Witam.
W wielkim skrocie - udalo mi sie ustawic prawidlowe wskazania spalania w BC przy silniku 1Z w Audi 80 z 93 roku
A teraz od poczatku.
Jak wiadomo w Audi 80 B4 z silnikiem 1,9TDI 1Z nie byl montowany BC, a juz napewno nie w latach 92-93 wtedy to (ktos mi to z forumowiczow na gg napisal) byla przeplywka Bocsh i komputer 4-ro bitowy, uniemozliwalo to pokazanie prawidlowego spalania. Ta tez ta sama osoba zmienila komputer silnika na AHU i pokazywalo mu dobrze spalanieale on mial o ile dobrze pamietam auto z 94 lub 95r. Sygnal spalania u mnie jest on na 49 pinie ECU. Spalanie dotychczas bylo rzedu 10-11 litrow na setke - gorzej jak w benzyniaku . Po jakims czasie znalazlem informacje, na jednej z niemieckich stron ze jest montowana dodatkowa plytka ale ona moze tylko wspolpracowac z samochodami od rocznika 94 wzwyz, czyli na razie nic co mogloby mnie zaciekawic. Przedewszystkim na tamtej stronie za malo informacji co to za uklad scalony o jakims niedostepnym nr w polsce - jakies 520, ma 8 wyprowadzen, dzwoniac do sklepow elektronicznych w poznaniu nie udalo sie ustalic co to za uklad w jednym sklepie w katalogu bylo 80 stron ukladow scalonych o tym numerze Nie pozostalo nic innego jak zrobic cos na wlasnym pomysle. Nie posiadam niestety zadnych zdjec z mojej pracy, jedynie moge sie podzielic schematami. Dla elektronika zaden problem. Uzylem do tego najzwyklejszego potencjometra, podlaczylem go jako dzielnik napiecia. Pierwsze podlaczenie wygladalo tak (rys1). Byl to zwykly potencjometr 100kohm od jakiegos starego radia, logarytmiczny zwykly obrotowy. Trudno bylo nim regulowac. Wiec troche to zmodyfikowalem (rys 2). Zastosowalem dwa potencjometry nastawne 50kohm, dziesiecio obrotowe za dwa zeta sztuka . Regulowalem jak narazie tym od strony masy. Tym drugim tez ale nie bardzo chcialy sie zmieniac wartosci. Wazne aby nie doprowadzic do zwarcia 49 pinu z masa. Niestety niewiem jakie by byly tego skutki. U siebie tego niesprawdzam. W tej chwili mam spalanie okolo 5 litrow, musze troche pojezdzic z tymi ustawieniami i zmierze faktyczne spalanie. Wtedy porownam i ewentualnie skoryguje. Tolerancje spalania na liczniku mam ustawiona na 0%. Mysle ze to chyba jedyny sposob na prawidlowe wskazania spalania dla TDI. Sprawdzalem miernikiem jakie plyna prady przez potencjometry, sa rzedu 2 do 5 mikroamperow. Mozna ewentualnie zastosowac diody germanowe polaczone w szeregu, na jednej diodzie jest spadek okolo 0,3volta
[80 B4 1,9 TDI 1Z] Regulacja BC (bordcomputer)
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
- Solskier
- Forum Audi 80
- Posty: 4315
- Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2,2 AAN
- Lokalizacja: Kłodzko
- Kontakt:
Dobra robota kolego :!: Teraz moje pytanie czy wartość napiecia po zastosowaniu potencometra jest zmiajszana w cyklu fazowym, tzn czy im dodasz wiecej gazu tym wartosc napeicai rośnie a potencjometr tak jak by filturje to napiecie i obcina (zmniejsza go procentowo), jesli tak to wykonałes to jak najbardizej bedzie to działało i należy Ci sie duze za chcec roboty Co do tego sterownika z AHU doszedłem tez do pewnych ciekawostek... mianowice spalanie na sterowniku AHU jest w normie ale tylko dla tych sterowników które pochodza z silnka ustawionego poprzecznie, dla próby podłaczyłem sterownik AHU ze silnka wzdłuznego to wartości spalanie były podobne do tych jak na boschu, ciekawe prawda A ten wątek mozesz smiało umieścić w dziale z rezaniem <ok>
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
Niewiem co ztymi fazami w kazdym badz razie wrescie pokazuje ze paliwa starczy na 1200 do 1300 kolometrow przy pelnym baku, anie jak wczesniej na 600 - 700 km, niedawno mialem wynik 900, ale byla radocha . Mysle ze bedzie dobrze, zwiekszajac gaz spalanie chwilowe powoli rosnie, srednie nie przekracza mi okolo 5 do 5,5 takze czego chciec wiecej. A reszta sie okaze po czasie jazd i po weryfikacji z faktycznym spalaniem. Przydalaby sie jakas trasa. Niewiem tylko czy sygnal spalania ma cos wspolnego ze srednia predkoscia.
- Solskier
- Forum Audi 80
- Posty: 4315
- Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2,2 AAN
- Lokalizacja: Kłodzko
- Kontakt:
Sygnał spalania w zasadzie to ma tylko wspólne to ze idzie na nim napiecie (rośnie) symetrycznie do wciśnietego pedału gazu ale pod warunkiem ze auto jest w ruchu - czyli dostaje sygnał z czujnika predkosci tak jak by tylko aktrwujac sygnał spalania. A jak zachowuje sie wyświetlacz jak gwałtownie wciśniesz gaz? Odrazu gwałtownie cyfry wedrują w okolice 50l ? (Choidzi mi o chwilowe spalanie).Szara80tkaTdi pisze:Niewiem tylko czy sygnal spalania ma cos wspolnego ze srednia predkoscia.
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
chwilowo auta niemam, bede mial i cos wiecej napisze okolo polnocy, ale na wstecznym np, szybko wzrosnie do 50/ na setke, oczywiscie chwilowe, co do sredniej predkosci, to moze tez jest wazny sygnal obrotow, jeszcze dokladnie niewiem, sprawdze to napisze
[ Dodano: 2008-09-30, 23:43 ]
50 mi pokarze na wstecznym jak juz wczesniej pisalem, a tak normalnie przy gazowaniu pokazuje 20 do 30, cyfry chyba sie tak samo szybko zmieniaja jak wczesniej. Acha jedna bardzo wazna sprawa, ja nikogo do niczego nienamawiam, trzeba z tym obchodzic sie ostroznie, zeby niczego nie zepsuc
[ Dodano: 2008-09-30, 23:43 ]
50 mi pokarze na wstecznym jak juz wczesniej pisalem, a tak normalnie przy gazowaniu pokazuje 20 do 30, cyfry chyba sie tak samo szybko zmieniaja jak wczesniej. Acha jedna bardzo wazna sprawa, ja nikogo do niczego nienamawiam, trzeba z tym obchodzic sie ostroznie, zeby niczego nie zepsuc
- Solskier
- Forum Audi 80
- Posty: 4315
- Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2,2 AAN
- Lokalizacja: Kłodzko
- Kontakt:
Ale oczywiście mówisz tu o wartościach podczas jazdy bo BC nie pokazuje spalanie na postoju... jesli tak to dziwne ze jadąc do przodu nie masz wartości 50? Czy coś źle zrozumiałemSzara80tkaTdi pisze:50 mi pokarze na wstecznym jak juz wczesniej pisalem, a tak normalnie przy gazowaniu pokazuje 20 do 30, cyfry chyba sie tak samo szybko zmieniaja jak wczesniej.
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu