Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

Ciekawostka - generacja napędu quattro (teoria vs praktyka)

Wszystko co nie pasuje do w/w kategorii a powinno być w dziale "Techniczne"
Awatar użytkownika
arekkrosno
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 259
Rejestracja: 26 lis 2007, 14:22
Lokalizacja: Krosno

Ciekawostka - generacja napędu quattro (teoria vs praktyka)

Post autor: arekkrosno » 30 sie 2010, 14:16

http://www.forumsamochodowe.pl/audi-qua ... t34250.htm - teoria EDS/EDL

Z tego artykułu teoretycznie wynika że układ Torsen w Audi A4 rozdziela moment między osiami w stosunku 50:50 i dodatkowo auto ma elektroniczną blokadę tylnego dyfra EDL


- Audi A4 TORSEN test

- Audi A4 EDS/EDL test

Po czym z tych dwóch powyższych testów PRAKTYCZNIE wynika że w Audi A4 układ Torsen ani NIE rozdziela momentu między osiami ani NIE ma elektronicznej blokady tylnego dyfra.

Czy ktoś mi wytłumaczy dlaczego teoria jest różna od praktyki?
Ostatnio zmieniony 29 paź 2012, 11:40 przez arekkrosno, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 30 sie 2010, 15:01

Czy znasz zasadę działania Torsena czy nie znasz? Bo jakbyś znał to byś wiedział, dlaczego test wyszedł tak a nie inaczej.

W wielkim skrócie chodzi o to, że Torsen w audi B3/B4/B5/C4/C5 przy różnicy prędkości na jego wyjściach powyżej 75% zachowuje się jak dyfer otwarty. Co w normalnej jeździe i jeździe po śniegu , zupełnie nie przeszkadza, tylko takie cyrki wychodzą na rolkach.


A wystarczyło zaciągnąć ręczny...

chmiel25
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2073
Rejestracja: 29 lis 2008, 09:27
Lokalizacja: łódź

Post autor: chmiel25 » 30 sie 2010, 15:05

Zgadza sie Leo :mrgreen: Te testy pokazały tylko błędy torsena ktore w codziennej eksploatacji nigdy sie nie zdarzaja.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 30 sie 2010, 15:09

It's not a bug, it's a feature :D
<c> by Microsoft ;)

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 30 sie 2010, 19:22

Ale blokada dyfra zadziałała ;-)

Awatar użytkownika
arekkrosno
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 259
Rejestracja: 26 lis 2007, 14:22
Lokalizacja: Krosno

Post autor: arekkrosno » 31 sie 2010, 07:20

Czyli mam rozumieć LEO że w B5:
- torsen jest ten sam co w b4 i działa w praktyce a na rolkach nie?
- oraz elektroniczna blokada dyfra działa podczas normalnej jazdy a na rolkach nie?

Dodatkowo znalazłem jeszcze jeden fajny test napędów na rolkach - ale to już elektronika.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 31 sie 2010, 07:34

arekkrosno pisze:Czyli mam rozumieć LEO że w B5:
- torsen jest ten sam co w b4 i działa w praktyce a na rolkach nie?
- oraz elektroniczna blokada dyfra działa podczas normalnej jazdy a na rolkach nie?
w B5 jest ta sama generacja torsena co w B4.

Zaletą/wadą torsena jest tylko to, że musi mieć jakieś obciążenie na obu końcach jego wyjścia, i całe jego zachowanie z tego wynika.
Co do EDS to powinna działać i na rolkach, tylko że ona działa chyba do 40km.h , na drugim filmiku chyba rozpędza się nieco szybciej to auto.

Awatar użytkownika
arekkrosno
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 259
Rejestracja: 26 lis 2007, 14:22
Lokalizacja: Krosno

Post autor: arekkrosno » 31 sie 2010, 07:40

Acha. No to dzięki.

A co ty kolego spania nie masz? To jest prawdziwy klubowicz. 7 rano a ten już na forum.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 31 sie 2010, 07:51

od 7 w pracy ;)

Awatar użytkownika
krisss
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 304
Rejestracja: 17 cze 2009, 20:13
Lokalizacja: Świdnica DSW

Post autor: krisss » 29 lis 2010, 14:23



obejrzyjcie cały filmik. Jak dla mnie to coś niebardzo tam chyba działa. Czy może działa, ale taki urok napedu quattro?

i przy okazji mam pytanie:

1. kiedy np wjeżdzam do garażu w deszczowy dzień i najezdzam na stalowy próg przednimi kołami i proboje pokonać ten stopień to kola przednie tracą trakcje i boksują - czy tył w tym wypadku "pomoże" i wepchnie autko do garażu? i ponownie gdy tyłnajedzie na próg i straci trakcje to przód pomoże i wciągnie auto?

2. jak sprawa ma się gdy trakcje ma wyłącznie jedno koło - 2 przypadki np tylko prawy tył z trakcją oraz prawy przód z trakcją. Będzię te koło napędzaćauto czy bedzie stało w miejscu?

Chodzi mi o napęd w zwykłej B4 bez żadnych dziwnych elektronicznych systemów esp eds itd.

Awatar użytkownika
eSPe
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3694
Rejestracja: 10 gru 2007, 21:13
Imię: Sławek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.6 ABC
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: eSPe » 29 lis 2010, 17:46

Co do napędów quattro to wrzuciłem w temacie [PRASA] artykuł o napędzie quattro i są opisane poszczególne generacje tego napędu i w jakich autach były stosowanej jakie generacje.

-------> KLIK <-------

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 29 lis 2010, 18:16

Kiedyś czytałem artykuł o rodzajów napędu 4x4 i tam pisało że torsen sobie nie radzi jeśli któreś koło znajdzie się w powietrzu.
W jednym z artykułów wrzuconym przez eSPe, też jest napisane o taj wadzie torsena I generacji.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 29 lis 2010, 18:37

i ja też nic innego nie napisałem powyżej.

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 29 lis 2010, 18:48

Rzeczywiście nie czytałem od początku.
krisss pisze:1. kiedy np wjeżdzam do garażu w deszczowy dzień i najezdzam na stalowy próg przednimi kołami i proboje pokonać ten stopień to kola przednie tracą trakcje i boksują - czy tył w tym wypadku "pomoże" i wepchnie autko do garażu? i ponownie gdy tyłnajedzie na próg i straci trakcje to przód pomoże i wciągnie auto?
krisss pisze:2. jak sprawa ma się gdy trakcje ma wyłącznie jedno koło - 2 przypadki np tylko prawy tył z trakcją oraz prawy przód z trakcją. Będzię te koło napędzaćauto czy bedzie stało w miejscu?
Odpowiedzi masz wyżej. Jeśli tylko jedno tylne koło straci trakcje to blokadą dyferencjału można uratować sytuację.

Awatar użytkownika
arekkrosno
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 259
Rejestracja: 26 lis 2007, 14:22
Lokalizacja: Krosno

Post autor: arekkrosno » 30 lis 2010, 08:13

krisss pisze:
Już wiem o co w tym chodzi.

1. To nie jest auto terenowe żeby miało blokady wszystkich mostów i krzyżaków.
2. Takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko i prędzej zawiesisz się na brzuchu.
3. Filozofią firmy audi było wypuszczenie napędu na 4 koła który będzie jeździł po drogach lokalnych a nie po lesie, rolkach i krawężnikach.
4. A blokada dyfra (diff lock) jest wymyślona po to aby spokojnie (tu podkreślam)wystartować ze stromego podjazdu, a nie po to by przekraczać strumyki i przy wyjeździe na brzeg nie zawiesić się na krzyżakach (kołach przekątnych)

Kolejna sprawa - nie wiem jak on to zrobił ale u mnie przy zapiętym dyfrze i obciążonym jednym tylnym kole obydwa koła kręcą się równo i dodatkowo jedno z przodu (mniej obciążone). Więc albo blokada mu nie działa albo krzywka blokująca wypada z dyfra przy obciążeniu.

PS. Zauważcie że jak chciał to spokojnie wyjechał. A on próbował jechać jak autem terenowym na reduktorze. Tak to do dupy zajedzie.

Poczekamy na śnieg i zrobię o tym filmik bo na co dzień nie jeździ się na rolkach ani po lesie. Brat ma A4 quattro z '98 i zobaczymy jakie są różnice.


Pozdrawiam posiadaczy gekonów.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl