Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ 2.0 16V ACE ] Sonda lambda - oryginalna czy uniwersalna?

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Miro1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 75
Rejestracja: 28 kwie 2007, 18:31
Lokalizacja: Podkarpacie

Post autor: Miro1 » 27 maja 2007, 14:17

Sorry ale co ma za znaczenie czy jest kabel lutowany wg mnie nic :shock:

Awatar użytkownika
Omen
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 320
Rejestracja: 23 mar 2007, 07:06
Lokalizacja: RJS

sonda .....

Post autor: Omen » 30 maja 2007, 11:20

Jak wymieniałem sondę ( uniwers. BOSCH), na instrukcji pisało, by nie lutować przewodów, jedynie łączyć załączonymi złączkami. Zapytałem szpeca od elektromechaniki o ten temat >lutować czy nie lutować<, usłyszałem że nie lutować, ponieważ przy lutowaniu nieznacznie ale zmienia się polaryzacja przewodów sondy.... Cokolwiek to znaczy, brzmi grożnie.. :shock: ;-)

Pozdr. Adam.

PABLO
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1028
Rejestracja: 23 gru 2006, 10:27
Lokalizacja: LUBLIN

Post autor: PABLO » 30 maja 2007, 20:32

Mi też coś mówili o tych złączkach. Lutowanie odradzali...
Pytałem się czym się różnią te sondy od siebie. podobno tylko tym że ta droższa ma gotowe wtyczki a uniwersalna nie ma. Dzięki za pomoc

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 01 cze 2007, 12:58

z lutowaniem to też jest o tyle problem że temp. topnienia cyny może być niższa od temp. panującej w miejscu lutowania (koło wydechu, np) i po prostu połączenie się stopi. To tak jak z bezpiecznikami termicznymi przy opornicach....

PABLO
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1028
Rejestracja: 23 gru 2006, 10:27
Lokalizacja: LUBLIN

Post autor: PABLO » 04 cze 2007, 18:07

Czyli lutować czy użyć złączek? Jak radzicie?

xavier

Post autor: xavier » 13 sie 2007, 22:56

Witam,

aby nie zakladac nowego tematu - podepne sie tutaj. Ostatnio spotkalem sie z czariemJ (pozdrawiam!) i po obejrzeniu autka stanelo na tym, ze musze wymienic pare czujnikow, m.in. sonde Lambda.

Zalezy mi na czasie i chcialbym jak najpredzej sie do tego zabrac, znalazlem na allegro takie cos - http://allegro.pl/item222722077_bosch_s ... zylow.html
jednak Czarek zwrocil moja uwage, ze "koncowka" jest troche inna niz w oryginalnej. Widac to na fotkach z intercars, ktore w tym topiku byly juz publikowane:

uniwersalna:
http://sklep.intercars.com.pl/993532564 ... c=0&moto=0

oryginalna:
http://sklep.intercars.com.pl/993532564 ... c=0&moto=0

Ta uniwersalna to chyba dokladnie to co znalazlem na allegro, prawda?
Co o tym sadzicie, czy ta uniwersalna z allegro da rade? Jesli nie, to gdzie i czego szukac?

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 14 sie 2007, 08:31

Co do lutowania, zawsze należy lutować. Problem polega na tym, że należy do tego użyć "twardej" cyny, bo jak ktoś zauważył temp. topnienia cyny "miękkiej" (taka do lutowania elementów elektronicznych) ma bardzo niską temp. topnienia i może dojść do szybkiego osłabienia złącza lub nawet jego rozłączenia.
Problem ze złączkami polega na tym, że każda złączka, nawet najlepiej wykonana ulega utlenieniu, szczególnie gdy jest narażona na działanie warunków atmosferycznych skutkiem czego sygnał z sondy jest słabszy, zakłócony lub całkowicie zanika. Inna sprawa utrudniająca czasem lutowanie to przewody wychodzące z sondy, w niektórych przypadkach materiał na przewody to nie jest czysta miedź tylko stop odporny na wysokie temperatury, który jest bardzo trudno lutować ze względu na konieczność użycia do tego wyższej temperatury lutownicy i właśnie cyny o znacznie wyższej temp. topnienia.
Co do samej sondy, osobiście wybierałbym sondę 4-ro przewodową, a nie 3. Dlatego, że ze względu na specyfikę miejsca jej pracy połączenie z "masą" dość szybko ulega korozji co zakłóca odczyty sondy lub powoduje kiepską pracę grzałki. Uniwersalna czy nie? Może być uniwersalna, byle była od uznanego producenta (Bosch, NGK, Beru, Denso) i miała wymiary tego "palucha" takie same jak oryginalna bo może to mieć znaczenie dla jej pracy - inna powierzchnia czynna może mieć wpływ na odczyty bo zmienia się charakterystyka przepływu spalin.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 14 sie 2007, 08:50

Moim skromnym zdaniem w sytuacji gdy przewody sa łączone ok. 30 cm od sondy nic złego z połączeniem lutowanym stać się nie może. Jeszcze nie zdarzyło mi sie by w którejkolwiek z lutowanych sond doszło to przerwania połączenia na skutek przegrzania. Przewód sondy jest ułożony na skrzyni biegów, której maksymalna temperatura nigdy nie osiągnie nawet 50% temperatury topnienia cyny.
Zamiast sondy trzyprzewodowej można kupić czteroprzewodową z masą sygnałową. Obwód grzania w obu tych sondach jest jednakowy. Brak "masy" na katalizatorze nie ma wpływu na grzałkę, natomiast istotnie wpływa na obwód sygnałowy.

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 14 sie 2007, 09:05

czarekj pisze:Moim skromnym zdaniem w sytuacji gdy przewody sa łączone ok. 30 cm od sondy nic złego z połączeniem lutowanym stać się nie może.
Zgoda, tylko jak zapewne wiesz bardzo często te przewody są niestety prowadzone byle jak i byle gdzie (jeśli już ktoś tam grzebał wcześniej), ale rzeczywiście, tak czy siak połączenie lutowane zawsze będzie lepsze niż złączka.
czarekj pisze:Obwód grzania w obu tych sondach jest jednakowy.
, dzięki za sprostowanie, niemniej uważam, że 4-ro przewodowa jest znacznie lepsza.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 14 sie 2007, 09:39

Masz rację, czteroprzewodowa jest najlepszym rozwiązaniem. Koszt prawie taki sam jak trójprzewodowej a pewność poprawnego działania znacznie wieksza. Pozdrawiam.

xavier

Post autor: xavier » 14 sie 2007, 09:42

Panowie,
czyli z waszych postow wnosze, ze powinienem kupic taka:
http://www.allegro.pl/item221926549_son ... y_18w.html

czy mozecie potwierdzic?

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 14 sie 2007, 09:58

Moim zdaniem, może być.

krychu
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 209
Rejestracja: 17 sty 2007, 09:22
Lokalizacja: Brisbane

Post autor: krychu » 14 sie 2007, 10:12

dobra bedzie ta sonda, a ta widziales ? plus dla niej to dlugi kabelek.link

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 14 sie 2007, 10:26

Xavier kup tą uniwersalną Bosch-a. Przewodu wystarczy.

xavier

Post autor: xavier » 14 sie 2007, 11:15

Czarku, ale ktora uniwersalna masz na mysli? :) bo juz podawalem linka do dwoch roznych ...

4-zylowa? ona ma w opisie 18Watow
http://www.allegro.pl/item221926549_son ... y_18w.html

czy 3 kabelkowa? 12 Watow
http://allegro.pl/item222722077_bosch_s ... zylow.html

[ Dodano: 2007-08-14, 14:40 ]
OK po konsultacji z Czarkiem wychodzi na to, ze kupuje sonde z 4 kablami (pierwszy link z powyzszego posta).

Czy dobrze mniemam, ze podane 18W to jest moc grzalki, ktora podgrzewa sonde? I raczej nie bedzie to mialo zadnegbo wplywu na dzialanie sondy, czy 12W czy 18W (18W nawet lepiej)?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl