Auto wyróżniało sie na tle innych wówczas produkowanych aut bardzo nowoczesną i opływową karoserią o małym współczynniku oporów powietrza. Ponadto nadwozie było w całości ocynkowane. Pod względem gabarytów nadwozie odrobinę urosło, długość została zwiększona o prawie 20cm, nieznacznie zwiększono także wysokość i szerokość.
Gruntownej przemianie uległo także wnętrze pojazdu, auto posiadało bardzo nowoczesną na owe lata deskę rozdzielczą z bardzo wydajnym systemem wentylacji. Pod względem ilości miejsca wewnątrz niewiele się zmieniło w stosunku do poprzednika. W dalszym ciągu bak paliwa znajdował się za oparciem tylnej kanapy, co ograniczało możliwości przewozowe auta, jedynym ukłonem w stronę funkcjonalności był oferowany za dopłatą worek do przewozu długich przedmiotów lub nart w tylnym oparciu. Znacznie zwiększono poziom dostępnego wyposażenia opcjonalnego. Dostępne były m.in. klimatyzacja manualna bądź elektroniczna, ABS, innowacyjny system ochrony pasażerów Proconten (wciągający kierownice i napinający pasy w przypadku zderzenia) itp.
Początkowo auto oferowano z silnikami benzynowymi gaźnikowymi: 1.4 65KM (bardzo rzadki), 1.6 75KM, 1.8 kat. 75KM, 1.8 kat. 88KM, 1.8 90KM, oraz wyposażonymi we wtrysk paliwa: 1.8i kat 90KM, 1.8i 112KM, 1.9i kat. 113KM.
Auta były dostępne z kilkoma typami skrzyń biegów - manualnymi 4 i 5 biegowymi, automatyczną - 3 biegową.Audi 80
Od razu zaprezentowano też wersję ze stałym napędem na 4 koła quattro. W porównaniu do poprzednika zastosowano międzyosiowy mechanizm różnicowy typu Torsen przekazujący stale siłę napędową na obie osie w proporcji 50/50, z możliwością przeniesienia maksymalnie do 75% na jedną z osi. Ponadto układ napędowy posiadał możliwość zablokowania tylnego mechanizmu różnicowego za pomocą przycisku między fotelami. Wersje z napędem quattro posiadały fabrycznie układ ABS z możliwością jego wyłączenia. Początkowo z napędem 4x4 dostępne były jednostki 1.8 90KM i 1.8 112KM.
W marcu 1987 do oferty wprowadzono gaźnikowy silnik 1.6 o mocy 70KM i wysokoprężny 1.6D o mocy 54KM.
W maju 1987 wprowadzono do oferty luksusową odmianę Audi 90. Auto wyposażone było w silnikAudi 90i pięciocylindrowe: 2.0i 115KM (opcjonalnie z katalizatorem), 2.2i 136KM i 2.3i kat 136KM. Audi 90 z zewnątrz można odróżnić po szerokich przednich reflektorach, reflektorach przeciwmgielnych
i kierunkowskazach zintegrowanych w przednim zderzaku, innej atrapie chłodnicy (w kształcie kratki), chromowanych obwódkach wokół szyb, chromowanych nakładkach na zderzakach i listwach odbojowych, gumowych listwach ochronnych na dole drzwi oraz szerokiej blendzie na tylnej klapie. Audi 90 miało znacznie bogatsze wyposażenie seryjne od 80-tki. Wewnątrz zastosowano do wyboru bez dopłaty tapicerkę wełnianą Pirell lub welurową Chenille (dostępne za dopłatą w 80), standardowo montowano elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek, obrotomierz, modele z silnikiem 2.3 posiadały wspomaganie kierownicy. Auta z silnikami 2.2 i 2.3 można było zamówić w wersji z napędem 4x4 quattro.
W styczniu 1988 roku przedłużono gwarancję na perforację nadwozia do 10 lat i do oferty jednostek napędowych Audi 90 wprowadzono opracowany na podstawie doświadczeń zdobytych w RSMŚ pięciocylindrowy silnik wykonany w technice 4 zaworowej 2.0 20V o mocy 160KM. Silnik dostępny był tylko w połączeniu z napędem 4x4 quattro.
W kwietniu 1988 do oferty wszedł silnik wysokoprężny z turbosprężarką i intercoolerem o pojemności 1.6TD i dysponujący mocą 80KM. Zaprezentowano także wersję specjalną Audi 80 Sport, która była dostępna do 1991. Wyróżniała się zderzakami w kolorze nadwozia, aluminiowymi felgami 14", sportowym zawieszeniem i wyposażeniem wnętrza. Dostępna była tylko w 3 perłowych kolorach nadwozia - niebieskim, szarym i czerwonym.
W czerwcu 1988 zaprezentowano Audi 90 z topową jednostką napędową, silnikiem 2.3 20V o mocy 170KM, który był bliźniaczą konstrukcją w stosunku do zastosowanej wcześniej 2.0 20V (oba były produkowane równolegle). Auto było początkowo dostępne wyłącznie z napędem 4x4 quattro.
W sierpniu 1988 roku silnik 1.9 113KM w Audi 80 zostaje zastąpiony silnikiem 2.0 o takiej samej mocy (dostępny także z napędem quattro). Audi 90 2.0 20V i 2.3 20V były odtąd dostępne także w wersji z napędem na przednią oś i opcjonalnie z automatyczną skrzynią biegów o 4 przełożeniach.
Do oferty wprowadzono także wersje specjalną Audi 80 Allwetter (dostępna do sierpnia 1989) wyposażoną m.in w podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby.
W lutym 1989 roku do oferty wprowadzono Audi 90 w topowej wersji Exclusive. Auto posiadało w wyposażeniu seryjnym skórzaną tapicerkę w kolorze białym (dostępna tylko w tym modelu), klimatyzację elektroniczną, drewniane wykończenia, szyby chromianowane, sportowe zawieszenie, felgi aluminiowe 15", elektrycznie sterowane wszystkie szyby. Dostępna była wyłącznie w kolorze czarnym i z silnikami 2.3 i 2.3 20V.
W kwietniu 1989 zaprezentowano Audi 90 z silnikiem wysokoprężnym 1.6TD 80KM.
Na rok modelowy 1990 (sierpień 89) zarówno Audi 80, jak i 90 przechodzą dość poważne zmiany - otrzymały wówczas wewnętrzne oznaczenie Typ 8A.
W wyposażeniu seryjnym wszystkich Audi 90 jest teraz elektryczne regulacja zasięgu reflektorów i wspomaganie kierownicy, wersje z centralnym zamkiem posiadają teraz zamykane drzwiczki wlewu paliwa, zastosowano nowe dźwigienki przy kierownicy. Ponadto wprowadzono pewne modyfikacje zawieszenia oraz w modelu 80 zastosowano nową wysokoprężną jednostkę napędową 1.9D o mocy 68KM, która zastąpiła stary silnik 1.6D. W przypadku palety silników 90-tki jedyną zmianą był przekonstruowany silnik 2.3 20V o mocy zmniejszonej do 167KM.
Do oferty wprowadzono także kilka nowych wersji specjalnych: 80 Special (wyposażenie podobne do 80 Allwetter), 80 Hamburg (sportowe zawieszenie, wysoki spoiler na tylnej klapie, sportowe wyposażenie wnętrza, szyberdach itp.), 80 Zentren (sportowe zawieszenie, szyberdach, sportowe wyposażenie wnętrza, 3 dodatkowe wskaźniki) i 90 Sport (brak chromowanych listew wokół szyb, całe zderzaki w kolorze nadwozia, czarne listwy ozdobne na zderzakach, sportowe zawieszenie, sportowe wyposażenie wnętrza, dodatkowe wskaźniki, aluminiowe felgi 15", cienkie gumowe listwy odbojowe na drzwiach, szyberdach, tapicerka satynowa, pakiet skórzany, tylko z silnikami 2.3 i 2.3 20V)
W styczniu 1990 do oferty wszedł model 80 Kamei z fabrycznymi felgami aluminiowymi 14", spoilerem na tylnej klapie oraz zderzakami Kamei oraz 90 Trans Am ze sportowym zawieszeniem i wyposażeniem wnętrza, sportową kierownicą. Z oferty wycofano wówczas jednostkę 1.8 75KM
W lutym 1990 roku zaprezentowano wersję 80 Young Edition oferująca całkiem bogate na owe czasy wyposażenie w przystępnej cenie (szyberdach, wspomaganie kierownicy), natomiast w czerwcu 80 Schleswig-Holstein Festival 1990 m.in. z drewnianymi wykończeniami wnętrza i niebieską tapicerką.
Audi 80 16V
W marcu 1990 do oferty wprowadzono model 80 16V wyposażony w silnik 2.0 wykonany w technice 4 zaworowej i osiągający moc 137KM. Auto ponadto seryjnie posiadało zderzaki Kamei, wysoki spoiler na tylnej klapie i sportowe wyposażenie i było dostępne także w wersji z napędem 4x4 quattro.
W sierpniu 1990 zastosowano nową jednostkę napędową o pojemności 1.6 i mocy 102KM wyposażoną we wtrysk mechaniczny wielopunktowy. Ponadto zwiększono moc silnika 2.0 do 115KM i wycofano z oferty Audi 80 quattro z silnikiem 1.8 90KM.
W październiku 1990 do oferty wprowadzono trzy kolejne wersje specjalne: 80 Sport Edition, 80 Comfort Edition i 80 quattro Edition. Pierwsza mogła być zamówiona z zarezerwowanym wyłącznie dla tej wersji kolorem czerwonym perłowym, posiadała m.in. sportowe wyposażenie wnętrza, usztywnione zawieszenie, 3 dodatkowe wskaźniki, sportową kierownicę, pakiet skórzany, itp. Drugi zaprezentowany model wyposażony był z kolei w parę elementów z Audi 90: grill, chromowane obwódki wokół szyb, blendę tylnej klapy. Posiadał ponadto nowy wzór tapicerki, fabryczną roletę tylnej szyby, aluminiowe felgi 14" i siatki w oparciach przednich foteli, oraz można było zamówić dostępny tylko w tej wersji kolor szary perłowy. Ostatnia z wymienionych wersji posiadała felgi aluminiowe 14".
W kwietniu 1991 tuż przed końcem produkcji modelu wprowadzono trzy nowe wersje specjalne: 80 Frankfurt (m.in. szyberdach, el. lusterka, aluminiowe felgi 14", skórzana kierownica, drewniana gałka zmiany biegów, dodatkowe wskaźniki) 80 Trend Edition (skórzane dodatki wewnątrz, tapicerka znana z modelu Comfort Edition) i 90 quattro Edition (aluminiowe felgi 14", sportowa kierownica).
Audi 80 i 90 w Europie dostępne były do końca 1991, chociaż produkcję większości wersji zakończono już na jesieni.
Nowy model od sierpnia 1987 roku dostępny był także na rynku północnoamerykańskim, zrezygnowano z oznaczenia 4000 na rzecz znanych w Europie 80 i 90. Auta posiadały znacznie bardziej luksusowe wyposażenie standardowe od wersji europejskich, wyposażane były w zupełnie inne zderzaki spełniające surowe amerykańskie normy bezpieczeństwa (przedni zderzak z ciekawymi halogenami, znacznie ładniejszym od tychAudi 90 stosowanych w znanych u nas 80-tkach). Z przodu obie wersje wyglądały identycznie, posiadały takie same przednie lampy jak Audi 80 w wersji na rynek europejski. Jedyny sposób na odróżnienie obu amerykańskich wersji to tylna blenda, 90-tki miały "pełną" podobną do wersji europejskiej, natomiast 80-tka miała na klapie czarną ramkę na tablicę rejestracyjną między lampami, które były identyczne jak w wersji europejskiej. Oprócz tego różniły się także poziomem wyposażenia. Audi 80 początkowo było dostępne z czterocylindrowym silnikiem 2.0 o mocy 113KM (skrzynia manualna bądź 3-biegowa automatyczna). Z kolei Audi 90 oferowane było w 2 wersjach: 90 2.0 113KM ze skrzynią manualną lub 3-biegową automatyczną, 90 2.3 133KM ze skrzynią manualną lub na życzenie 3- albo 4-biegowym automatem.
W październiku 1987 roku zaprezentowano model 80 quattro z silnikiem 2.3 133KM.
W lipcu 1988 wycofano z oferty Audi 90 z silnikiem 2.0.
W styczniu 1989 uzupełniono ofertę Audi 90 o wersję z napędem quattro i silnikiem 2.3 133KM
W sierpniu 1989 modele dostępne na rynku amerykańskim także przeszły opisywany wcześniej facelifting, rozszerzono również paletę silników Audi 80 o jednostkę 2.3 133KM, natomiast gama audi 90 została wzbogacona o wersji z silnikiem 2.3 20V 167KM i napędem quattro.
Auta były dostępne na tamtym rynku do grudnia 1991 roku.