[80 B4 TDI 1Z] Jak sprawdzić zawór turbiny N75 ???
- piktorn2016
- Forum Audi 80
- Posty: 27
- Rejestracja: 16 sty 2008, 22:44
[80 B4 TDI 1Z] Jak sprawdzić zawór turbiny N75 ???
Witam serdecznie.
Proszę o podpowiedż jak sprawdzić czy zawór N75 poprawnie działa ???
Nie wiem czy szukam w dobrym kierunku, ale moją B4 mam problem przekroczyć 160km/h. Turbo niedawno zmieniałem. Słychać, że turbina się załącza więc ją wykluczam. Dodam, że na starej turbinie sprzęt chodził w granicach 190km/h, a wymieniłem ją na identyczną numerowo.
Gdzie jeszcze mogę szukać przyczyny ???
Pozdrawiam
Proszę o podpowiedż jak sprawdzić czy zawór N75 poprawnie działa ???
Nie wiem czy szukam w dobrym kierunku, ale moją B4 mam problem przekroczyć 160km/h. Turbo niedawno zmieniałem. Słychać, że turbina się załącza więc ją wykluczam. Dodam, że na starej turbinie sprzęt chodził w granicach 190km/h, a wymieniłem ją na identyczną numerowo.
Gdzie jeszcze mogę szukać przyczyny ???
Pozdrawiam
- piktorn2016
- Forum Audi 80
- Posty: 27
- Rejestracja: 16 sty 2008, 22:44
- piktorn2016
- Forum Audi 80
- Posty: 27
- Rejestracja: 16 sty 2008, 22:44
Poza ruszającą się sztangą turbiny nic się nie zmieniło.Solskier pisze:Jesli po zmostowaniu uzyskałeś oczekiwany efekt to N75 siedzi.
Mam wręcz wrażenie, że auto straciło na mocy, ale to tylko wrażenie i nie jestem pewien na 100%. Mechanior powiedział, że mocy powinno przybyć, a tu odwrotnie. Sam już nie wiem. Jutro postaram się przetestować auto na trasie, więc podziele się spostrzeżeniami.
Pozdrawiam
N75 mozna sprawdzic tak zdiac przewody z zaworka i gdy silnik nie jest uruchomniony to dmuchajac w dolny kruciec to powiertze powinno wychodzic bocznym tóry idzie do geuszki ktora steruje zaworem a na uruchomionym silniku na biegu jalowym dmuchajc w dolny powietrze powinno uchodzic górnym wyjsciem które idzie do filtra czyli jak masz napiecie na zaworze 12V to on nie puszcza cisnienia na gruszke ktora porusza zawór tylko idzie do filtra powietrza zas przy nadcisnieniu napiecie jest odcinane na zaworze N75 który przelancza na króciec boczny z którego nadicisnieni idzie do gruszki która porusza sztanga a ta porusza zawór i spalinki uciekaja :mrgreen: a najpierw sprawdz omomierzem zawór n75
[80 B4 TDI 1Z] Jak sprawdzić zawór turbiny N75 ???
Adamm możesz wyjaśnić dlaczego po ominięciu zaworu N75 ciśnienie doładowania maleje do ok. 0,5 bar? Ja myślałem że zawór ten służy jako zawór(upustowy) regulujący ciśnienie doładowania.
Według mnie jeżeli go wyeliminujemy to przy wyższych obrotach ciśnienie doładowania powinno wzrosnąć.
Według mnie jeżeli go wyeliminujemy to przy wyższych obrotach ciśnienie doładowania powinno wzrosnąć.
Stan., blad w mysleniu
to zawor sterujacy a nie upustowy
ma on za zadanie sterowanie gruszka przy turbinie ktora z kolei poprzez sztange uchyla klapke upustowa w turbinie dzieki czemu spaliny omijaja wirnik
jak wiesz zawor ma trzy wezyki:
czarny
niebieski
czerwony
czarny - idzie do dolotu
niebieski idzie do gruszki turbo
czerwony idzie od strony zimnej turbiny
i teraz podczas pracy silnika czerwonym wezykiem jest podawane na zawor cisnienie jakie obecnie pompuje turbina, i jesli cisnienie doladowania nie przekracza norm zakodowanych w komputerze, to zawor jest zamkniety a cisnienie jest wracane czarnym wezykiem do dolotu
gdy komputer odczyta przeladowanie, przesterowuje zawor tak zeby cisnienie z czerwonego podac na niebieski, przez co uchyla klapke upustowa i zmniejsza cisnienie
gdy mamy pekniety wezyk czerwony, niebieski, dziurawa gruszke, lub zapieczona sztange, to komputer mimo przesterowania zarowu nadal widzi za duze doladowanie, i wtedy odcina dawke paliwa, zmniejszajac ilosc spalin przez co hamuje turbo - tak zwany notlauf
przy uszkodzonym zaworze moze byc tak samo lub mozemy miec za niskie cisnienie doladowania lub jego falowanie (pulsowanie) spowodowane nie trzymaniem prawidlowo momentu otwarcia przez zawor
polaczenie wezykow czerwonego i niebieskiego z pominieciem n-75 powoduje otwieranie klapki upustowej w turbinie wraz ze wzrostem ciesnienia i przez to ogranicza sie doladowanie do 0,5 - 0,6 bar
pozwala to na sprawdzenie czy wezyki sa szczelne i czy winny jest zawor, poniewaz jesli po zmostkowaniu jest wszystko ok tzn ze wezyki sa cale a mechanizm upuszczania spalin dziala,
jesli natomiast po polaczeniu wezykow wyrzuca notlauf to na pierwszy ogien do wymiany ida wezyki nastepnie sprawdznie gruszki i dzwigni z klapka w turbinie
to zawor sterujacy a nie upustowy
ma on za zadanie sterowanie gruszka przy turbinie ktora z kolei poprzez sztange uchyla klapke upustowa w turbinie dzieki czemu spaliny omijaja wirnik
jak wiesz zawor ma trzy wezyki:
czarny
niebieski
czerwony
czarny - idzie do dolotu
niebieski idzie do gruszki turbo
czerwony idzie od strony zimnej turbiny
i teraz podczas pracy silnika czerwonym wezykiem jest podawane na zawor cisnienie jakie obecnie pompuje turbina, i jesli cisnienie doladowania nie przekracza norm zakodowanych w komputerze, to zawor jest zamkniety a cisnienie jest wracane czarnym wezykiem do dolotu
gdy komputer odczyta przeladowanie, przesterowuje zawor tak zeby cisnienie z czerwonego podac na niebieski, przez co uchyla klapke upustowa i zmniejsza cisnienie
gdy mamy pekniety wezyk czerwony, niebieski, dziurawa gruszke, lub zapieczona sztange, to komputer mimo przesterowania zarowu nadal widzi za duze doladowanie, i wtedy odcina dawke paliwa, zmniejszajac ilosc spalin przez co hamuje turbo - tak zwany notlauf
przy uszkodzonym zaworze moze byc tak samo lub mozemy miec za niskie cisnienie doladowania lub jego falowanie (pulsowanie) spowodowane nie trzymaniem prawidlowo momentu otwarcia przez zawor
polaczenie wezykow czerwonego i niebieskiego z pominieciem n-75 powoduje otwieranie klapki upustowej w turbinie wraz ze wzrostem ciesnienia i przez to ogranicza sie doladowanie do 0,5 - 0,6 bar
pozwala to na sprawdzenie czy wezyki sa szczelne i czy winny jest zawor, poniewaz jesli po zmostkowaniu jest wszystko ok tzn ze wezyki sa cale a mechanizm upuszczania spalin dziala,
jesli natomiast po polaczeniu wezykow wyrzuca notlauf to na pierwszy ogien do wymiany ida wezyki nastepnie sprawdznie gruszki i dzwigni z klapka w turbinie
[80 B4 TDI 1Z] Jak sprawdzić zawór turbiny N75 ???
Adamm dziękuję bardzo,o taką odpowiedź mi właśnie chodziło.Jestem posiadaczem B4 z dieslem dopiero od 3 miesięcy w związku z czym moje pytania dla niektórych są może śmieszne ale wasze odpowiedzi są dla mnie bardzo cenne.Adamm obserwuję Twoje wypowiedzi na forum i stwierdzam że posiadasz duże wiadomości na temat silników diesla.
Powiedz z jakiej literatury korzystasz może i ja trochę podciągną bym swoje wiadomości.
Pozdrawiam.[/b]
Powiedz z jakiej literatury korzystasz może i ja trochę podciągną bym swoje wiadomości.
Pozdrawiam.[/b]
karol121, przeczytaj dokladnie, wtedy bedziesz wiedzial kiedy nie dziala
Stan., generalnie z zadnej
moja wiedza opiera sie na praktyce (mam 1Z ponad 2 lata) i w 90% na informacjach zaczerpnietych z www.forum.vwgolf.pl
Stan., generalnie z zadnej
moja wiedza opiera sie na praktyce (mam 1Z ponad 2 lata) i w 90% na informacjach zaczerpnietych z www.forum.vwgolf.pl