witam....
po raz kolejny musze załozyc nowy temat.
chciałbym sie dowiedziac kiedy działa zawor egr???
jakie ma zadanie ten zawor egr???
czytałem troche na forum ale nic nie kapuje z tego co tam pisze cie.....
[color=red][b]Nazywaj poprawnie tematy.[/b][/color]
[Audi 80 B4 AAZ ] EGR
[Audi 80 B4 AAZ ] EGR
Ostatnio zmieniony 16 wrz 2009, 09:54 przez Tomciokatowice, łącznie zmieniany 1 raz.
Znalazłem to na jakimś forum. Choć pewnie i u nas też by znalazł.EGR - co to takiego i na co to nam?
Teoria Działania:
EGR służy tylko i wyłącznie do jednego celu - redukcji emisji tlenków azotu (NOx).
W przypadku normalnego spalania azot i tlen z powietrza oraz węglowodory z paliwa reagują przemieniając się w wodę i tlenki węgla; azot pozostaje w niezmienionej postaci.
Kiedy jednak temperatura spalania jest bardzo wysoka, azot reaguje z resztą spalin produkując tlenek azotu, który uwolniony do atmosfery utlenia się tworząc dwutlenek azotu (NO2). Dalej reaguje z innymi substancjami tworząc smog.
I tutaj wchodzi do akcji EGR. Jako że spaliny nie spalą się ponownie ( chyba że komuś leją wtryskiwacze czy cos w ten deseń ), wprowadzając je do komory spalania obniżą temperaturę (zabiorą miejsce mieszance, a więc będzie mniej do spalenia) na tyle, aby nie powstawały tlenki azotu.
Z drugiej strony wypełnianie komory spalinami zmniejsza moc powstałą w wybuchu. Na wysokich obrotach są to zmiany nieodczuwalne, ale przy obrotach jałowych będą powodować nierówną pracę silnika.
Działanie EGR w praktyce:
Skoro EGR działa dobrze tylko przy wyższych obrotach, potrzebny jest jakiś sposób kontroli jego działania.
Starsze systemy używały bezpośrednio podciśnienia do sterowania zaworem, dzięki czemu zawór otwierał się razem z przepustnicą. W F-Body pomiędzy źródło podciśnienia a zawór EGR wstawiony jest zaworek elektryczny (EGR Solenoid) otwierający i zamykający przepływ powietrza. Jest on sterowany przez ECM przebiegiem PWM, co pozwala na dokładne dozowanie dawki spalin do silnika. ECM wysterowuje zaworek w zależności od temperatury (CTS), położenia przepustnicy (TPS) i prędkości fury (VSS). Informacje jak ma działać EGR są zawarte w PROM’ie ECM.
Diagnostyka systemu w ECM:
Kiedy spaliny dostają się spowrotem do silnika, zmniejsza się przepływ powietrza w dolocie, co jest wykrywane na MAF lub MAP. Niektóre TPI mają też czujnik temperatury na zaworze EGR.
Kiedy cruise’ujemy sobie, ECM aktywuje EGR i sprawdza czy spadł przepływ, lub czy podniosła się temperatura na zaworze. Jeśli nic takiego się nie stanie, zapisuje kod 32 i zapala “SES”.
Czy EGR zmniejsza moc silnika?
Wielu uważa że ten układ blokuje sztucznie moc silnika, a usunięcie tego “ekologicznego badziewia” da im przyrost mocy.
Jeśli razem z usunięciem EGRu przeprogramuje się ECM tak, żeby nigdy go nie włączał, wtedy taka operacja rzeczywiście ma jakiś sens i nie zalicza się do rzeźby Heńka®.
Dodam jeszcze że EGR czasem jest mylony z systemem AIR, który można bez przeszkód wywalić i który obsługuje tylko katalizator.
EGR nie posiada żadnych rurek do kolektorów wydechowych - to są rurki AIR.
Informacje zaczerpnięte z www.thirdgen.org
Autor: Dzida
"EGR nie posiada żadnych rurek do kolektorów wydechowych" - zdanie nie jest do końca prawdziwe i odnosi się tylko do niektórych rodzajów silników
tak było dawno temu w systemach z recyrkulacją wewnętrzną, natomiast obecnie stosuje się to w silnikach wysilonych i szybkoobrotowych benzynowych (np. silniki Toyoty VVT-i), dwusuwowych, wolnoobrotowych silnikach wielkiej mocy (np. silnikach okrętowych)
w większości silników Diesla oraz benzynowych stosuje się zewnętrzne układy recyrkulacji, w których spaliny pobierane są z kolektora wydechowego za pomocą rurki, a następnie kierowane do układu ssącego poprzez zawór recyrkulacji spalin
tak było dawno temu w systemach z recyrkulacją wewnętrzną, natomiast obecnie stosuje się to w silnikach wysilonych i szybkoobrotowych benzynowych (np. silniki Toyoty VVT-i), dwusuwowych, wolnoobrotowych silnikach wielkiej mocy (np. silnikach okrętowych)
w większości silników Diesla oraz benzynowych stosuje się zewnętrzne układy recyrkulacji, w których spaliny pobierane są z kolektora wydechowego za pomocą rurki, a następnie kierowane do układu ssącego poprzez zawór recyrkulacji spalin
W silniku 1,9 TD AAZ EGR jest otwarty tylko na wolnych obrotach ,po dodaniu gazu zawór EGR się zamyka(o ile jest szczelny) . Elektrozawór sterujacy EGR znajduje się na prawym nadkolu a steruje nim włącznik na górze pompy wtryskowej .Jak chcesz wyłączyć EGR wystarczy że wyciągniesz wtyczkę zasilającą elektrozawór .Warunkiem jest szczelny zawór EGR ,jesli nie jest szczelny mozna go tylko zaslepić.