Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy ucando.pl

[b3/b4 1,8-2.0] Modyfikacje - chip do monowtrysków

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego.
Awatar użytkownika
FranoF1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2983
Rejestracja: 10 sty 2007, 10:37
Lokalizacja: Schönbach
Kontakt:

Post autor: FranoF1 » 15 lut 2007, 18:06

czarekj pisze:Wykres postaram sie przedstawić przy najbliższej okazji. Nie wiem czy będzie on miarodajny gdyż mam zmienioną skrzynię biegów. Współczuję posiadaczom Audi na gaźniku, którzy są zawistni i zazdrośni nie mogąc dokonać tego typu modyfikacji.
...zapraszam Cie :-P
ABT Vs. ABK
sorrki za ot. ;-)

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 15 lut 2007, 19:38

Trochę za daleko dla mnie aż na śląsk, nie jestem ścigaczem. Szkoda auta na tego typu wybryki. Ale jak będziesz chciał to dam Ci pośmigać moim Audi i wtedy sobie porównasz. Mam nadzieję, że kiedys spotkamy sie na zlocie. Powiem Ci więcej, że szanuje swoje Audi i nigdy specjalnie nie piszczałem oponami. Wyda Ci się to śmieszne, ale tak jest. Chciałbym z kimś kumatym porozmawiać na temat komputera pokładowego. Próbuję wcisnąć w moją deskę coś od Opla. Wiesz może jakie jest spalanie silnika ABK na wolnych obrotach? Chodzi mi o wielkość w litrach na godzinę. Pozdrawiam.

[ Dodano: 2007-02-15, 19:42 ]
Ooooo kolega w końcu zajarzył jaka powinna być zbieżność w Audi 80, to chyba dlatego stąd ta wesoła mina, szkoda, ze tak późno. ;-)

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 15 lut 2007, 21:37

W sumie do tej pory opinie które znałem na temat "cipowania" czy też podnoszenia mocy wolnossących silników benzynowych z mechanicznym układem wtryskowym zawierały się w przedziale - lipa - ściema - naciąganie - zero efektów w silniku - ujemne efekty w portfelu. poczytałem sobie twoje posty i w sumie temat mnie mocno zaciekawił - rozumiem ze w swoim aucie (ABK 2.0 8v 115KM) po prostu włożyłeś inny EPROM w sterownik i to załatwiło sprawę. Dałes więc inną mapę wtrysku paliwa. - czy do tego coś zrobiłeś z wtryskiwaczami - w sensie czy potrzebne były bardziej wydajne, i czy przy tej mapie która masz teraz wystarcza silnikowi powietrza, żeby mieszanka w cylndrach nie była zbyt bogata? Wyczytałem też że efektem założenia tego EPROMU jest wzrost mocy o +16KM. To by oznaczało że jeśżeli twój silnik był zdrowy i dostarczał katalogowe 115KM to teraz ma 131KM - wartość niemalże taką jak osiąga zdrowy 2.3E pięciocylindrowy....który siedzi w moim aucie.

Więc jak to wygląda ze zmianą oprogramowania w czymś co zwie się Bosch KE-III-Jetronic Steuergerat? da radę coś w ogóle pomotać?

mrx1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 612
Rejestracja: 22 gru 2006, 13:32
Lokalizacja: pruszków

Post autor: mrx1983 » 15 lut 2007, 21:50

Cytuje: "......Płacąc nawet mniej niż tysiąc złotych za chip, który musimy sami zamontować (jest to spore ryzyko, łatwo przegrzać elementy), możemy liczyć na solidnego "kopa" - oprogramowanie sterujące pracą silnika przymknie zawór upustowy turbosprężarki i zwiększy dawkę paliwa. Żeby mieć pewność, że wszystko będzie działało jak należy i nie pojawią się np. problemy z rozruchem na zimno albo nierówną pracą na wolnych obrotach, trzeba zapłacić kilkakrotnie więcej - wtedy profesjonalny warsztat zamontuje nam chip w komputerze silnika, przetestuje jego pracę, a czasem nawet zestroi odpowiednie parametry tak, by mocy było jak najwięcej. Skoro to takie nieskomplikowane, to dlaczego auta nie są fabrycznie tak mocne jak po chiptuningu? Jednostki napędowe są obliczone na fabryczną moc, a podwyższanie jej przeciąża elementy silnika. Najbardziej ucierpi turbosprężarka, która po zmianie chipa osiąga prędkości obrotowe o kilkadziesiąt tysięcy obrotów na minutę wyższe od tych, jakie przewidywał producent.
Większa moc to niestety niższa trwałość
Taka jest prawda i odstępstwa od niej zdarzają się jedynie przy kompleksowym, bardzo kosztownym tuningu, kiedy najbardziej obciążone elementy wymieniane są na takie, które bez stresu zniosą nowe, podwyższone parametry silnika.
Kupując chip mało znanego producenta, mamy niewielką gwarancję, że silnikowi nic się nie stanie. Jeżeli zależy nam na pewności, lepiej zainwestować w kompletną usługę u przedstawiciela jednego z renomowanych producentów - przy samodzielnym lutowaniu łatwo uszkodzić układ. Często po wlutowaniu nowego chipa silnik wymaga "strojenia" na hamowni....."
:-D

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 15 lut 2007, 23:48

odpowiedź dla FOXBAT
Z góry zaznaczam, że do niczego nie namawiam.
Moje doświadczenia ograniczaja sie jedynie do silnika 2,0 ABK. Jeżeli chcesz coś wiecej sie dowiedzieć na temat tuningu swojego auta musisz popytać klientów allegro którzy zakupili chipy u bschiptuningcom do tego wlasnie motorku. Ja mogę być stronniczy w opiniach. Do tego modelu silnika jeszcze chipów nie montowałem i nie wiem ,czy w ogóle są, ale jeździłem juz dwoma autami z chipami od tego sprzedawcy. Jedne to było A4 a drugi to golf IV z silnikami 1,8 Turbo. Odlot nieprzeciętny, z resztą popytaj kupujących oni Ci wszystko opowiedzą. Ja mogę co najwyżej powiedzieć cokolwiek o modyfikacjach swojego silniczka. Od strony mechanicznej i elektrycznej nic przy samym silniku nie zmieniałem. Mam obsesję na punkcie sprawności motoru, więc sam rozumiesz. Żadnych turbin, wałków , gładzenia kanałów itp nie robiłem. Pompa i wtryski nie zmienione. Słowem wszystko oryginał w 100% sprawne i zawsze na czas wymienione. Tylko kiedyś głowica była planowana tak o 0,1 mm chyba. Jedyne co zmieniłem to chip w moim sterowniku silnika. Zapytasz Dlaczego? Otóż zmieniłem skrzynię biegów na szybszą (A4 125 KM) i w związku z tym potrzebowałem choć o drobinę więcej mocy i momentu, aby nie stracić na przyspieszeniu. Kupiłem nowy chip i po prostu go zamontowałem. Po zamontowaniu chipa żadnych błędów i problemów nie było. Nawet VAG poprawnie się komunikował i pokazał po prostu nowszą wersję oprogramowania. Jak robiłem podgląd treści mapy to normalnie jest tekst po niemiecku z nazwą firmy, nazwiskiem i adresem. Sądzę, że jak sie pod tym ktos podpisał to wiedział co robi. Wzrost parametrów jest odczuwalny. Niby ma być nawet 15 KM więcej, ale nie wiem o ile wzrosło. Nawet jak kiedyś wyjdzie wzrost tylko o 10 KM to będe się cieszył bo to odczuwam. Na hamowni nie byłem bo mi szkoda kasy. Kumpel opowiadał, że kiedyś był ze swoim autem bez tuningu, wydał tylko kasę a okazało się, że podobno nie uwzględnili zmian w przełożeniu skrzyni biegów i wyszła lipa z pomiaru. Komputer testujący ładuje dane chyba pod konkretny model samochodu, ale moge sie mylić. Nie znam sie dokładnie na tym o co tam chodzi, ale pomyślałem, sobie, że moje auto będzie dla nich za dużą zagadką bo silnik od 80 a skrzynia od A4 - sam rozumiesz. Ale wracając do tematu to bardziej sie cieszę z tej zamiany w oprogramowaniu ponieważ jeżdżę na gazie i ten chip polepszył mi moment obrotowy w zakresie do 3000, wcześniej była według mnie zbyt duża dziura. Popytaj dobrych gazowników to Ci powiedza co trzeba zrobić z zapłonem by autko lepiej chodziło - to samo robi chip a nie trzeba aparatem ruszać. Zapytasz ile mi pójdzie? Odpowiem, że nie wiem, ale 205 już jechałem. Z resztą rajdowcem nie jestem. Co do uszkodzeń to się ich nie obawiam, gdyż nie jeżdżę z mocą maksymalną. Przyrost mocy jest mniej więcej równomierny i dla częściowego uchylenia przepustnicy przyrost mocy też będzie częściowy. Więc nie sądzę, żeby tych kilka koni więcej tak przy ok 3500 obrotów zrobiło silnikowi krzywdę. Tak przy okazji to wydaje mi się, że silnik 2,0 16V różni sie tylko głowicą a blok i caly dół sa takie same. Więc chyba nie ma podstaw do obaw. Przejechałem już na tym chipie ok. 30 tysięcy i jak chodził tak chodzi nadal. W wolnym czasie wymysliłem swój własny patent. Otóż do jednej kości pamięci 512 kBajtów wgrałem dwie mapy , które mieścily się w kościach 256 kBajtów. Wgrałem mapę oryginalna i tuningowaną. Do tego dorzuciłem mały układ przełączająco zabezpieczający w stylu turbo/oryginał i mam możliwośc wyboru trybu pracy praktycznie z poziomu deski rozdzelczej. Żadna filozofia ale takich rozwiązań nie widziałem zbyt wiele. Teraz zamówiłem w firmie chipa do takich autek jak moje ze zmodyfikowaną tylko mapą w zakresie wyprzedzenia zapłonu. Sam przełącznik map będzie sprzęgnięty ze sterownikiem gazowym i użytkownik nie będzie wiedział nawet, że mapy mu sie zmieniają. Ale dość tego zanudzania. Czas na konkrety. Co do Twojego auta to musiałbyś podesłać numery sterownika (o ile takowy masz, bo coś mi sie wydaje, że tam wtyrysk jest mechaniczny) i zapytać o cenę sprzedawcę o którym Ci wcześniej wspominałem. Troszkę to u niego trwa - ok. 3 tygodni zanim do Ciebie dotrą, gdyż jadą z Niemiec. Co do cen tego typu chipów to różnie bywa. Nie wyobrażaj sobie, że wyjdzie z tego rakieta, ale na kilkanaście koni wiecej napewno możesz liczyć, o ile je wyczujesz przy i tak dużej mocy motoru. Co do różnych tekstów o tuningu często zamieszczanych na tym forum zwłaszcza pochodzących od osób powiązanych z firmami tuningowymi to traktuj je na serio. Piszą prawdę, ale przy okazji straszą ludzi ponad miarę niebezpiecznymi konsekwencjami gdy tylko tuning wykona się nie w ich firmie. Mi to powiewa, bo nie walczę o kasę a dla nich to przecież jest źródło zarobku. To coś w stylu jakbyś zajechał do mechanika samochodowego i zapytał gdzie tu w okolicy jest najtańszy bądź najlepszy zakład - każdy Ci powie, że jego. To tak jak w tym powiedzeniu o srokach i ogonach. Podam Ci też tego typu przykład: Zajechałem kiedyś do jednej firmy z klientem i pytamy się o cenę chipa. Gościu wyjmuje pudełeczko, oczywiście zachwala że super , mówi nawet nazwe firmy. Klient chciał popatrzeć jak to wygląda, bo na oczy nie widział, więc sprzedawca wyjmuje scalaki a mnie coś tak tknęło i patrzę na opis pamięci. Okazało się że pamięć ma określony przez producenta czystego układu zakres temperatury pracy powyżej zera stopni Celsjusza. Oryginalne czasami sa w wersji military - do minus 30 stopni. Pytam więc sprzedawcę czy auto zapali jak będzie stało kilka dni na mrozie? Gości zrobił oczy bo nie wiedział o co mi chodzi, zaczął sie pytać szefa i kolegów, zeszła sie cała grupka osób i medytowali. W końcu wyczułem , że moje kłopotliwe pytanie sprawia im trudności i jestem tam osobą niechcianą i odeszłem ciągnąc klienta za rekę, który był już tak napalony, że prawie dał sie przekonać sprzedawcy do zakupu. Więc jak sam widzisz prawda leży zawsze gdzieś tam po środku. Firmy tuningowe tez czasami idą na łatwiznę i montuja co popadnie. Nie sądź ze jestem ich przeciwnikiem. Jeżeli jakiegoś wątku nie poruszyłem to dopytaj się ponownie. Chętnie porozmawiam z normalnym człowiekiem na poziomie. Pozdrawiam.

miszello
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 21
Rejestracja: 23 gru 2006, 13:27

Post autor: miszello » 16 lut 2007, 07:38

Właśnie dlatego zacząłem ten temat żeby dowiedzieć się czegoś więcej o możliwościach przeprogramowania map w silniku wolnossącym. Jak wiadomo do sterownika dochodzi niewiele sygnałów sterujących m.in. sygnał temperatury silnika, sygnał sondy lambda, TPS, temperatura powietrza w dolocie, czujnik Halla, prędkość obrotowa i kilka innych... Dlatego moje pytanie do znawców tematu: co można zmienić w mapach żeby w silniku wolnossącym podnieść choć trochę moc i moment? Nie znam się na programowaniu układów mikroprocesorowych dlatego też nie wykluczam że jest taka możliwość i nie neguję od razu pomysłu z chipowaniem tego typu silników jak niektórzy w tym wątku... miałem nadzieję na konkretną dyskusję a nie komentarze "wstaw se a potem będziesz pisał że ci obroty falują i dużo pali". Może ktoś ma dojście do jakiś testów, wykresów z hamowni po tego typu modyfikacji o jakiej tu mówimy to chętnie bym się zapoznał.
Pozdro for all

sebolec
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 191
Rejestracja: 02 sty 2007, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: sebolec » 16 lut 2007, 11:31

czarekj, z jakiego źródła Ty masz chipa?

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 16 lut 2007, 16:47

Jeden jest kupiony u bs-chiptuningcom, a drugi z VW Motosport.

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 16 lut 2007, 21:26

mimo że mój silnik ma mechaniczny wtrysk, to jest on sterowany elektronicznie - jest to wersja Bosch KE-III-Jetronic, gdzie wyprzedzenie zapłonu sterowane jest również elektronicznie, sterownikiem VEZ. Z tego co sie orientuję to mój sterownik standardowo posiada właśnie 2 mapy wtrysku paliwa. przełączanie między nimi następuje przy temp. silnika 50st.C. Zapłon i rozgrzewanie silnika następuje na mapie Normalnej/regularnej a potem silnik przechodzi na mapę Premium/dla paliwa wysokooktanowego. Natomiast jeżeli przy stosowaniu tej mocniejszej mapy następuje w cylindrach spalanie stukowe, sterownik przełącza się na mapę normalną/dla niskooktanowego paliwa. Sterowniki zbierają dane z całkiem sporej liczby czujników, ale do przełączania map potrzebne są sygnały z czujnika temp. cieczy chłodzącej i czujnika spalania stukowego. Kąt wyprzedzenia zapłonu jest też ustawiany automatycznie przez sterownik VEZ i nie ma możliwości mechanicznej regulacji.

Tak sobie więc myślę że w moim przypadku to wiele nie da się zmienić bo jeżeli dam jeszcze ostrzejszą mapę, to pojawi się szybciej spalanie stukowe, i sterownik i tak przełączy na bezpieczniejszą - słabszą mapę. Jedyne co można zrobić do dostarczyć silnikowi więcej powietrza i ciut więcej paliwa, ale to oznacza montowanie turbiny i wymianę układu wtryskowego - rzecz dla mnie jednak zupełnie nierealna i szczerze mówiąc zbędna ze względu na koszty.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 16 lut 2007, 22:34

Dzięki za kontynuację tematu. Ciekawe to co piszesz. Nie mam doświadczenia z tego typu silnikiem, ale zupełnie sie z toba zgadzam co do tej turbiny. Czy demontowałeś może sterownik ze swojego auta. Osobiście ciekawi mnie czy faktycznie sa tam dwa układy pamięci i układ, który je podłącza zamiennie do procesora. Osobiście nie sądzę, żeby producent aż tak komplikowal sobie życie, ale może byc różnie. Każda mapa zarówno ta od wtrysku i zapłonu jest maksymalnie przestrzenia n-wymiarową, gdzie n-to ilość sygnałów z czujników. Sądzę jednak że cała mapa ułożona jest w jednym układzie scalonym i dobra firma będzie wiedziała co z tym zrobić. Do niczego nie namawiam, ale mnie by ciekawośc zjadła gdybym majac takie auto tego nie sprawdził. Jeżeli będziesz miał kiedys rozkręcony komputerek to spisz z niego numery, lub zrób zdjęcie. Pozdrawiam.

mrx1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 612
Rejestracja: 22 gru 2006, 13:32
Lokalizacja: pruszków

Post autor: mrx1983 » 16 lut 2007, 22:37

ja tez moge sobie instalacje gazowa ustawic tak ze bedzie mial wieksza moc niz na benzynie :-P bede mial tuning o jakies 25 koni :-P

Awatar użytkownika
Maniek mechanik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 06 lut 2007, 18:01
Lokalizacja: Bartoszyce

Post autor: Maniek mechanik » 17 lut 2007, 18:04

czarekj pisze: Współczuję posiadaczom Audi na gaźniku, którzy są zawistni i zazdrośni nie mogąc dokonać tego typu modyfikacji.
Bo i nie musimy. Jak wiadomo na gaźniku jedynym ograniczeniem jest dysza główna paliwa, odcięcia zapłonu brak. Modułu zapłonowego nie da się chipować. :-D

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 17 lut 2007, 21:38

Mam lekarstwo na te dyszowe ograniczenie, został mi kran 3/4 cala po remoncie hydrauliki w domu. Oddam za friko. :-) Mocy bedzie tyle, że bedzie nawet tłumikiem ciekła.

Awatar użytkownika
Maniek mechanik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 06 lut 2007, 18:01
Lokalizacja: Bartoszyce

Post autor: Maniek mechanik » 17 lut 2007, 22:01

:lol:

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 18 lut 2007, 00:39

Maniek mechanik - jakbyś chciał to mam licznik od Audi 200. Powinien pasować do Twojego Audi. Jest z autocheck-iem, ale komputerka niestety nie ma.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl