[B4 TDi 1Z] hybryda turbiny garret T2, T15
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Zachęcam każdego kto ma ciekawy pomysł na zbudowanie lub wstawienie innej turbosprężarki niż ori.
Przeglądając internet znajduje się część ludzi którzy składali jakieś "hybrydy" Są różne możliwości K03/K04, T2/T25, T15/GT17 t15/GT20 itd.
Z moich informacji wynika że występowały ciekawe turbosprężarki w volvo,renault,citroen,saab o oznaczeniu Gt1549S - (sterowane WG)
Niektóre z nich mają kompresory takie same jak w gt1749VB (ARL-150KM ) Więc myślę że ma to potencjał, a wirnik jest podobnej wydajności jak w naszych T15.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:12 ]
Ogólnie przy budowie ciekawej hybrydy najlepiej dobrze przemyśleć ten temat, bo złożyć hybrydę "na pałę" to żaden problem, ale żeby zbudować coś, co będzie nas w pełni zadowalać - to nie lekkie wyzwanie, pojawia się wiele pytań dotyczących tego z jakich elementów budować tą hybrydę.
Ważna jest sama muszla gorąca, a dokładnie A/R muszli. Do tej pory nikt dokładnie nie zbadał jakie A/R dla silnika 1.9 będzie odpowiednie dla poszczególnych mocy.
Druga sprawa to dobór wirnika wydechowego, są różne wielkości wirników, różne kształty łopat, różne TRIM, ilość łopat itd.
Bardzo ważnym elementem jest koło kompresji, a dobór odpowiedniego koła też nie jest prosty. Koła kompresji są różnych rozmiarów, różnią się również budową - TRIM (proporcja INDUERA do EXDUCERA) Co jest również ważne.
Jeśli damy duży kompresor z dużym inducerem, a turbo będzie miało bardzo szybki start (np. ze względu na małe A/R turbiny oraz małą wagę układu wirującego) będziemy mieli problem z SURGE line. Czyli za dużo powietrza, którego silnik nie może przyjąć - uszkadza to turbosprężarke, a dokładniej łożyska.
Linia falowania (Surge Line)
Obszar falowania znajduje się po lewej stronie mapy kompresora i jest to obszar niestabilnego przepływu najczęściej spowodowanego przez koło kompresora. Turbo powinno być tak dobrane, żeby silnik nie pracował w tym obszarze. Przy dłuższej pracy w tym obszarze pojawić się mogą problemy z łożyskami.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:35 ]
Jeśli dobieramy kompresor to tak w skrócie:
Duży EXducer służy wyższym ciśnieniom, a duży inducer służy do lepszego przepływu powietrza.
Bardzo fajnie jest to opisane na stronie:
http://www.dieselbombers.com/dodge-dies ... ucers.html
[ Dodano: 2015-01-28, 16:39 ]
A tu coś do zastanowienia, jak ważna jest budowa elementów układu wirującego.
GT
"Symbol odnosi się do jednej z linii produktów firmy Garrett. Seria GT charakteryzuje się przeprojektowanym systemie łożyskowania i nowoczesną aerodynamiką turbiny i kompresora. Te nowo zaprojektowane koła turbiny i kompresora dały ogromny wzrost sprawności w stosunku do starych produktów T2, T3, T3/T4 i T04. Finalnie mamy dłuższą żywotność, wyższe doładowanie i więcej mocy z silnika w porównaniu do linii produktów serii T."
http://performancebyturbo.com/sklep/ind ... yjne&id=16
[ Dodano: 2015-01-28, 16:40 ]
A/R turbiny
Osiągi turbin są bardzo mocno związane z współczynnikiem A/R ich korpusów. Współczynnik ten jest używany do ustawienia przepływu w turbinie. Niższe wartości powodują większą prędkość spalin na kole turbiny zwiększając jego obroty przy niższych obrotach silnika co powoduje, że uzuskuje się efekt doładowania wcześniej. Powoduje to jednocześnie zmniejszenie ciśnienia na wlocie spalin co skutkuje zmniejszeniem mocy maksymalnej przy wysokich obrotach silnika. Odwrotnie, wyższe wartości A/R to mniejsze obroty koła turbiny i efekt doładowania możliwy przy wyższych obrotach silnika, za to maksymalne osiągi mocy przy wysokich obrotach będą większe. Dobierając turbinę trzeba o tych zależnościach pamiętać i brać pod uwagę cały zakres mocy jaki chcemy osiągnąć po zainstalowaniu turbosprężarki.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:41 ]
Budowa wirnika i efekt działania.
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 73&bih=616
[ Dodano: 2015-01-28, 22:36 ]
Garrett GT jest dużo lepszy od serii T. Link o tym.
http://www.turbodynamics.co.uk/technica ... -t-series/
Przeglądając internet znajduje się część ludzi którzy składali jakieś "hybrydy" Są różne możliwości K03/K04, T2/T25, T15/GT17 t15/GT20 itd.
Z moich informacji wynika że występowały ciekawe turbosprężarki w volvo,renault,citroen,saab o oznaczeniu Gt1549S - (sterowane WG)
Niektóre z nich mają kompresory takie same jak w gt1749VB (ARL-150KM ) Więc myślę że ma to potencjał, a wirnik jest podobnej wydajności jak w naszych T15.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:12 ]
Ogólnie przy budowie ciekawej hybrydy najlepiej dobrze przemyśleć ten temat, bo złożyć hybrydę "na pałę" to żaden problem, ale żeby zbudować coś, co będzie nas w pełni zadowalać - to nie lekkie wyzwanie, pojawia się wiele pytań dotyczących tego z jakich elementów budować tą hybrydę.
Ważna jest sama muszla gorąca, a dokładnie A/R muszli. Do tej pory nikt dokładnie nie zbadał jakie A/R dla silnika 1.9 będzie odpowiednie dla poszczególnych mocy.
Druga sprawa to dobór wirnika wydechowego, są różne wielkości wirników, różne kształty łopat, różne TRIM, ilość łopat itd.
Bardzo ważnym elementem jest koło kompresji, a dobór odpowiedniego koła też nie jest prosty. Koła kompresji są różnych rozmiarów, różnią się również budową - TRIM (proporcja INDUERA do EXDUCERA) Co jest również ważne.
Jeśli damy duży kompresor z dużym inducerem, a turbo będzie miało bardzo szybki start (np. ze względu na małe A/R turbiny oraz małą wagę układu wirującego) będziemy mieli problem z SURGE line. Czyli za dużo powietrza, którego silnik nie może przyjąć - uszkadza to turbosprężarke, a dokładniej łożyska.
Linia falowania (Surge Line)
Obszar falowania znajduje się po lewej stronie mapy kompresora i jest to obszar niestabilnego przepływu najczęściej spowodowanego przez koło kompresora. Turbo powinno być tak dobrane, żeby silnik nie pracował w tym obszarze. Przy dłuższej pracy w tym obszarze pojawić się mogą problemy z łożyskami.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:35 ]
Jeśli dobieramy kompresor to tak w skrócie:
Duży EXducer służy wyższym ciśnieniom, a duży inducer służy do lepszego przepływu powietrza.
Bardzo fajnie jest to opisane na stronie:
http://www.dieselbombers.com/dodge-dies ... ucers.html
[ Dodano: 2015-01-28, 16:39 ]
A tu coś do zastanowienia, jak ważna jest budowa elementów układu wirującego.
GT
"Symbol odnosi się do jednej z linii produktów firmy Garrett. Seria GT charakteryzuje się przeprojektowanym systemie łożyskowania i nowoczesną aerodynamiką turbiny i kompresora. Te nowo zaprojektowane koła turbiny i kompresora dały ogromny wzrost sprawności w stosunku do starych produktów T2, T3, T3/T4 i T04. Finalnie mamy dłuższą żywotność, wyższe doładowanie i więcej mocy z silnika w porównaniu do linii produktów serii T."
http://performancebyturbo.com/sklep/ind ... yjne&id=16
[ Dodano: 2015-01-28, 16:40 ]
A/R turbiny
Osiągi turbin są bardzo mocno związane z współczynnikiem A/R ich korpusów. Współczynnik ten jest używany do ustawienia przepływu w turbinie. Niższe wartości powodują większą prędkość spalin na kole turbiny zwiększając jego obroty przy niższych obrotach silnika co powoduje, że uzuskuje się efekt doładowania wcześniej. Powoduje to jednocześnie zmniejszenie ciśnienia na wlocie spalin co skutkuje zmniejszeniem mocy maksymalnej przy wysokich obrotach silnika. Odwrotnie, wyższe wartości A/R to mniejsze obroty koła turbiny i efekt doładowania możliwy przy wyższych obrotach silnika, za to maksymalne osiągi mocy przy wysokich obrotach będą większe. Dobierając turbinę trzeba o tych zależnościach pamiętać i brać pod uwagę cały zakres mocy jaki chcemy osiągnąć po zainstalowaniu turbosprężarki.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:41 ]
Budowa wirnika i efekt działania.
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 73&bih=616
[ Dodano: 2015-01-28, 22:36 ]
Garrett GT jest dużo lepszy od serii T. Link o tym.
http://www.turbodynamics.co.uk/technica ... -t-series/
Witam
Turbosprężarka T2 jest na osprzęcie bosch
Turbo T15 jest w Pierburgu
Jak wygląda sprawa z kupnem żeby dokupić taką samą (w moim przypadku zapasowej na przyszłość)
czym się kierować czy wystarczy tylko oznaczenie na sprężarce T2 ,T15 ?
Czy też inne numery?
Podobno różnica między nimi jest w mocowaniu do kolektora wydechowego tylko nie mogę znaleźć tego nigdzie.
Ja mam pierburga 1994
Turbosprężarka T2 jest na osprzęcie bosch
Turbo T15 jest w Pierburgu
Jak wygląda sprawa z kupnem żeby dokupić taką samą (w moim przypadku zapasowej na przyszłość)
czym się kierować czy wystarczy tylko oznaczenie na sprężarce T2 ,T15 ?
Czy też inne numery?
Podobno różnica między nimi jest w mocowaniu do kolektora wydechowego tylko nie mogę znaleźć tego nigdzie.
Ja mam pierburga 1994
Jeśli chodzi o roznice w osprzecie przy turbosprezarkach t15 i
T2 to różne są:
Spływ oleju, portki (DP -wydech z turbo do kata ) przewód dolotowy do turbosprezarki, inny króciec na doprowadzeniu oleju, inny kolektor.
Jeśli masz zmodzone 1z na pierburgu to najlepoej jest założyć gt1549s z wieksza wydajnością.
[ Dodano: 2017-02-07, 22:41 ]
Przy kupnie kierujesz sie numerami takimi jak 454082 ( t15 z audi) a juz 454083 - t15 z poprzecznego - i nie zamontujesz go do audi. ( samo t15 to tylko model a dokladniej powino byc gt1544s)
T2 to różne są:
Spływ oleju, portki (DP -wydech z turbo do kata ) przewód dolotowy do turbosprezarki, inny króciec na doprowadzeniu oleju, inny kolektor.
Jeśli masz zmodzone 1z na pierburgu to najlepoej jest założyć gt1549s z wieksza wydajnością.
[ Dodano: 2017-02-07, 22:41 ]
Przy kupnie kierujesz sie numerami takimi jak 454082 ( t15 z audi) a juz 454083 - t15 z poprzecznego - i nie zamontujesz go do audi. ( samo t15 to tylko model a dokladniej powino byc gt1544s)
To już wszystko wiadomo co brać bo miałem dwie 80tki na Boschu i faktycznie różnica jest widoczna.
A jak wygląda sprawa ze zmianą rdzenia, testował ktoś ten nowy wynalazek regeneracyjny z dalekiego wschodu?
Chodzi mi o wytrzymałość i same odczucia w eksploatacji,na alledrogo są za niecałe 500pln ale coś mi intuicja podpowiada że ori przeżyje nie jedno nowe
A jak wygląda sprawa ze zmianą rdzenia, testował ktoś ten nowy wynalazek regeneracyjny z dalekiego wschodu?
Chodzi mi o wytrzymałość i same odczucia w eksploatacji,na alledrogo są za niecałe 500pln ale coś mi intuicja podpowiada że ori przeżyje nie jedno nowe
Troche chaotycznie napisales te pytanie i do końca nie wiem o co dokladnie pytasz.
Jeśli piszesz ze wstaje przy jakichś tam obotach to określ na jakim biegu bo na różnych biegach bedzie inaczej.
T15 dobrze wstaje, ale odczuwalnie moc od 3,200-3400 jest ograniczana przez turbo ( zbyt mała wydajność) T2 budzi sie sporo gorzej a wydajnosc przy wysokich obr. Jest nie wiele wieksza niż t15. Gt1549s budzi sie nieznacznie później niz t15 ale za to wydajność przy wysokich obr. Jest sporo większa - i to jest najlepszy kompromis.
[ Dodano: 2017-02-16, 13:46 ]
U mnie gt1549s chodzi tak że na biegach 2,3,4 od 1850obr. Auto plynnie przyspiesza, bez zmuly, bez laga. Cisnienie momentalnie narasta i na biegach 4 i 5 full boost mam przy 2tys.-2.1tys. Obr.
Przy obrotach powyżej 2tys. Po wciśnięciu gazu auto wystrzela ostro do przodu.
Lag jest tylko ponizej 1800obr. I jest on porównywalny do tego na t15 ( różnica jest moze w 100obr./min)
Jeśli piszesz ze wstaje przy jakichś tam obotach to określ na jakim biegu bo na różnych biegach bedzie inaczej.
T15 dobrze wstaje, ale odczuwalnie moc od 3,200-3400 jest ograniczana przez turbo ( zbyt mała wydajność) T2 budzi sie sporo gorzej a wydajnosc przy wysokich obr. Jest nie wiele wieksza niż t15. Gt1549s budzi sie nieznacznie później niz t15 ale za to wydajność przy wysokich obr. Jest sporo większa - i to jest najlepszy kompromis.
[ Dodano: 2017-02-16, 13:46 ]
U mnie gt1549s chodzi tak że na biegach 2,3,4 od 1850obr. Auto plynnie przyspiesza, bez zmuly, bez laga. Cisnienie momentalnie narasta i na biegach 4 i 5 full boost mam przy 2tys.-2.1tys. Obr.
Przy obrotach powyżej 2tys. Po wciśnięciu gazu auto wystrzela ostro do przodu.
Lag jest tylko ponizej 1800obr. I jest on porównywalny do tego na t15 ( różnica jest moze w 100obr./min)