Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 2.0 ABT] Kopci i dławi sie na benzynie

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Awatar użytkownika
sylwiasty
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 155
Rejestracja: 23 lis 2006, 01:28
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: sylwiasty » 30 mar 2008, 00:08

Danek pisze:Jeśli masz na "masę" to nic już nie pogrzebiesz. Co innego gdybyś miał na "fala/przebieg", wtedy pod spodem pojawią się dwa dodatkowe parametry do ustawiania czasów maksymalnego i minimalnego napięcia sygnału z emulatora.
Dziwne, że pomimo ustawienia na "masa" rozjeżdża Ci mapę :-/ . Może sonda nie jest już pierwszej świeżości i podaje nieco za niski sygnał. Ponieważ na benzynie jeździsz bardzo mało to zanim zmiana będzie zauważalna upływa sporo czasu.
Kiedyś próbowałem prawidłowo ustawić przebieg sygnału emulowanego i niestety po półrocznych próbach dałem sobie spokój. Może gdybym dysponował nieco młodszym modelem autka (93>) to byłoby łatwiej, bo można wtedy podejrzeć jak zmiana czasów emulacji wpływa na czas wtrysku benzyny.
Witam! W młodszym ABT 93> też za wiele nie zdziałasz emulacją "przebieg". Walczyłem z kolegą chyba 4 miesiące i na koniec ustawiliśmy emulację na "odłączona" - emulacja "masa" też powodowała, że mapa wtrysku się rozjeżdżała, co skutkowało zapisaniem błędu o przekroczonych parametrach adaptacji i czasami otwarcia wtrysku dłuższymi niż 8 ms. Dlatego często pod Twoimi wypowiedziami (jeśli pamiętasz) nt. emulacji w ABT dopisywałem, że jeśli nie sprawdza się na masie to ustawiać na odłączoną. W 3 autach 2xABT oraz PM tylko ta opcja zdawała egzamin. Obserwowaliśmy zachowanie się czasu otwarcia wtrysku na VAG'u na jednym laptopie a na drugim lapku śmigał fejs LPG (komputer Bingo). Jak emulacja była na "masę" to ECU silnika po otrzymaniu sygnału "masa" odbierało sygnał z sondy jako błędny po ok.20-30 sekundach ale w tym czasie cały czas wydłużało czas otwarcia wtrysku (masa oznaczała dla ECU napięcie 0V a tym samym stwierdzało, że mieszanka ma zły skład i dolewało paliwa). Przy ustawieniu emulacji na "odłączona" w momencie przejścia na gaz sonda jest odłączona i ECU podstawia sygnał zastępczy odpowiadający LAMBDA=1 nie modyfikując (wydłużenie/skrócenie) czasu otwarcia wtrysku. Dlatego jeśli emulacja "masa" nie przynosi efektu to proponuję ustawić emulacje na "brak" (ewentualnie odłączona - zależy od sterownika LPG).
Sorki za przydługi wykład ale krócej się nie dało. ;-)

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 30 mar 2008, 21:10

sylwiasty, Skoro tak twierdzisz to nie pozostaje mi nic innego jak uwierzyć. Tymbardziej, że doskonale wiem jak to wygląda w praktyce i wg moich obserwacji bez możliwości zmiany parametrów emulacji w funkcji prędkości obrotowej nie ma szans na poprawne ustawienia.
Swoją drogą ciekaw jestem od czego to zależy, że "masa" u Ciebie powoduje rozjazd, a u mnie odwrotnie to "odłączona" powoduje modyfikację mapy :?: Słyszałem o tym zjawisku parę razy ale akurat w tych autkach, z którymi ja miałem do czynienia "masa" była ok. a "odłączona" niestety nie.

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: Skuciok » 30 mar 2008, 21:31

sylwiasty pisze:Jak emulacja była na "masę" to ECU silnika po otrzymaniu sygnału "masa" odbierało sygnał z sondy jako błędny po ok.20-30 sekundach ale w tym czasie cały czas wydłużało czas otwarcia wtrysku (masa oznaczała dla ECU napięcie 0V a tym samym stwierdzało, że mieszanka ma zły skład i dolewało paliwa). Przy ustawieniu emulacji na "odłączona" w momencie przejścia na gaz sonda jest odłączona i ECU podstawia sygnał zastępczy odpowiadający LAMBDA=1 nie modyfikując (wydłużenie/skrócenie) czasu otwarcia wtrysku. Dlatego jeśli emulacja "masa" nie przynosi efektu to proponuję ustawić emulacje na "brak" (ewentualnie odłączona - zależy od sterownika LPG).
Bardzo ważny wniosek :!:
to może być u mnie właśnie, czyli przez te 20 sekund komputer ciągle wzbogaca mieszankę i z tego wynika że, po iluś cyklach odpalenia zaczynają się jazdy z przerywaniem i zbyt bogatą mieszanką :!: jesteś w stanie stwierdzić w jakich sterownikach to występuje? czy to raczej na chybił trafił?

a tak logicznie na to patrząc to można profilaktycznie zmienić od razu ustawienie sondy na odłączona, bo z tego co rozumiem albo nie ma to żadnego znaczenia dla innych sterowników albo ma znaczenie pozytywne bo zabezpiecza przed rozjazdem mapy wtrysków, czy sie mylę?

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 30 mar 2008, 23:34

Skuciok pisze:a tak logicznie na to patrząc to można profilaktycznie zmienić od razu ustawienie sondy na odłączona, bo z tego co rozumiem albo nie ma to żadnego znaczenia dla innych sterowników albo ma znaczenie pozytywne bo zabezpiecza przed rozjazdem mapy wtrysków, czy sie mylę?
Nie mylisz się, można ustawić emulację na odłączona, tyle, że właśnie nie wiem czemu u jednych dobrze jest na "odłączona", a u innych na "masa"

chlopasek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 06 kwie 2007, 21:54

Post autor: chlopasek » 31 mar 2008, 22:30

Witam a ja mam b3 z 88 i z silnikiem 1.8pm,cały czas miałem kłopoty z benzyną,aż kupiłem fejs i sam zacząłem coś ustawiac mojego staga 50 i była własnie emulacja na masa i nie chodziło mi to,zainstalowałem nowsze oprogramowanie do sterownika gazu i w rodzajach emulacjii wyskoczyła mi jeszcze jedna opcja OBD i to ustawiłem od wtedy zrobiłem 400km kontrolka silnika sie nie zapala i chodzi dobrze na benzynie,co o tym sądzicie?bo widze że znacie sie dobrze na temacie?

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 31 mar 2008, 23:11

Według mnie ustawienie emulacji na "masa" przy pracy na LPG spowoduje, że po przełączeniu na benzynę sterownik zacznie wzbogacać mieszankę tak by wartość uśredniona napięcia sondy Lambda wynosiła niecałe 0,5 V.
Ustawienie emulacji na "odłączona" powoduje że sterownik najczęściej automatycznie przyjmuje za sygnał sondy Lambda napięcie odpowiadające ok. 1,0 V. Dzieje się tak w autach w których odłączenie sondy Lambda wywołuje w VAG komunikat "short to +".
Niektóre sterowniki w podobnej sytuacji pokazują komunikat "open". Być może stąd bierze się ta niejednoznaczność w zachowaniu w czasie ustawiania emulacji.
Moim zdaniem zarówno ustawienie "masy", jak i odłączenie zupełnie sondy nie są najlepszym wyjściem.
Zabrzmi to banalnie, ale czy ktoś z Was próbował za sygnał sondy Lambda w czasie pracy na LPG podstawić stałą wartośc np. 0,5 V? To by było chyba najlepsze wyjście z sytuacji. Moim zdaniem ustawienie emulacji na "masa" spowoduje, że komputer wcześniej lub później, ale wykaże błąd sondy Lambda. Nie ma pewności, że w takiej "awaryjnej" sytuacji "podstawiona" przez komputer wartość będzie najbardziej odpowiednia.
Dziwią mnie wasze perturbacje z ustawieniem emulacji. Miałem kiedyś B3 z silnikiem PM i wszystko było OK. Żadnego nadmiernego wzrostu spalania nie było. Jeżeli sonda jest sprawna i szybka to sterownik powinien sobie poradzić z emulacją ustawioną na "fala".
Zrobicie jak zechcecie.

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 31 mar 2008, 23:22

czarekj, możesz wierzyć lub nie. Twoja sprawa ale naprawdę nie od dziś borykam się z tym problemem, nie tylko w Audi.
Niestety podstawienie stałego napięcia powoduje zarejestrowanie błędu przez ECU mówiącym o uszkodzeniu lambdy i wprowadzenie ECU w tryb awaryjny. Co gorsza błąd ten nie jest traktowany jako sporadyczny i ECU cały czas pracuje w trybie awaryjnym.

Czarku nie rozumiem tylko dlaczego nie chcesz uwierzyć skoro kilka osób na forum potwierdza, że takie zjawisko jak rozjazd mapy tylko i wyłącznie na skutek złej emulacji występuje i nie ma to nic wspólnego z jakimiś innymi defektami czujników czy innych układów.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 01 kwie 2008, 06:22

Danek ja nie wykluczam, że macie rację. Tylko po prostu czekam na auto, w którym będę mógł to zaobserwować. Jak na razie wszystkie ABT z którymi miałem do czynienia nie miały takiej "usterki" bądź właściciel jej nie zgłaszał. :-(
Nawet jeżeli mapa wam sie rozjeżdża to jak długo odczuwacie tego skutki? 2O-30 sekund tak jak to ktoś opisał? Czy ktoś robił próby lub ma doświadczenia jak długo ten czas trwa w przypadku sprawnej sondy?

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 01 kwie 2008, 08:53

czarekj pisze:Nawet jeżeli mapa wam sie rozjeżdża to jak długo odczuwacie tego skutki? 2O-30 sekund tak jak to ktoś opisał? Czy ktoś robił próby lub ma doświadczenia jak długo ten czas trwa w przypadku sprawnej sondy?
Niestety Czarku cały czas bo zużycie benzynki na sam odpał to jakiś koszmar jest. Pali wtedy jakby pod maską był jakiś amerykancki ośmiolitrowy 12 cylindrowiec. Ponieważ Jest to tylko kwestia odpalenia i lekkiego zagrzania autka to jak już mapa się rozjedzie to nigdy w czasie tego krótkiego czasu nie zdąży się poprawić. Tymbardziej, że zaraz jest przejście na gaz i ECU znowu dostaje złe dane i ponownie modyfikuje mapę. Następne odpalenie znów odbywa się ze złej mapy. Ile trwa ponowne ustabilizowanie mieszanki na benzynie? Około 2-3 minut, ale zanim to nastąpi to często nie da rady normalnie jechać na benzynie (nie u mnie akurat ale zdarzyło mi się widzieć taką Audiczkę). Niestety to nie ABK :-/ tu wszystko odbywa się z małym opóźnieniem. ECU nie od razu modyfikuje dane korekcyjne w pamięci zanim to zrobi musi upłynąć nieco czasu w którym ECU "upewnia" się, że faktycznie taki czas wtrysku jest za długi i go poprawi. Co gorasza poprawi go tylko nieznacznie i znowu "sprawdza" czy jest już dobrze czy nie. W efekcie przywrócenie w pełni poprawnej mapy trwa kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt km. jazdy na Pb. Możesz mi wierzyć lub nie. robiłem już różne eksperymenty ze swoimi autami i to co piszę wynika z moich doświadczeń.
A wracając do tego podstawianego napięcia. To zauważyłem, że ECU podstawia przy braku sondy nie 1V tylko 0,43V. Ta wartość jest za niska dla mieszanki stechiometrycznej (dla stechiometrycznej powinno być 0,56V - dla benzyny) ale przypuszczam, że jest to celowy zabieg by ECU ustawić w stan pracy awaryjnej i by ECU wzbogacił nieco mieszankę aby zapobiec wypadaniu zapłonów i nie dopuścić do nadmiernego zubożenia mieszanki.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 01 kwie 2008, 18:03

Próbowaliście może przed zaparkowaniem auta na noc przejechać pewien końcowy dystans na benzynie? Nawet jeżeli mieszanka bedzie za bogata to i tak w pełni "pójdzie" na napedzanie auta a ranem przy pracy na ssaniu nie powinno być zbyt dużego zużycia benzyny.
Mam zaprojektowany emulator ze zmiennym czasem trwania fali sinusoidalnej. Podajcie jaką chcecie mieć charakterystykę częstotliwości fali w zależnośći od prędkości silnika. Po wyregulowaniu dam wam do testów.

Awatar użytkownika
marekkk4
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 53
Rejestracja: 12 gru 2006, 19:29
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: marekkk4 » 01 kwie 2008, 18:29

witam miałem właśnie ten sam problem i to tylko na benzynie dławienie i kopcenie na czarno i koleś co się na tym naprawde zna posprawdzał mi wszystko od niebieskiego czujnika po wtryskiwacz i na końcu sonde i okazało się jak podłączył miernik żę wartoś podczas dodawania gazu stoi w miejscu a czasem przybiera wartoś ujemną. na początku też niewieżyłem bo z 4-5 miesięcy temu ją wymieniłem ale miernik pokazał że bezapelacyjnie sonda niedziała. mam nadzieję że pomoglem pozdro.

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 01 kwie 2008, 20:50

Czarku bardzo dziękuję za propozycję ale nie wiem jak ma wyglądać ta charakterystyka. Domyślam się, że najlepiej byłoby jeśli będzie identyczna z pracą na benzynie. Tylko co chcesz żebym Ci podał? Częstotliwość i wartości czasów stanów H i L? Będzie trudno bo są to wartości niezbyt stabilne. O ile częstotliwość można mniej więcej ustalić uśredniając wskazania o tyle czasy stanów H i L czasem się mocno różnią między sobą przy tej samej prędkości obrotowej. Najprościej rzecz ujmując przebieg sondy z emulatora musiałby się pokrywać z przebiegiem sondy przy pracy na benzynie. Masz u siebie Bingo to możesz podejrzeć jak to wygląda. Tylko jest jeszcze jedno ale. Z jaką częstotliwością ECU próbkuje sygnał sondy? Bo to może mieć duże znaczenie.

Awatar użytkownika
sylwiasty
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 155
Rejestracja: 23 lis 2006, 01:28
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: sylwiasty » 02 kwie 2008, 01:07

czarekj pisze:Danek ja nie wykluczam, że macie rację. Tylko po prostu czekam na auto, w którym będę mógł to zaobserwować. Jak na razie wszystkie ABT z którymi miałem do czynienia nie miały takiej "usterki" bądź właściciel jej nie zgłaszał. :-(
Nawet jeżeli mapa wam sie rozjeżdża to jak długo odczuwacie tego skutki? 2O-30 sekund tak jak to ktoś opisał? Czy ktoś robił próby lub ma doświadczenia jak długo ten czas trwa w przypadku sprawnej sondy?
Kolego - nie dokładnie przeczytałeś mój opis. Nierówna praca silnika z czarnym kopciuchem z tłumika trawa aż do momentu rozgrzania auta. Latem to jest praktycznie nieodczuwalne. Problem zaczyna się pojawiać dopiero w okresie od późnej jesieni do wczesnej wiosny gdy temp. spadają do zera i niżej. To 20-30 sekund to czas po jakim ECU podstawia sobie sygnał zastępczy podczas pracy na gazie z emulacją na "masa" (obserwowane na VAG-Scope), jednocześnie przez te 20-30 sekund wydłuża czas otwarcia wtrysku (obserwowane na VAG'u). Sonda była montowana nowa oryginalna i też było to samo. Emulacja przebiegiem nie dawała pozytywnych efektów ponieważ czasy stanów L-H są różne dla różnych prędkości obrotowych (obserwacja na Bingo). Na krótką metę poprawę przynosił rezystor, który podłączony do czujnika temperatury oszukiwał ECU, jednak z czasem i to nie pomagało. Ja też nie wiem, dlaczego w jednym aucie zdaje egzamin emulacja "masa" a w innym "odłączona". Jeden kolega w PM miał ustawione na "masa" i było dobrze a u drugiego musiało być na "odłączona". Co do tego emulatora to najlepszym rozwiązaniem był by układ, który zdejmował by charakterystykę sondy lambda w funkcji obrotów podczas pracy na benzynie a potem podstawiał by ją dla ECU podczas pracy na gazie.
Jak coś to z chęcią przetestuję taki emulator.

Miro1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 75
Rejestracja: 28 kwie 2007, 18:31
Lokalizacja: Podkarpacie

Post autor: Miro1 » 27 cze 2008, 20:21

Witam. nie znalazłem odpowiedniejszego tematu i chciałbym zapytać, mam abt na gazie i sterownik Bingo-M, chcę zrobić po jakimś czasie eksploatacji adaptację ECU na benie i mam pytanie czy po odłączeniu klemy na 30 min komputerek Bingo pogubi ustawienia i trzeba pojechać na regulację czy raczej nie?

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 27 cze 2008, 21:26

Miro1 pisze:czy po odłączeniu klemy na 30 min komputerek Bingo pogubi ustawienia i trzeba pojechać na regulację czy raczej nie?
Nic nie pogubi :-) .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl