1. Chcę kupić Audi 80 na co zwrócić uwagę.
Oglądanie samochodu powinno zawierać w sobie takie etapy jak:
- ocena nadwozia, karoserii, lakieru itd.
- ocena stanu techniczego silnika
- ocena podwozia, zawieszenia i hamulców
- ocena stanu wnętrza
- ocena stanu prawnego samochodu czyli wszystkich papierków
By uniknąć niemiłych niespodzianek trzeba przyjrzeć się każdemu elementowi z osobna i na końcu odpowiedzieć sobie czy zauważone niedociągnięcia rekompensuje odpowiednio niska cena egzemplarza. Zawsze warto zasiągnąć informacji ile dana część może nas kosztować, najlepiej i najszybciej za pomocą portali aukcyjnych. Niestety 80 tki będą już tylko starsze, daltego znalezienie naprawdę dobrych aut jest trudne, w większości przypadków trzeba się pogodzić z pewnymi niedociągnięciami.
Warto zaglądnąć tutaj:

2. Gdzie szukać upragnionej 80 tki
- myślę że warto najpierw przeszukać nasz dział "Autogiełdy" bo sprzedawane są pojazdy w jakiś sposób znane, pokazywane i opisywane na forum, pewne sztuki
- warto prześledzić co w okolicy naszego miejsca zamieszkania jest wystawiane na popularnym allegro, najlepiej zobaczyć co jest w okolicy, pojechać na żywo zobaczyć jak wygląda, bo oszczędzimy sobie w ten sposób czasu pieniędzy i nerwów, coś co fajnie na fotkach wygląda i w dodatku jest na drugim końcu kraju może się okazać złomem i na to niestety trzeba być przygotowanym zawsze
- giełda i komisy to miejsca w których można znaleźć 80 tkę ale zazwyczaj będzie to popularny model, rodzynki, rzadkie wersje nieczęsto goszczą w tych miejscach, handel przeniósł się raczej do sieci
- masz wątpliwości, zapytaj na forum, czasem ze zdjęć można bardzo dużo wywnioskować, klubowicze zawsze chętnie ocenią dany egzemplarz
- Wyszukane z sieci rodzynki wklejamy do tego tematu

3. Ile będzie mi palić to auto, i co wybrać PB LPG czy ON ?
Generalnie to zależy najbardziej od kierowcy i warunków w jakich jeździ. Nie jest to dziwne ani niepokojące że jednemu pali "jak smok" drugi cieszy się z minimalnych kosztów. Byle było wszystko sprawne.
Przed zakupem trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie ile będzie się jeździło powiedzmy miesięcznie i na jakim dystansie i w jakich warunkch. I do tego dobrać odpowiedni napęd swojego pojazdu.
Opcji jest dużo, od standardu czyli napędzanej jednej osi z silnikami 1Z lub ABT po różne mocniejsze kombinacje pięcio i sześciocylindrowe, z napędem quattro i topowe 2,2 T.
Zasada jest prosta. Chcemy prostej, bezawaryjnej i taniej w eksploatacji 80 tki a jeździmy dużo to bierzemy wersję 1Z lub 4 cylindrową benzynę na LPG. Im prostsza tym lepsza. Np połączenie ABT+LPG pozwala generować minimalne koszty ekspolatacji i dobrze rokuje na przyszłość.
Czemu? Z prostego względu im silnik słabszy i większy tym całość jest mniej wysilona i ma szansę długo bezawaryjnie pracować, inne podzespoły również mniej dostają w tyłek przy słabszym silniku bo siłą rzeczy eksploatacja jest delikatniejsza. Serwis prostych silników jest tani, również części zamienne są tańsze i to sporo od bardziej skomplikowanych jednostek. Popularne silniki w B4 czyli 1Z, ABT, ABK to dla oszczędnego kierowcy najlepszy wybór. Jest wiele zamienników, łatwo można dostać używane podzespoły do tych silników, mechanicy generalnie będą potrafili zdiagnozować i naprawić taki silnik. Ktoś kto szuka od auta czegoś więcej będzie musiał się przygotować na poszukiwania mocniejszych benzynowych silników. Koszta pod dystrybutorem, w sklepie z częściami oraz u mechanika będą oczywiście wyższe.
Koszt paliwa w przypadku benzynowych motorów można skutecznie ograniczać używając instalacji LPG. Generalnie poprawnie dobrana oraz serwisowana instalacja gazu działa poprawnie i bezawaryjnie, auto ma podobną dynamikę co na benzynie, przejechanie 100 km jest wyraźnie tańsze. Koszt założenia intalacji gazowej zwracają się po ok 12-30 tysiącach km przejechanych na LPG w zależności od silnika i instalacji
- do silników gaźnikowych montujemy najprostsze instalacje 1 generacji
- do silników z jednopunktowym wtryskiem montujemy instalacje 2 generacji
- do silników z wielopunktowym wtryskiem montujemy instalacje 4 generacji (sekwencyjny wtrysk gazu)
- do silników z mechanicznym wtryskiem - różne metody i podejścia są stosowane, nie będę tutaj żadnych polecał
Warto zainwestować w duży zbiornik gazu w kole zapasowym (60 lub 70 litrów) rzadziej trzeba podjeżdżać pod dystrybutor.
Spalania poszczególnych modeli samochodów można sprawdzić na stronach:


W obu przypadkach da się zawęzić szukanie do konkretnej marki, modelu i silnika oraz rodzaju paliwa, można dokładnie sprawdzić ile pali takie auto ludziom realnie. Wyniki są wiarygodne ponieważ nikt nie notowałby spalania "dla szpanu" bo mijałoby się to zupełnie z celem.
Na forum można sprawdzić temat

lub wpisać "spalanie" w wyszukiwarkę forumową
4. Ile będzie mnie kosztować ubezpieczenie
Ubezpieczenie to również temat w którym każdy poda inną kwotę ubezpieczenia tego samego pojazdu. Wynika to z metody obliczania ubezpieczenia zastosowanej przez dane towarzystwo.
Generalnie wg prawa kierowca zobowiązany jest posiadać ubezpieczenie OC. Twoje ubezpieczenie OC nie daje Tobie jako kierowcy NIC podczas przykrego zdarzenia. Ubezpieczenie to jest potrzebne aby zrekompensować szkodę którą Ty ew. wyrządzisz innym uczestnikom ruchu drogowego. Od chronienia Ciebie i Twojego pojazdu jest ubezpieczenie AC.
Więc słusznie ludzie chcą wybrać jak najtańszą opcję. Jak to zrobić żeby nie dać się "nabić" w ubezpieczenie za 4 cyfrową kwotę.
Podstawowa kwota ubezpieczenia jest dość wysoka, ustalana w zależności od tego gdzie mieszkasz i jak duży pojemnościowo silnik znajduje się w samochodzie, i co to jest za samochód. Tą wysoką zwykle 4 cyfrową kwotę można ograniczyć skutecznie poprzez:
- Zniżki za bezwypadkowość - jeśli jeździsz kilka lat bezwypadkowo, zniżki narastają do 60% - zniżek nie nabywasz w danym towarzystwie tylko "globalnie", tzn. możesz przejść do innego ubezpieczyciela kiedy ci się podoba i zniżki nie tracisz, dobrym pomysłem jest nabycie takich zniżek kupując na początek małe autko ew. jakiegoś "komarka" i płacąc kilka lat.
- zniżki za kontynuację - jeśli nie zmieniasz ubezpieczyciela w kolejnym roku możesz liczyć na 5% zniżkę z tytułu kontynuacji ubezpieczenia
- zniżki za jednorazową opłatę całego roku - może wydanie na raz kilku stówek nie jest najprzyjemniejszą rzeczą, ale pozwala oszczędzić do 10% z kwoty ubezpieczenia w stosunku do opcji płacenia w "ratach" czy to miesięcznych czy kwartalnych czy też półrocznych. Uwaga jeśli płacisz "w ratach" to okres ubezpieczenia NIE jest podzielony na okresy tak jak raty, masz ubezpieczenie zawsze na cały rok, to ubezpieczyciel musi Ciebie pilnować żebyś mu płacił kolejne raty, ale ty jesteś chroniony nawet jak np. zapomnisz zapłacić kolejnej raty.
- zniżki za to że jesteś stary

- zniżki za to że masz prawo jazdy już kilka lat - jeśli jesteś świeżo upieczonym kierowcą płacisz więcej, jeśli zrobiłeś papier i przeleżał w szafie 10 lat a teraz siadasz za kółko zupełnie "zielony" to nie płacisz więcej, następny paradoks

- za pojazd zabytkowy - na razie nie dotyczy, ale generalnie ubezpieczenia pojazdów zabytkowych są dużo tańsze, mogą być zawierane tylko "na sezon".
Skutecznym sposobem ograniczenia składki jest zarejestrowanie samochodu razem z kimś kto posiada już zniżki. Wtedy liczą się zniżki za bezwypadkowość tego kto je ma.
W sieci dostępne jest wiele kalkulatorów stawek OC, wystarczy wpisać w google nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego i na ich stronach zwykle można coś takiego znaleźć ew. umówić się na rozmowę telefoniczną z konsultantem:
Hasła do wyszukiwarki google: AXA Direct, MTU, Link4, Hestia, PZU, LiberyDirect, Benefia24, Uniqua, HDI, PTU, Compensa, Aviva Commercial Union, Generali Direct


5. Papierkologia
Przypadek zakupu pojazdu na polskich balchach.
Oczywiście kupując pojazd zawieramy na piśmie umowę kupna sprzedaży. Wzory umów można znaleźć w sieci, przykładową umowę można pobrać stąd:

Droga urzędowa przebiega następująco:
- do 14 dni od zakupu należy zapłacić w swoim Urzędzie Skarbowym podatek 2% od umowy, jeśli auto kupujemy poniżej "tabelkowych" cen eurotaxu to w umowie kupna sprzedaży warto zaznaczyć czemu auto jest tańsze (stłuczka, zdekompletowane, zły stan techniczny itp.), Wypełniamy druk PCC3 idziemy z nim do US. Po weryfikacji paperu dostajemy kwit do wpłacenia w kasie. Jest on wymagany w Wydziale Komunikacji przy rejestracji auta.
Tutaj ściąga jak wypełnić druk PCC-3

- do 30 dni nalezy auto przerejestrować w Wydziale Komunikacji, potrzebujemy do tego, umowy kupna sprzedaży, kwitku z Urzędu skarbowego, karty pojazdu, starego dowodu rejestracyjnego, tablic zdjętych z fury, oraz wypełnionego wniosku o rejstrację pojazdu. W wydziale komunikacji zostawiamy ok. 170 zł za rejestrację.
Wniosek można pobrać tutaj:

- dostajemy tablice i tymczasowy dowód rejestracyjny,
- po miesiącu odbieramy twardy dowód pokazując w wydziale zawarte ubezpieczenie OC, dostajemy stały dowód rejestracyjny
Przypadek rejestracji auta z zagranicy proszę o opisanie bo nie wiem jak teraz wygląda.
// FAQ będzie rozwijane, ew. propozycje co jeszcze opisać proszę zamieszczać poniżej.
// Fajnie jak ktoś by opisał procedurę rejestracji auta z zagranicy jak to teraz wygląda.