Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 Quattro] Rozkład momentu obrotowego na osie

Wszystkie sprawy związane z przekładniami, dyframi i skrzyniami biegów.
Awatar użytkownika
flgmnft
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 384
Rejestracja: 13 gru 2008, 10:04
Lokalizacja: Bielsko-Biała

[B4 Quattro] Rozkład momentu obrotowego na osie

Post autor: flgmnft » 11 sie 2009, 15:39

Witam
Zastanawia mnie jedna rzecz, jaki jest rozklad momentu obrotowego na osie w przypadku oczywiscie Torsen'a.

WOJTEK26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4041
Rejestracja: 01 lut 2007, 08:15
Lokalizacja: Jelenia G

Post autor: WOJTEK26 » 11 sie 2009, 15:46

Audi rozkład napedu wynosi 50-50 ( nie liczac najnowszych modeli) w zaleznosci od warunków na 1 os moze przekazac max 75% momentu obrotowego

Ace1985

Post autor: Ace1985 » 11 sie 2009, 21:55

Ale przy samym ruszaniu od 0 moment idzie głównie na tył i dopiero po chwili mechanizm się blokuje i osiąga te 50:50, mylę się???

Awatar użytkownika
Ezumaru
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 760
Rejestracja: 30 mar 2007, 22:39
Lokalizacja: Silesia

Post autor: Ezumaru » 11 sie 2009, 22:47

Z tego co ja się orientuję to nasze quattro, tzn. w 80-tkach jest stałe 50/50 ze względu na torsena i innej opcji raczej nie ma.

Awatar użytkownika
flgmnft
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 384
Rejestracja: 13 gru 2008, 10:04
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: flgmnft » 11 sie 2009, 22:53

Ale jak pisza tutaj...
http://pl.wikipedia.org/wiki/TorSen to rozklad moze byc inny.

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 11 sie 2009, 22:58

Ace1985 pisze:przy samym ruszaniu od 0 moment idzie głównie na tył i dopiero po chwili mechanizm się blokuje i osiąga te 50:50, mylę się???
Jakimś wielkim znawcą tematu nie jestem, ale gdyby tak było, to raczej nie byłoby problemu z zerwaniem przyczepności tylnych kół na suchym, a tego mi się jeszcze nie udało zrobić ;-)

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 11 sie 2009, 23:36

Naped jest staly i w przypadku gdy na kazde kolo dzialaja identyczne sily i opory to rozklad wynosi 50:50 ale po to mamy mechanizm roznicowy zeby mozna było ten stosunek zmieniac w zaleznosci od potrzeb i warunkow. Podzial w Torsienie stosowanym w 80tkach wynosi 2:1 czyli zakres nominalnego podziału momentu (tzn w warunkach dobrej przyczepności) od 65:35 do 35:65.

Ace1985

Post autor: Ace1985 » 12 sie 2009, 11:44

Jak ruszasz na piasku to zazwyczaj ślady zostawia głównie tylna oś.
Pisząc o tym, że najpierw moment idzie tył miałem na myśli ułamki sekund, dopóki nie zadziała w pełni torsen.
A sam torsen jest mechanizmem samoblokującym, co oznacza, że im większa różnica momentów wystąpi, tym układ bardziej się zablokuje, oczywiście w założonym zakresie.
Na jego pracę nie możemy wpływać, a więc zależy ona tylko od założonej konstrukcji, konkretnie od sił międzyzębnych, czyli konta nachylenia lini zębów.

Awatar użytkownika
flgmnft
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 384
Rejestracja: 13 gru 2008, 10:04
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: flgmnft » 12 sie 2009, 15:53

To jest zrozumiale, gdyz ten naped przekazuje wiekszy moment tam gdzie kola maja wieksza przyczepnosc. A zawsze przy ruszaniu podnosi sie nam przod i dociska sie tym samym tyl.

Ace1985

Post autor: Ace1985 » 12 sie 2009, 16:28

Tak, tyle że tu nie ma elektroniki, więc to nie jest tak, że układ "wie" gdzie przekazać moment (tak działają układy oparte o sprzęgła elektromagnetyczne). Tu po prostu dochodzi do blokowania mechanizmu w momencie wystąpienia poślizgu.
A więc najpierw musi wystąpić poślizg jako zbyt duża różnica prędkości obrotowej tyłu i przodu i dopiero wtedy dochodzi do blokowania. Podobnie jest z Haldexem, tylko że tutaj jest czysta mechanika i układ "blokuje się" w sposób ciągły zgodnie z zadaną charakterystyką.
Biorąc to pod uwagę, ruszając przy małej przyczepności większość momentu musi iść na tył i w miarę występowania poślizgu moment kierowany jest coraz większy na przód.

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: Skuciok » 12 sie 2009, 22:07

Ej no, przecież tu mamy 3 mechanizmy różnicowe. Przód tył i międzyosiowy, który jest pewnie częściowo blokowany, to co mówicie od 25/75 do 75/25 przód/tył. Nie sprawdzałem ale przy podniesionym aucie, czyli zero przyczepności, zakładam że koła będą się kręcić wszystkie przy czym te które są na jednej osi w przeciwnym kierunku, bo inaczej to działać nie może ;-). Przy włączonym DIFF'ie tył będzie się kręcił razem.
Innymi słowy, ja nie wyczułem momentu żeby ciągła tylko jedna oś. Na mokrym/grysku zawsze quattrówka startuje jak z procy, jeśli mówicie że musi wystąpić poślizg to się z wami nie zgadzam bo nie musi, auto ciągnie od razu na obie osie. Sprawdzałem też w zimie, specjalnie stałem z boku i patrzyłem jak poszczególne koła zrywają przyczepność. Normalnie zawsze będzie ciągnąć jedno koło z przodu i jedno z tyłu. Przy załączonym Diff'ie będą na pewno ciągnąć 3 koła, jedno z przodu i oba razem z tyłu.

Ace1985

Post autor: Ace1985 » 12 sie 2009, 22:23

Kolego każdy mechanizm różnicowy, nawet otwarty nieblokowany do pewnego momentu zachowuje się jakby go nie było. a więc gdy wszystkie koła mają identyczną przyczepność moment jest rozdzielany idealnie 50:50, przynajmniej w przyosiowych mechanizmach.
Między osiowy działa dokładnie tak samo, tyle że ruszając koła jednej osi mogą mieć takie same opory, ale osie już nie, bo tył jest bardziej dociążany. Tu wszystko zależy od tego jak zaprojektowany jest centralny dyferencjał.
Włączony DIFF to zwykła mechaniczna blokada tylnego mostu, czyli przy włączonym z tyłu mamy oś sztywną.
Nie mówię tu o jeździe w zakręcie bo w tym przypadku to już wszystkie dyfry działają

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: Skuciok » 12 sie 2009, 22:27

No to nie mów mi że musi być poślizg i któraś oś jest najpierw napędzana, boi właśnie sam sobie zaprzeczyłeś ;-)
Jednym słowem, to działa od razu, jeśli masz inne doświadczenia to raczej coś jest nie teges.

Ace1985

Post autor: Ace1985 » 12 sie 2009, 22:32

Wiesz czas jaki potrzebny jest na zablokowanie dyfra to są ułamki sekund, pewnie nie zauważysz tego nawet. a mówiłem o stanie ustalonym.
Wiem, że jeśli startuję na piasku to ślad ok 10 cm zostawia oś tylna i to by pasowało, bo w momencie, kiedy tył się uślizgnie przód zaczyna przenosić moment i już nie mamy uślizgu.
Jeśli byłby od razu rozkład 50:50 to przód zostawiłby ślad bo ma mniejszą przyczepność

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: Skuciok » 12 sie 2009, 23:09

No musiałbym zobaczyć te 10 cm, bo nie wierzę. Na śniegu mieli od razu kołami obu osi. Może masz takie luzy na napędzie że widzisz różnicę.
Co innego haldex który ma inną zasadę działania, tam trzeba poślizgu (wg prasy jakieś 1/4 do 1/2 obrotu koła żeby druga oś zaczęła ciągnąć).
Tak czy inaczej kończę dyskusję. Myślę że wyczerpującą informacją jest 2 post w tym temacie ;-) Z resztą koledzy posiadający Q od jakiegoś czasu chyba wiedzą czym jeżdżą i nie potwierdzają Twojej tezy o chwilowym napędzie tylko 1 osi przy ruszaniu.

I dobra znalazłem filmik na jutubie który świetnie obrazuje torsena i zwykły mechanizm różnicowy ;-) My mamy torsena między osiami, a na poszczególnych osiach zwykłe mechanizmy różnicowe.
warto obadać
http://www.youtube.com/watch?v=osKLMzYx ... re=related

i kolejne video http://www.youtube.com/watch?v=UejUaDu2 ... re=related

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przekładnie i skrzynie biegów”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl