Post
autor: czarekj » 14 lut 2007, 12:09
Witam ponownie. Do modyfikacji mojego auta skłoniła mnie duża ilość przejeżdżanych codziennie kilometrów i niezadowolenie z pracy silnika. Jeżdżąc dużo i szybko denerwowały mnie wysokie obroty silnika przy prędkościach podróżnych. Praktycznie na trasie obroty motoru nie schodziły poniżej 4000 obrotów na minutę. Przy silniku pracującym z takimi obrotami zużycie paliwa i oleju było dla mnie zbyt duże. Na piątym biegu silnik mógł się swobodnie wkręcić z obrotami prawie pod ogranicznik. Auto zachowywało sie tak jakby konstruktorzy zapomnieli dorzucić kolejnego biegu. Żartowałem sobie, że pewnie mam jakis model zestrojony na górskie tereny - np wersję Austriacką. Poczytałem trochę w książkach i wywnioskowałem, że modeli skrzyń biegów które pasowałyby do mojego jest w sumie co najmniej 20. Z ilości zębów na kołach zębatych powyliczałem sobie przełożenia całkowite mojej skrzyni z B4 i porównałem z przełożeniami skrzyń montowanych w innych autach tego koncernu. Wyszło mi że w Audi A4 z silnikiem 1,8 o mocy 125 koni będzie w sam raz. Pasującą skrzynię o oznaczeniu FPS (o ile dobrze juz teraz pamietam) wyszukałem i kupiłem na Allegro. Z przełożeń wyszło mi że przy tych samych obrotach silnika zamiast 130km/h będę miał 145km/h. Równocześnie poczyniłem starania co by zyskując na prędkości nie stracić na przyspieszeniu, w konsekwencji zamontowałem chip VW Motosport w komputerku swojego auta, który ma dawać +16KM i +22Nm momentu więcej. Żadnych innych modyfikacji nie robiłem. Po tych zmianach auto nie straciło na przyspieszeniu a zyskało na prędkości maksymalnej. Za mało było prostej drogi, ale 205 km/h juz jechałem bez problemu. Ktoś powie, że to mało, ale mi wystarcza zupełnie. Z tego silnika - ABK więcej już się nie wyciśnie nie ingerując mocniej w jego wnętrze. Teraz jazda jest o wiele przyjemniejsza, przy tej samej prędkości jazdy (130 km/h) obroty silnika spadły o ok. 500 obr/min. Silnik chodzi ciszej, mniej pali i gazu i oleju. Odnośnie chiptuningu to zmodyfikowana mapa wyprzedzenia zapłonu świetnie zdaje egzamin również na gazie. Każdy dobry gazownik, który zna się na rzeczy powie wam, że przy jeźdźie na gazie należałoby troszkę zapłon przyspieszyć. Nie ma co ukrywać, ale silniczek ABK zasilany benzyną lubi wysokie obroty, natomiast "od dołu" nie jest zbyt żwawy i wyraźnie odczuwa się niedostatek momentu w zakresie obrotów do 3000. Ten mankament jest dotkliwszy przy jeździe na gazie. Nie chcę tutaj wychwalać swojego chipa, ale po jego wstawieniu poprawiła sie charakterystyka momentu obrotowego w niższych partiach obrotów, tak, że jazda na gazie może być przyjemnością a nie koniecznością.
Dla wszelkich krytyków chiptuningu i zmian ustawień fabrycznych powiem tylko tyle, że mapa wtrysku i zapłonu w sterowniku Digifant 1.75 - (Audi 80 B4 2,0 ABK - ostatni rok produkcji) jest "ostrzejsza" niż w sterowniku Digifant 1.6 (Audi 80 B4 ABK - wcześniejsze lata produkcji), a samo auto z tym samym silnikiem 2,0 ABK najlepiej chodzi, gdy jest wyprodukowane w ostatnim roku (być może 2) produkcji tego modelu. Osobiście zakładałem koledze nowszy sterownik DIgifant 1,75 (przyłącze 45 pin) do auta z Digifant 1,6 (przyłącze chyba 38 pin) i był zadowolony, bo auto jak to on określił było żwawsze. Nie mam wykresów i charakterystyk mocy i momentu silnika ABK z obydwoma typami sterowników, ale jestem niemal pewien, że sama fabryka lekko podtuningowała auto poprawiając charakterystykę jego momentu.
Odnośnie szczegółów przekładki samej skrzyni to chętnie opowiem o tym zainteresowanym na PW, żeby na tym forum wszystkich nie zagadać.