[2.0 ACE 80/90/CoupeB4] temperatura silnika
Po pierwsze to mowa jest o 2,0 barach przy 2000 tys obrotów!!! W audi są dwa czujniki jeden odpowiedzialny za ciśnienie w trakcie jazdy które nie może spaść poniżej 2,0 barów Pokazałeś mi skan niemiecki gdzie właśnie to jest napisane "Wahren der fahrt stark ab (unter 1,8 bar)" A kolega Słonik dobrze napisał na wolnych jest czujnik na 0,3 bara. Poza tym olej ma 80-90 i to jest norma w audi jak to sobie wyobrażasz, że płyn ma 90 albo 100 stopni a tam gdzie olej jest poddawany ekstremalnemu wysiłkowi to jest 60-70 - nie żartuj!! Źle interpretujesz wskażnik temperaturowy tam jest cały czas w granicach 90 stopni. Oleje mineralne nie biorę pod uwagę ale pół syntetyki i syntetyki. Jak bym wlał do swojego audi Millersa 5W/50 to jestem pewien ze ciśnienie było by ok 3,0-3,5 bara ale ja tego nie potrzebuje bo 2,5 jest wystarczające (jeżdżę na Liqui moly 5W 40 HIGH TECH) Poza tym jak napisałem wcześniej oleje maja swoja optymalną temperaturę pracy która jest w granicach 100 stopni ,poczytaj sobie na ten temat http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=13395 A napisałeś, że miales 3,5 bara na wolnych obrotach: podaj warunki tych 3,5 bara temperaturę otoczenia dokładną temperaturę oleju i rodzaj oleju.
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
STROKE pisze:Po pierwsze to mowa jest o 2,0 barach przy 2000 tys obrotów!!! W audi są dwa czujniki jeden odpowiedzialny za ciśnienie w trakcie jazdy które nie może spaść poniżej 2,0 barów Pokazałeś mi skan niemiecki gdzie właśnie to jest napisane "Wahren der fahrt stark ab (unter 1,8 bar)" A kolega Słonik dobrze napisał na wolnych jest czujnik na 0,3 bara. Poza tym olej ma 80-90 i to jest norma w audi jak to sobie wyobrażasz, że płyn ma 90 albo 100 stopni a tam gdzie olej jest poddawany ekstremalnemu wysiłkowi to jest 60-70 - nie żartuj!! Źle interpretujesz wskażnik temperaturowy tam jest cały czas w granicach 90 stopni. Oleje mineralne nie biorę pod uwagę ale pół syntetyki i syntetyki. Jak bym wlał do swojego audi Millersa 5W/50 to jestem pewien ze ciśnienie było by ok 3,0-3,5 bara ale ja tego nie potrzebuje bo 2,5 jest wystarczające (jeżdżę na Liqui moly 5W 40 HIGH TECH) Poza tym jak napisałem wcześniej oleje maja swoja optymalną temperaturę pracy która jest w granicach 100 stopni ,poczytaj sobie na ten temat http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=13395 A napisałeś, że miales 3,5 bara na wolnych obrotach: podaj warunki tych 3,5 bara temperaturę otoczenia dokładną temperaturę oleju i rodzaj oleju.
Silnik PM!!! 3,5 bara temp oleju 70 stopni chłodziwa 90 stopni powietrza 8 stopni olej 10w 40.
Wysilone jednostki (mające natryskowe chłodzenie denek tłoka) posiadają układy przystosowane do chłodzenia elementów silnika za pomocą oleju ale nie PM .
Twój link dotyczy silników nowszej konstrukcji, wysilonych które posiadają dedykowane oleje potrafiące pracować nawet z temp 140 stopni ale to dalej nie jest odzwierciedlenie silnika PM.
Oleje takie jak 15w 40 tracą film olejowy przy 100 stopniach powodując tarcie metalu o metal gdyż nie posiadają choćby podstawowej palety dodatków uszlachetniających. One właśnie pracują dobrze przy około 70 stopniach a nie 100. Ta temperatura to inna klasa olejów!!! Układ silnika PM nie posiada chłodnicy oleju a układ nie został stworzony aby czegoś chłodzić a smarować. Silniki ADR APT i inne z nowszych aut posiadaj a rozbudowane układy smarujące, chłodzące tłoki, ułożyskowanie turbiny i inne ale nie można tego porównywać ze starymi jednostkami!!!!
Napisałeś tak:
"Oleje mineralne nie biorę pod uwagę ale pół syntetyki i syntetyki"
Moim zdaniem te niezrozumienie polega wyłącznie na tym że to co pisze nie jest do końca czytane. Ja pisze o mineralach a ty o syntetykach i Tu nigdy nie znajdziemy podobieństw bo to inna klasa oleju.
Co do tych 2 barów to nadal szukam i podejrzewam ze jak znajdę to wkleję tutaj. temat jest po to aby ustalić przyczynę niedomagań silnika. I skoro kolega z którym prowadzę owocną rozmowę ma na zegarze 2,5 bara to zgodzi się może z tym ze 1 bar to za mało i warto rozpatrzeć kwestie zużycia mechanizmu korbowego.
[ Dodano: 2011-02-21, 21:29 ]
STROKE pisze: Ja mam Audi z małym przebiegiem i mam na zimnym 5 barów na rozgrzanym temp oleju 85-90 stopni 2,5 bara a przy 1600 obr na minute jest juz 5 barów olej 5W/40 syntetyczny i uważam że wszystko jest ok A zerwanie filmu przy temperaturze 100 stopni to juz sie nie wypowiem, bo wiele olejów w tej temperaturze dopiero zaczyna optymalną prace choćby 10W60 lub 5W50
Kolejny raz mówimy o Tym samym tylko że kolega o wysilonych silnikach i olejach z dodatkami a ja dalej o zwykłych motorach i mineralach. Twój olej będzie pracował nawet przy 150 bo po to został stworzony aby chronić nawet w takich warunkach.
Mój komentarz był już wcześniej
"Oczywiście bo oleje które napisałeś potrafią pracować przy temperaturze nawet 150 stopni (tyle jest mniej więcej pod denkiem tłoka). Wysilone silniki maja natrysk w audi również."
Trzeba tylko czytać.
[ Dodano: 2011-02-21, 21:34 ]
Zostałem poprawiony i słusznie. Znalazłem :mrgreen:Słonik pisze:Kontrolka oleju uruchamiana przez czujnik niskiego cisniena zapala sie jesi cisnienie spadnie ponizej 0,3bara, pisze na czujniku.
Niestety potwierdzenia w postaci skanu czy PDFa tych 2000rpm nie mam.
Jednak jeden bar to za mało. Możesz zrobić taką próbę ze po rozgrzaniu silnika (jakaś przejażdżka) wyłączyć silnik i szybko włączyć zapłon w układzie powinno zostać ciśnienie resztkowe.
Zgadzam się ze 1 bar na wolnych obrotach szczególnie w zimie u kolegi Michała to trochę za mało. Co do Twoich warunków to 3,5 bara przy 70 stopniach oleju i 8 stopniach to norma bo przy 90 na pewno by spadło do 2 barów -2,5 bara W zimie to tez mi pokazuje jak ma olej 70 stopni olej ponad 3 bary. Oleje mineralne w 100 stopniach tez pracują bez problemu tylko spójrz na tabele z charakterystyka oleju mineralnego i na lepkość kinematyczna w temperaturze 100 stopni C maja porównywalna z półsyntetykami.
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
Na początku może tak ale szybko tracą swoje własności. Niestety nic nie jest takie idealne. Warunki w jakich powstały tabele to warunki laboratoryjne. Sama lepkość nie zawsze jest miarodajna i pokazuje jakość oleju. Wartości HTHS, Profile ACEA . Lepkość kinematyczna czyli ta końcówka w nazwie za bardzo dużo nam nie daje. Pierwsza cyfra czyli lepkość dynamiczna daje nam tylko informacje przy jakiej temperaturze otoczenia olej napłynie do smoka pompy.STROKE pisze:Zgadzam się ze 1 bar na wolnych obrotach szczególnie w zimie u kolegi Michała to trochę za mało. Co do Twoich warunków to 3,5 bara przy 70 stopniach oleju i 8 stopniach to norma bo przy 90 na pewno by spadło do 2 barów -2,5 bara W zimie to tez mi pokazuje jak ma olej 70 stopni olej ponad 3 bary. Oleje mineralne w 100 stopniach tez pracują bez problemu tylko spójrz na tabele z charakterystyka oleju mineralnego i na lepkość kinematyczna w temperaturze 100 stopni C maja porównywalna z półsyntetykami.
HTHS pokazuje lepkość w wysokich temperaturach pod dłuższym obciążeniem i ten parametr jest dla nas ważny. Na początku olej może być super ale po dłuższej pracy w "nadwarunkach" nadaje się do wylania gdyż utracił swoje parametry (tak mają właśnie minerale i taki wypracowany olej (nawet po miesiącu) może utracić zdolność utrzymania filmu olejowego.
Wracajmy jednak do tematu gdyż każdy olej można opisywać indywidualnie. Tak jak już wspomniałem wcześniej warto byłoby wykonać test i sprawdzić co jest przyczyną tak małego ciśnienia. Kazdy silnik po zgaszeniu powinien przez kilka sekund utrzymać w układzie ciśnienie resztkowe na takim poziomie aby kontrolka się nie zaświeciła. Musiałbyś postarać się o jakiś manometr wkręcić go w układ i po rozgrzaniu silnika wyłączyć go obserwując wskazania manometru. Jeśli spadek ciśnienia będzie nagły to panewki są do wymiany jednak jeśli ciśnienie spada jednostajnie i utrzymuje się jeszcze przez kilka sekund to do wymiany może być pompa.
Ja to badałem za pomocą kontrolki siedząc w aucie. Po wyłączeniu silnika i szybkim ponownym włączeniu zapłonu kontrolka zapalała się po około 4 sekundach ( silnik PM).
ACE w ogóle nie posiadał resztkowego ciśnienia gdyż kontrolka zaświecała się od razu.
[ Dodano: 2011-02-23, 06:25 ]
Dziś sprawdzałem swojego ADR kontrolka po wyłączeniu i szybkim włączeniu zaświeciła się po około 6 sekundach czyli ubytek ciśnienia resztkowego jest mały.
Michał zrób taki prosty test i powiedz jak to wygląda u Ciebie (po rozgrzaniu)