[B4 Quattro] Rozkład momentu obrotowego na osie
[B4 Quattro] Rozkład momentu obrotowego na osie
Witam
Zastanawia mnie jedna rzecz, jaki jest rozklad momentu obrotowego na osie w przypadku oczywiscie Torsen'a.
Zastanawia mnie jedna rzecz, jaki jest rozklad momentu obrotowego na osie w przypadku oczywiscie Torsen'a.
Ale jak pisza tutaj...
http://pl.wikipedia.org/wiki/TorSen to rozklad moze byc inny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/TorSen to rozklad moze byc inny.
- IC69
- Przyjaciele
- Posty: 4800
- Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
- Imię: Irek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Warszawa
Jakimś wielkim znawcą tematu nie jestem, ale gdyby tak było, to raczej nie byłoby problemu z zerwaniem przyczepności tylnych kół na suchym, a tego mi się jeszcze nie udało zrobićAce1985 pisze:przy samym ruszaniu od 0 moment idzie głównie na tył i dopiero po chwili mechanizm się blokuje i osiąga te 50:50, mylę się???
Naped jest staly i w przypadku gdy na kazde kolo dzialaja identyczne sily i opory to rozklad wynosi 50:50 ale po to mamy mechanizm roznicowy zeby mozna było ten stosunek zmieniac w zaleznosci od potrzeb i warunkow. Podzial w Torsienie stosowanym w 80tkach wynosi 2:1 czyli zakres nominalnego podziału momentu (tzn w warunkach dobrej przyczepności) od 65:35 do 35:65.
Jak ruszasz na piasku to zazwyczaj ślady zostawia głównie tylna oś.
Pisząc o tym, że najpierw moment idzie tył miałem na myśli ułamki sekund, dopóki nie zadziała w pełni torsen.
A sam torsen jest mechanizmem samoblokującym, co oznacza, że im większa różnica momentów wystąpi, tym układ bardziej się zablokuje, oczywiście w założonym zakresie.
Na jego pracę nie możemy wpływać, a więc zależy ona tylko od założonej konstrukcji, konkretnie od sił międzyzębnych, czyli konta nachylenia lini zębów.
Pisząc o tym, że najpierw moment idzie tył miałem na myśli ułamki sekund, dopóki nie zadziała w pełni torsen.
A sam torsen jest mechanizmem samoblokującym, co oznacza, że im większa różnica momentów wystąpi, tym układ bardziej się zablokuje, oczywiście w założonym zakresie.
Na jego pracę nie możemy wpływać, a więc zależy ona tylko od założonej konstrukcji, konkretnie od sił międzyzębnych, czyli konta nachylenia lini zębów.
Tak, tyle że tu nie ma elektroniki, więc to nie jest tak, że układ "wie" gdzie przekazać moment (tak działają układy oparte o sprzęgła elektromagnetyczne). Tu po prostu dochodzi do blokowania mechanizmu w momencie wystąpienia poślizgu.
A więc najpierw musi wystąpić poślizg jako zbyt duża różnica prędkości obrotowej tyłu i przodu i dopiero wtedy dochodzi do blokowania. Podobnie jest z Haldexem, tylko że tutaj jest czysta mechanika i układ "blokuje się" w sposób ciągły zgodnie z zadaną charakterystyką.
Biorąc to pod uwagę, ruszając przy małej przyczepności większość momentu musi iść na tył i w miarę występowania poślizgu moment kierowany jest coraz większy na przód.
A więc najpierw musi wystąpić poślizg jako zbyt duża różnica prędkości obrotowej tyłu i przodu i dopiero wtedy dochodzi do blokowania. Podobnie jest z Haldexem, tylko że tutaj jest czysta mechanika i układ "blokuje się" w sposób ciągły zgodnie z zadaną charakterystyką.
Biorąc to pod uwagę, ruszając przy małej przyczepności większość momentu musi iść na tył i w miarę występowania poślizgu moment kierowany jest coraz większy na przód.
- Skuciok
- Forum Audi 80
- Posty: 1404
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Ej no, przecież tu mamy 3 mechanizmy różnicowe. Przód tył i międzyosiowy, który jest pewnie częściowo blokowany, to co mówicie od 25/75 do 75/25 przód/tył. Nie sprawdzałem ale przy podniesionym aucie, czyli zero przyczepności, zakładam że koła będą się kręcić wszystkie przy czym te które są na jednej osi w przeciwnym kierunku, bo inaczej to działać nie może . Przy włączonym DIFF'ie tył będzie się kręcił razem.
Innymi słowy, ja nie wyczułem momentu żeby ciągła tylko jedna oś. Na mokrym/grysku zawsze quattrówka startuje jak z procy, jeśli mówicie że musi wystąpić poślizg to się z wami nie zgadzam bo nie musi, auto ciągnie od razu na obie osie. Sprawdzałem też w zimie, specjalnie stałem z boku i patrzyłem jak poszczególne koła zrywają przyczepność. Normalnie zawsze będzie ciągnąć jedno koło z przodu i jedno z tyłu. Przy załączonym Diff'ie będą na pewno ciągnąć 3 koła, jedno z przodu i oba razem z tyłu.
Innymi słowy, ja nie wyczułem momentu żeby ciągła tylko jedna oś. Na mokrym/grysku zawsze quattrówka startuje jak z procy, jeśli mówicie że musi wystąpić poślizg to się z wami nie zgadzam bo nie musi, auto ciągnie od razu na obie osie. Sprawdzałem też w zimie, specjalnie stałem z boku i patrzyłem jak poszczególne koła zrywają przyczepność. Normalnie zawsze będzie ciągnąć jedno koło z przodu i jedno z tyłu. Przy załączonym Diff'ie będą na pewno ciągnąć 3 koła, jedno z przodu i oba razem z tyłu.
Kolego każdy mechanizm różnicowy, nawet otwarty nieblokowany do pewnego momentu zachowuje się jakby go nie było. a więc gdy wszystkie koła mają identyczną przyczepność moment jest rozdzielany idealnie 50:50, przynajmniej w przyosiowych mechanizmach.
Między osiowy działa dokładnie tak samo, tyle że ruszając koła jednej osi mogą mieć takie same opory, ale osie już nie, bo tył jest bardziej dociążany. Tu wszystko zależy od tego jak zaprojektowany jest centralny dyferencjał.
Włączony DIFF to zwykła mechaniczna blokada tylnego mostu, czyli przy włączonym z tyłu mamy oś sztywną.
Nie mówię tu o jeździe w zakręcie bo w tym przypadku to już wszystkie dyfry działają
Między osiowy działa dokładnie tak samo, tyle że ruszając koła jednej osi mogą mieć takie same opory, ale osie już nie, bo tył jest bardziej dociążany. Tu wszystko zależy od tego jak zaprojektowany jest centralny dyferencjał.
Włączony DIFF to zwykła mechaniczna blokada tylnego mostu, czyli przy włączonym z tyłu mamy oś sztywną.
Nie mówię tu o jeździe w zakręcie bo w tym przypadku to już wszystkie dyfry działają
Wiesz czas jaki potrzebny jest na zablokowanie dyfra to są ułamki sekund, pewnie nie zauważysz tego nawet. a mówiłem o stanie ustalonym.
Wiem, że jeśli startuję na piasku to ślad ok 10 cm zostawia oś tylna i to by pasowało, bo w momencie, kiedy tył się uślizgnie przód zaczyna przenosić moment i już nie mamy uślizgu.
Jeśli byłby od razu rozkład 50:50 to przód zostawiłby ślad bo ma mniejszą przyczepność
Wiem, że jeśli startuję na piasku to ślad ok 10 cm zostawia oś tylna i to by pasowało, bo w momencie, kiedy tył się uślizgnie przód zaczyna przenosić moment i już nie mamy uślizgu.
Jeśli byłby od razu rozkład 50:50 to przód zostawiłby ślad bo ma mniejszą przyczepność
- Skuciok
- Forum Audi 80
- Posty: 1404
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
No musiałbym zobaczyć te 10 cm, bo nie wierzę. Na śniegu mieli od razu kołami obu osi. Może masz takie luzy na napędzie że widzisz różnicę.
Co innego haldex który ma inną zasadę działania, tam trzeba poślizgu (wg prasy jakieś 1/4 do 1/2 obrotu koła żeby druga oś zaczęła ciągnąć).
Tak czy inaczej kończę dyskusję. Myślę że wyczerpującą informacją jest 2 post w tym temacie Z resztą koledzy posiadający Q od jakiegoś czasu chyba wiedzą czym jeżdżą i nie potwierdzają Twojej tezy o chwilowym napędzie tylko 1 osi przy ruszaniu.
I dobra znalazłem filmik na jutubie który świetnie obrazuje torsena i zwykły mechanizm różnicowy My mamy torsena między osiami, a na poszczególnych osiach zwykłe mechanizmy różnicowe.
warto obadać
http://www.youtube.com/watch?v=osKLMzYx ... re=related
i kolejne video http://www.youtube.com/watch?v=UejUaDu2 ... re=related
Co innego haldex który ma inną zasadę działania, tam trzeba poślizgu (wg prasy jakieś 1/4 do 1/2 obrotu koła żeby druga oś zaczęła ciągnąć).
Tak czy inaczej kończę dyskusję. Myślę że wyczerpującą informacją jest 2 post w tym temacie Z resztą koledzy posiadający Q od jakiegoś czasu chyba wiedzą czym jeżdżą i nie potwierdzają Twojej tezy o chwilowym napędzie tylko 1 osi przy ruszaniu.
I dobra znalazłem filmik na jutubie który świetnie obrazuje torsena i zwykły mechanizm różnicowy My mamy torsena między osiami, a na poszczególnych osiach zwykłe mechanizmy różnicowe.
warto obadać
http://www.youtube.com/watch?v=osKLMzYx ... re=related
i kolejne video http://www.youtube.com/watch?v=UejUaDu2 ... re=related