[80 B4 2.0 ABK] Przyczyny tzw. wystrzałów w silniku z gazem
- Danek
- Forum Audi 80
- Posty: 3410
- Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
- Imię: Damian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.2 KK
- Lokalizacja: Mazowsze
- Kontakt:
wilu8, nie chodzi o to, że ABK nie nadaje się do gazowania. Problem polega na tym, że I i II generacja LPG z racji konstrukcji (zwłaszcza I generacja) znacząco podnosi ryzyko zubożenia mieszanki, a to jest właśnie główna przyczyna wystrzału. W połączeniu z bardzo dużą pojemnością dolotu wybuch może spowodować ogromne spustoszenia.
Pewnie zaraz zapytasz czemu w sekwencji nie ma takiego zjawiska. Po pierwsze dlatego, że gaz jest podawany bezpośrednio do kolektora dolotowego w pobliżu wtryskiwaczy benzynowych (eliminuje to pojemność układu dolotowego), po drugie wtryskiem gazu steruje komputer benzynowy po nieznacznym skorygowaniu dawki przez komputer LPG, a więc dawka gazu bardzo rzadko może być zubożona na tyle by doszło do cofnięcia płomienia.
Pewnie zaraz zapytasz czemu w sekwencji nie ma takiego zjawiska. Po pierwsze dlatego, że gaz jest podawany bezpośrednio do kolektora dolotowego w pobliżu wtryskiwaczy benzynowych (eliminuje to pojemność układu dolotowego), po drugie wtryskiem gazu steruje komputer benzynowy po nieznacznym skorygowaniu dawki przez komputer LPG, a więc dawka gazu bardzo rzadko może być zubożona na tyle by doszło do cofnięcia płomienia.
Danek napisał
Temat jest dość luźny także pozwole sobie na moje teoretyzowanie. Jeżdżę różnymi autami na gazie około 8-9lat i, odpukać w niemalowane, nigdy nie miałem strzału. Wydaje mi się, że podstawowym problemem jest regulacja instalacji (uboga mieszanka) a przewody WN w super stanie mogę jedynie zapobiec strzałowi za który winą obarczyć by trzeba mieszankę. Z drugiej strony przewody w złym stanie a dobra mieszanka powodowałoby raczej wypadanie zapłonów i ew. strzały w tłumik , ale nie w dolot.
Jest tylko mały problem. Idealnie wyregulowana instalacja nie może "przewidzieć" końca gazu w butli, a wtedy niestety zubożenie mieszanki jest nieuniknione.
Taka sytuacja nie może się zdarzyć. Jeśli nawet do pierwszego, niewyzwolonego ładunku dołączy następny to w czasie kiedy zawór już będzie zamknięty.W kolejnym suwie do już zgromadzonej energii dodaje się jej kolejna porcja i zapłon następuje o wiele za wcześnie, jeszcze w trakcie kiedy zawór ssący jest otwarty
Temat jest dość luźny także pozwole sobie na moje teoretyzowanie. Jeżdżę różnymi autami na gazie około 8-9lat i, odpukać w niemalowane, nigdy nie miałem strzału. Wydaje mi się, że podstawowym problemem jest regulacja instalacji (uboga mieszanka) a przewody WN w super stanie mogę jedynie zapobiec strzałowi za który winą obarczyć by trzeba mieszankę. Z drugiej strony przewody w złym stanie a dobra mieszanka powodowałoby raczej wypadanie zapłonów i ew. strzały w tłumik , ale nie w dolot.
Jest tylko mały problem. Idealnie wyregulowana instalacja nie może "przewidzieć" końca gazu w butli, a wtedy niestety zubożenie mieszanki jest nieuniknione.
- Danek
- Forum Audi 80
- Posty: 3410
- Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
- Imię: Damian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.2 KK
- Lokalizacja: Mazowsze
- Kontakt:
Przy dużym obciążeniu i wysokich obrotach zapłon jest bardzo mocno wyprzedzony i może nastąpić jeszcze przed całkowitym zamknięciem zaworu ssącego. Przynajmniej tak mi to kiedyś tłumaczył pewien mechanik.shelby pisze:Jeśli nawet do pierwszego, niewyzwolonego ładunku dołączy następny to w czasie kiedy zawór już będzie zamknięty.
Być może masz rację, że to niemożliwe, ja opieram się w tym konkretnym przypadku na opinii tego gościa.
Czy leci z nami mechanik coby rozstrzygnął tą konkretną sprawę ?
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
- Danek
- Forum Audi 80
- Posty: 3410
- Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
- Imię: Damian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.2 KK
- Lokalizacja: Mazowsze
- Kontakt:
Nie tylko i niekoniecznie. Przewody mogą mieć przebicie, mogą opóźniać zapłon itp. itd. Strzał w wydech to najłagodniejsza forma strzału, chociaż też nie zawsze (kat dostaje nieźle po plecach).HeavenQueen pisze:Nie bardzo rozumiem jaki wpływ mają niesprawne przewody WN na strzały. Czy chodzi o wypadanie zapłonów?
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Tak, tak, a mi właśnie chodzi o strzały w dolot. Tak technicznie, jaki ma związek cofanie płomienia z niedomaganiami aparatury zapłonowej. Nie wiem czy dobrze myślę, ale pisałeś o opóźnionym zapłonie, czy to możliwe żeby płonąca mieszanka utrzymała się w cylindrze nawet dłużej niż suw wydechu i przetrwała do kolejnego cyklu i otwarcia zaworu dolotowego?Danek pisze:Strzał w wydech to najłagodniejsza forma strzału
Tak pytam czysto z ciekawości
- Danek
- Forum Audi 80
- Posty: 3410
- Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
- Imię: Damian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.2 KK
- Lokalizacja: Mazowsze
- Kontakt:
Napisałem, że chodzi nie tylko o wypadanie zapłonów, które przeważnie rzeczywiście powodują strzał w wydech ale np. przebicie pomiędzy kablami może spowodować zapłon mieszanki zgromadzonej w kolektorze poprzez sąsiedni cylinder, w którym mamy suw ssania. To taki najprostszy przykład pierwszy z brzegu. Być może trochę abstrakcyjny, a jednak się zdarza.
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Miałem problem wystrzałów w tłumik na gazie - przyczyna - wymienione pół roku temu świece szybko się zestarzały. Link do tematu poniżej:
https://audi80.pl/80-b3-16-pp-strzel ... ela++gazie
https://audi80.pl/80-b3-16-pp-strzel ... ela++gazie