Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[TDi All]ciekawe pytanie o przepływkę

ODPOWIEDZ
berthold
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 189
Rejestracja: 17 paź 2008, 18:47
Lokalizacja: ruda śląska

[TDi All]ciekawe pytanie o przepływkę

Post autor: berthold » 18 wrz 2009, 09:54

na forum diagtronika gość zadał ciekawe pytanie ale ni dostał odpowiedzi oto treść

Kod: Zaznacz cały

Kilka watkow czytalem na roznych forach dyskusyjnych. Wszystkie dotycza podpiecia diody impulsowej do wtyczki przeplywomierza (pod odpowiednie piny zalezne od firmy przeplywomierza) i takiego sposobu diagnostyki "co by bylo gdyby przeplywomierz byl sprawny".
Moje pytanie jest takie. Dlaczego mowi sie, ze podpiecie na stale diody impulsowej moze byc szkodliwe. Dla czego moze byc szkodliwe? Dla silnika? ECU?
Jedyne co sie zmienia to w odroznieniu od sprawnego przeplywomierza to to, ze kiedy samochod jest na biegu jalowym komputer widzi maksymalny przeplyw powietrza zamiast tych 500mg/str
Co wiec, jesli fizycznie zaworu EGR w silniku nie ma, wezyk od n18 jest zaslepiony, a turbina jest na WG a nie VTG ?
Czy jesli komputer bedzie widzial caly czas maksymalny przeplyw powietrza, a dojdzie do znacznego zanizenia (nieszczelnosc) lub przeladowania to czy komputer wejdzie w notlauf? IMO tak, bo powietrze zasysane jest przed turbina, a jesli dziura pojawia sie za to przeplywomierz tego nie zmierzy. Od tego jest mapsensor aby mierzyl.
Wiec ponawiam pytanie :P Prosze wytlumaczyc dlaczego podpiecie diody impulsowej jest niepolecane, zle, niegodziwe i szkodliwe?
Jakby co sprawa dotyczy starego klekota na pompie, nie PD ani CR
Pamiętaj o prawidłowym nazywaniu tematów.
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2009, 10:25 przez berthold, łącznie zmieniany 1 raz.

UKI_XX
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1668
Rejestracja: 22 lip 2008, 07:50
Lokalizacja: Parczew

Post autor: UKI_XX » 18 wrz 2009, 13:24

A więc wypadałoby zacząć od tego do czego służy przepływomierz, więc służy on do tego aby zmierzyć masę zasysanego przez silnik powietrza tylko po co, a po to żeby ECU na podstawie tego pomiaru oraz innych czujników (pedał gazu, czujniki temperatury: silnika i paliwa) określił jaka ma być optymalna dawka paliwa
jakie znaczenie przepływomierz ma w dieslu skoro nie ma przepustnicy.. niestety ma, szczególnie w silniku turbodoładowanym gdzie ilość zasysanego powietrza zależy nie tylko od temperatury otoczenia i ciśnienia atmosferycznego oraz od stopnia otwarcia zaworu EGR ale również od wartości doładowania, tak więc ilość zasysanego powietrza podczas napełniania cylindra nie jest stała
więc co robi dioda i jaki ma wpływ na silnik, ECU.. dioda jest zupełnie nie szkodliwa dla ECU, natomiast w zależności od wersji oprogramowania może/lub nie wywoływać tzw. notlauf, wartość sygnału na wyjściu pzepływmierza zmienia się w zależności od obrotów silnika (wartość VAG obliczona w mg/R jest obliczana przez odpowiednie przeliczenie wartości sygnału przepływomierza podzielonego przez liczbę obrotów) tak więc podając do ECU stały max sygnał z przepływomierza przy użyciu diody przy małych obrotach wartość w mg/R będzie bardzo duża (kilka krotnie wyższa od prawidłowej) i dopiero przy odpowiednio wysokich obrotach zrówna się z taką jaka powinna być także ozukując w ten sposób ECU dawka będzie źle obliczona i tylko w pewnym zakresie wyższych obrotów silnik będzie pracował prawidłowo

ale tylko jeśli chodzi o TDI

jeśli chodzi o silniki benzynowe to taki zabieg może skończyć się dymieniem na szaro-czarno, uszkodzeniem świec zapłonowych i sondy lambda o ile w ogóle silnik będzie pracował

karol121
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1077
Rejestracja: 09 lis 2007, 11:06
Lokalizacja: Sandomierz

Post autor: karol121 » 18 wrz 2009, 13:29

UKI_XX pisze:tak więc podając do ECU stały max sygnał z przepływomierza przy użyciu diody przy małych obrotach wartość w mg/R będzie bardzo duża (kilka krotnie wyższa od prawidłowej) i dopiero przy odpowiednio wysokich obrotach zrówna się z taką jaka powinna być także ozukując w ten sposób ECU dawka będzie źle obliczona i tylko w pewnym zakresie wyższych obrotów silnik będzie pracował prawidłowo
czy chciales przez to powiedziec ze moze wtedy wzrosnac spalanie, cyz ecu jednak bedzie korygowalo dawke wzgledem obrotow, cis doladowania temp itp ????

UKI_XX
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1668
Rejestracja: 22 lip 2008, 07:50
Lokalizacja: Parczew

Post autor: UKI_XX » 18 wrz 2009, 17:16

karol121 pisze: czy chciales przez to powiedziec ze moze wtedy wzrosnac spalanie, cyz ecu jednak bedzie korygowalo dawke wzgledem obrotow, cis doladowania temp itp ????
troche czas mnie gonił i w sumie zapomniałem o jednej rzeczy dość ważnej, faktycznie dawka nie będzie taka jaką ECU sobie wyznaczy biorąc pod uwagę wskazania z przepływomierza gdyż jest jeszcze coś takiego jak ograniczenie dawki względem obrotów, zapomniałem rzucić okiem na logi dynamiczne gr. 008 (jeśli chodzi o pierburga) tam akurat to widać, jeśli chodzi o TDI to spalanie może wzrosnąć ale nieznacznie aby tylko nie dymił na czarno, jeśli chodzi o osiągi to mogą ulec delikatnej poprawie ze względu na większą dawkę

wielkie dzięki za przypomnienie <piwo>

a tak na marginesie to wartość ciśnienia doładowania w TDI nie ma wpływu na dawkę a jedynie na to czy ECU pracuje w trybie normalnym czy łapie notlauf <ok>

karol121
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1077
Rejestracja: 09 lis 2007, 11:06
Lokalizacja: Sandomierz

Post autor: karol121 » 18 wrz 2009, 20:59

UKI_XX pisze:a tak na marginesie to wartość ciśnienia doładowania w TDI nie ma wpływu na dawkę a jedynie na to czy ECU pracuje w trybie normalnym czy łapie notlauf <ok>
a jak zmniejszysz cis doladowania np do max 0,5bara to bedzie taka sama dawka jak dla 0,9bara :?: moim zdaniem nie bedzie mniejsza bo mniejsze cis to mniej powietrza i komp widzi mniejsza wartosc zasysanego powietrza ale moge sie mylic :mrgreen:

UKI_XX
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1668
Rejestracja: 22 lip 2008, 07:50
Lokalizacja: Parczew

Post autor: UKI_XX » 18 wrz 2009, 21:45

karol121 pisze:a jak zmniejszysz cis doladowania np do max 0,5bara to bedzie taka sama dawka jak dla 0,9bara :?: moim zdaniem nie bedzie mniejsza bo mniejsze cis to mniej powietrza i komp widzi mniejsza wartosc zasysanego powietrza ale moge sie mylic :mrgreen:
trochę się chyba zamotałeś :mrgreen: faktycznie jak zmniejszysz ciśnienie doładowania z 0.9bara do tych ok 0.5bara np. mostkując N75 (chociaż faktycznie to będzie ok 0.6bara) to zmniejszysz ilość zasysanego powietrza i dawka zostanie zmniejszona o ile przepływomierz nie jest uszkodzony czy też zmostkowany diodą

ja podam inny przykład, dwa takie same silniki, doładowanie ustawione mechanicznie w obydwu na 0.9bara z tym że jeden ma czysty dolot a drugi ma zabity nagarem kolektor ssący z kanałami w głowicy (np. przez tzw. PSJ) i na tym samym ECU w obydwu silnikach mimo tego samego ciśnienia doładowania masz dwie różne dawki

karol121
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1077
Rejestracja: 09 lis 2007, 11:06
Lokalizacja: Sandomierz

Post autor: karol121 » 18 wrz 2009, 23:36

UKI_XX pisze:ja podam inny przykład, dwa takie same silniki, doładowanie ustawione mechanicznie w obydwu na 0.9bara z tym że jeden ma czysty dolot a drugi ma zabity nagarem kolektor ssący z kanałami w głowicy (np. przez tzw. PSJ) i na tym samym ECU w obydwu silnikach mimo tego samego ciśnienia doładowania masz dwie różne dawki
a przeplywka wtedy nie tnie :?: zabity nagarem kolektor masz namysli niedrozny :?: jak tak co wcale by silnik nie pracowal, jezeli 2 takie same silniki maja takie samo cisnienie doladowania to co spowoduje roznice w dawce :?:

[ Dodano: 2009-09-18, 23:38 ]
wiem ze mozna w mapie pogrzebac dawke przy tym samym cisnieniu,

[ Dodano: 2009-09-18, 23:42 ]
wiem ze cisnienie doladowania nie decyduje o dawce tylko odwrotnie bez odpowiedniej dawki nie bedzie odpowiedniego cis doladowania ktore jest ograniczane przez ECU poprzez zawor n75 w silniku tdi 1z

UKI_XX
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1668
Rejestracja: 22 lip 2008, 07:50
Lokalizacja: Parczew

Post autor: UKI_XX » 19 wrz 2009, 08:30

no właśnie wtedy dawka jest ograniczana na podstawie wskazań przepływomierza (mniejszy przekrój kanałów dolotowych=mniej zasysanego powietrza przy tym samym ciśnieniu) a zabity kolektor dla mnie znaczy zasyfiony a nie zatkany

a jeśli chodzi o doładowanie ustawione mechanicznie to dlatego żeby w obu przypadkach było takie same bo ECU w pierwszej kolejności dąży do tego aby przepływomierz osiągnął zadaną wartość, stąd często jak ma się przytkany dolot czy też nieszczelny EGR to dochodzi do przeładowania turbo mimo sprawnej regulacji doładowania

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki TDi”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl