Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABK] Wymiana sworznia wahacza - opis krok po kroku

Wszelkiego rodzaju opisu napraw, instrukcje napraw itp.
Awatar użytkownika
Heliox
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 47
Rejestracja: 27 mar 2014, 13:11
Lokalizacja: Radom/Iłża

[B4 ABK] Wymiana sworznia wahacza - opis krok po kroku

Post autor: Heliox » 13 lut 2016, 11:15

Cześć. Ostatnio wymieniałem sworzeń wahacza w swojej 80tce i przy okazji zrobiłem krótki poradnik :) O wiele wygodniej jest to robić na kanale lub na podnośniku.

Oczywiście najpierw unosimy samochód i odkręcamy koło.

Obrazek Obrazek

Następnie wchodzimy w kanał i lokalizujemy sworzeń. Odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń (którą oznaczyłem strzałką) kluczem 17, można ją zakontrować z drugiej strony bo lubi się kręcić. Polecam popsikać ją najpierw jakimś odrdzewiaczem.

Obrazek

Po odkręceniu tej nakrętki wybijamy lekko śrubę i mocno odciągamy wahacz w dół żeby sworzeń wypadł z zwrotnicy. Następnie odkręcamy 3 nakrętki mocujące sworzeń w wahaczu (również kluczem 17) Dla ułatwienia można je popsikać jakimś odrdzewiaczem.

Obrazek Obrazek Obrazek

Potem zdejmujemy podkładkę

Obrazek

I od góry trzy szpilki

Obrazek

Następnie z pomocą młotka wybijamy sworzeń z wahacza. I na jego miejsce wkładamy nowy. Potem od góry wkładamy trzy szpilki, od dołu podkładkę i skręcamy trzema nakrętkami (ja dostałem nowe w pudełku ze sworzniem)

Obrazek

Gdy sworzeń już mamy przykręcony do wahacza wkładamy go w zwrotnicę i od dołu wbijamy młotkiem.

Obrazek

Kiedy wskoczy na swoje miejsce, wkładamy śrubę zabezpieczającą sworzeń i wszystko mocno skręcamy.

Obrazek

Sworzeń wahacza odpowiada za ustawienie kąta wyprzedzenia zwrotnicy, po jego wymianie może być konieczne sprawdzenie i wyregulowanie geometrii zawieszenia.

Pozdrawiam ;)
Ostatnio zmieniony 13 lut 2016, 16:30 przez Heliox, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 13 lut 2016, 14:42

Warto jeszcze dodać że dobrze jest przesmarować otwór do którego wchodzi sworzeń by łatwiej było go wbić. Kiedyś widziałem jak znajomy prał młotkiem po sworzniu który właśnie nie chciał wejść w otwór przez co uszkodził sworzeń...
A co do ustawienia zbieżności to jak wszystko dobrze pomierzymy to obejdzie się bez ustawiania zbieżności..

kubica20
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 189
Rejestracja: 11 lip 2014, 16:14
Lokalizacja: Połaniec

Post autor: kubica20 » 13 lut 2016, 16:40

mierzenie mało pomoże, co najwyżej można tak na ustawianie zbieżności dojechać. Ja znaczyłem i mierzyłem i nowy sworzeń nie ustawiłem idealnie jak stary więc najlepiej jechać na stacje i ustawić za pare groszy

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11730
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 13 lut 2016, 16:51

kubica20 pisze:co najwyżej można tak na ustawianie zbieżności dojechać.
no tyle że zbieżność ustawiasz śruba rzymską na drążku a tu na sworzniu kąt pochylenia koła. A dodam że jak by go nie ustawić to i tak im zawsze mieści się w normie(z wyjątkiem skrajnych pozycji) i nigdy tego nie regulują. I nie chcą nawet za to dodatkowej kasy bo w zwykłą zbieżność nie jest to wliczone ;-)

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 13 lut 2016, 16:51

Oczywiście że lepiej ale ja to mówię z własnego doświadczenia. Już dwa razy wymieniałem wahacze plus nowe swożnie i zawsze udawało mi się ustawić tak jak było. Także wszystko da się zrobić. Oczywiście na samochodzie nic nie zrobisz trzeba mieć wahacz w ręce.

Awatar użytkownika
Heliox
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 47
Rejestracja: 27 mar 2014, 13:11
Lokalizacja: Radom/Iłża

Post autor: Heliox » 13 lut 2016, 16:58

Dziś rano byłem na ustawieniu zbieżności i kątów, w mojej okolicy za kąty dodatkowo liczą 20 zł :)
Także też jestem zdania że lepiej wydać te dwie dychy a być spokojnym ;)

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11730
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 13 lut 2016, 17:03

Heliox pisze:w mojej okolicy za kąty dodatkowo liczą 20 zł :)
i ustawiali ci? hmm <bravo>
Heliox pisze:w mojej okolicy za kąty dodatkowo liczą 20 zł :)
u mnie 40


A jeszcze jedno czym to przesmarować bo ja zawsze się tego bałem robic - zwykły smar?

Awatar użytkownika
Heliox
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 47
Rejestracja: 27 mar 2014, 13:11
Lokalizacja: Radom/Iłża

Post autor: Heliox » 13 lut 2016, 17:10

Tak, ustawili. Co w tym dziwnego?

Obrazek Obrazek

[ Dodano: 2016-02-13, 17:10 ]
PieterB pisze:A jeszcze jedno czym to przesmarować bo ja zawsze się tego bałem robic - zwykły smar?


Moim zdaniem najlepiej smarem miedzianym.

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 13 lut 2016, 17:13

Ja akurat smarowałem wazeliną. A co do zbieżności to lepiej powierzyć i na zbieżność jechać tylko do kontroli. Wtedy płacisz tylko 20zł. Jeśli wyjdzie że jest źle wtedy ustawiasz.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11730
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 13 lut 2016, 18:00

Heliox pisze:Co w tym dziwnego?
a to że za 20 dychy ustawiali, zwykle mówią że niewielka odchyłka i nie ma potrzeby regulować.
A wież mi trochę jeżdżę autami, trochę ich miałem i w każdym ustawiałem to i tamto i wiem co mówię.
hudy pisze:Wtedy płacisz tylko 20zł. Jeśli wyjdzie że jest źle wtedy ustawiasz.
tak to tez prawda ja tak robię zawsze i jak zajadę to jest ciut do poprawy lub najczęściej nawet wcale
Sam mam problem z wybiciem jednego sworznia może przez to że nigdy niczym nie smarowałem - bałem się że może się wyśliźnie albo co.

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 14 lut 2016, 11:00

PieterB pisze:
Heliox pisze:Co w tym dziwnego?
a to że za 20 dychy ustawiali, zwykle mówią że niewielka odchyłka i nie ma potrzeby regulować.
A wież mi trochę jeżdżę autami, trochę ich miałem i w każdym ustawiałem to i tamto i wiem co mówię.
hudy pisze:Wtedy płacisz tylko 20zł. Jeśli wyjdzie że jest źle wtedy ustawiasz.
tak to tez prawda ja tak robię zawsze i jak zajadę to jest ciut do poprawy lub najczęściej nawet wcale
Sam mam problem z wybiciem jednego sworznia może przez to że nigdy niczym nie smarowałem - bałem się że może się wyśliźnie albo co.
Tak jak kolega robił to jest trochę problemu z pomierzeniem itd ale jak się ma wahacz ściągnięty to suwmiarka w rękę i wszytko idealnie jesteśmy w stanie pomierzyć. wtedy nic się nie przestawi i jedziemy najwyżej tylko skontrolować zbieżność.

Co do smarowania to nic się nie wyślizgnie bo jest rowek na sworzniu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl