Za niecały miesiąc mam zamiar zrobić w moim aucie remont głowicy. Przeszukałem forum w poszukiwaniu informacji na ten temat – co i jak robić. Trochę postów jest, ale to, czego brakuje to porządne fotostory z całej operacji. Więc pomyślałem sobie, że przy okazji mojego remontu, coś takiego zrobię. Sam ciekaw jestem efektu, bo chcę samodzielnie, w garażu zdjąć głowicę i ją po remoncie założyć, oczywiście wraz z kompletem uszczelek i nowych śrub – a mechanikiem z zawodu nie jestem.
No ale do rzeczy.
PACJENT: Audi Coupe 1985, silnik benzynowy 1.8 90KM symbol DS, 4 cylindrowy, zasilany gaźnikiem Pierburg 2e2 oraz instalacją LPG I generacji Elpigaz z mikserem 32mm. Olej mineralny 15W40.
OBJAWY: Wyciek płynu chłodzącego pomiędzy 2 i 3 cylindrem. Ciśnienie sprężania na pierwszym cylindrze 5 bar (pozostałe ponad 10 bar). Zużycie oleju 1 litr na 10.000km (dziesięć tysięcy). Prędkość maksymalna ponad 160km/h, zużycie LPG około 10-11 litrów/100km, miasto, korki, krótkie trasy, a jak dłuższe to z dużymi prędkościami. Oleju w układzie chłodzenia nie stwierdzono.
LECZENIE: mam zamiar wymienić uszczelkę pod głowicą, wszystkie pozostałe uszczelki, uszczelniacze zaworów. Głowica pojedzie do warsztatu Hruzdowicza w Sopocie. Będzie splanowana, a gniazda zaworów przeszlifowane. Trzeba będzie jeszcze wyregulować luzy zaworów oczywiście.
PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW: ja robię: zdjęcie głowicy, założenie nowych uszczelniaczy, regulacja luzu zaworów, założenie głowicy, założenie i ustawienie rozrządu, nowe płyny. Warsztat Hruzdowicza robi: planowanie głowicy, szlifowanie gniazd zaworów.
To co robię ja, będę robił po raz pierwszy. Mam świadomość tego, że jest to spore wyzwanie, ale chcę się czegoś przy tej okazji nauczyć. Co mam: „Sam naprawiam Audi 80”, komplet porządnych kluczy, miejsce w garażu, dużo czasu. Czego potrzebuję z Waszej strony: Porad odnośnie „porządnego” wykonania zaplanowanych przeze mnie rzeczy. To znaczy sugestii typu – tu wkręcamy śrubę na olej, tam smarujemy uszczelkę, a tu robimy to na sucho.
Pierwsze pytanie dotyczy klucza dynamometrycznego. Jaki kupić? Na allegro jest spory wybór, w cenie ok 120zł są klucze z zakresem 10 -108Nm. W „Sam naprawiam Audi80” widać, że zakres jaki potrzebuję to 10 – 80Nm, czy więc taki klucz wystarczy?
[B2 1.8DS]Remont głowicy i wymiana uszczelek
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
W castoramie był kiedyś taki fajny klucz. Sam go mam. Stahlson. Regulacja od 28 do 210 Nm. Kosztował coś ponad 110 zeta. To jest normalny klucz dynamometryczny jak trzeba. Nie żadne badziewie wychyłowe. Ustawiasz wartość, dokręcasz i jak słyszysz klik to gotowe. Nie poprawia się jednego zabiegu. Klucz sam się resetuje i może od razu dokręcać drugą śrubę. Tylko wszystko należy robić z wyczuciem. Właśnie klucze na "kliknięcie" są dość precyzyjne. Z tego co pamiętam i tak potrzebujesz tylko 2 wartości: 30 i 60 Nm. Potem znów dwie fazy po ćwierć obrotu.
Tylko jak w Castoramie ich nie będzie to spytaj, czy nie mogą go skądś ściągnąć. Mi w Katowicach ściągali chyba ze Szczecina. Ale opłacało się.
A firmę Stahlson polecam bo sam mam "walizeczkę" za 340 zeta z wieczystą gwarancją (polecam odbić na ksero paragon albo poprosić o fakturę). Kiedyś poszła mi mała grzechotka to bez problemu wymienili na nową. Fakt z mojej winy (odkręcanie koła pasowego przy wymianie rozrządu). Teraz do zabiegów siłowych używam pierw wersji na takim pręcie. Niesamowicie wytrzymałe narzędzia. Nasadki nie raz już obrywały przy wybijaniu tulei z wahaczy i dalej są git.
No i kup sobie jeszcze klucz do tych śrub. Fakt, że da się to zrobić gwiazdką standardową chyba 10 mm ale do tego jest drobna gwiazdka. 15 zeta i gwarancja, że nie objedziesz śrub.
Miłej zabawy.
Raz wydasz i potem jeszcze więcej zaoszczędzisz. Już mechanik nie będzie ci potrzebny <ok>
Tylko jak w Castoramie ich nie będzie to spytaj, czy nie mogą go skądś ściągnąć. Mi w Katowicach ściągali chyba ze Szczecina. Ale opłacało się.
A firmę Stahlson polecam bo sam mam "walizeczkę" za 340 zeta z wieczystą gwarancją (polecam odbić na ksero paragon albo poprosić o fakturę). Kiedyś poszła mi mała grzechotka to bez problemu wymienili na nową. Fakt z mojej winy (odkręcanie koła pasowego przy wymianie rozrządu). Teraz do zabiegów siłowych używam pierw wersji na takim pręcie. Niesamowicie wytrzymałe narzędzia. Nasadki nie raz już obrywały przy wybijaniu tulei z wahaczy i dalej są git.
No i kup sobie jeszcze klucz do tych śrub. Fakt, że da się to zrobić gwiazdką standardową chyba 10 mm ale do tego jest drobna gwiazdka. 15 zeta i gwarancja, że nie objedziesz śrub.
Miłej zabawy.
Raz wydasz i potem jeszcze więcej zaoszczędzisz. Już mechanik nie będzie ci potrzebny <ok>
Sens jest - patrzę na to w ten sposób, że narzędzia kosztują tyle samo, co robota mechanika, to po pierwsze. Klucz może i rzadko będę używał - pewnie raz na każdy posiadany przeze mnie samochód - ale wolę mieć swój sprzęt, niż za każdym razem kombinować pożyczanie. I jak zepsuję - to moje, żaden problem.
Klucz już kupiłem, z zakresem 10-108Nm, Unitec - chińszczyzna, ale zobaczymy czy działa.
Mam już wszystkie części i narzędzia, teraz muszę jeszcze poczekać na początek urlopu...
Klucz już kupiłem, z zakresem 10-108Nm, Unitec - chińszczyzna, ale zobaczymy czy działa.
Mam już wszystkie części i narzędzia, teraz muszę jeszcze poczekać na początek urlopu...
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Pytanie odnośnie oleju. Wiadomo, że po złożeniu silnika do kupy zaleję go nowym olejem na dotarcie. Poprzednia wymiana była 6000km temu.
1. Jak długo jeździć na tym nowym oleju, jak długo ma trwać docieranie silnika?
2. Czy do razu wymieniać też filtr oleju (obecny ma przejechane 6000km) czy poczekać z wymianą filtra na koniec docierania i wymienić go razem z nowym, docelowym olejem po dotarciu?
1. Jak długo jeździć na tym nowym oleju, jak długo ma trwać docieranie silnika?
2. Czy do razu wymieniać też filtr oleju (obecny ma przejechane 6000km) czy poczekać z wymianą filtra na koniec docierania i wymienić go razem z nowym, docelowym olejem po dotarciu?
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Przed nalaniem nowej oliwy można zrobić dwa zabiegi:
albo zrzucić miskę i ją wyczyścić (w sumie chyba lepsze rozwiązanie)
albo go wypłukać mało agresywną płukanką
Tylko warto byłoby go najpierw wypłukać a potem brać się za demontaż głowicy. I po złożeniu nalać świeżego dobrego półsyntetyka.
Głowicy nie trzeba chyba docierać. Tylko nie powinno się od razu piłować silnika.
Nie masz przypadkiem hydropopychaczy? Są bezobsługowe i samoregulujące się.
albo zrzucić miskę i ją wyczyścić (w sumie chyba lepsze rozwiązanie)
albo go wypłukać mało agresywną płukanką
Tylko warto byłoby go najpierw wypłukać a potem brać się za demontaż głowicy. I po złożeniu nalać świeżego dobrego półsyntetyka.
Głowicy nie trzeba chyba docierać. Tylko nie powinno się od razu piłować silnika.
Nie masz przypadkiem hydropopychaczy? Są bezobsługowe i samoregulujące się.
To jest jeszcze ten typ gdzie nie było popychaczy hydraulicznych. Miskę i tak chcę zdjąć bo będę wymieniał uszczelkę miski. Przy okazji wszystko wyczyszczę.
[ Dodano: 2012-07-05, 17:58 ]
Demontaż głowicy Audi Coupe 1.8 DS
Narzędzia:
Części:
Wiedza:
Żeby zdjąć głowicę z silnika 1.8 DS trzeba: (liczby przy opisie czynności oznaczają numer klucza)
Rozłączony akumulator
10,13
Aku wyjęty do ładowania prostownikiem
13
Zdjęta płyta pod silnikiem
10
Spuszczony płyn z układu chłodzenia
6
Zdjęty filtr powietrza
Śrub. +
Spuszczony olej
19
Odkręcony wspornik alternatora
13
Zdjęty pasek alternatora
Zdjęta obudowa filtra powietrza
8
Zdjęte węże z trójnika przy głowicy
6
Odkręcony wąż przy gaźniku – jeszcze nie zdjęty
6
Zdjęty wąż paliwowy od gaźnika – pusty bo wcześniej zamknąłem elektrozawór benzyny i wypaliłem całe paliwo
7
Zdjęty wąż podciśnienia z rozdzielacza zapłonu
Zciągnięte cięgno linki gazu – blaszka zabezpieczająca włożona na swoje miejsce
Zdjęty przewód LPG mieszalnika
7
Zdjęte przewody elektryczne gaźnika
Rozpięte węże podciśnienia
Zdjęty wąż wodny kolektor dolotowy - gaźnik
6
Zdjęty gaźnik z podstawy
10
Zdjęty wąż wodny do gaźnika
7
Zdjęty wąż podciśnienia z kolektora dolotowy
6
Zdjęty klakson
13
Zdjęte koło – auto na klockach
Zdjęty wąż wodny gaźnik – kolektor dolotowy
6
Zdjęte węże wody parownika
6
Odkręcone śruby wspornika między kolektorami
13
Odkręcony zawór paliwa
10
Odkręcony kabel rozrusznika
13
Odcięta śruba wspornika między kolektorami przy kolektorze wydechowym – potrzeba nową śrubę i szpilkę
10
Wykręcone 5 z 6 śrub kolektora dolotowego
Imb. 6
Zdjęcie węża wodnego do gaźnika
Odkręcenie kabli od rozrusznika
Śrub. +
Zamknięty wielozawór LPG
Odkręcone i odcięte śruby między kolektorem wydechowym a rurą wydechową
12
Zdjęta osłona paska rozrządu
10,
imb. 6
Wał ustawiony na 0, koło rozrządu znakiem przy dolnej osłonie paska
19
Odkręcone śruby dolnej osłony paska
10
Zdjęty pasek rozrządu – poluzowana rolka napinacza
15
Rozpięte czujniki oleju i wody
Zdjęte nasadki przewodów WN
Zdjęta pokrywa zaworów
10
Zdjęta uszczelka pokrywy zaworów
Zdjęte pokrywy łożysk wałka rozrządu
13
Zdjęty wałek rozrządu
Wykręcone śruby głowicy
Torx 12
Odkręcenie tylnej metalowej osłony paska rozrządu
10
Zdjęcie węża z tyłu głowicy
Zdjęcie rolki napinacza
Zdjęcie głowicy
Zdjęcie uszczelki pod głowicą
Zdjęcie uszczelki między kolektorem wydechowym a rurą wydechową
Odkręcona ostatnia śruba kolektora ssącego
Imb.6
Zdjęty kolektor dolotowy – poprawić kabel podgrzewacza
Zdjęte uszczelki kolektora dolotowego
Zdjęty kolektor wydechowy śruby z podkładkami
12
Zdjęcie uszczelek kolektora wydechowego
Zdjęcie popychaczy zaworów
Wykręcenie świec
[ Dodano: 2012-07-05, 17:58 ]
Demontaż głowicy Audi Coupe 1.8 DS
Narzędzia:
Części:
Wiedza:
Żeby zdjąć głowicę z silnika 1.8 DS trzeba: (liczby przy opisie czynności oznaczają numer klucza)
Rozłączony akumulator
10,13
Aku wyjęty do ładowania prostownikiem
13
Zdjęta płyta pod silnikiem
10
Spuszczony płyn z układu chłodzenia
6
Zdjęty filtr powietrza
Śrub. +
Spuszczony olej
19
Odkręcony wspornik alternatora
13
Zdjęty pasek alternatora
Zdjęta obudowa filtra powietrza
8
Zdjęte węże z trójnika przy głowicy
6
Odkręcony wąż przy gaźniku – jeszcze nie zdjęty
6
Zdjęty wąż paliwowy od gaźnika – pusty bo wcześniej zamknąłem elektrozawór benzyny i wypaliłem całe paliwo
7
Zdjęty wąż podciśnienia z rozdzielacza zapłonu
Zciągnięte cięgno linki gazu – blaszka zabezpieczająca włożona na swoje miejsce
Zdjęty przewód LPG mieszalnika
7
Zdjęte przewody elektryczne gaźnika
Rozpięte węże podciśnienia
Zdjęty wąż wodny kolektor dolotowy - gaźnik
6
Zdjęty gaźnik z podstawy
10
Zdjęty wąż wodny do gaźnika
7
Zdjęty wąż podciśnienia z kolektora dolotowy
6
Zdjęty klakson
13
Zdjęte koło – auto na klockach
Zdjęty wąż wodny gaźnik – kolektor dolotowy
6
Zdjęte węże wody parownika
6
Odkręcone śruby wspornika między kolektorami
13
Odkręcony zawór paliwa
10
Odkręcony kabel rozrusznika
13
Odcięta śruba wspornika między kolektorami przy kolektorze wydechowym – potrzeba nową śrubę i szpilkę
10
Wykręcone 5 z 6 śrub kolektora dolotowego
Imb. 6
Zdjęcie węża wodnego do gaźnika
Odkręcenie kabli od rozrusznika
Śrub. +
Zamknięty wielozawór LPG
Odkręcone i odcięte śruby między kolektorem wydechowym a rurą wydechową
12
Zdjęta osłona paska rozrządu
10,
imb. 6
Wał ustawiony na 0, koło rozrządu znakiem przy dolnej osłonie paska
19
Odkręcone śruby dolnej osłony paska
10
Zdjęty pasek rozrządu – poluzowana rolka napinacza
15
Rozpięte czujniki oleju i wody
Zdjęte nasadki przewodów WN
Zdjęta pokrywa zaworów
10
Zdjęta uszczelka pokrywy zaworów
Zdjęte pokrywy łożysk wałka rozrządu
13
Zdjęty wałek rozrządu
Wykręcone śruby głowicy
Torx 12
Odkręcenie tylnej metalowej osłony paska rozrządu
10
Zdjęcie węża z tyłu głowicy
Zdjęcie rolki napinacza
Zdjęcie głowicy
Zdjęcie uszczelki pod głowicą
Zdjęcie uszczelki między kolektorem wydechowym a rurą wydechową
Odkręcona ostatnia śruba kolektora ssącego
Imb.6
Zdjęty kolektor dolotowy – poprawić kabel podgrzewacza
Zdjęte uszczelki kolektora dolotowego
Zdjęty kolektor wydechowy śruby z podkładkami
12
Zdjęcie uszczelek kolektora wydechowego
Zdjęcie popychaczy zaworów
Wykręcenie świec