O samym układzie:
Informacje zostały zaczerpnięte z czasopisma Praktyczny elektronik.
Więc pomyślałem, że mogę spróbować cos takiego sobie zrezać, zabrałem się do roboty.
Zacząłem od płytki w której poznaczyłem sobie wszystkie otwory
Następnie je wywierciłem wiertłem o średnicy 1 mm a większe otwory pod kable i dwie większe diody o średnicy 1,4 mm
Narysowałem ścieżki, może nie estetycznie, ale nie o to w tym chodzi, poza tym robiłem to pierwszy raz
I płytkę utopiłem w kwasie
![:D](https://audi80.pl/images/smilies/haha.gif)
Dalej po wytrawieniu zmyłem marker nitro, którym rysowałem ścieżki, zmywaczem do paznokci, bo miałem pod ręką, może być też inny rozpuszczalnik.
Tutaj jest widok wszystkich elementów które zamontowałem, oraz obudowy
Powoli wszystko trafia na swoje miejsce
A tutaj cały układ skończony i zamknięty w pudełku
Cała praca zajęła mi ok jednego dnia nie licząc przerw i wszystkich zmian, testów i instalacji w samochodzie, trochę pracy to kosztowało ale działa.
Mój układzik jednak został częściowo zmodyfikowany przeze mnie. Zamiast rezystora R3 22k omów zamontowałem rezystor 10k omów połączony w szeregu z potencjometrem 20k omów, jest on z opornikiem ponieważ następny potencjometr jaki występuje w sprzedaży jest mocy 47k omów i po jego zamontowaniu ciężko było wyregulować światła ze względu na jego dużą czułość. Dzięki temu potencjometrowi mam możliwość płynnej regulacji jasności świecenia świateł dziennych.
Druga modyfikacja to kondensator C9 oryginalny to 220 mikro faradów/ 16V, jednak przy jego zastosowaniu, światła do jazdy dziennej zapalały się po ok. 5 sekundach od włączenia zapłonu, dlatego zastosowałem kondensator 680 mikro faradów/ 25V. Światła włączają się po ok 15 sekundach.
Idąc dalej na płytce nie zaznaczono gdzie powinien być zamontowany rezystor R7, widoczne jest to jedynie na schemacie ideowym i łączy on + kondensatora C6 i masę całego układu. Jego instalacja jest bardzo istotna ponieważ jego brak powoduje nie rozładowanie kondensatora i przy przełączeniu na światła drogowe nie gasną światła mijania co jest konieczne. Rezystor ten pełni funkcję rozładowania kondensatora po przełączeniu świateł. U mnie nie jest on widoczny na zdjęciu ponieważ znajduje się od spodu a fotki zapomniałem pstryknąć.
Koszt jest niewielki, wszystkie elementy kosztowały mnie ok. 20 zł nie licząc kabli, kwasu i markera.
Nie chciałem montować dodatkowych świateł do jazdy dziennej bo żadne mi się nie podobają. Więc zrobiłem sobie wszystko od podstaw sam. Jeżeli wam się podoba to nie czekajcie tylko do roboty.
Cały układ włączamy przełącznikiem LATO-ZIMA. Wtedy po przekręceni kluczyka i włączeniu zapłonu ładują się kondensatory i po 15 sekundach świecą światła do jazdy dziennej. Następnie, nie wyłączając, go bez problemu możemy uruchomić światła mijania oryginalnym wyłącznikiem w samochodzie, które zaświecą nam jaśniej ponieważ wszystko jest podłączane równolegle. Dalej także można używać migawki długimi podczas włączonych świateł mijania i świateł do jazdy dziennej. Po wyłączeniu zapłonu lub zgaszeniu samochodu światła do jazdy dziennej gasną. Można to wszystko bez problemu wyłączyć jednym pstryknięciem i wszystko działa jak przed montażem.
Dla mnie takie rozwiązanie jest idealne już nikt nie zapomni wtedy o włączeniu świateł i nie dostnie niepotrzebnego mandatu.
Układ niestety nie wykorzystuje do uruchamiania impulsu z alternatora kiedy to on przekroczy odpowiednią wartość ładowania, ale czas. Jednak ja na to nie narzekam.
Jutro będę to montował u siebie w samochodzie na stałe, ale podłączając to w ten sposób aby świeciły tylko przednie reflektory i światła pozycyjne bez oświetlenia tablicy rozdzielczej i całego tyłu, więc jeżeli ktoś chce to napiszę jak to przebiegało.
Dzięki temu zyskujemy także mniejsze obciążenie alternatora, mniejsze zużywanie i wykorzystywanie akumulatora, mniejsze zużycie paliwa i mniejsze wypalanie przednich reflektorów, a więc same korzyści jak dla mnie
![:D](https://audi80.pl/images/smilies/haha.gif)
Na razie podłączone to zostało na krótko do Opla Kadeta mojego kolegi tak dla testów. Jako dowód, że to działa zamieszczam krótki filmik. Kręcony niestety aparatem i dlatego taka słaba jakość:
Klikamy prawym i zapisz jako...
Uważam to za najlepsze rozwiązanie, aby nie montować dodatkowych świateł do jazdy dziennej, bo pewnie nikt takiego brzydactwa nie chce w swoim samochodzie bo autko to przecież nie choinka bożonarodzeniowa
![:D](https://audi80.pl/images/smilies/haha.gif)
Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące układu lub instalacji to piszcie, postaram się na nie odpowiedzieć, ale dodaje, że moja wiedza o elektronice jest nie duża.