Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[80 B4 Abt] Czujnik IAT

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 05 sie 2008, 19:30

k44761 pisze:Im niższa temperatura powietrza, tym niższa temperatura mieszanki, a tym samym mniejsza jej podatność na spalanie stukowe.
Ok. tylko, że tu mieszanka nie ma niższej temperatury, a tylko sygnał o niej jest zmieniony przez co wtryskiwacz podaje więcej paliwa bo "niższa" temperatura powietrza=wyższa zawartość tlenu, a więc by zachować mieszankę stechiometryczną trzeba zwiększyć dawkę benzyny. Ale co ja Ci tu będę takie oczywiste oczywistości wykładał :mrgreen: .
k44761 pisze:Z drugiej strony mieszanka jest bogatsza, czyli bardziej podatna na spalanie stukowe.
Otóż to. I według mojej wiedzy do obliczenia kąta zapłonu w ABT pod uwagę brana jest temperatura płynu, a nie powietrza.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 06 sie 2008, 20:33

Na podstawie informacji o temperaturze zasysanego powietrza i stopniu uchylenia przepustnicy sterownik (silnika ABT) wylicza masę zasysanego przez silnik powietrza. Na podstawie tak wyliczonej masy powietrza sterownik dobiera czas otwarcia wtryskiwacza, by skład mieszanki był stechiometryczny. Do kontroli poprawności doboru składu mieszanki służy sonda Lambda.
Mając informację o ilości zasysanej mieszanki (masa powietrza plus masa paliwa) oraz prędkości obrotowej silnika silnik dobiera tak punkt zapłonu by mieszanka paliwowo-powietrzna spaliła sie w jak największym stopniu - najlepiej całkowicie.
Oczywiście do tego wszystkiego potrzebne są też sygnały pomocnicze takie jak informacja z czujnika temperatury silnika czy też czujnika spalania stukowego, by utrzymac silnik na ssaniu lub nie dopuścic do spalania stukowego.

W silniku ABK pomiar masy zasysanego powietrza również odbywa się pośrednio to znaczy poprzez pomiar objętości i temperatury zasysanego powietrza. Jest to jednak metoda dokladniejsza niz w przypadku ABT.

Kolejną modyfikacją układów do pomiaru masy zasysanego powietrza są przepływomierze masowe np. z gorącym drutem jak w silniku ADA.

Patrząc dalej w kierunku ewolucji układow wtryskowych co dociekliwsi zauważą że stosuje się też czujniki ciśnienia atmosferycznego. To wszystko dlatego, że masa powietrza zależy nie tylko od jego objetości i temperatury ale również od jego ciśnienia.
Mam nadzieję, że teraz zainteresowani zauważą że wszelkiego rodzaju czujniki są istotne w samochodzie i nie można ich ot tak bez powodu usuwać lub modyfikować na "oko".

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl