[All] Ciekawostka - jak działa turbina i intercooler ?
[All] Ciekawostka - jak działa turbina i intercooler ?
tak więc jak to jest turbina dodaje mocy. z tego co sie wyedukowałem to chyba wiem ze turbina wprowadza jeszcze raz spaliny do silnika czyli spala je 2 razy. wiem jeszcze że są takie turbiny co są napędzane przez siłe powietrza które zasysa silnik, w tym systemie nie rozumiem jak przybywa mocy. są jeszcze takie turbiny które wtłaczają powietrze i to jestem w stanie zrozumiec.
tak samo nie rozumiem działania intercoolera. z tego co sie nauczyłem na fizyce to jeśli wprowadzimy zimniejsze powietrze do silnika to będzie trzeba więcej energii.
panowie rozjaśnijcie mi ten temat bo jestem zielony. jakie są turbiny? jak działają? do jakich silników można stosowac? itd itp
tak samo nie rozumiem działania intercoolera. z tego co sie nauczyłem na fizyce to jeśli wprowadzimy zimniejsze powietrze do silnika to będzie trzeba więcej energii.
panowie rozjaśnijcie mi ten temat bo jestem zielony. jakie są turbiny? jak działają? do jakich silników można stosowac? itd itp
Ostatnio zmieniony 18 lut 2011, 23:58 przez adasrogas, łącznie zmieniany 1 raz.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Ok, no to ja powiem jak to jest w moim prostym turbodieslu. A więc tak. Spaliny które wydala silnik idą kolektorem wydechowym. Właśnie na tym kolektorze wydechowym zamontowana jest turbina. Zasadniczo taka turbina składa się z dwóch wirników osadzonych na jedne ośce. Z jednej strony spaliny napędzają jeden wirnik a przez to chodzi i drugi (no bo są na tej samej ośce. Ruch tego wirnika prowadzi do powstania ciśnienia. U mnie jest dość małe turbo gareett T2 ale maksymalnie potrafi dać ciśnienie nawet 2 barów, to tyle ile jest w oponach.
No więc wiemy już jak jest uzyskiwane ciśnienie, pytanie tylko po co :?: W przypadku silników benzynowych sprawa jest ciut bardziej skomplikowana więc powiem jak to jest w Dieslu. Aby silnik diesla mógł spalić paliwo potrzebuje do tego powietrza. Danie dużej dawki paliwa bez odpowiedniej dawki powietrza nic nie da bo paliwo nie zostanie spalone. Do tego służy turbina. Przy daniu ciśnienia powietrza na przykład 1 bara silnik jest w stanie spalić o wiele większą dawką paliwa niż to się ma przy ciśnieniu atmosferyczny. A dla czego :?: A no dla tego że przy ciśnieniu 1 bara w tej samej objętość jest więcej cząsteczek tlenu a przez to i większą dawkę paliwa silnik jest w stanie przepalić.
A Interccooler po co?? A no po to aby schłodzić powietrze. Wiemy że gdy nagrzewamy powietrze rośnie jego objętość. Interccooler ma za zadanie schłodzić powietrze (nawiasem mówiąc powietrze dawane przez turbinę zanim przejdzie przez IC potrafi mieć nawet 90 stopni) a tym samym zmniejszyć jego objętość, czyli dzięki niemu w tej samej objętości jesteśmy w stanie uzyskać jeszcze większą ilość cząsteczek powietrza a przez to spalić jeszcze większą dawkę paliwa a przez to uzyskać jeszcze większą moc.
[ Dodano: 1 Styczeń 2008, 22:45 ]
A teraz po kolei jak to działa. Jadę sobie powiedźmy moim Dieselkiem na 3 biegu ze stała prędkością przy 2,5tyś obrotów. W tym memencie turbo nie pompuje ciśnienia gdyż przy stałej jeździ silnik nie zużywa tyle paliwa a przez to nie produkuje tylu spalin aby z wystarczającą mocą napędzać wirnik turbiny. Ale co się stanie jeśli dodam nagle ostro gazu. Momentalnie nic się nie stanie, ale gdy dodaje gazu silnik dostaje obciążenie gdyż zaczynam proces przyśpieszania, spala więcej paliwa produkując więcej spalin przez co napędzając wirnik turbiny z do coraz większej prędkości. Napędzanie wirnika umieszczonego na kolektorze wydechowym prowadzić do napędzania tego który pąkuje powietrze. Ciśnienie w układzie dolotowym rośnie. Dodatkowo przechodzi ono przez IC gdzie jest schładzane przez co (nie wiem czy dobrze powiem mówiąc gęstość) tego powietrza jeszcze rośnie. Odpowiedni system na pompie paliwowej wykrywa większe ciśnienie turbodoładowania i przez to pompa daję większą dawkę paliwa co odpowiada większej mocy. Czyli nagłe dodanie gazu na 3 biegu przy 2,5 spowoduje na początku zwykłe przyśpieszania a po upływie 0,5-1 sekundy nagły przyrost mocy który będzie rósł aż do momentu uzyskania przez turbinę maksymalnego ograniczonego doładowania.
No więc wiemy już jak jest uzyskiwane ciśnienie, pytanie tylko po co :?: W przypadku silników benzynowych sprawa jest ciut bardziej skomplikowana więc powiem jak to jest w Dieslu. Aby silnik diesla mógł spalić paliwo potrzebuje do tego powietrza. Danie dużej dawki paliwa bez odpowiedniej dawki powietrza nic nie da bo paliwo nie zostanie spalone. Do tego służy turbina. Przy daniu ciśnienia powietrza na przykład 1 bara silnik jest w stanie spalić o wiele większą dawką paliwa niż to się ma przy ciśnieniu atmosferyczny. A dla czego :?: A no dla tego że przy ciśnieniu 1 bara w tej samej objętość jest więcej cząsteczek tlenu a przez to i większą dawkę paliwa silnik jest w stanie przepalić.
A Interccooler po co?? A no po to aby schłodzić powietrze. Wiemy że gdy nagrzewamy powietrze rośnie jego objętość. Interccooler ma za zadanie schłodzić powietrze (nawiasem mówiąc powietrze dawane przez turbinę zanim przejdzie przez IC potrafi mieć nawet 90 stopni) a tym samym zmniejszyć jego objętość, czyli dzięki niemu w tej samej objętości jesteśmy w stanie uzyskać jeszcze większą ilość cząsteczek powietrza a przez to spalić jeszcze większą dawkę paliwa a przez to uzyskać jeszcze większą moc.
[ Dodano: 1 Styczeń 2008, 22:45 ]
A teraz po kolei jak to działa. Jadę sobie powiedźmy moim Dieselkiem na 3 biegu ze stała prędkością przy 2,5tyś obrotów. W tym memencie turbo nie pompuje ciśnienia gdyż przy stałej jeździ silnik nie zużywa tyle paliwa a przez to nie produkuje tylu spalin aby z wystarczającą mocą napędzać wirnik turbiny. Ale co się stanie jeśli dodam nagle ostro gazu. Momentalnie nic się nie stanie, ale gdy dodaje gazu silnik dostaje obciążenie gdyż zaczynam proces przyśpieszania, spala więcej paliwa produkując więcej spalin przez co napędzając wirnik turbiny z do coraz większej prędkości. Napędzanie wirnika umieszczonego na kolektorze wydechowym prowadzić do napędzania tego który pąkuje powietrze. Ciśnienie w układzie dolotowym rośnie. Dodatkowo przechodzi ono przez IC gdzie jest schładzane przez co (nie wiem czy dobrze powiem mówiąc gęstość) tego powietrza jeszcze rośnie. Odpowiedni system na pompie paliwowej wykrywa większe ciśnienie turbodoładowania i przez to pompa daję większą dawkę paliwa co odpowiada większej mocy. Czyli nagłe dodanie gazu na 3 biegu przy 2,5 spowoduje na początku zwykłe przyśpieszania a po upływie 0,5-1 sekundy nagły przyrost mocy który będzie rósł aż do momentu uzyskania przez turbinę maksymalnego ograniczonego doładowania.
aha czyli spaliny nie są drugi raz spalane tylko napędzają drugi wiatraczek który tłoczy powietrze do silnika i to jest pomocne podczas dużego obciążenia czyli np przyspieszania.
a intercooler chłodzi powietrze które sie nagrzało podczas przejscia przez turbine.
http://moto.allegro.pl/item289022711_sp ... turbo.html
czyli to jest pic na wode?
a intercooler chłodzi powietrze które sie nagrzało podczas przejscia przez turbine.
http://moto.allegro.pl/item289022711_sp ... turbo.html
czyli to jest pic na wode?
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Co do spalin to te wychodzące z kolektora wydechowego drugi raz nie są przepalane ale przepalane są te które łącznie z oparami oleju znajdą się w komorze silnika, na przykład po przez przedmuchy. Wtedy parują one i idąc w górę silnika przechodzą przez odme (taki wężyk idący od kopułki zaworów - tak przynajmniej jest u mnie, w innych starszych dieslach i starszych benzynach) a dalej do układu dolotowego. Turbina nie ma tu za dużo znaczenia bo odbywa się to jak już pisałem we wszystkich silnikach z i bez turbo.
A co do tego wynalazku co pokazałeś to ma on pewnie takie same efekty jak filtr stożkowy (więcej bajeru niż faktycznego działania). Nawiasem mówiąc w głowicy znajduje się już tak zwana komora wirowa która odpowiada za wprowadzanie powietrza w wir przez co szybsze jego mieszanie się z paliwem.
A co do tego wynalazku co pokazałeś to ma on pewnie takie same efekty jak filtr stożkowy (więcej bajeru niż faktycznego działania). Nawiasem mówiąc w głowicy znajduje się już tak zwana komora wirowa która odpowiada za wprowadzanie powietrza w wir przez co szybsze jego mieszanie się z paliwem.
zajrzyj tu http://maxituning.com.pl/phpBB2/viewtop ... 76f84e1b8b
żeby założyć turbo do benzyniaka to trza np odprężyć motorek np poprzez uszczelkę itd
żeby założyć turbo do benzyniaka to trza np odprężyć motorek np poprzez uszczelkę itd
tak zasadniczo to nic nie chce zrobić. czytam tutaj o tych turbach i innych pierdołach i nie kumam do końca o co chodzi. i po drugie w moim domu pojawił sie temat turba tyle że w ciągniku i tak samo nie wiem jak to z tym jest.
ogólnie rzecz biorąc to chce sie doedukować(jako że jestem młody) o tuningu.
[ Dodano: 2008-01-02, 21:43 ]
nie ma śmiacia! ciągniki tez mają kosmiczne silniki z enigmatycznymi turbami i innymi pierdołami.
niektórzy wożą sie audicami a innym pozostają też 4 kółka tyle że większe
[ Dodano: 2008-01-02, 21:44 ]
Vision czemu co chwile zmianiasz treści postów?
ogólnie rzecz biorąc to chce sie doedukować(jako że jestem młody) o tuningu.
[ Dodano: 2008-01-02, 21:43 ]
nie ma śmiacia! ciągniki tez mają kosmiczne silniki z enigmatycznymi turbami i innymi pierdołami.
niektórzy wożą sie audicami a innym pozostają też 4 kółka tyle że większe
[ Dodano: 2008-01-02, 21:44 ]
Vision czemu co chwile zmianiasz treści postów?
czekajcie bo mi sie trochu namieszało
więc tak w turbinie jest 2 wirniki pierwszy napędzają spaliny a 2 przetłacza "czyste" powietrze razem z tym które przechodzi od wału korbowego przez odmę?? więc tak mysle że skoro spaliny napędzają wirnik to chyba muszą też być tak samo kierowane do komory bo przecież co sie z nimi stanie skoro są kierowane do turbiny :?:
a i tak gadam ostatnio z mechanikiem o EGRze powiedział że słuzy ekologii spalin w jaki sposób już mi tego nie powiedział :?:
moglibyscie mi to troche rozjaśnic
więc tak w turbinie jest 2 wirniki pierwszy napędzają spaliny a 2 przetłacza "czyste" powietrze razem z tym które przechodzi od wału korbowego przez odmę?? więc tak mysle że skoro spaliny napędzają wirnik to chyba muszą też być tak samo kierowane do komory bo przecież co sie z nimi stanie skoro są kierowane do turbiny :?:
a i tak gadam ostatnio z mechanikiem o EGRze powiedział że słuzy ekologii spalin w jaki sposób już mi tego nie powiedział :?:
moglibyscie mi to troche rozjaśnic