A co Ci pokazuje ten jednen stopień? Chyba nie VAG.[minivan82] pisze:Wracając do zapłonu - VAG wykazuje mi 1 stopień różnicy co do wartości nominalnej więc jeśli nie zauważę nieprawidłowości to będę kierował się zasadą, że lepsze jest wrogiem dobrego i będę się cieszył jazdą
[2.0 ABK]szarpie mi autem podczas jazdy
[Audi 80 '93 B4 Avant ABK] szarpanie silnika -napięcie ECU
Witam wszystkich
Po wnikliwej (ok 2 miesięcznej) lekturze tej skarbnicy wiedzy dot. audi 80 zdecydowałem się na napisanie swego pierwszego postu.
Od około 3 miesięcy borykam się z następującym problemem w mojej B4: auto zazwyczaj po przekroczeniu pewnej temperatury (70-90 st. -różnie i nie jest to regułą) wykazuje objawy wypadania zapłonów: szarpanie przy wciskaniu i odpuszczaniu gazu, rzucanie silnikiem na biegu jałowym, strzały podczas jazdy na gazie). Objawy występują zarówno podczas pracy na benzynie jak i gazie.
W aucie zainstalowana jest roczny gaz sekwencyjny SEC na czerwonych VALTEKach i Tomasetto Alaska.
Do tej pory w poszukiwaniu przyczyny takiego zachowania auta wymieniłem:
-przepływomierz powietrza (...301C)
-czujnik temperatury silnika (niebieski)
-czujnik spalania stukowego
-swiece NGK
-cewka zapłonowa BERU
-kopułka wraz palcem
Przewody nie maja przebić więc zdecydowałem się je zastawić.
Periodycznie nie działa obrotmierz, stad moje podejrzenia skierowałem w kierunku czujnika halla (na aparacie zaplonowym), szczegolnie ze parokrotnie miałem problemy z odpaleniem za pierwszym razem (pomagalo wcisniecie pedału gazu w trakcie krecenia rozrusznikiem). Jednak gdyby ten zawodził podejrzewam że silnik mógłby gasnąc w trakcie jazdy co nie ma miejsca.
Po podpieciu sie interfejsem do SECa (komp. gazowy) zauwazylem ze w trakcie wariacji silnika na biegu jałowym benzyna/gaz czasy wtrysków skaczą od 1,5ms do 3,0ms. Zazwyczaj podczas normalnej pracy na biegu jałowym oscyluja w granicach 2ms. W tym miejscu pytanie do znawców tematu: Czy ABK to full-grupa, półsekwencja czy pełny wtrysk? Drugie pytanie: Czy zółte VALTEKi (1Ohm) nie byłyby bardziej odpowiednie dla tego silnika (podczas poprawnej pracy na biegu jałowym na LPG wyczuwalne jest lekkie szarpanie).
Dziś wymieniłem też termostat (stary otwierał się przy 70 st i praktycznie rzadko kiedy osiągał 90 st.). Teraz silnik nagrzewa się do ok 96 st. (termostat zaczyna się otwierać przy 87) wiec szarpanie występuje praktycznie cały czas poza fazą ssania podczas rozruchu zimnego silnika. W okresie poswiatecznym zdarzalo sie sporadycznie, podejrzewam ze z powodu panujacych niskich temperatur.
W trakcie takiej szarpiącej pracy na biegu jałowym podłączyłem laptopa z VAG KKL. Wszystkie główne 10 parametrów pracy modułu Engine na biegu jałowym wydaja się być w porządku, oprócz:
1) czasów wtrysku -oscylacja od 1,5ms do 3,0ms
2) wyprzedzenie dynamiczne zaplonu (Calculated Ignition Point) -wartosci zmieniaja sie caly czas
3) Napiecie na sterowniku (wykresy w zalaczniku) -oscyluje od 6 do 19 Voltow na biegu jałowym. W czasie osiagania skrajnie dolnych wartosci silnik sprawia wrazenia jakby mial zaraz zgasnac, dlawi sie, przygasaja swiatla mijania i oswietlenia wnetrza. Screeny w zalaczniku.
W sciagnietej z klubu A80 dokumentacji wyczytalem ze wine moze ponosic:
1) przekaznik zasilania ECM (slynny przekaznik 30)
2) slabe polaczenie masowe do ECM
3) slaby akumulator (odpada)
W tym miejscu prosba o pomoc w diagnostyce usterki. Moj sterownik to digifant (przed 06/1993).
Czy posiada ktos moze schemat elektryczny do audi 80'93. W dziale download znalazlem jedynie do modelu 90 i 100?
Czy ktos moglby opisac mi sposob sprawdzenia przekaznika 30 krok po kroku np. multimetrem?
Bede również wdzięczny za wszelkie inne sugestie i próby niesienia pomocy.
Pozdrawiam serdecznie
Po wnikliwej (ok 2 miesięcznej) lekturze tej skarbnicy wiedzy dot. audi 80 zdecydowałem się na napisanie swego pierwszego postu.
Od około 3 miesięcy borykam się z następującym problemem w mojej B4: auto zazwyczaj po przekroczeniu pewnej temperatury (70-90 st. -różnie i nie jest to regułą) wykazuje objawy wypadania zapłonów: szarpanie przy wciskaniu i odpuszczaniu gazu, rzucanie silnikiem na biegu jałowym, strzały podczas jazdy na gazie). Objawy występują zarówno podczas pracy na benzynie jak i gazie.
W aucie zainstalowana jest roczny gaz sekwencyjny SEC na czerwonych VALTEKach i Tomasetto Alaska.
Do tej pory w poszukiwaniu przyczyny takiego zachowania auta wymieniłem:
-przepływomierz powietrza (...301C)
-czujnik temperatury silnika (niebieski)
-czujnik spalania stukowego
-swiece NGK
-cewka zapłonowa BERU
-kopułka wraz palcem
Przewody nie maja przebić więc zdecydowałem się je zastawić.
Periodycznie nie działa obrotmierz, stad moje podejrzenia skierowałem w kierunku czujnika halla (na aparacie zaplonowym), szczegolnie ze parokrotnie miałem problemy z odpaleniem za pierwszym razem (pomagalo wcisniecie pedału gazu w trakcie krecenia rozrusznikiem). Jednak gdyby ten zawodził podejrzewam że silnik mógłby gasnąc w trakcie jazdy co nie ma miejsca.
Po podpieciu sie interfejsem do SECa (komp. gazowy) zauwazylem ze w trakcie wariacji silnika na biegu jałowym benzyna/gaz czasy wtrysków skaczą od 1,5ms do 3,0ms. Zazwyczaj podczas normalnej pracy na biegu jałowym oscyluja w granicach 2ms. W tym miejscu pytanie do znawców tematu: Czy ABK to full-grupa, półsekwencja czy pełny wtrysk? Drugie pytanie: Czy zółte VALTEKi (1Ohm) nie byłyby bardziej odpowiednie dla tego silnika (podczas poprawnej pracy na biegu jałowym na LPG wyczuwalne jest lekkie szarpanie).
Dziś wymieniłem też termostat (stary otwierał się przy 70 st i praktycznie rzadko kiedy osiągał 90 st.). Teraz silnik nagrzewa się do ok 96 st. (termostat zaczyna się otwierać przy 87) wiec szarpanie występuje praktycznie cały czas poza fazą ssania podczas rozruchu zimnego silnika. W okresie poswiatecznym zdarzalo sie sporadycznie, podejrzewam ze z powodu panujacych niskich temperatur.
W trakcie takiej szarpiącej pracy na biegu jałowym podłączyłem laptopa z VAG KKL. Wszystkie główne 10 parametrów pracy modułu Engine na biegu jałowym wydaja się być w porządku, oprócz:
1) czasów wtrysku -oscylacja od 1,5ms do 3,0ms
2) wyprzedzenie dynamiczne zaplonu (Calculated Ignition Point) -wartosci zmieniaja sie caly czas
3) Napiecie na sterowniku (wykresy w zalaczniku) -oscyluje od 6 do 19 Voltow na biegu jałowym. W czasie osiagania skrajnie dolnych wartosci silnik sprawia wrazenia jakby mial zaraz zgasnac, dlawi sie, przygasaja swiatla mijania i oswietlenia wnetrza. Screeny w zalaczniku.
W sciagnietej z klubu A80 dokumentacji wyczytalem ze wine moze ponosic:
1) przekaznik zasilania ECM (slynny przekaznik 30)
2) slabe polaczenie masowe do ECM
3) slaby akumulator (odpada)
W tym miejscu prosba o pomoc w diagnostyce usterki. Moj sterownik to digifant (przed 06/1993).
Czy posiada ktos moze schemat elektryczny do audi 80'93. W dziale download znalazlem jedynie do modelu 90 i 100?
Czy ktos moglby opisac mi sposob sprawdzenia przekaznika 30 krok po kroku np. multimetrem?
Bede również wdzięczny za wszelkie inne sugestie i próby niesienia pomocy.
Pozdrawiam serdecznie
ABK to fullgrupa, do niego potrzebne są "szybkie" wtryski LPG. Poczekaj z grzebaniem przy LPG do czasu usprawnienia na Pb.
Wystapił u Ciebie klasyczny przypadek usterki przekaźnika numer 30. Nie ma co go zbytnio diagnozować tylko trzeba naprawić.
Wymontuj przekaźnik 30 z obudowy i popraw wszystkie bez wyjątku punkty lutownicze.
Dopiero po naprawie tego przekaźnika można kolejne podzespoły w sposób wiarygodny diagnozować.
Obowiązkowo do sprawdzenia napięcie ładowania alternatora.
Obrotomierz otrzymuje informację o obrotach silnika od sterownika silnika - ECU, więc jeżeli są zimne luty i nieodpowiednie zasilanie sterownika to i obrotomierz będzie głupoty pokazywał.
Calculated Ignition Point - musi się zmieniać. On nic ci nie "powie" o prawidłowym położeniu aparatu zapłonowego (prawie nic, ale nie będę gmatwał co i jak).
Podaj na PW adres to Ci wyślę schemat.
Wystapił u Ciebie klasyczny przypadek usterki przekaźnika numer 30. Nie ma co go zbytnio diagnozować tylko trzeba naprawić.
Wymontuj przekaźnik 30 z obudowy i popraw wszystkie bez wyjątku punkty lutownicze.
Dopiero po naprawie tego przekaźnika można kolejne podzespoły w sposób wiarygodny diagnozować.
Obowiązkowo do sprawdzenia napięcie ładowania alternatora.
Obrotomierz otrzymuje informację o obrotach silnika od sterownika silnika - ECU, więc jeżeli są zimne luty i nieodpowiednie zasilanie sterownika to i obrotomierz będzie głupoty pokazywał.
Calculated Ignition Point - musi się zmieniać. On nic ci nie "powie" o prawidłowym położeniu aparatu zapłonowego (prawie nic, ale nie będę gmatwał co i jak).
Podaj na PW adres to Ci wyślę schemat.
ABK
specjalista nie jestem ale mialem identyczny problem borykalem sie z nim pol roku... tez stawialem na elektryke a tak naprawde sytuacja wygladala tak jak widac na obrazku.... tak własnie wygladał moj tlok na 4 cylindrze... moja rada sprawdz cisnienie na cylindrach najpierw na zimnym silniku a potem na ciepłym.... moj na zimno tez chodzil rowniutko...
Witam
Dzięki wszystkim za zainteresowanie problemem.
AudiSqo: ciśnienie sprężania mierzone na rozgrzanym silniku dla każdego z cylindrów mieściło się w granicach 10,5-11 bar, więc wydaje mi się raczej poprawne.
Ciekawostką jest fakt, że okoliczności występowania zjawiska dławiącej pracy tudzież szarpania silnika nie można jednoznacznie określić. Dziś rozgrzałem auto do 96 st. a odczyty napięcia sterownika z VAG-a wynosiły stale 13,88 V (włączonym silniku). Silnik cały ten czas pracował równo i poprawnie. Moje pytanie brzmi: od czego uzależnione jest ewentualnie wadliwe działanie tegoż przekaźnika?
Czarekj: czy napięcie ładowania alternatora mogłoby mieć taki wpływ na skoki zasilania ECM? Czy rolą alternatora w tym modelu nie wyłącznie doładowywanie akumulatora? Zaznaczam, że do tej pory aku sprawował się bez zarzutu, nawet w najcięższe mrozy.
Jeśli chodzi o przekaźnik pójdę za Twoją radą i przelutuję. Jednakże jako że nie mam za dużej wprawy z operowaniem lutownicą, a odsysarki cyny nie posiadam, więc asekuracyjnie zamówiłem tenże przekaźniczek w ASO, jakoże cena wyniosła jedynie 41 PLN (VW/AUDI Sieńko i syn, Białystok). Zamocuję nowy w ten czwartek i jeśli okaże się że problem zniknie (mam nadzieję) przelutuję stary.
Jeśli jest on taką piętą achilessową modelu ABK, nie zaszkodzi mieć jeden sprawny w zapasie (podobnie jak cewkę, kopułkę, przepływomierz i palec rozdzielacza:)
PS. Byłbym naprawdę wdzięczny za schemat elektryczny A80 B4 ABK. Adres wysłałem na PW. Z góry wielkie dzięki
Pozdrawiam serdecznie
Dzięki wszystkim za zainteresowanie problemem.
AudiSqo: ciśnienie sprężania mierzone na rozgrzanym silniku dla każdego z cylindrów mieściło się w granicach 10,5-11 bar, więc wydaje mi się raczej poprawne.
Ciekawostką jest fakt, że okoliczności występowania zjawiska dławiącej pracy tudzież szarpania silnika nie można jednoznacznie określić. Dziś rozgrzałem auto do 96 st. a odczyty napięcia sterownika z VAG-a wynosiły stale 13,88 V (włączonym silniku). Silnik cały ten czas pracował równo i poprawnie. Moje pytanie brzmi: od czego uzależnione jest ewentualnie wadliwe działanie tegoż przekaźnika?
Czarekj: czy napięcie ładowania alternatora mogłoby mieć taki wpływ na skoki zasilania ECM? Czy rolą alternatora w tym modelu nie wyłącznie doładowywanie akumulatora? Zaznaczam, że do tej pory aku sprawował się bez zarzutu, nawet w najcięższe mrozy.
Jeśli chodzi o przekaźnik pójdę za Twoją radą i przelutuję. Jednakże jako że nie mam za dużej wprawy z operowaniem lutownicą, a odsysarki cyny nie posiadam, więc asekuracyjnie zamówiłem tenże przekaźniczek w ASO, jakoże cena wyniosła jedynie 41 PLN (VW/AUDI Sieńko i syn, Białystok). Zamocuję nowy w ten czwartek i jeśli okaże się że problem zniknie (mam nadzieję) przelutuję stary.
Jeśli jest on taką piętą achilessową modelu ABK, nie zaszkodzi mieć jeden sprawny w zapasie (podobnie jak cewkę, kopułkę, przepływomierz i palec rozdzielacza:)
PS. Byłbym naprawdę wdzięczny za schemat elektryczny A80 B4 ABK. Adres wysłałem na PW. Z góry wielkie dzięki
Pozdrawiam serdecznie
Wysłałem Ci schemat w ramach całego SSP, które jest do ściągnięcia na naszym forum.
Stary przekaźnik 30 zanieś do pierwszego lepszego "naprawiacza telewizorów", zapłacisz 5 PLN za przelutowanie i będziesz miał na zapas.
Przyczyną takich odczytów napięcia może być:
1. Wadliwy alternator - 10%,
2. Zimne luty w przekaźniku nr 30 - 80%,
3. Wyschnięte kondensatory w komputerze - 10%
[ Dodano: 2009-01-13, 21:46 ]
Stary przekaźnik 30 zanieś do pierwszego lepszego "naprawiacza telewizorów", zapłacisz 5 PLN za przelutowanie i będziesz miał na zapas.
Przyczyną takich odczytów napięcia może być:
1. Wadliwy alternator - 10%,
2. Zimne luty w przekaźniku nr 30 - 80%,
3. Wyschnięte kondensatory w komputerze - 10%
[ Dodano: 2009-01-13, 21:46 ]
Ten przekaźnik po prostu z biegiem czasu się psuje. Ot tak sam z siebie.cancer83 pisze:Moje pytanie brzmi: od czego uzależnione jest ewentualnie wadliwe działanie tegoż przekaźnika?
Witam
Przekaźnik nr 30 został wymieniony. Jak dotąd praca motoru równiutka, odpalanie silnika także bezproblemowe. Problem jednak przestał występować 2 dni przed wymianą przekaźnika, tak więc nie mam 100% pewności czy to było przyczyną. Po ok. 2 tyg. jeśli objawy wypadania zapłonów nie wystąpią będę mógł stwierdzić, że udało mi się usterkę usunąć (o czym nie omieszkam poinformować).
Dziękuję wszystkim za zaangażowanie w temat, zwłaszcza czarkowiJ za trafne postawienie diagnozy (zwłaszcza poprawny rozkład prawdopodobieństwa przyczyny usterki -duże
Pozdrawiam serdecznie
Przekaźnik nr 30 został wymieniony. Jak dotąd praca motoru równiutka, odpalanie silnika także bezproblemowe. Problem jednak przestał występować 2 dni przed wymianą przekaźnika, tak więc nie mam 100% pewności czy to było przyczyną. Po ok. 2 tyg. jeśli objawy wypadania zapłonów nie wystąpią będę mógł stwierdzić, że udało mi się usterkę usunąć (o czym nie omieszkam poinformować).
Dziękuję wszystkim za zaangażowanie w temat, zwłaszcza czarkowiJ za trafne postawienie diagnozy (zwłaszcza poprawny rozkład prawdopodobieństwa przyczyny usterki -duże
Pozdrawiam serdecznie
- IC69
- Przyjaciele
- Posty: 4800
- Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
- Imię: Irek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Warszawa
Przecież jest cały osobny temat, poświęcony temu ustrojstwu https://audi80.pl/viewtopic.php?t=22250&start=0Lenio21 pisze:a ile koledzy dawali za ten przekaźnik? tak z ciekawości zapytam bo może i ja kupię. Kupno zapewne w ASO...
podajcie nr przekaźnika jak macie gdzieś spisany <ok>
Ostatnio zmieniony 01 lut 2009, 22:32 przez IC69, łącznie zmieniany 1 raz.