Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B3 6A] Montaż tempomatu

Modyfikacje, pomysły i jak sama nazwa wskazuje rezania, rezania i jeszcze raz rezania
Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

[B3 6A] Montaż tempomatu

Post autor: ziemor » 15 lip 2010, 20:10

Skład części - tempomat ze sterownikiem 12-to pinowym
gruszka, sterownik, pompka, manetka, krańcówki z zaworkami, wężyki podciśnieniowe, trójniki do wężyków, wiązka kabli, pałąk do zamontowania gruszki

Łączenie - wszystko wedłóg schematu na końcu posta
Niebieska kostka
niebiesko czarny - plus po zapłnie
czerwono czarny - plus po hamulcu
niebiesko biały - sygnał prędkości


Obrazek

Pompka - numery pinów - od lewej na zdjęciu 1 , 2 , 3
Obrazek

Czarne krańcówki z czerwonymi kablami i wężykami które należy ładnie ułożyć by nie nawineły się nam na drążek od kierownicy, (z lewej sprzeęgło z prawej hemulec)
Uwaga - na krańcówkach jest gwint m12x1,5 ! to jest drobniejszy gwint od standardowego m12x1,75 , więc jak Ktoś by chciał przykręcać krańcówki nakrętkami to musi je sobie zdobyć np. z internetu
Ja przykręciłem nakrętkami - dodam że nakrętki muszą być cienkie by zmieściły się pod pedał, należy przykręcać z wyczuciem by nie urwać plastikowego gwintu, ja jeszcze wpakowałem podkładki z cienkiej gumy pod nakrętki
ObrazekObrazek

Fotki gruszki na gotowo z pałąkiem mocującym i cięgnem gazu:
ObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazek

W krańcówkach z zaworkami znajdują się uszczelki typu O-Ring
Niestety u mnie trzyba je było wymienić bo przepuszczały powietrze
Oto stare oringi - widać jak mocno się wyrobiły - przekrój gumy ma być okrągły
Oring ma oznaczenie 4x2 to znaczy śr. wew 4 mm i grubość gumy 2 mm - do kupienia na necie
Obrazek

Montaż:
Nie wiem co by tu napisać - napiszę ogólnikowo na co zwrałem uwagę:

Po zakupie nowych oringów posmarowałem je smarem silikonowym - do kupienie np. w elektronicznym sklepie
Cięgno gazu musiałem sam wykombinować - kawałek teflonu w którym po odpowiednim zamontowaniu w tokarce przewierciłem dwa otwory - jeden który naciąłem z boku po to abym mógł go "zatrzasnąć" na lince gazu, drugi m2 w który wkręciłem na siłę szprychę rowerową oryginalnym gwintem m2,5 która służy jako cięgno łączące gruszkę z tą kostką teflonu
Drugi koniec szprychy nagwintowałem narzynką m2 w wkręciłem w ucięte ori cięgno od gruszki które wcześnie wywierciłem w środku na tokarce i nagwintowałem m2
Ori pałąk od gruszki przez który przychodzi cięgno musiałem przedłużyć bo gaz ma większy skok niż oryginalna długość pałąka (miejsce spawu widać na fotce)
Całość specjalnie tak ustawiłem by maksymalne pociągnięcie linki przez gruszkę otwierało tylko pierwszą przepustnicę - (taki mam kaprys - ekonomia)
Wszystko smarowałem klejem do gwintów Monolit aby nic się nie chciało rozkręcić
Kostkę teflonu dodatkowo jeszcze przewierciłem i skręciłem trzema śrubami aby mocno się zacisnęła na lince gazu
Resztkę ori cięgna wypolerowałem na lustro aby ładnie się ślizgało w tym białym plastiku na gruszce
Pałąk mocujący gruszkę - wykonanie na miarę - dwa płaskowniki z blachy odpowiednio wygiąłem a kolega mi je zaspawał razem - jest sztywno i stabilnie

Próba szczelności - po podłączeniu wszystkich wężyków i krańcówek zapinamy na pompkę masę pin 1 i plus na zawór zamykający zapowietrzanie układu pin 3
Następnie na chwilę dotykamy plusem do pinu 2 pompki aby wciągnęło gruszkę
Jak już wciągnie gruszkę i pociągnie trochę linkę gazu odłączamy pompowanie pin 2 i patrzymy czy układ trzyma podciśnienie - powinno być wszystko szczelne i gaz pozostawać w miejscu
Następnie jak odłączymy plus z pinu 3 - zawór puści i układ powinien się zapowietrzyć
Bawimy się tak kilkukrotnie by mieć pewność że mamy wszystko OK - jeśli tak to robimy łyk piwa bezalkoholowego i możemy połączyć cały układ i jechać testować tempomat

Dzięki Aldi za pomoc oraz dzięki P.M. za spawanie

Koszty:
Zestaw na Allegro 150 zł. bez krańcówek
Krańcówki 2 sztuki około 50 zł.
Nowe uszczelki do krańcówek można kupić w necie za około 10 zł. ale ja miałem za darmo
Wężyki i trójniki - nie pamiętam ale coś około 15 zł.
Spawanie pałąków 2 sztuki - za darmo
Razem około 250 zł. plus masa własnej pracy

Sprawuje się dobrze - zabawa fajna - trzeba się przyzwyczaić na początku bo auto samo dodaje gazu jak podjeżdżamy pod górkę i ujmuje jak zjeżdżamy
Oczywiście wszystko działa powyżej 40 km/h

-- Obrazek
==

Dzięki Kolegom jugo007 oraz ic69 daję dodatkowy opis podłączenie sterownika 10-cio pinowego - można z niego skorzystać jeśli tempomat nie działa po podłączeniu według schematu tego kolorowego ( 10-polig )

Manetka ----------------- Sterownik
5 ------------------------------- 1
3 ------------------------------- 2
1 -------- krańcówki --------- 3
--------------------------------- 5 - impuls prędkości (biało niebieski)
2 ------------------------------- 6
4 - zasilanie 12 V
6 - zasilanie po stop a
-------------------------------- 7 - pompa pin nr 3
-------------------------------- 8 , 9 - masa
-------------------------------- 10 - pompka pin nr 1
-------------------------------- 4 - pompka pin nr 2

Jeszcze dodatkowy opis na wypadek gdyby tempomat czasem się blokował lub nie chciał zadziałać:

Na ori schematach mamy podłączony plus po hamulcu do tempomatu
Jest to trochę dziwne bo jak naciskamy sprzęgło to tempomat jest zwalniany rozłanczaniem minusa który stale jest obecny na tempomacie bo tenże minus biegnie przez włókno żarówek stop i krańcówki
Natomiast jak naciśniemy hamulec to w zależności jak ustawimy krańcówki to :
- albo najpierw zadziała krańcówka od tempomatu i mamy zadziałanie takie jak przy naciśnięciu sprzęgła
- albo najpierw zadziała krańcówka hamulca co spowoduje podanie +12 V na ułamek sekundy na tempomat zanim rozłączy to krańcówka tempomatu na hamulcu !!!

Moje wnioski :

Krańcówkę tempomatu na hamulcu tak należy ustawić by ona rozłączyła się zanim zadziała krańcówka od hamulac która poda +12 V na tempomat

Piszę to dlatego że bardzo często u mnie tempomat po prostu nie chciał zadziałać - musiałem czasem z 10 razy nacisnąć na zadziałaj i dopiero potem zadziałał
Zdenerwowało to mnie bardzo - doszukuję się przyczyny i po podpowiedzi Kolegi Kubik doszedłem do wniosku że ten +12V na ułamek sekundy podany na tempomat może być przyczyną blokowania tempomatu !!!

Co zrobiłem - po prostu kabelek od zwalniania tempomatu podpiąłem na masę zamiast pod plus hamulca

Na razie robię testy - dam znać co i jak !!!
Ostatnio zmieniony 20 lis 2011, 11:04 przez ziemor, łącznie zmieniany 8 razy.

Awatar użytkownika
shellah
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3081
Rejestracja: 08 wrz 2007, 09:08
Imię: Artur
Model: Inny
Nadwozie: Coupe
Silnik: 2.8 AAH+lpg
Lokalizacja: Reading UK

Post autor: shellah » 15 lip 2010, 21:08

wkońcu ktoś się zdecydował pokazać co i jak :-D napisz jak się sprawuje ;-) Dobra robota <ok>

Awatar użytkownika
misiaty 034
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 27
Rejestracja: 07 mar 2009, 15:12
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: misiaty 034 » 15 lip 2010, 21:53

a ile kolego cię to kosztowało?

Awatar użytkownika
FranoF1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2983
Rejestracja: 10 sty 2007, 10:37
Lokalizacja: Schönbach
Kontakt:

Post autor: FranoF1 » 16 lip 2010, 17:03

a ile kolego cię to kosztowało?
Na okulary by starczyło...


Wielkie Gratki Ziemor. <ok>

Awatar użytkownika
misiaty 034
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 27
Rejestracja: 07 mar 2009, 15:12
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: misiaty 034 » 16 lip 2010, 17:27

ojoj... :oops:
to chyba te upały mi zaszkodziły..............
sorka...

Awatar użytkownika
Oofol
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3143
Rejestracja: 01 gru 2006, 16:26
Lokalizacja: Karkonosze/ORK
Kontakt:

Post autor: Oofol » 26 sie 2010, 09:12

Ziemor...
To ja chciałem pierwszy opisać to rezanie ;-P

Ale na serio to bardzo fajna sprawa <ok>
Dobrze opisane - nasze "dzieci" będą miały z dobrą instrukcję:)
Gratki za bardzo fajne rezanko 8-)


BTW z czego był ten zestaw tempa?!

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 29 sie 2010, 12:30

BTW z czego był ten zestaw tempa?!
Sprzedawca powiedział że z Audi V8

Co do eksploatacji to jest super - do niemcowni bym bez tego nie jechał - nogi cierpną jak trzeba ciągle gaz naciskać

Najważniejsza rzecz którą zauważyłem po około 3500 km
Tempomat mam ciągle w pozycji gotowości
Używam praktycznie tylko przycisku "zamrażanie prędkości" - przycisk zał/wył/poprzednia prędkość nie jest mi potrzebny
Piszę to dlatego że można tempomat złożyć bez manetki dając tylko przycisk z odbiciem do "zamrażania prędkości" - mamy wtedy połowę mniej roboty z kablami, nie musimy rozbierać pająka i nie musimy kupować manetki

[ Dodano: 2010-08-29, 12:32 ]
Oofol pisze:Ziemor...
To ja chciałem pierwszy opisać to rezanie ;-P
Rób temat - zamieszczę Twój link w moim temacie

Poniżej schemat tempomatu bez manetki
Ostatnio zmieniony 30 sie 2010, 11:02 przez ziemor, łącznie zmieniany 2 razy.

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 29 sie 2010, 13:16

ziemor pisze:Używam praktycznie tylko przycisku "zamrażanie prędkości" - przycisk zał/wył/poprzednia prędkość nie jest mi potrzebny
Ja jakiś czas jeździłem w mało ruchliwych trasach tylko na tempomacie zwalnianie, przyspieszanie, zmiana prędkości. Jakby mieć automatyczną skrzynię biegów to pedały można by tylko dotykać aby rozpędzić się do tych 40km/h i przy ewentualnej potrzebie użycia hamulca.
Na początku jest dziwne uczucie jak przyspiesza się przy użyciu tempomatu bo pedału gazu się nie dotyka a auto przyspiesza.

Awatar użytkownika
Gruszka
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 521
Rejestracja: 27 cze 2007, 15:14
Lokalizacja: Kąpino

Post autor: Gruszka » 05 kwie 2011, 08:33

A przerabiał ktoś może temat tempomatu z V-ki do ABK? :?:

[ Dodano: 2011-04-05, 11:34 ]
ziemor opisałeś na drugim schemacie że podłączenie krańcówki sprzęgła może dać różne efekty, jeśli podłączymy odwrotnie piny krańcówki jaki będzie tego efekt? Czy ten schemat 2 będzie współgrał :roll: z okablowaniem ABK? A teraz pytania odnośnie schematu:
:arrow: moduł trzy pi-nowy w prawym dolnym rogu to pompka tempomatu?
:arrow: moduł 12 pinów to kostka manetki tempomatu?
:arrow: kostka niebieska to kostka która wchodzi w licznik? mam z niej szukać sygnału prędkości i plusa po zapłonie?
:arrow: górna kostka na rysunku 6 pinów to kostka manetki do tempomatu ( są dwie 12 pin duża i 6 pin mała)
to na razie tyle <ok>

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 06 kwie 2011, 01:19

Podłączenie pinów odwrotnie na samej krańcówce nic nie zmieni bo to jest zwykły wyłącznik więc można odwrotnie połączyć

Od nośnie sprzęgła - jak ta krańcówka będzie zmostkowana to po naciśnięciu sprzęgła tempomat nie wyłączy się tylko gaz się zwolni ponieważ nastąpi zapowietrzenie układu przez zawór na sprzęgle, jak sprzęgło zwolnisz to tempomat znowu ustali prędkość taką jaka była przed naciśnięciem sprzęgła

- prawy dolny róg to pompka tempomatu

- moduł 12 pin to kostka sterownika !

- Niebieska kostka - to nie kostka która wchodzi w licznik tylko kostka która powinna się być gdzieś zakopana w kablach nad nogami kierowcy
niebiesko czarny - plus po zapłnie
czerwono czarny - plus po hamulcu
niebiesko biały - sygnał prędkości

- górna kostka na rysunku 6 pinów to kostka manetki do tempomatu

Awatar użytkownika
Gruszka
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 521
Rejestracja: 27 cze 2007, 15:14
Lokalizacja: Kąpino

Post autor: Gruszka » 06 kwie 2011, 21:34

ziemor co najgorsze to to że właśnie brak jest u mnie tej kostki :roll: przeszukałem wszystkie kable więc jeśli nie ma kostki to mam wpinać się w inne przewody o tym samym kolorze? :roll:

[ Dodano: 2011-04-11, 09:46 ]
Wszystko działa i tempomat podłączony. U mnie w B4 sygnał prędkości to przewód idący ze skrzyni do niebieskiej kostki przy liczniku o barwie brązowy z czerwonym paskiem i nie mam tej kostki 3 piny niebieskiej bo jeśli ktoś nie ma oryginalnie zamontowanej wiązki to jej mieć nie będzie. Kostka była przy wiązce którą zakupiłem <ok> <ok> <ok>

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 12 kwie 2011, 14:15

Panowie, będzie to u mnie chodzić?

Obrazek Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
chybo101
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1454
Rejestracja: 30 gru 2007, 15:40
Lokalizacja: Chotomów

Post autor: chybo101 » 12 kwie 2011, 14:32

Podejrzewam ze tak tylko brakuje jeszcze gruszki do przepustnicy, manetki, wyłączników krańcowych i schematu sterownika.

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 12 kwie 2011, 15:22

chybo101 pisze: brakuje jeszcze gruszki do przepustnicy, manetki, wyłączników krańcowych i schematu sterownika.
No co Ty nie powiesz? <lol>

Wszystko jest, pytam tylko o te dwa dziadostwa. ;-)

Awatar użytkownika
chybo101
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1454
Rejestracja: 30 gru 2007, 15:40
Lokalizacja: Chotomów

Post autor: chybo101 » 12 kwie 2011, 15:46

No to widzę ze oblatany jesteś w tych tematach :-P

Skoro wszystko masz to tylko schemat sterownika potrzeba bo pompka prawie taka sama jak w audi.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Rezanie”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl