[B4 ABK] Wymiana sworznia wahacza - opis krok po kroku
[B4 ABK] Wymiana sworznia wahacza - opis krok po kroku
Cześć. Ostatnio wymieniałem sworzeń wahacza w swojej 80tce i przy okazji zrobiłem krótki poradnik O wiele wygodniej jest to robić na kanale lub na podnośniku.
Oczywiście najpierw unosimy samochód i odkręcamy koło.
Następnie wchodzimy w kanał i lokalizujemy sworzeń. Odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń (którą oznaczyłem strzałką) kluczem 17, można ją zakontrować z drugiej strony bo lubi się kręcić. Polecam popsikać ją najpierw jakimś odrdzewiaczem.
Po odkręceniu tej nakrętki wybijamy lekko śrubę i mocno odciągamy wahacz w dół żeby sworzeń wypadł z zwrotnicy. Następnie odkręcamy 3 nakrętki mocujące sworzeń w wahaczu (również kluczem 17) Dla ułatwienia można je popsikać jakimś odrdzewiaczem.
Potem zdejmujemy podkładkę
I od góry trzy szpilki
Następnie z pomocą młotka wybijamy sworzeń z wahacza. I na jego miejsce wkładamy nowy. Potem od góry wkładamy trzy szpilki, od dołu podkładkę i skręcamy trzema nakrętkami (ja dostałem nowe w pudełku ze sworzniem)
Gdy sworzeń już mamy przykręcony do wahacza wkładamy go w zwrotnicę i od dołu wbijamy młotkiem.
Kiedy wskoczy na swoje miejsce, wkładamy śrubę zabezpieczającą sworzeń i wszystko mocno skręcamy.
Sworzeń wahacza odpowiada za ustawienie kąta wyprzedzenia zwrotnicy, po jego wymianie może być konieczne sprawdzenie i wyregulowanie geometrii zawieszenia.
Pozdrawiam
Oczywiście najpierw unosimy samochód i odkręcamy koło.
Następnie wchodzimy w kanał i lokalizujemy sworzeń. Odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń (którą oznaczyłem strzałką) kluczem 17, można ją zakontrować z drugiej strony bo lubi się kręcić. Polecam popsikać ją najpierw jakimś odrdzewiaczem.
Po odkręceniu tej nakrętki wybijamy lekko śrubę i mocno odciągamy wahacz w dół żeby sworzeń wypadł z zwrotnicy. Następnie odkręcamy 3 nakrętki mocujące sworzeń w wahaczu (również kluczem 17) Dla ułatwienia można je popsikać jakimś odrdzewiaczem.
Potem zdejmujemy podkładkę
I od góry trzy szpilki
Następnie z pomocą młotka wybijamy sworzeń z wahacza. I na jego miejsce wkładamy nowy. Potem od góry wkładamy trzy szpilki, od dołu podkładkę i skręcamy trzema nakrętkami (ja dostałem nowe w pudełku ze sworzniem)
Gdy sworzeń już mamy przykręcony do wahacza wkładamy go w zwrotnicę i od dołu wbijamy młotkiem.
Kiedy wskoczy na swoje miejsce, wkładamy śrubę zabezpieczającą sworzeń i wszystko mocno skręcamy.
Sworzeń wahacza odpowiada za ustawienie kąta wyprzedzenia zwrotnicy, po jego wymianie może być konieczne sprawdzenie i wyregulowanie geometrii zawieszenia.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 13 lut 2016, 16:30 przez Heliox, łącznie zmieniany 1 raz.
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
Warto jeszcze dodać że dobrze jest przesmarować otwór do którego wchodzi sworzeń by łatwiej było go wbić. Kiedyś widziałem jak znajomy prał młotkiem po sworzniu który właśnie nie chciał wejść w otwór przez co uszkodził sworzeń...
A co do ustawienia zbieżności to jak wszystko dobrze pomierzymy to obejdzie się bez ustawiania zbieżności..
A co do ustawienia zbieżności to jak wszystko dobrze pomierzymy to obejdzie się bez ustawiania zbieżności..
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11730
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
no tyle że zbieżność ustawiasz śruba rzymską na drążku a tu na sworzniu kąt pochylenia koła. A dodam że jak by go nie ustawić to i tak im zawsze mieści się w normie(z wyjątkiem skrajnych pozycji) i nigdy tego nie regulują. I nie chcą nawet za to dodatkowej kasy bo w zwykłą zbieżność nie jest to wliczonekubica20 pisze:co najwyżej można tak na ustawianie zbieżności dojechać.
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11730
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
a to że za 20 dychy ustawiali, zwykle mówią że niewielka odchyłka i nie ma potrzeby regulować.Heliox pisze:Co w tym dziwnego?
A wież mi trochę jeżdżę autami, trochę ich miałem i w każdym ustawiałem to i tamto i wiem co mówię.
tak to tez prawda ja tak robię zawsze i jak zajadę to jest ciut do poprawy lub najczęściej nawet wcalehudy pisze:Wtedy płacisz tylko 20zł. Jeśli wyjdzie że jest źle wtedy ustawiasz.
Sam mam problem z wybiciem jednego sworznia może przez to że nigdy niczym nie smarowałem - bałem się że może się wyśliźnie albo co.
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
Tak jak kolega robił to jest trochę problemu z pomierzeniem itd ale jak się ma wahacz ściągnięty to suwmiarka w rękę i wszytko idealnie jesteśmy w stanie pomierzyć. wtedy nic się nie przestawi i jedziemy najwyżej tylko skontrolować zbieżność.PieterB pisze:a to że za 20 dychy ustawiali, zwykle mówią że niewielka odchyłka i nie ma potrzeby regulować.Heliox pisze:Co w tym dziwnego?
A wież mi trochę jeżdżę autami, trochę ich miałem i w każdym ustawiałem to i tamto i wiem co mówię.tak to tez prawda ja tak robię zawsze i jak zajadę to jest ciut do poprawy lub najczęściej nawet wcalehudy pisze:Wtedy płacisz tylko 20zł. Jeśli wyjdzie że jest źle wtedy ustawiasz.
Sam mam problem z wybiciem jednego sworznia może przez to że nigdy niczym nie smarowałem - bałem się że może się wyśliźnie albo co.
Co do smarowania to nic się nie wyślizgnie bo jest rowek na sworzniu.