAZ] obrotomierz od benzyniaka

manq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 135
Rejestracja: 03 lut 2007, 10:43
Lokalizacja: Sokółka

[b4 AAZ] obrotomierz od benzyniaka

Post autor: manq » 25 mar 2008, 21:49

witam.
mam zamiar wstawić w swoim AAZ-cie obrotek. Namierzyłem już jeden.Problem w tym,że nie wiadomo z jakiego on jest modelu,V6 czy z R5/4. Wiem tylko,że na pewno jest on z benzyny bo zakres obrotów do 8tys.obrotów. Czy ktoś się orientuje jak można rozpoznać wersję obrotomierza,czy na podstawie jakiegos numeru itd.? dodam,że jest to tylko sam obrotomierz a nie całe zegary
Ostatnio zmieniony 19 kwie 2008, 20:50 przez manq, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Hołowczyc20
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 804
Rejestracja: 11 mar 2008, 17:25
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Hołowczyc20 » 25 mar 2008, 22:02

silniki v6 kręciły do 6300obr/min to samo R5 powyżej tych obr.zaczyna się czerwone pole chyba że było to silnik R5 turbo on kręcił do 7000obr/min a potem zaczyna się czerwone pole a w TD tak jak u ciebie to chyba do 5000obr/min.Ten obrotek ktory masz z benzyny możesz śmiało podłączyć bo widziałem już takie obrotomierze w TD i TDI.Podobno znalezienie obrotomierza z TD lub TDI graniczy z cudem.

Arczizioom

Post autor: Arczizioom » 25 mar 2008, 22:05

Kolego pamietaj że przy AAZ trzeba jeszcze dodatkowy rezystor stosować. A co do rozpoznania to da sie. Musisz podać te numery co są z tylu chłopaki sprawdza w etce.

Awatar użytkownika
cobra
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2112
Rejestracja: 22 lis 2006, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Post autor: cobra » 25 mar 2008, 23:38

sam zrezałem kiedyś obrotek do AAZ <ok>
obrotki z V6 kręcą się trochę inaczej niż z R4/5 i dlatego radziłbym znaleźc własnie z 4/5

Znaleźc oryginalny obrotek z TDI nie jest ciężko... z TD już niestety tak <ok>

manq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 135
Rejestracja: 03 lut 2007, 10:43
Lokalizacja: Sokółka

Post autor: manq » 29 mar 2008, 16:47

czy obrotomierz od silnika bezynowego R4/5 bedzie pasowal do AAZ? TD bierze impulsy z alternatora.Czy oprocz potencjometra trzeba jeszcze cos przerabiac/podlaczac zeby to dzialalo?

Awatar użytkownika
cobra
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2112
Rejestracja: 22 lis 2006, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Post autor: cobra » 29 mar 2008, 18:47

tak, trzeba zastosować te same czynności jak przy montażu normalnego obrotomierza - czyli piny wlutować w płytę główną, wkręcić żarówkę, podać do niej masę...

no i na koniec musisz wyregulować ten potencjometr
Poszukaj w Download, tam gdzieś powinien być szczegółowy opis Labiela

manq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 135
Rejestracja: 03 lut 2007, 10:43
Lokalizacja: Sokółka

Post autor: manq » 04 kwie 2008, 09:34

W instrukcji z działu download napisane jest, że potrzebny jest potencjometr 21k&#8486;. Otóż chodziłem do sklepu elektronicznego i poinformowano mnie,że są tylko 20 lub 22 a 21 nie ma wogóle takiego typu.Czy istnieją potencjometry 21?

Arczizioom

Post autor: Arczizioom » 04 kwie 2008, 14:59

Nie sprawi to zbyt wielkiej różnicy jak kupisz ten większy chodzi tylko o to by dostroić rezystor i jego rezystancje o prawidłowych wartości obrotów więc nie gra roli czy będzie ciut większy czy mniejszy.

Awatar użytkownika
cobra
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2112
Rejestracja: 22 lis 2006, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Post autor: cobra » 05 kwie 2008, 19:50

bierz jakikolwiek w okolicy 20 :D

manq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 135
Rejestracja: 03 lut 2007, 10:43
Lokalizacja: Sokółka

Post autor: manq » 07 kwie 2008, 21:23

witam.
W końcu udało się zamontować obrotomierz od benzyny 4R zgodnie z waszymi wskazówkami.Bez potencjometra pokazuje 5000obr/min. Teraz mam problem z wyregulowaniem go. Podłączyłem potencjometr 22k i regulując udaje się ustawić obroty minimalne na 1100obr/min. na biegu jałowym.Wystarczy,że jeszcze trochę ruszę potencjometr i wskazówka obrotomierza spada do zera.Może zastosować potencjometr 20k. Jest jeszcze taki potencjometr w samym obrotomierzu ale znów trzeba rozkręcić zegary :((. Prawidłowe obroty dla biegu jałowego to chyba ok. 800obr/min. W którą ewentualnie stronę przekręcić ten potencjometr fabryczny w obrotomierzu, żeby jeszcze zmniejszyc obroty do 800obr/min.?Może macie jeszcze jakieś sugestie jak to wyregulować. Odnośnie skrzyni to udało się ustalić, że mam CDY.
Pozdrawiam

Gajdzi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2006, 23:53
Lokalizacja: Międzybórz
Kontakt:

Post autor: Gajdzi » 08 kwie 2008, 22:52

Heh... ale sie ciesze ze taki watek na wierzchu...

Wlasnie wrocilem z garazu... mam wlutowany u siebie potencjometr 22k&#8486; i jak mam go skreconego na min... przy omomierzu ppokazuje mi wtedy jego opornos ~1&#8486; jak zaczynam krecic w gore, to obrotek spada mi do zera... a jak odlącze potencjometr, to obrotek skacze do ~5500rpm (nie pamietam dokladnie ile).

Jak mierze ten rezystor w plytce, to pokazuje mi ~60k&#8486;.

Moze mi ktos powiedziec jakie mniej wiecej wartosci powinny byc przy polaczeniu równoległym tych rezystorow (standardowego i potencjometru???) oraz jaka dokladnie role pełni ten standardowy rezystor!?

Ewentualnie jesli to mozliwe, prosilbym o schematy calego licznika, oraz informacje jakiej czestotliwosci i jakiego ksztaltu sa impulsy z alternatora (skad pochodza impulsy do obrotka). Gdyz jestem w stanie dokonac wiecej pomiarow na uczelni...


A... pomiary i ew. regulacje jak narazie dokonywalem na calym licziku benzynowym!!!



------
edit:

EUREKA...

Niestety, sprawa nie dawala mi spokoju, a tym bardzies isc spac... Bo wnikliwej obserwcji i stwierdzeniu blachego bledu znalazlem rozwiazanie!!!

Problem tkwil w tym, iz obrotomierz spadal do zera, rezystacja zastępcza -Rz polaczenia rownoleglego owych rezystorow (60k i potecjometra) byla zbyt niska... Jakbym pokrecil bardziej "w gore" potencjometrem, to bym doszedl do tego, ale jakos wlaczyly sie slowa tatusi "nie krec niczego jesli nie rozumiesz o co w tym chodzi!!!". Co prawda wiele wiecej sie nie dowiedzialem, ale... wiec ze (przy jałowych obrotach):
-obotomierz zaczyna reagowac, a wiec podnosic sie przy min Rz=6k&#8486; (przynajmniej jej okolice)
-w moim przypadku ~900rpm to okolice Rz~10k&#8486;, tak wiec rezystancja potencjometru Rp~12k&#8486;

Teraz tylko kwestia przelozenia obrotka do mojego licznika... a wiec piny, zaroweczka, i teoretycznie dioda, czyli polaczenie polaczenie dla zarowki...




Do kolegi wyzej... Jak Ci sie zachowuje obrotomierz, bo piszesz ze nie mozesz mniej ustawic niz 1100rpm? Jak ruszysz potencjometr to Ci wskazowka opada calkowicie, czy idzie w gore? Bo jesli w gore, to Rz masz za duze, a jak Ci opada, to znow za male... Jeśli spada... pokrec potencjometrem "w gore" - wyzsze rezystancje. Po 2 jaki masz potencjometr? 2 czy 3 nóżkowy? Sprawdz, czy masz napewno skale na nim od ~0&#8486;-22k&#8486; (wez pod uwage, ze to szereg E24, a wiec różnice to ok 5%)

Tak jak powiedzialem, u mnie ~900rpm, to Rp=12k&#8486;, a Rz=10k&#8486;. Sprawdz omomierzem, jaka masz Rz przy tych 1100rpm? (proponuje na wylaczonym silniku,mimo iz omomierz ma duza wieksza impedancje).


A co do schamatu, czestotliwosci to nadal aktualne ;)

Ponizej link do moich obliczen rezystancji:
Obliczenia rezystancji zastępczej - Rz

manq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 135
Rejestracja: 03 lut 2007, 10:43
Lokalizacja: Sokółka

Post autor: manq » 13 kwie 2008, 20:48

Gajdzi pisze: Do kolegi wyzej... Jak Ci sie zachowuje obrotomierz, bo piszesz ze nie mozesz mniej ustawic niz 1100rpm? Jak ruszysz potencjometr to Ci wskazowka opada calkowicie, czy idzie w gore? Bo jesli w gore, to Rz masz za duze, a jak Ci opada, to znow za male... Jeśli spada... pokrec potencjometrem "w gore" - wyzsze rezystancje. Po 2 jaki masz potencjometr? 2 czy 3 nóżkowy? Sprawdz, czy masz napewno skale na nim od ~0&#8486;-22k&#8486; (wez pod uwage, ze to szereg E24, a wiec różnice to ok 5%)

Tak jak powiedzialem, u mnie ~900rpm, to Rp=12k&#8486;, a Rz=10k&#8486;. Sprawdz omomierzem, jaka masz Rz przy tych 1100rpm? (proponuje na wylaczonym silniku,mimo iz omomierz ma duza wieksza impedancje)[/URL]
Stan na dzień dzisiejszy.Jeszcze raz rozkręciłem zegary,potencjometr firmowy ten w obrotku ustawiłem na min.,poprzednio zastosowałem dodatkowy potencjometr 22k (trzynóżkowy) i mogłem ustawić w granicach 1100obr/min. obecnie zastosowałem mniejszy chyba 10k. również trzynóżkowy i dalej udaje się ustawić na 1000obr/min. Ustawień dokonuje na włączonym silniku i tak kręcąc potencjometrem udaje się ustawić min. 1000. Wystarczy,że jeszcze trochę ruszę potencjometr to wskazówka błyskawicznie spada na 0.Natomiast ustawiając potencjometrem na 1000obr/min i kręcąc go w drugą stronę obroty płynnie i zależnie od podkręcenia potencjometra mogę zwiększyć do ok 3500obr./min. Co radzisz, zastosować jeszcze mniejszy potencjometr? na potencjometrze 22k były oznaczenia: 22kA, 04-06.To kręcenie potencjometra w lewo albo w prawo dawało takie same efekty w zależności do której z nóżek (lewej czy prawej) przylutowałem jeden z przewodów. bo do środkowej nóżki trzeba zawsze.

Gajdzi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2006, 23:53
Lokalizacja: Międzybórz
Kontakt:

Post autor: Gajdzi » 13 kwie 2008, 22:43

manq dysponujesz multimetrem? Jak mozesz, to zmierz rezystancje tego opornika do ktorego przylutowales potencjometr!!!

Jak dobrze pamietam to wczesniej pisales ze masz licznik od R4, tak? jaki masz typ licznika VDO, czy inne?

Jesli bedziesz dysponowal omomierzem, pomierz tez ten maly potencjometr! Nie weim jaka masz wprawe w lutowaniu, ale prewencyjnie napisze - sprawdz czy nie zwarless czgos! Ja lutowalem od gory (nie chcialem sciagac wskazowki), wiem mialem troszke lepiej... nie weim jak Ty!?

Masz teraz potencjometr 10k, ale powiem Ci szczerze, ze nie potrzebnie go zmieniales, bo na tym wczesniej - 22k tez miales to samo... Te potencjometry roznia sie tym,ze maja inne zakresy, tj:
-22k - zakres od 0 do 22k z jakas dokladnoscie (jesli z szeregu E24, to 5%)
-10k - zakres od 0 do 10k, z pewna dokladnoscia...

WIec Twoja zmiana nic nie wprowdzila, i kolejna zmiana tez nic nie wprowadzi...

Pytanie jeszcze do Ciebie... czy jak miales ten potencjometr 22k, to kreciles go w calym zakresie jego obrotow (np. z lewa do prawej i odwrotenie az do oporu!?). U mnie zeby osiagnac ~900rpm musialem miec rezystancje potencjometru ~12k :!: Popatrz na ten wykres u mnie... podlaczajac potencjometr, z tym rezystorem, robisz polaczenie rownolegle.. wiec rezystancja wypadkowa jest mniejsza od sumy owych rezystorow!

Sprobuj jeszcze przekrecic ten maly potencjometr w druga strone i zobacz co sie stanie...

Kurcze... zaluje ze nikt nie ma schematow licznika... bo bym sie tym bardziej pobawil, ale w laboratorium!!!

manq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 135
Rejestracja: 03 lut 2007, 10:43
Lokalizacja: Sokółka

Post autor: manq » 13 kwie 2008, 23:08

zegary VDO z R4. Potencjometr też wlutowałem od góry bo nie chciałem zdejmować wskazówki. Kręciłem tym przylutowanym potencjometrem w lewo i prawo i tak jak pisałem w zależności do której bocznej nóżki był przylutowany kabelek od tego rezystora w płytce obrotomierza to się zwiększało albo zmniejszało obroty.Przekręcałem również ten potencjometr firmowy.Jak przekręciłem go na maxa to za pomocą dodatkowego potencjometru mogłem ustawić obroty minimalne 1200obr/min.Po przekręceniu firmowego potencjom. w drugą stronę tak jak pisałem wyżej udało się obniżyć w granicach ok 1000obr/min.Jutro postaram się zmierzyć rezystancję tego opornika do którego przylutowałem kabel.

Gajdzi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2006, 23:53
Lokalizacja: Międzybórz
Kontakt:

Post autor: Gajdzi » 13 kwie 2008, 23:16

manq jak masz zegary na wierzchu, to zobacz jakich kolorow paski sa na nim... po tym tez sie da odczytac rezystancje!!!

szczerze, to na Twoim miejscu jeszcze raz bym przylutowal ten potencjometr 22k i nim pokrecil w zaleznosci od ustawienia potencjometru firmowego... bo wg mnie masz juz za mala rezystancje w tym 10k zeby zejsc ponizej 1000rpm... (tak jak pisalem wyzej, u mnie musialo byc 12k na potencjometrze zeby bylo 900rpm)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przełączniki zespolone, zegary, stacyjka.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga