[ 2.0 16V ACE ] Sonda lambda - oryginalna czy uniwersalna?
sonda .....
Jak wymieniałem sondę ( uniwers. BOSCH), na instrukcji pisało, by nie lutować przewodów, jedynie łączyć załączonymi złączkami. Zapytałem szpeca od elektromechaniki o ten temat >lutować czy nie lutować<, usłyszałem że nie lutować, ponieważ przy lutowaniu nieznacznie ale zmienia się polaryzacja przewodów sondy.... Cokolwiek to znaczy, brzmi grożnie.. :shock:
Pozdr. Adam.
Pozdr. Adam.
Witam,
aby nie zakladac nowego tematu - podepne sie tutaj. Ostatnio spotkalem sie z czariemJ (pozdrawiam!) i po obejrzeniu autka stanelo na tym, ze musze wymienic pare czujnikow, m.in. sonde Lambda.
Zalezy mi na czasie i chcialbym jak najpredzej sie do tego zabrac, znalazlem na allegro takie cos - http://allegro.pl/item222722077_bosch_s ... zylow.html
jednak Czarek zwrocil moja uwage, ze "koncowka" jest troche inna niz w oryginalnej. Widac to na fotkach z intercars, ktore w tym topiku byly juz publikowane:
uniwersalna:
http://sklep.intercars.com.pl/993532564 ... c=0&moto=0
oryginalna:
http://sklep.intercars.com.pl/993532564 ... c=0&moto=0
Ta uniwersalna to chyba dokladnie to co znalazlem na allegro, prawda?
Co o tym sadzicie, czy ta uniwersalna z allegro da rade? Jesli nie, to gdzie i czego szukac?
aby nie zakladac nowego tematu - podepne sie tutaj. Ostatnio spotkalem sie z czariemJ (pozdrawiam!) i po obejrzeniu autka stanelo na tym, ze musze wymienic pare czujnikow, m.in. sonde Lambda.
Zalezy mi na czasie i chcialbym jak najpredzej sie do tego zabrac, znalazlem na allegro takie cos - http://allegro.pl/item222722077_bosch_s ... zylow.html
jednak Czarek zwrocil moja uwage, ze "koncowka" jest troche inna niz w oryginalnej. Widac to na fotkach z intercars, ktore w tym topiku byly juz publikowane:
uniwersalna:
http://sklep.intercars.com.pl/993532564 ... c=0&moto=0
oryginalna:
http://sklep.intercars.com.pl/993532564 ... c=0&moto=0
Ta uniwersalna to chyba dokladnie to co znalazlem na allegro, prawda?
Co o tym sadzicie, czy ta uniwersalna z allegro da rade? Jesli nie, to gdzie i czego szukac?
- Danek
- Forum Audi 80
- Posty: 3410
- Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
- Imię: Damian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.2 KK
- Lokalizacja: Mazowsze
- Kontakt:
Co do lutowania, zawsze należy lutować. Problem polega na tym, że należy do tego użyć "twardej" cyny, bo jak ktoś zauważył temp. topnienia cyny "miękkiej" (taka do lutowania elementów elektronicznych) ma bardzo niską temp. topnienia i może dojść do szybkiego osłabienia złącza lub nawet jego rozłączenia.
Problem ze złączkami polega na tym, że każda złączka, nawet najlepiej wykonana ulega utlenieniu, szczególnie gdy jest narażona na działanie warunków atmosferycznych skutkiem czego sygnał z sondy jest słabszy, zakłócony lub całkowicie zanika. Inna sprawa utrudniająca czasem lutowanie to przewody wychodzące z sondy, w niektórych przypadkach materiał na przewody to nie jest czysta miedź tylko stop odporny na wysokie temperatury, który jest bardzo trudno lutować ze względu na konieczność użycia do tego wyższej temperatury lutownicy i właśnie cyny o znacznie wyższej temp. topnienia.
Co do samej sondy, osobiście wybierałbym sondę 4-ro przewodową, a nie 3. Dlatego, że ze względu na specyfikę miejsca jej pracy połączenie z "masą" dość szybko ulega korozji co zakłóca odczyty sondy lub powoduje kiepską pracę grzałki. Uniwersalna czy nie? Może być uniwersalna, byle była od uznanego producenta (Bosch, NGK, Beru, Denso) i miała wymiary tego "palucha" takie same jak oryginalna bo może to mieć znaczenie dla jej pracy - inna powierzchnia czynna może mieć wpływ na odczyty bo zmienia się charakterystyka przepływu spalin.
Problem ze złączkami polega na tym, że każda złączka, nawet najlepiej wykonana ulega utlenieniu, szczególnie gdy jest narażona na działanie warunków atmosferycznych skutkiem czego sygnał z sondy jest słabszy, zakłócony lub całkowicie zanika. Inna sprawa utrudniająca czasem lutowanie to przewody wychodzące z sondy, w niektórych przypadkach materiał na przewody to nie jest czysta miedź tylko stop odporny na wysokie temperatury, który jest bardzo trudno lutować ze względu na konieczność użycia do tego wyższej temperatury lutownicy i właśnie cyny o znacznie wyższej temp. topnienia.
Co do samej sondy, osobiście wybierałbym sondę 4-ro przewodową, a nie 3. Dlatego, że ze względu na specyfikę miejsca jej pracy połączenie z "masą" dość szybko ulega korozji co zakłóca odczyty sondy lub powoduje kiepską pracę grzałki. Uniwersalna czy nie? Może być uniwersalna, byle była od uznanego producenta (Bosch, NGK, Beru, Denso) i miała wymiary tego "palucha" takie same jak oryginalna bo może to mieć znaczenie dla jej pracy - inna powierzchnia czynna może mieć wpływ na odczyty bo zmienia się charakterystyka przepływu spalin.
Moim skromnym zdaniem w sytuacji gdy przewody sa łączone ok. 30 cm od sondy nic złego z połączeniem lutowanym stać się nie może. Jeszcze nie zdarzyło mi sie by w którejkolwiek z lutowanych sond doszło to przerwania połączenia na skutek przegrzania. Przewód sondy jest ułożony na skrzyni biegów, której maksymalna temperatura nigdy nie osiągnie nawet 50% temperatury topnienia cyny.
Zamiast sondy trzyprzewodowej można kupić czteroprzewodową z masą sygnałową. Obwód grzania w obu tych sondach jest jednakowy. Brak "masy" na katalizatorze nie ma wpływu na grzałkę, natomiast istotnie wpływa na obwód sygnałowy.
Zamiast sondy trzyprzewodowej można kupić czteroprzewodową z masą sygnałową. Obwód grzania w obu tych sondach jest jednakowy. Brak "masy" na katalizatorze nie ma wpływu na grzałkę, natomiast istotnie wpływa na obwód sygnałowy.
- Danek
- Forum Audi 80
- Posty: 3410
- Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
- Imię: Damian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.2 KK
- Lokalizacja: Mazowsze
- Kontakt:
Zgoda, tylko jak zapewne wiesz bardzo często te przewody są niestety prowadzone byle jak i byle gdzie (jeśli już ktoś tam grzebał wcześniej), ale rzeczywiście, tak czy siak połączenie lutowane zawsze będzie lepsze niż złączka.czarekj pisze:Moim skromnym zdaniem w sytuacji gdy przewody sa łączone ok. 30 cm od sondy nic złego z połączeniem lutowanym stać się nie może.
, dzięki za sprostowanie, niemniej uważam, że 4-ro przewodowa jest znacznie lepsza.czarekj pisze:Obwód grzania w obu tych sondach jest jednakowy.
Panowie,
czyli z waszych postow wnosze, ze powinienem kupic taka:
http://www.allegro.pl/item221926549_son ... y_18w.html
czy mozecie potwierdzic?
czyli z waszych postow wnosze, ze powinienem kupic taka:
http://www.allegro.pl/item221926549_son ... y_18w.html
czy mozecie potwierdzic?
Czarku, ale ktora uniwersalna masz na mysli? bo juz podawalem linka do dwoch roznych ...
4-zylowa? ona ma w opisie 18Watow
http://www.allegro.pl/item221926549_son ... y_18w.html
czy 3 kabelkowa? 12 Watow
http://allegro.pl/item222722077_bosch_s ... zylow.html
[ Dodano: 2007-08-14, 14:40 ]
OK po konsultacji z Czarkiem wychodzi na to, ze kupuje sonde z 4 kablami (pierwszy link z powyzszego posta).
Czy dobrze mniemam, ze podane 18W to jest moc grzalki, ktora podgrzewa sonde? I raczej nie bedzie to mialo zadnegbo wplywu na dzialanie sondy, czy 12W czy 18W (18W nawet lepiej)?
4-zylowa? ona ma w opisie 18Watow
http://www.allegro.pl/item221926549_son ... y_18w.html
czy 3 kabelkowa? 12 Watow
http://allegro.pl/item222722077_bosch_s ... zylow.html
[ Dodano: 2007-08-14, 14:40 ]
OK po konsultacji z Czarkiem wychodzi na to, ze kupuje sonde z 4 kablami (pierwszy link z powyzszego posta).
Czy dobrze mniemam, ze podane 18W to jest moc grzalki, ktora podgrzewa sonde? I raczej nie bedzie to mialo zadnegbo wplywu na dzialanie sondy, czy 12W czy 18W (18W nawet lepiej)?