[B3 6A] Montaż tempomatu
[B3 6A] Montaż tempomatu
Skład części - tempomat ze sterownikiem 12-to pinowym
gruszka, sterownik, pompka, manetka, krańcówki z zaworkami, wężyki podciśnieniowe, trójniki do wężyków, wiązka kabli, pałąk do zamontowania gruszki
Łączenie - wszystko wedłóg schematu na końcu posta
Niebieska kostka
niebiesko czarny - plus po zapłnie
czerwono czarny - plus po hamulcu
niebiesko biały - sygnał prędkości
Pompka - numery pinów - od lewej na zdjęciu 1 , 2 , 3
Czarne krańcówki z czerwonymi kablami i wężykami które należy ładnie ułożyć by nie nawineły się nam na drążek od kierownicy, (z lewej sprzeęgło z prawej hemulec)
Uwaga - na krańcówkach jest gwint m12x1,5 ! to jest drobniejszy gwint od standardowego m12x1,75 , więc jak Ktoś by chciał przykręcać krańcówki nakrętkami to musi je sobie zdobyć np. z internetu
Ja przykręciłem nakrętkami - dodam że nakrętki muszą być cienkie by zmieściły się pod pedał, należy przykręcać z wyczuciem by nie urwać plastikowego gwintu, ja jeszcze wpakowałem podkładki z cienkiej gumy pod nakrętki
Fotki gruszki na gotowo z pałąkiem mocującym i cięgnem gazu:
W krańcówkach z zaworkami znajdują się uszczelki typu O-Ring
Niestety u mnie trzyba je było wymienić bo przepuszczały powietrze
Oto stare oringi - widać jak mocno się wyrobiły - przekrój gumy ma być okrągły
Oring ma oznaczenie 4x2 to znaczy śr. wew 4 mm i grubość gumy 2 mm - do kupienia na necie
Montaż:
Nie wiem co by tu napisać - napiszę ogólnikowo na co zwrałem uwagę:
Po zakupie nowych oringów posmarowałem je smarem silikonowym - do kupienie np. w elektronicznym sklepie
Cięgno gazu musiałem sam wykombinować - kawałek teflonu w którym po odpowiednim zamontowaniu w tokarce przewierciłem dwa otwory - jeden który naciąłem z boku po to abym mógł go "zatrzasnąć" na lince gazu, drugi m2 w który wkręciłem na siłę szprychę rowerową oryginalnym gwintem m2,5 która służy jako cięgno łączące gruszkę z tą kostką teflonu
Drugi koniec szprychy nagwintowałem narzynką m2 w wkręciłem w ucięte ori cięgno od gruszki które wcześnie wywierciłem w środku na tokarce i nagwintowałem m2
Ori pałąk od gruszki przez który przychodzi cięgno musiałem przedłużyć bo gaz ma większy skok niż oryginalna długość pałąka (miejsce spawu widać na fotce)
Całość specjalnie tak ustawiłem by maksymalne pociągnięcie linki przez gruszkę otwierało tylko pierwszą przepustnicę - (taki mam kaprys - ekonomia)
Wszystko smarowałem klejem do gwintów Monolit aby nic się nie chciało rozkręcić
Kostkę teflonu dodatkowo jeszcze przewierciłem i skręciłem trzema śrubami aby mocno się zacisnęła na lince gazu
Resztkę ori cięgna wypolerowałem na lustro aby ładnie się ślizgało w tym białym plastiku na gruszce
Pałąk mocujący gruszkę - wykonanie na miarę - dwa płaskowniki z blachy odpowiednio wygiąłem a kolega mi je zaspawał razem - jest sztywno i stabilnie
Próba szczelności - po podłączeniu wszystkich wężyków i krańcówek zapinamy na pompkę masę pin 1 i plus na zawór zamykający zapowietrzanie układu pin 3
Następnie na chwilę dotykamy plusem do pinu 2 pompki aby wciągnęło gruszkę
Jak już wciągnie gruszkę i pociągnie trochę linkę gazu odłączamy pompowanie pin 2 i patrzymy czy układ trzyma podciśnienie - powinno być wszystko szczelne i gaz pozostawać w miejscu
Następnie jak odłączymy plus z pinu 3 - zawór puści i układ powinien się zapowietrzyć
Bawimy się tak kilkukrotnie by mieć pewność że mamy wszystko OK - jeśli tak to robimy łyk piwa bezalkoholowego i możemy połączyć cały układ i jechać testować tempomat
Dzięki Aldi za pomoc oraz dzięki P.M. za spawanie
Koszty:
Zestaw na Allegro 150 zł. bez krańcówek
Krańcówki 2 sztuki około 50 zł.
Nowe uszczelki do krańcówek można kupić w necie za około 10 zł. ale ja miałem za darmo
Wężyki i trójniki - nie pamiętam ale coś około 15 zł.
Spawanie pałąków 2 sztuki - za darmo
Razem około 250 zł. plus masa własnej pracy
Sprawuje się dobrze - zabawa fajna - trzeba się przyzwyczaić na początku bo auto samo dodaje gazu jak podjeżdżamy pod górkę i ujmuje jak zjeżdżamy
Oczywiście wszystko działa powyżej 40 km/h
--
==
Dzięki Kolegom jugo007 oraz ic69 daję dodatkowy opis podłączenie sterownika 10-cio pinowego - można z niego skorzystać jeśli tempomat nie działa po podłączeniu według schematu tego kolorowego ( 10-polig )
Manetka ----------------- Sterownik
5 ------------------------------- 1
3 ------------------------------- 2
1 -------- krańcówki --------- 3
--------------------------------- 5 - impuls prędkości (biało niebieski)
2 ------------------------------- 6
4 - zasilanie 12 V
6 - zasilanie po stop a
-------------------------------- 7 - pompa pin nr 3
-------------------------------- 8 , 9 - masa
-------------------------------- 10 - pompka pin nr 1
-------------------------------- 4 - pompka pin nr 2
Jeszcze dodatkowy opis na wypadek gdyby tempomat czasem się blokował lub nie chciał zadziałać:
Na ori schematach mamy podłączony plus po hamulcu do tempomatu
Jest to trochę dziwne bo jak naciskamy sprzęgło to tempomat jest zwalniany rozłanczaniem minusa który stale jest obecny na tempomacie bo tenże minus biegnie przez włókno żarówek stop i krańcówki
Natomiast jak naciśniemy hamulec to w zależności jak ustawimy krańcówki to :
- albo najpierw zadziała krańcówka od tempomatu i mamy zadziałanie takie jak przy naciśnięciu sprzęgła
- albo najpierw zadziała krańcówka hamulca co spowoduje podanie +12 V na ułamek sekundy na tempomat zanim rozłączy to krańcówka tempomatu na hamulcu !!!
Moje wnioski :
Krańcówkę tempomatu na hamulcu tak należy ustawić by ona rozłączyła się zanim zadziała krańcówka od hamulac która poda +12 V na tempomat
Piszę to dlatego że bardzo często u mnie tempomat po prostu nie chciał zadziałać - musiałem czasem z 10 razy nacisnąć na zadziałaj i dopiero potem zadziałał
Zdenerwowało to mnie bardzo - doszukuję się przyczyny i po podpowiedzi Kolegi Kubik doszedłem do wniosku że ten +12V na ułamek sekundy podany na tempomat może być przyczyną blokowania tempomatu !!!
Co zrobiłem - po prostu kabelek od zwalniania tempomatu podpiąłem na masę zamiast pod plus hamulca
Na razie robię testy - dam znać co i jak !!!
gruszka, sterownik, pompka, manetka, krańcówki z zaworkami, wężyki podciśnieniowe, trójniki do wężyków, wiązka kabli, pałąk do zamontowania gruszki
Łączenie - wszystko wedłóg schematu na końcu posta
Niebieska kostka
niebiesko czarny - plus po zapłnie
czerwono czarny - plus po hamulcu
niebiesko biały - sygnał prędkości
Pompka - numery pinów - od lewej na zdjęciu 1 , 2 , 3
Czarne krańcówki z czerwonymi kablami i wężykami które należy ładnie ułożyć by nie nawineły się nam na drążek od kierownicy, (z lewej sprzeęgło z prawej hemulec)
Uwaga - na krańcówkach jest gwint m12x1,5 ! to jest drobniejszy gwint od standardowego m12x1,75 , więc jak Ktoś by chciał przykręcać krańcówki nakrętkami to musi je sobie zdobyć np. z internetu
Ja przykręciłem nakrętkami - dodam że nakrętki muszą być cienkie by zmieściły się pod pedał, należy przykręcać z wyczuciem by nie urwać plastikowego gwintu, ja jeszcze wpakowałem podkładki z cienkiej gumy pod nakrętki
Fotki gruszki na gotowo z pałąkiem mocującym i cięgnem gazu:
W krańcówkach z zaworkami znajdują się uszczelki typu O-Ring
Niestety u mnie trzyba je było wymienić bo przepuszczały powietrze
Oto stare oringi - widać jak mocno się wyrobiły - przekrój gumy ma być okrągły
Oring ma oznaczenie 4x2 to znaczy śr. wew 4 mm i grubość gumy 2 mm - do kupienia na necie
Montaż:
Nie wiem co by tu napisać - napiszę ogólnikowo na co zwrałem uwagę:
Po zakupie nowych oringów posmarowałem je smarem silikonowym - do kupienie np. w elektronicznym sklepie
Cięgno gazu musiałem sam wykombinować - kawałek teflonu w którym po odpowiednim zamontowaniu w tokarce przewierciłem dwa otwory - jeden który naciąłem z boku po to abym mógł go "zatrzasnąć" na lince gazu, drugi m2 w który wkręciłem na siłę szprychę rowerową oryginalnym gwintem m2,5 która służy jako cięgno łączące gruszkę z tą kostką teflonu
Drugi koniec szprychy nagwintowałem narzynką m2 w wkręciłem w ucięte ori cięgno od gruszki które wcześnie wywierciłem w środku na tokarce i nagwintowałem m2
Ori pałąk od gruszki przez który przychodzi cięgno musiałem przedłużyć bo gaz ma większy skok niż oryginalna długość pałąka (miejsce spawu widać na fotce)
Całość specjalnie tak ustawiłem by maksymalne pociągnięcie linki przez gruszkę otwierało tylko pierwszą przepustnicę - (taki mam kaprys - ekonomia)
Wszystko smarowałem klejem do gwintów Monolit aby nic się nie chciało rozkręcić
Kostkę teflonu dodatkowo jeszcze przewierciłem i skręciłem trzema śrubami aby mocno się zacisnęła na lince gazu
Resztkę ori cięgna wypolerowałem na lustro aby ładnie się ślizgało w tym białym plastiku na gruszce
Pałąk mocujący gruszkę - wykonanie na miarę - dwa płaskowniki z blachy odpowiednio wygiąłem a kolega mi je zaspawał razem - jest sztywno i stabilnie
Próba szczelności - po podłączeniu wszystkich wężyków i krańcówek zapinamy na pompkę masę pin 1 i plus na zawór zamykający zapowietrzanie układu pin 3
Następnie na chwilę dotykamy plusem do pinu 2 pompki aby wciągnęło gruszkę
Jak już wciągnie gruszkę i pociągnie trochę linkę gazu odłączamy pompowanie pin 2 i patrzymy czy układ trzyma podciśnienie - powinno być wszystko szczelne i gaz pozostawać w miejscu
Następnie jak odłączymy plus z pinu 3 - zawór puści i układ powinien się zapowietrzyć
Bawimy się tak kilkukrotnie by mieć pewność że mamy wszystko OK - jeśli tak to robimy łyk piwa bezalkoholowego i możemy połączyć cały układ i jechać testować tempomat
Dzięki Aldi za pomoc oraz dzięki P.M. za spawanie
Koszty:
Zestaw na Allegro 150 zł. bez krańcówek
Krańcówki 2 sztuki około 50 zł.
Nowe uszczelki do krańcówek można kupić w necie za około 10 zł. ale ja miałem za darmo
Wężyki i trójniki - nie pamiętam ale coś około 15 zł.
Spawanie pałąków 2 sztuki - za darmo
Razem około 250 zł. plus masa własnej pracy
Sprawuje się dobrze - zabawa fajna - trzeba się przyzwyczaić na początku bo auto samo dodaje gazu jak podjeżdżamy pod górkę i ujmuje jak zjeżdżamy
Oczywiście wszystko działa powyżej 40 km/h
--
==
Dzięki Kolegom jugo007 oraz ic69 daję dodatkowy opis podłączenie sterownika 10-cio pinowego - można z niego skorzystać jeśli tempomat nie działa po podłączeniu według schematu tego kolorowego ( 10-polig )
Manetka ----------------- Sterownik
5 ------------------------------- 1
3 ------------------------------- 2
1 -------- krańcówki --------- 3
--------------------------------- 5 - impuls prędkości (biało niebieski)
2 ------------------------------- 6
4 - zasilanie 12 V
6 - zasilanie po stop a
-------------------------------- 7 - pompa pin nr 3
-------------------------------- 8 , 9 - masa
-------------------------------- 10 - pompka pin nr 1
-------------------------------- 4 - pompka pin nr 2
Jeszcze dodatkowy opis na wypadek gdyby tempomat czasem się blokował lub nie chciał zadziałać:
Na ori schematach mamy podłączony plus po hamulcu do tempomatu
Jest to trochę dziwne bo jak naciskamy sprzęgło to tempomat jest zwalniany rozłanczaniem minusa który stale jest obecny na tempomacie bo tenże minus biegnie przez włókno żarówek stop i krańcówki
Natomiast jak naciśniemy hamulec to w zależności jak ustawimy krańcówki to :
- albo najpierw zadziała krańcówka od tempomatu i mamy zadziałanie takie jak przy naciśnięciu sprzęgła
- albo najpierw zadziała krańcówka hamulca co spowoduje podanie +12 V na ułamek sekundy na tempomat zanim rozłączy to krańcówka tempomatu na hamulcu !!!
Moje wnioski :
Krańcówkę tempomatu na hamulcu tak należy ustawić by ona rozłączyła się zanim zadziała krańcówka od hamulac która poda +12 V na tempomat
Piszę to dlatego że bardzo często u mnie tempomat po prostu nie chciał zadziałać - musiałem czasem z 10 razy nacisnąć na zadziałaj i dopiero potem zadziałał
Zdenerwowało to mnie bardzo - doszukuję się przyczyny i po podpowiedzi Kolegi Kubik doszedłem do wniosku że ten +12V na ułamek sekundy podany na tempomat może być przyczyną blokowania tempomatu !!!
Co zrobiłem - po prostu kabelek od zwalniania tempomatu podpiąłem na masę zamiast pod plus hamulca
Na razie robię testy - dam znać co i jak !!!
Ostatnio zmieniony 20 lis 2011, 11:04 przez ziemor, łącznie zmieniany 8 razy.
- misiaty 034
- Forum Audi 80
- Posty: 27
- Rejestracja: 07 mar 2009, 15:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- misiaty 034
- Forum Audi 80
- Posty: 27
- Rejestracja: 07 mar 2009, 15:12
- Lokalizacja: Częstochowa
Sprzedawca powiedział że z Audi V8BTW z czego był ten zestaw tempa?!
Co do eksploatacji to jest super - do niemcowni bym bez tego nie jechał - nogi cierpną jak trzeba ciągle gaz naciskać
Najważniejsza rzecz którą zauważyłem po około 3500 km
Tempomat mam ciągle w pozycji gotowości
Używam praktycznie tylko przycisku "zamrażanie prędkości" - przycisk zał/wył/poprzednia prędkość nie jest mi potrzebny
Piszę to dlatego że można tempomat złożyć bez manetki dając tylko przycisk z odbiciem do "zamrażania prędkości" - mamy wtedy połowę mniej roboty z kablami, nie musimy rozbierać pająka i nie musimy kupować manetki
[ Dodano: 2010-08-29, 12:32 ]
Rób temat - zamieszczę Twój link w moim temacieOofol pisze:Ziemor...
To ja chciałem pierwszy opisać to rezanie ;-P
Poniżej schemat tempomatu bez manetki
Ostatnio zmieniony 30 sie 2010, 11:02 przez ziemor, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Ja jakiś czas jeździłem w mało ruchliwych trasach tylko na tempomacie zwalnianie, przyspieszanie, zmiana prędkości. Jakby mieć automatyczną skrzynię biegów to pedały można by tylko dotykać aby rozpędzić się do tych 40km/h i przy ewentualnej potrzebie użycia hamulca.ziemor pisze:Używam praktycznie tylko przycisku "zamrażanie prędkości" - przycisk zał/wył/poprzednia prędkość nie jest mi potrzebny
Na początku jest dziwne uczucie jak przyspiesza się przy użyciu tempomatu bo pedału gazu się nie dotyka a auto przyspiesza.
A przerabiał ktoś może temat tempomatu z V-ki do ABK? :?:
[ Dodano: 2011-04-05, 11:34 ]
ziemor opisałeś na drugim schemacie że podłączenie krańcówki sprzęgła może dać różne efekty, jeśli podłączymy odwrotnie piny krańcówki jaki będzie tego efekt? Czy ten schemat 2 będzie współgrał :roll: z okablowaniem ABK? A teraz pytania odnośnie schematu:
moduł trzy pi-nowy w prawym dolnym rogu to pompka tempomatu?
moduł 12 pinów to kostka manetki tempomatu?
kostka niebieska to kostka która wchodzi w licznik? mam z niej szukać sygnału prędkości i plusa po zapłonie?
górna kostka na rysunku 6 pinów to kostka manetki do tempomatu ( są dwie 12 pin duża i 6 pin mała)
to na razie tyle <ok>
[ Dodano: 2011-04-05, 11:34 ]
ziemor opisałeś na drugim schemacie że podłączenie krańcówki sprzęgła może dać różne efekty, jeśli podłączymy odwrotnie piny krańcówki jaki będzie tego efekt? Czy ten schemat 2 będzie współgrał :roll: z okablowaniem ABK? A teraz pytania odnośnie schematu:
moduł trzy pi-nowy w prawym dolnym rogu to pompka tempomatu?
moduł 12 pinów to kostka manetki tempomatu?
kostka niebieska to kostka która wchodzi w licznik? mam z niej szukać sygnału prędkości i plusa po zapłonie?
górna kostka na rysunku 6 pinów to kostka manetki do tempomatu ( są dwie 12 pin duża i 6 pin mała)
to na razie tyle <ok>
Podłączenie pinów odwrotnie na samej krańcówce nic nie zmieni bo to jest zwykły wyłącznik więc można odwrotnie połączyć
Od nośnie sprzęgła - jak ta krańcówka będzie zmostkowana to po naciśnięciu sprzęgła tempomat nie wyłączy się tylko gaz się zwolni ponieważ nastąpi zapowietrzenie układu przez zawór na sprzęgle, jak sprzęgło zwolnisz to tempomat znowu ustali prędkość taką jaka była przed naciśnięciem sprzęgła
- prawy dolny róg to pompka tempomatu
- moduł 12 pin to kostka sterownika !
- Niebieska kostka - to nie kostka która wchodzi w licznik tylko kostka która powinna się być gdzieś zakopana w kablach nad nogami kierowcy
niebiesko czarny - plus po zapłnie
czerwono czarny - plus po hamulcu
niebiesko biały - sygnał prędkości
- górna kostka na rysunku 6 pinów to kostka manetki do tempomatu
Od nośnie sprzęgła - jak ta krańcówka będzie zmostkowana to po naciśnięciu sprzęgła tempomat nie wyłączy się tylko gaz się zwolni ponieważ nastąpi zapowietrzenie układu przez zawór na sprzęgle, jak sprzęgło zwolnisz to tempomat znowu ustali prędkość taką jaka była przed naciśnięciem sprzęgła
- prawy dolny róg to pompka tempomatu
- moduł 12 pin to kostka sterownika !
- Niebieska kostka - to nie kostka która wchodzi w licznik tylko kostka która powinna się być gdzieś zakopana w kablach nad nogami kierowcy
niebiesko czarny - plus po zapłnie
czerwono czarny - plus po hamulcu
niebiesko biały - sygnał prędkości
- górna kostka na rysunku 6 pinów to kostka manetki do tempomatu
ziemor co najgorsze to to że właśnie brak jest u mnie tej kostki :roll: przeszukałem wszystkie kable więc jeśli nie ma kostki to mam wpinać się w inne przewody o tym samym kolorze? :roll:
[ Dodano: 2011-04-11, 09:46 ]
Wszystko działa i tempomat podłączony. U mnie w B4 sygnał prędkości to przewód idący ze skrzyni do niebieskiej kostki przy liczniku o barwie brązowy z czerwonym paskiem i nie mam tej kostki 3 piny niebieskiej bo jeśli ktoś nie ma oryginalnie zamontowanej wiązki to jej mieć nie będzie. Kostka była przy wiązce którą zakupiłem <ok> <ok> <ok>
[ Dodano: 2011-04-11, 09:46 ]
Wszystko działa i tempomat podłączony. U mnie w B4 sygnał prędkości to przewód idący ze skrzyni do niebieskiej kostki przy liczniku o barwie brązowy z czerwonym paskiem i nie mam tej kostki 3 piny niebieskiej bo jeśli ktoś nie ma oryginalnie zamontowanej wiązki to jej mieć nie będzie. Kostka była przy wiązce którą zakupiłem <ok> <ok> <ok>