Witam wszystkich ! Chętnie wezmę udział w dyskusji bo temat jest naprawdę ciekawy
.
Po pierwsze chciałem sprostować trochę to co napisał noorbi, który nie sprecyzował swojej odpowiedzi. Jeśli chodzi o modele w wersji silnikowej ABT i ABK, bo z takimi miałem do czynienia to producent przewidział alufelgi tylko w rozmiarze 15 cali. Z tego co wiem to 16-stki były przewidziane do modeli takich jak Competition, niektóre wersje Cabrio czy S2. Alfelgi 17 calowe były zarezerwowane tylko dla modelu RS2. Informacje o tym jakie producent przewidział alufelgi dla naszego Audi B4 znajdują się między innymi na klapie, która zakrywa wlew paliwa, po stronie wewnętrznej oczywiście.
Manie3434 posiada Audi B4 ABT więc do jego modelu inżynierowie przewidzieli alufelgi w rozmiarze 15 cali, na które możliwe jest założenie opon 195/65/R15 lub 205/60/R15. Dokładnie takie dane znajdują się w moim Audi B4 ABT, a wszystko jest w najwyższym porządku, gdyż był on kupiony w salonie Audi w Niemczech ( rocznik 1992).
Oczywiście nie oznacza to że Maniek3434 nie może założyć alufeg o rozmiarze 16 a nawet 17 cali. Jednak jakie niesie to za sobą konsekwencje ???
Nad konstrukcją naszej B4 pracował cały sztab inżynierów. To jakie przewidzieli oni rozmiar alufelg dla naszego Audi B4 ABT ( takim samochodem dysponuje Maniek3434) nie jest przypadkiem. Wszystko zostało precyzyjnie obliczone. Zmiana felgi już o jeden rozmiar w górę ( 16 cali) przekłada się automatycznie na inną pracę zawieszenia, na którego działa mnóstwo sił zewnętrznych jak i wewnętrznych. Złe dobranie rozmiaru alufelg prowadzi często do niewłaściwej pracy zawieszenia, a także szybszego zużywania się jego elementów (sprawa potęguję się szczególnie na naszych "cudownych" polskich drogach).
Ja mimo wszystko proponował bym Mańkowi żeby pozostał przy alufelgach 15 cali. Proponuje do nich opony 195/65/R15. Stanowią one optymalne ogumienie do tego samochodu i mocy silnika jaki posiada ( 90 KM).
W temacie tym została jeszcze poruszona sprawa opon. Otóż założenie szerszych opon na przykład do takiego silnika jakim dysponuje Maniek, a także większość osób wypowiadających się w tym temacie automatycznie wpływa na pogorszenie przyspieszenia, zwiększenie spalania i gorsze zachowanie się samochodu na mokrej nawierzchni czy nierównościach. Już nawet na oponach o szerokości 205 można zauważyć minimalne niedogodności, jednak nie są one zbyt istotne. Jeśli chodzi o szersze opony czasami można niewiele zyskać na przyczepności w zakrętach na suchej i równej nawierzchni. Jeśli ktoś pójdzie dalej i założy do ABT jeszcze szersze opony, których nawet nie przewidziano do tego samochodu, to efekty mogą już być nieciekawe. Nie chcę rozpisywać się tu o oporach toczenia i tarciu, ale osoby które studiują albo studiowały na uczelniach technicznych bądź zajmują się mechanika samochodową na poważnie będą wiedziały na pewno o co chodzi.
Pozostaje jeszcze sprawa masy alufelg, ale to pewnie temat na inną dyskusję. Nie każda alufelga jest lżejsza od stalowego odpowiednika, nieraz ich wagi są takie same bądź aluminiowa jest cięższa !!!
Mańkowi polecam alufelgi o rozmiarze 15 cali w stylu "Cup" byle nie ze zbyt głębokim rantem, bowiem taki wg mnie pasuje głównie do opony o niskim profilu. Poza tym uważam że orginalne alufelgi do Audi B4 też są bardzo ładne i pasują do tego modelu. Jeśli chodzi o oponki to załóż sobie najlepiej 195/65/R15.
Poza tym, czy większe zawsze oznacza ładniejsze ??? Chodzi mi o alusy oczywiście i ogólnie styl danego samochodu
.