Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ALL] Ekonomiczna jazda

Wszystko co nie pasuje do w/w kategorii a powinno być w dziale "Techniczne"
Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 23 lip 2013, 19:04

Dzisiaj zmierzyłem ile metrów potrzebuje moje auto na wytracenie prędkości 90-40km/h (40 bo do tej prędkości mam cut-off na 4tym biegu), później zmierzyłem ile metrów zwalnia na biegu jałowym 90-40km/h. Za punkt odniesienia obrałem odległość jaką uzyskałem tocząc się na luzie. Oto co wyszło:
Obrazek
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 23 lip 2013, 19:42

Nie no super że to obliczyłeś, wielkie dzięki <ok>

Czyli wychodzi ze na luzie jest najlepiej, dodatkowo Ty liczysz spalanie godzinowe V6 a takie moje R4 ma mniejsze spalanie coś 1,2l. Dodatkowo nie wiem jak szerokie masz opony ale ja mam 175 napompowane na 2.2 to faktycznie można na luzie ładnie sie toczyć <ok>

Awatar użytkownika
juba
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 780
Rejestracja: 15 paź 2012, 23:28
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: juba » 23 lip 2013, 20:48

Na luzie przejedziesz ponad kilometr po mieście?
80 B3 1.8 [DZ]
80 B3 1.9 [SD]
80 B2a 1.3 [EP]
A4 B5 2.5TDI [AFB]
80 B4 2.0 [ABT]
Golf 78' 1.1 [FA]
80 B4 2.0 [ABK]

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 23 lip 2013, 21:04

A niech mi ktoś wytłumaczy tak:

-Jade powiedzmy 80km/h obroty mam te 3tyś puszczam gaz auto jest powiedzmy na 5ce i teoretycznie do 1300obr i powiedzmy 400m auto nie spala nic według całej tej wiedzy ze odcina paliwo, tylko na podstawi zamkniętej przepustnicy i ilości obrotów
-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala? Przecież zacznie spalać w obydwu przypadkach dopiero ponizej 1300 i nie ma tu różnicy czy jade na biegu czy na luzie a na luzie zajade dalej

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 23 lip 2013, 22:29

GerB3 pisze:-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala?
Bo na luzie musi podawać paliwo aby silnik nie zgasł. A gdy jedziesz na biegu i pracę silnika podtrzymuje pęd samochodu paliwo nie jest potrzebne.
Można zrobić jak robili niektórzy kierowcy autobusów w mojej okolicy. Wrzucić na luz i dodatkowo zgasić silnik.
juba pisze:Na luzie przejedziesz ponad kilometr po mieście?
Eksperyment jest czysto teoretyczny toczenie się vs. hamowanie silnikiem. Racja w mieście trudne do zastosowania, chociaż bujanie się w mieście do prędkości 90km/h też nie jest zbyt ekonomiczne.
W promieniu 40km od mojego miejsca zamieszkania nie występują miasta powyżej 20 tyś mieszkańców.
Jeszcze kiedyś porównam hamowanie silnikiem na niższym biegu z zmniejsza prędkością vs toczenie.
GerB3 pisze: a takie moje R4 ma mniejsze spalanie coś 1,2l.
Na jałowym spali 0,9-1 l/h. I mam opony 205/60 czy 205/65 (R15) już nie pamiętam.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
sagem
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3373
Rejestracja: 31 paź 2007, 14:30
Imię: Sebek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: sagem » 24 lip 2013, 08:38

GerB3 pisze:-druga sytuacja taka sama i różni sie tylko tym że puszczam gaz i daje luz i moze mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w przedziale obrotów 3tyś do 1300 jadąc na biegu nie spala paliwa a jadać na luzie spala?
Ej Panie, smiejesz sie z moich postow ze sie pomylilem ze spalaniem w obliczeniach o pol litra, a nie wiesz tego dlaczego silnik spala paliwo jadac na luzie? :lol: I wez się tu czlowieku wypowiaaj w sprawie eco drivingu... :->

Ja uwazam ze duzo lepiej jest hamowac silnikiem, nie tylko ze wzgledu na spalanie, ale i hamulce, ja zawsze hamuje silnikiem ile tylko moge, a jak mam duzo miejsca i nie ma ruchu to nawet do drugiego biegu i az prawie stanę. Tylko trzeba to robic w miare płynnie i mądrze, żeby rozrząd nie cierpiał. Jazda na luzie tez moze ma zalety, ale jest to trudniej wykorzystac, majac male pochylenie drogi przed sobą, wole ująć gaz na powiedzmy 5%, wtedy auto pali mi jakieś 2.5 litra na 100km%, a ja bardzo wolno trace prędkość ( zdecydowanie wolniej niż na luzie ) bo przepustnica nie jest calkiem zamknięta.

Awatar użytkownika
szaakaal
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 870
Rejestracja: 18 cze 2012, 09:35
Lokalizacja: Bytom/Śląskie

Post autor: szaakaal » 24 lip 2013, 21:26

[quote="sagem"]Ja uwazam ze duzo lepiej jest hamowac silnikiem...[quote]
potwierdzam :!: <ok> też stosjue tą metode...
And on the seventh day God created... Audi 80.
Obrazek

Awatar użytkownika
juba
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 780
Rejestracja: 15 paź 2012, 23:28
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: juba » 24 lip 2013, 21:46

Ja również :)
80 B3 1.8 [DZ]
80 B3 1.9 [SD]
80 B2a 1.3 [EP]
A4 B5 2.5TDI [AFB]
80 B4 2.0 [ABT]
Golf 78' 1.1 [FA]
80 B4 2.0 [ABK]

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 24 lip 2013, 23:37

sagem pisze:a nie wiesz tego dlaczego silnik spala paliwo jadac na luzie?
Czytac ze zrozumieniem też nie umiesz - wiadomo ze w obu przypadkach spala tylko że większość wypowiadała sie że jadac na biegu spala go mniej niż na luzie wiec pytałem niby dlaczego.

Awatar użytkownika
maniekmac
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 520
Rejestracja: 15 paź 2008, 17:41
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Coupe
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Kodeń

Post autor: maniekmac » 25 lip 2013, 10:22

w mojej robocie zafundowali mi tygodniowy kurs eko driwingu (spolszczona wersja tego słowa :lol: ) i powiem tak w skrócie że to działa. Jest to dość szerokie zagadnienie ale jak to mówili wykładowcy chodzi o to że przeciętny polak leje do zbiornika za 100 zł i następnie podczas jazdy hamuje za 60/70 zł.
podstawy to oczywiście:
- hamowanie silnikiem z redukcją biegów, zmiana w optymalnym zakresie obrotów (tam gdzie mamy dobry moment i wzrost koni (średnio przedział 2100/2400 obr/min dobrany do swego auta)
- jak najmniej zatrzymań całkowitych i ruszania z miejsca bo wtedy najwięcej traci auto aby ruszyć ten ciężar
- dynamicznie (3/4 gazu) do np 2200 i kolejny bieg i kolejny i jak już osiągniemy odpowiednią prędkość to utrzymujeme ją na stałym poziomie a jak chcemy przyśpieszyć to redukcja i wszystko jak wcześniej (i wcale to nie jest jazda dziadka w kapeluszu <mikolaj> )
- kolejna sprawa to np podnosimy ciśnienie w oponach czyli jak producent przewidział 2.2 to robimy 2.4 (mniejsze opory toczenia , sztywniejsze boki opony auto lepiej pokonuje zakręty, i mamy margines jak by nam lekko uszło )
- przewidywanie sytuacji na drodze patrzymy co się dzieje nie tylko przed nosem ale i dalej do przodu obserwując np światła stop innych pojazdów, zmieniające się sygnalizatory itd itd
i jeszcze kilka spraw ale to dłuższa opowieść.
Powiem taką ciekawostkę że to eco najlepiej sprawdzało się w mieście - tak tak - w mieście w korkach itp, na trasie już tyle nie zejdziemy, szczególnie gdy będziemy jechać np powyżej 120 km/h bo nie chodzi tu o samą pracę silnika ale szczególnie opory toczenia które przy 120 wzrastają czterokrotnie !

to by było tak w skrócie, i wiem że zaraz ktoś powie dwómasy silniki itd ale jak dopasujesz to do swojego auta i zastosujesz to z głową to różnica jest, nie tylko w paliwie ale i np w układzie hamulcowym.
Powiem że i rodzina po tym zauważyła że jazda jest bardziej płynna i komfortowa i daje nam to jakieś zajęcie w czasie nudnej podróży, tylko nie wolno tego robić za wszelką cenę.

także lejmy za 100 i jedźmy za 80.

Pozdrawiam

co do zużycia na luzie silnika to pracuje on na wolnych obrotach i do cylindrów podawana jest niezbędna dawka paliwa aby nie zgasł (czyli ok 15% normy czy jakoś tak) a jak hamujemy silnikiem z puszczonym gazem to silnik zachowuje się jak sprężarka pompuje /pracuje ale bez otrzymywania paliwa spalając to co miał w układzie (to tak w uproszczeniu), reasumując spala mniej jak hamujemy silnikiem a nie jedziemy na luzie, pomijając względy bezpieczeństwa jak konieczność przyśpieszenia w chwili zagrożenia, nagłe manewry (bez zapiętego biegu ciężko cokolwiek zrobić z autem np w poślizgu)

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 26 lip 2013, 23:08

Dla poznania upodobań osób tu zaglądających może mała ankieta :?: :mrgreen: :

<iframe src="http://strawpoll.me/embed_1/280161" style="width: 600px; height: 550px; border: 0;">Loading poll...</iframe>
Części samochodowe online - Motostacja

oOo

Post autor: oOo » 27 lip 2013, 03:38

maniekmac pisze: szczególnie gdy będziemy jechać np powyżej 120 km/h bo nie chodzi tu o samą pracę silnika ale szczególnie opory toczenia które przy 120 wzrastają czterokrotnie !
Czterokrotnie względem czego?

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 27 lip 2013, 16:13

Tu http://moto.trojmiasto.pl/10-sposobow-n ... 37938.html jest jakiś wykres oporów toczenia i oporu powietrza względem prędkości.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 10 sie 2013, 14:40

Jeżdżąc na luzie spalanie wyszło 9,14. Odkąd mam to auto nigdy nie spaliło mi tak mało. Myślę że dałoby się zejść poniżej 9, czyli coś z 8,70 bo osatnio już taka eko jazda mnie denerwowała i jeździłem ostrzej.

Awatar użytkownika
august
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 63
Rejestracja: 26 cze 2012, 21:45
Lokalizacja: Poznań

Post autor: august » 20 sie 2013, 08:30

Hamowania silnikiem można nauczyć się jeżdżąc motocyklem. W samochodzie redukowanie biegów do 1 przed każdym zatrzymaniem jest zbyt absorbujące jak dla mnie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga