Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All] Wymiana sprzęgła (tarcza, docisk)

Wszystkie sprawy związane z przekładniami, dyframi i skrzyniami biegów.
Awatar użytkownika
Satar
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 504
Rejestracja: 29 paź 2008, 14:00
Lokalizacja: DLW

[All] Wymiana sprzęgła (tarcza, docisk)

Post autor: Satar » 21 maja 2009, 10:57

Proste, aczkolwiek interesujące. Jakie są pierwsze objawy ze strony napędu. Kiedy wiadomo, że trzeba wymienić i co trzeba wymienić???

Awatar użytkownika
PMX
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 185
Rejestracja: 18 kwie 2008, 09:57

Post autor: PMX » 21 maja 2009, 11:13

- obroty rosną a prędkościomierz stoi lub przyspiesza niewspółmiernie (ślizga się sprzęgło)
- szarpie przy ruszaniu (docisk i/lub tarcza)
- przy puszczeniu sprzęgła na luzie hałasuje, przy wciśnięciu cisza, nieraz nawet odwrotnie ;-) (docisk / łożysko)

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 21 maja 2009, 11:29

Najprosciej to "obserwować" jak sprzęgło bierze.
jeśli bierze u góry jest to jeden z objawów ze sprzęgło się kończy.

Kolejnym jest tzn ślizganie się sprzęgła.
Najłatwiej sprawdzić jadąc na II biegu i wcisnąć gaz do końca.
Jeśli silnik szybko nabierze obrotów (tak jakby pracował na luzie) znaczy że sprzęgła nie ma. Jeśli silnik bedzie powoli wkręcał się na obroty znaczy że jeszcze sprzęgło jest..

Kolejnym objawem to charakterystyczne bicie sprzęgła po pedale które czuć na nodze.

Innym sygnałem że sprzęgło się kończy to odgłosy w trakcie wciskania i wyciskania sprzęgła na pracującym silniku.
W momencie gdy wciskasz sprzęgło i przez uchylone okno ustaje charakterystyczny szum wiadomo wtedy że łożysko wyciskowe (oporowe juz się kończy i szumi)
Gdy szmu nie ustaje i słychać "dzwonienie" lub "brzęczenie" wtedy można podejrzewać że tłumiku drgań skrętnych na tarczy sprzęgłowej juz latają i za jakiś czas sie rozsypią (chociaż nie zawsze).
Satar pisze:i co trzeba wymienić
Jeśli szykujesz się na wymianę sprzęgła najlepszym wyjściem jest montaż kompletnego sprzęgła.
W skład kompletu wchodzi: tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła, łożysko oporowe (wyciskowe)

Pasuje wtedy sprawdzić w jakim stanie jest koło zamachowe oraz czy nie ma wycieków oleju ze simeringu na wale. Jeśli cieknie stamtąd olej trzeba wymienic simering wału. Przy okazji dla Św. spokoju mozna wymienić łożysko igiełkowe wewnątrz wału bo majątku nie kosztuje.

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 21 maja 2009, 12:27

u nas warto jeszcze sprawdzić wysprzęglik hydrauliczny zanim wpakujesz sie w koszty sprzegła (dobre sprzęgło to 600zł sasch + simering na wał 50zł)

Awatar użytkownika
Satar
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 504
Rejestracja: 29 paź 2008, 14:00
Lokalizacja: DLW

Post autor: Satar » 21 maja 2009, 14:58

Pytam, ponieważ już tarcza "dzwoni", ale jeszcze ślizgania nie zauważyłem. A docisk będzie pasoał z golfa??? Mam nieużywany

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 21 maja 2009, 15:17

wszystko zależy z jakiego golfa z jakiego silnika i co ty masz wsadzone w audi :-P

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 22 maja 2009, 01:20

Satar pisze:ponieważ już tarcza "dzwoni",
tłumiki drgan skrętnych tzn sprężyny w tarczy sprzęgła mają juz luz i to one dzwonią.
misiek440 pisze:dobre sprzęgło to 600zł sasch
Z racji tego ze padł mi silnik (poszły panewki na korbowodzie i reszta panewek sie zatarła) wymieniałem silnik na inny.
Przy okazji zmieniłem sprzęgło pomimo ze było dobre. nie slizgało ale juz dzwoniło
Miałem Ori sprzęgło LUK'a sygnowane znakiem OOOO
wsadziłem znowu LUK i jestem wniebowzięty. sprzęgło chodzi jak masło. Widze ze jesteś z Krakowa wiec jak bedziesz na zlocie pod Tyncem to zobaczysz jak chodzi nowy LUK :mrgreen: nawet u Ojca w pasku B5fl po 140kkm przebiegu tak nie chodzi.
wiec wydaje mi się ze nie warto ładować Sachsa które średnio jest droższe o 150-200 zł od LUKa
Uwierz na słowo że różnicy nie poczujesz. :mrgreen:

[ Dodano: 2009-05-22, 01:25 ]
Satar pisze:A docisk będzie pasoał z golfa??? Mam nieużywany
jeśli ci podejdzie to ci odstąpie 2 dociski i 2 tarcze z Audi 80 b4 2.0 ABT
tarcze w stanie znosnym moja troche dzwoni (jedna 200kkkm z silnika zamiennego, druga z mojego po conajmnie 350kkm , z drugirgo silnika nie wiem ale obie ORI + 2 dociski LUK'a w stanie bdb
oczywiscie za free

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 22 maja 2009, 09:52

kolego ile dałeś za sprzęgło i jaki rozmiar tarczy bo wychodziły dwa :-P . Sachs był fabrycznie montowany w Audi

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 22 maja 2009, 12:40

misiek440 pisze:kolego ile dałeś za sprzęgło i jaki rozmiar tarczy bo wychodziły dwa
rozmiar 210mm taki jest w ABT, za nowy komplet LUK'a zapłaciłem niecałe 400zł :-P musiałbym Fvat szukać żeby powiedzieć ile dokładnie.
misiek440 pisze:Sachs był fabrycznie montowany w Audi
Na obydwu sprzęgłach tych zdemontowanych miałem LUK'a i są sygnowane znakami FUB LUK VW AUDI i Ori numer części zakończony literą X czyli część Austausch (w przypadku wymiany sprzęgła lub kupna nowego w serwisie stare nalezy zwrócić)

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 22 maja 2009, 13:55

nie jestem pewny ale wychodziły dwa rodzaje sprzęgła , musiałbym zmierzyć ale moje ma chyba 228 mm i dlatego może być droższe (patrzyłem na ceny to są luka za 400zł i za prawie 700zł , własnie z większą tarczą). A na tych co wyciągnąłem pisze Sasch AUDI OOOO :mrgreen:

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 22 maja 2009, 15:59

Satar,
do silnika SF sprzęgło jest takie same jak do ABT czyli 210mm
nr ORI 050 198 141X

Sachs kolo 500zł
LUK koło 400zł

misiek440,
do silnika 3A było tylko jedno sprzęgło 228mm
nr ori 053 198 141

Zazwyczaj te wieksze sprzegła są droższe.

później wrzuce fotki moich 2 kpl sprzęgieł

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 22 maja 2009, 16:05

widmo,
według info techa montowane były dwa i to z rożnymi kołami zamachowymi (3A)

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 22 maja 2009, 16:19

misiek440,
wg Etki tylko jeden typ sprzęgła jest do 3A 228mm
wg sklep.intercars.com.pl tez tylko jedno sprzęgło do 3A czyli 228mm zarówno z luka sachsa i valeo bo 4max nie biore pod uwagę jako sprzegło :-P

nie upieram sie ale rownie dobrze moge się mylić <piwo>

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 22 maja 2009, 16:25

tak czy owak to właśnie stąd bierze się różnica w cenie. Dziwi mnie tylko fakt że tarcze oryginalnie nie były nacinane tylko gładkie. Czy ty też tak masz?. Ja aktualnie mam sprzęgło ob b4 wraz z kołem zamachowym od kolegi audi_A6 i się świetnie spisuje <ok>

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 22 maja 2009, 16:28

jedna nacinana druga gładka. obydwa LUK. Tylko moje jest gładkie bo pochodzi z 92r, to drugie co dostałem z silnikiem jest z 93r i juz jest nacinane.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przekładnie i skrzynie biegów”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl