Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B3 6A] Montaż tempomatu

Modyfikacje, pomysły i jak sama nazwa wskazuje rezania, rezania i jeszcze raz rezania
h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1064
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: h/k » 24 paź 2023, 11:21

Mała wskazówka z tempomatem - gdyby ktoś chciał zakładać go do obojętnie której 80 i nie miał kompletu z czujniko-zaworkami na pedałach, to w przypadku braku czujników pedałów z przyłączami vacuum o które widzę robi się trudno, to można spróbować zwykły elektryczny do sprzęgła (może nawet STOP podpasuje?) i do linii vacuum tempomatu zamiast czujniko-zaworków jeden elektrozawór upuszczający powietrze NC zasilany z czujnika sprzęgła i poprzez diodę (odpowiednia polaryzacja - zależnie czy plus idzie z włącznika czy minus, aktualnie pod ręką nie mam schematu) z hamulca - który już jest wmontowany.
Takie małe przemyślenia związane z tym urządzeniem, które się pojawiły jak rozważałem montaż tempomatu u siebie ale finalnie odpuściłem - trasy ze stałą V to u mnie rzadkość, a i taka A1 jest obecnie tak oblegana, że sam nie wiem czy w Polsce to jest takie bardzo przydatne.

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: maciek889 » 24 paź 2023, 12:04

Typowe od stopu działają w drugą stronę więc trzeba by kombinować aby odwracać ich pracę. W nowszych vagach występowały czujki 4 pinowe i od druga para pinów na odwrócone działanie.

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 25 paź 2023, 21:31

maciek889 dziś miałem chwilę to odpiąłem masę z pinu 1, zostawiłem na 5 i tak:
- na pinie 8 w sterowniku jest +12V
- na pinie 5 jest przejście do masy
- na pinie 4 w sterowniku jest +12V po wciśnięciu FIX
- na pinie 11 w sterowniku mam +12V jak wcisnę sprzęgło jak i hamulec, ale jest dopiero zasilanie po przesunięciu manetki na EIN (czyli ON)

Wydaje się być ok, czyli, możliwe, że sterownik walnięty?

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 25 paź 2023, 22:38

nie mogę edytować, ale może ma znaczenie, że obudowa na czas próby wisi luźno, a nie jest przytwierdzona do auta, tak wyczytałem na innym forum, że niby coś tam ma masować z obudowy, ale czy ma to sens?

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: maciek889 » 26 paź 2023, 08:12

U mnie sterownik zawsze gdzieś był wsadzony między kable albo wisiał w powietrzu i działał bez problemu.

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 26 paź 2023, 09:19

Czyli wychodzi na to, że sterownik coś niedomaga, sprawdzę go jeszcze raz

maro0912
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 131
Rejestracja: 04 paź 2012, 23:24
Imię: Marek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Andrychów
Kontakt:

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: maro0912 » 26 paź 2023, 20:38

h/k pisze:
24 paź 2023, 11:21
Mała wskazówka z tempomatem - gdyby ktoś chciał zakładać go do obojętnie której 80 i nie miał kompletu z czujniko-zaworkami na pedałach, to w przypadku braku czujników pedałów z przyłączami vacuum o które widzę robi się trudno, to można spróbować zwykły elektryczny do sprzęgła (może nawet STOP podpasuje?) i do linii vacuum tempomatu zamiast czujniko-zaworków jeden elektrozawór upuszczający powietrze NC zasilany z czujnika sprzęgła i poprzez diodę (odpowiednia polaryzacja - zależnie czy plus idzie z włącznika czy minus, aktualnie pod ręką nie mam schematu) z hamulca - który już jest wmontowany.
Takie małe przemyślenia związane z tym urządzeniem, które się pojawiły jak rozważałem montaż tempomatu u siebie ale finalnie odpuściłem - trasy ze stałą V to u mnie rzadkość, a i taka A1 jest obecnie tak oblegana, że sam nie wiem czy w Polsce to jest takie bardzo przydatne.
u mnie się ta krańcówka podciśnieniowa rozsypała więc zostawiłem tylko podpięcie elektryczne pod krańcówkę od światła stop i działa ok tylko trzeba pamiętać że wciśnięcie sprzęgła nie rozłącza tempomatu

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 26 paź 2023, 22:53

No to już uruchomiłem <yes>

W tej sytuacji po naciśnięciu stopu sygnał "+" z krańcówki włączającej światła stop pojawiał się na sterowniku, a nie powinien bo w prawidłowym układzie powinien być rozłączony drugą krańcówką której u mnie nie było.

Wychodzi na to że pojawienie się plusa na sterowniku po naciśnięciu hamulca informuje sterownik że krańcówka rozłączająca jest uszkodzona i tempomat nie ruszy.
Znalazłem takie info, może dlatego nie działa mi tempomat, bo faktycznie jak wciskam stop lub sprzęgło, to pojawia się zasilanie na pinie 11 w sterowniku.

Moje wnioski :

Krańcówkę tempomatu na hamulcu tak należy ustawić by ona rozłączyła się zanim zadziała krańcówka od hamulac która poda +12 V na tempomat

Piszę to dlatego że bardzo często u mnie tempomat po prostu nie chciał zadziałać - musiałem czasem z 10 razy nacisnąć na zadziałaj i dopiero potem zadziałał
Zdenerwowało to mnie bardzo - doszukuję się przyczyny i po podpowiedzi Kolegi Kubik doszedłem do wniosku że ten +12V na ułamek sekundy podany na tempomat może być przyczyną blokowania tempomatu !!!

Co zrobiłem - po prostu kabelek od zwalniania tempomatu podpiąłem na masę zamiast pod plus hamulca
wyjaśni mi ktoś, łopatologicznie, bo już mam "czarną dziurę" po tych wszystkich próbach z tempomatem. Chodzi tu o pin 6 z manetki, że nie jest podpięty do czerwono-żółtego przy pedale hamulca, a do masy auta?

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: Jarewa » 27 paź 2023, 17:06

maro0912 pisze:
26 paź 2023, 20:38
h/k pisze:
24 paź 2023, 11:21
Mała wskazówka z tempomatem - gdyby ktoś chciał zakładać go do obojętnie której 80 i nie miał kompletu z czujniko-zaworkami na pedałach, to w przypadku braku czujników pedałów z przyłączami vacuum o które widzę robi się trudno, to można spróbować zwykły elektryczny do sprzęgła (może nawet STOP podpasuje?) i do linii vacuum tempomatu zamiast czujniko-zaworków jeden elektrozawór upuszczający powietrze NC zasilany z czujnika sprzęgła i poprzez diodę (odpowiednia polaryzacja - zależnie czy plus idzie z włącznika czy minus, aktualnie pod ręką nie mam schematu) z hamulca - który już jest wmontowany.
Takie małe przemyślenia związane z tym urządzeniem, które się pojawiły jak rozważałem montaż tempomatu u siebie ale finalnie odpuściłem - trasy ze stałą V to u mnie rzadkość, a i taka A1 jest obecnie tak oblegana, że sam nie wiem czy w Polsce to jest takie bardzo przydatne.
u mnie się ta krańcówka podciśnieniowa rozsypała więc zostawiłem tylko podpięcie elektryczne pod krańcówkę od światła stop i działa ok tylko trzeba pamiętać że wciśnięcie sprzęgła nie rozłącza tempomatu
No ba nie tylko nie rozłączy tempomatu ale silnik wejdzie na wyższe obroty. Pozbycie się zaworka podciśnieniowego spowoduje utrzymanie się pozycji otwarcia przepustnicy. Nawet jak sie hamulec naciśnie to reakcja elektryczna jest z opóźnieniem. Pozbycie się tych zaworków będzie generowało szybsze zużycie się sprzęgła, o niebezpieczeństwie nie wspomnę.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: Jarewa » 27 paź 2023, 19:26

raziel2310 pisze:
26 paź 2023, 22:53

Znalazłem takie info, może dlatego nie działa mi tempomat, bo faktycznie jak wciskam stop lub sprzęgło, to pojawia się zasilanie na pinie 11 w sterowniku.


Normalne daj przez żaróweczkę/kontrolkę coś ponad 1W , wreszcie się przekonasz co to znaczy sprawdzać miernikiem cyfrowym.

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 27 paź 2023, 21:54

Jarewa pisze:
27 paź 2023, 19:26
raziel2310 pisze:
26 paź 2023, 22:53

Znalazłem takie info, może dlatego nie działa mi tempomat, bo faktycznie jak wciskam stop lub sprzęgło, to pojawia się zasilanie na pinie 11 w sterowniku.


Normalne daj przez żaróweczkę/kontrolkę coś ponad 1W , wreszcie się przekonasz co to znaczy sprawdzać miernikiem cyfrowym.


Z pełnym szacunkiem, ale nie rozumiem, używam do sprawdzania kontrolkę z żarówką, nie jestem elektronikiem, tylko pasjonatem i uczę się cały czas podstaw elektroniki. Rozwiń swoją myśl bo chciałbym to ogarnąć

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: Jarewa » 27 paź 2023, 23:16

Pin 11 jest zasilany "masa " z manetki przez czujniki od czujnika stopu ale to jest wyjście dlatego tam przed manetką jest masa bo jest przez żarówki, wiec w trybie włączonym na manetce i w trybie nie ruszania hamulca na pin11 będzie 0V masa, po naciśnięciu którykolwiek pedał (lub wyłączy tempomat) masa się przerywa (czujniki NC) i pojawia się napięcie pullup ze sterownika. Jeżeli mierzysz multimetrem to będzie tam 12V jeżeli żarówką małą to nie powinno być bo to za mały prąd "pullup" by świeciła żaróweczka.

Dlatego podłączyć można bezpośrednio do masy auta pin6 manetki. Ale omija się czujnik stopu.

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 28 paź 2023, 14:31

Jarewa pisze:
27 paź 2023, 23:16
Pin 11 jest zasilany "masa " z manetki przez czujniki od czujnika stopu ale to jest wyjście dlatego tam przed manetką jest masa bo jest przez żarówki, wiec w trybie włączonym na manetce i w trybie nie ruszania hamulca na pin11 będzie 0V masa, po naciśnięciu którykolwiek pedał (lub wyłączy tempomat) masa się przerywa (czujniki NC) i pojawia się napięcie pullup ze sterownika. Jeżeli mierzysz multimetrem to będzie tam 12V jeżeli żarówką małą to nie powinno być bo to za mały prąd "pullup" by świeciła żaróweczka.

Dlatego podłączyć można bezpośrednio do masy auta pin6 manetki. Ale omija się czujnik stopu.
To znaczy, że u mnie jest coś nie tak, bo jest odwrotnie, jak w manetce daję na "ein" to mam wtedy + na pinie 11, a jak wcisne pedał, to rozłącza

Awatar użytkownika
raziel2310
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 15 paź 2023, 11:51
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: raziel2310 » 08 lis 2023, 07:36

Panowie, mam dziwną sytuację u siebie. Przejrzałem jeszcze raz podłączenia i jest wszystko wedlug schematu podpięte, tempomat nie działa, juz 3 sterownik podpięty i dalej nie działa. Wszystkie na wersję 12 PIN, wyczytałem, że na PIN 6 z manetki należy podpiąć pod masę. Gdy podpinam się sygnałem pod kabel biało-niebieski z kostki licznika myga mi się kontrolka od przegrzania w liczniku, zależy jak trochę ruszę auto, to przestaje się mrygać, ale podczas jazdy mryga. Wyczytałem, że komuś nie działało na biało-niebieskim, wpinam na brązowo-czerwony też w liczniku i jest ten sam efekt. Jedynie pomaga zastosowanie diody prostowniczej, to kontrolka nie mryga, ale mimo wszystko nie działa. Nie mam już pojęcia, co jest nie tak

SuchSon
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 10
Rejestracja: 30 kwie 2021, 00:42
Imię: Kornel
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Cabrio
Silnik: 2.0 ABK

Re: [B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: SuchSon » 10 lis 2023, 18:45

Wg tego schematu ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Rezanie”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl