Witam wszystkich serdecznie. Dopiero się zarejestrowałem w klubie. To jest mój pierwszy post.
Posiadam 80-tkę z 1989 z silnikiem benzynowym 1.8 (typ: PM).
Jedynym mankamentem tego samochodu jest nieszczelna chłodnica. Do tego stopnia iż po przejechaniu około 20KM
w zbiorniku wyrównawczym mam płynu chłodzącego na samym dnie. Niestety kontrolka poziomu płynu nie działa.
Planuję zakup nowego zamiennika za 100zl. Nie robię dużych przebiegów. Moje pytanie jest następujące:
Czy wymiana chłodnicy jest trudna? Mam na myśli czy trzeba demontować zderzak?
Proszę mi wybaczyć jeśli powieliłem temat. Ale jeszcze nie mogę się za bardzo połapać na stronce.
Pozdrawiam.
[80 B3 1.8] Wymiana uszkodzonej - nieszczelnej chłodnicy.
- Kokolino
- Forum Audi 80
- Posty: 3371
- Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
- Imię: Radomir
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Wymiana nie jest trudna.
Wystarczy wkrętak płaski klucze 10 i checi.
Spuszczas płyn, zdejmujesz przewody gumowe z chł♣odnicy dwa grube jeden cienki, odłączasz wentylator i czujnik, odkręcasz śruby na których trrzyma sie chłodnica te od góry i odchylając całość w kierunku silnika wyciągasz do góry.
Wystarczy wkrętak płaski klucze 10 i checi.
Spuszczas płyn, zdejmujesz przewody gumowe z chł♣odnicy dwa grube jeden cienki, odłączasz wentylator i czujnik, odkręcasz śruby na których trrzyma sie chłodnica te od góry i odchylając całość w kierunku silnika wyciągasz do góry.
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
[80 B3 1.8] Wymiana uszkodzonej - nieszczelnej chłodnicy.
Czyli trzeba się szybko za to wsiąść bo zima nadchodzi. Dzięki za odpowiedź.
Patrique, robiłem coś takiego w B3 - dokładnie to wyjmowałem chłodnicę do przeczyszczenia, bo szczelna to akurat była.
To prosta sprawa, tak jak napisał Kokolino. Mi to zajęło może z 10 minut. Od swojej strony tylko mogę dodać żebyś:
- zalał układ jakimś sensownym płynem (Petrygo, Borygo, Glixol)
- dokładnie odpowietrzył układ. Jest o tym cały temat - jak to robić.
Powodzenia.
PS. Jestes pewien, że to chłodnica cieknie? Bo dużo częsciej zdarzają się nieszczelności na łączeniach węzy gumowych.
To prosta sprawa, tak jak napisał Kokolino. Mi to zajęło może z 10 minut. Od swojej strony tylko mogę dodać żebyś:
- zalał układ jakimś sensownym płynem (Petrygo, Borygo, Glixol)
- dokładnie odpowietrzył układ. Jest o tym cały temat - jak to robić.
Powodzenia.
PS. Jestes pewien, że to chłodnica cieknie? Bo dużo częsciej zdarzają się nieszczelności na łączeniach węzy gumowych.
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
[80 B3 1.8] Wymiana uszkodzonej - nieszczelnej chłodnicy.
Masz rację to też może być przyczyną. Tym bardziej że chłodnica nie była mechanicznie uszkodzona.
A płyn może po prostu spływać na dół i tam kapać. Sam już nie wiem. Trochę szkoda by mi było wymieniać
oryginalną chłodnicę. Tańszy zamiennik nigdy nie jest taki sam. A oryginalny troszkę kosztuje.
Muszę jeszcze zaznaczyć, że płyn chłodzący kapie także kiedy silnik jest wyłączony i zimny.
Nie ukrywam, że temat "chłodzenie silnika" czy "ogrzewanie i wentylacja" zawsze wzbudzał we mnie dreszcze.
Wystarczy moment żeby przegrzać silnik. Wtedy jest pozamiatane. Mój silniczek może i stary ale chodzi idealnie
i szkoda by było. Wracając do rzeczy. Jak sprawdzić te węże? Rozgrzać silnik i prze gazować?
A płyn może po prostu spływać na dół i tam kapać. Sam już nie wiem. Trochę szkoda by mi było wymieniać
oryginalną chłodnicę. Tańszy zamiennik nigdy nie jest taki sam. A oryginalny troszkę kosztuje.
Muszę jeszcze zaznaczyć, że płyn chłodzący kapie także kiedy silnik jest wyłączony i zimny.
Nie ukrywam, że temat "chłodzenie silnika" czy "ogrzewanie i wentylacja" zawsze wzbudzał we mnie dreszcze.
Wystarczy moment żeby przegrzać silnik. Wtedy jest pozamiatane. Mój silniczek może i stary ale chodzi idealnie
i szkoda by było. Wracając do rzeczy. Jak sprawdzić te węże? Rozgrzać silnik i prze gazować?
Ja dochodziłem do tego po prostu dokładnie oglądając SKĄD leci płyn. Można to poznać po białych, wyschniętych śladach. Poza tym jeśli cieknie z łączki na wężu - często wąż jest mokry od dołu. Po nitce trafisz do kłębka.
W bloku silnika masz dwa krućce - jeden z boku (w stronę lewego koła) z dwoma czujnikami. Drugi z tyłu, wystający w stronę akumulatora. U mnie oba były popękane i puszczały płyn!
Jeśli nie masz 100% pewności, że to chłodnica to wstrzymaj się z wymianą. Albo wymontuj i sprawdź szczelność. Najprościej jak można, czyli zatkaj z jednej strony, z drugiej zalej woda.
Jeśli masz instalację gazową to często się zdarza, że pękają trójniki wstawione w przewody do nagrzewnicy.
W bloku silnika masz dwa krućce - jeden z boku (w stronę lewego koła) z dwoma czujnikami. Drugi z tyłu, wystający w stronę akumulatora. U mnie oba były popękane i puszczały płyn!
Jeśli nie masz 100% pewności, że to chłodnica to wstrzymaj się z wymianą. Albo wymontuj i sprawdź szczelność. Najprościej jak można, czyli zatkaj z jednej strony, z drugiej zalej woda.
Jeśli masz instalację gazową to często się zdarza, że pękają trójniki wstawione w przewody do nagrzewnicy.
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
Króciec od bloku silnika jest w porządku. Autko nie ma instalacji LPG. Wszędzie suchutko, oprócz spodu chłodnicy.
Kiedyś miałem taką sytuację, że walnął mi czujnik od oleju i olej zaczął wypływać w czasie jazdy.
Wtedy też oprócz świecącej się kontrolki od oleju
podskoczyła wskazówka od temperatury płynu na ponad ~100`C i zastanawiam się czy nie poszło
coś od wysokiego ciśnienia w obwodzie choć teoretycznie zakrętka od zbiorniczka wyrównawczego daje "upust" ciśnieniu.
W każdym bądź razie zrobię tak jak piszesz. Odłączę chłodnice od silnika i podepnę szlauf
Anyway. Dziękuje bardzo za tak duże zainteresowanie moim problemem.
Dodano: 2009-11-01, 19:17
Dzisiaj próbowałem sprawdzić skąd się pojawia ten wyciek. Jedynie jest wilgotny króciec od węża na dole chłodnicy,
czyli od strony pompy wody. Uruchomiłem silnik na kwadrans. Paradoksalnie "kapie" tylko wtedy kiedy płyn jest zimny :-o .
Jak temperatura podskoczy do około 80`C to zaczyna się robić suchutko. Natomiast wydobywa się skądś para i dziwny dźwięk
bulgotania. Zbiorniczek wyrównawczy jest zimny :shock: .
Dodano: 2009-11-09, 09:50
Okazało się że pęknięta jest chłodnica. Pozostał więc zakup nowej. W zawiązku z tym że rocznie robię około 10000KM
zdecydowałem się na zamiennik. Co nowe to nowe. Znalazłem coś takiego:
http://moto.allegro.pl/item804096647_au ... dnica.html
Co o tym sądzicie? Muszę się tylko dowiedzieć czy to jest na pewno do 1.8 PM.
Kiedyś miałem taką sytuację, że walnął mi czujnik od oleju i olej zaczął wypływać w czasie jazdy.
Wtedy też oprócz świecącej się kontrolki od oleju
podskoczyła wskazówka od temperatury płynu na ponad ~100`C i zastanawiam się czy nie poszło
coś od wysokiego ciśnienia w obwodzie choć teoretycznie zakrętka od zbiorniczka wyrównawczego daje "upust" ciśnieniu.
W każdym bądź razie zrobię tak jak piszesz. Odłączę chłodnice od silnika i podepnę szlauf
Anyway. Dziękuje bardzo za tak duże zainteresowanie moim problemem.
Dodano: 2009-11-01, 19:17
Dzisiaj próbowałem sprawdzić skąd się pojawia ten wyciek. Jedynie jest wilgotny króciec od węża na dole chłodnicy,
czyli od strony pompy wody. Uruchomiłem silnik na kwadrans. Paradoksalnie "kapie" tylko wtedy kiedy płyn jest zimny :-o .
Jak temperatura podskoczy do około 80`C to zaczyna się robić suchutko. Natomiast wydobywa się skądś para i dziwny dźwięk
bulgotania. Zbiorniczek wyrównawczy jest zimny :shock: .
Dodano: 2009-11-09, 09:50
Okazało się że pęknięta jest chłodnica. Pozostał więc zakup nowej. W zawiązku z tym że rocznie robię około 10000KM
zdecydowałem się na zamiennik. Co nowe to nowe. Znalazłem coś takiego:
http://moto.allegro.pl/item804096647_au ... dnica.html
Co o tym sądzicie? Muszę się tylko dowiedzieć czy to jest na pewno do 1.8 PM.