[b4 2.0 ABT] Modyfikacje - projekt hybrydy ABT+ABK
[b4 2.0 ABT] Modyfikacje - projekt hybrydy ABT+ABK
Moj ABT dostal ostatnio kompletna zregenerowana glowice ale dalej cos delikatnie terkoli z dolu silnika na zimnym i jest ono narastajace wraz z przyspieszaniem zaplonu. Obstawiam jakies luzy w ukladzie korbowym...
W aucie konczy sie sprzeglo, juz mocno szarpie. Fajnie by bylo zrobic wszystko za jedym razem, zamiast zwalac skrzynie do wymiany sprzegla wyjac caly silnik i zreanimowac dol silnika.
Auto uzywam codziennie i chcial bym uniknac dlugich przestojów wiec rozwazam opcje zakupu calego drugiego dolu i podmianka aby nie rozciagac calej operacji w dlugim czasie.
Tutaj zapalilo sie swiatelko, ze przy okazji mozna by bylo wzmocnic ta konstrukcje.
Z tego co sie zorientowalem to doly silnika sa prawie identyczne ABT,ABK i ACE. Dwa ostatnie posiadaja inna magistrale olejowa, dodatkowe natryski na tloki. Wszystkie trzy silniki posiadaja jednakowa uszczelke pod glowica wiec teoretycznie mozna tutaj zamieniac glowice z blokami w dowolnej konfiguracji.
ABT jest jedostka odprezona i posiada stopien sprezania 8,9 natomiast ABK 10,4
3 lata temu posiadalem polo 86c2f z silnikiem 1,3 3F 75KM gdzie zrobilem swap na blok 1.6 ABU 75KM + plaska bez komor spalania glowica z 3F (miala wieksze zawory od glowicy 1.6).
pod glowice trafily 2 uszczelki pod glowice i przekladka stalowa 3mm. Pierwsza opcja byla z jedna uszczelka i bez przekladki ale po odpaleniu tloki spotykaly sie z glowica dlatego silnik zostal odprezony przekladka i druga uszczelka. Wynik z 75 seryjnych wyszlo prawie 88 czyli prawie o 17% wzrosla moc, z momentem podobnie. Wynik byl osiagniety na gazie - blos. Na benzynie hamownia pokazala to samo. Przypuszczam ze przy lepszym paliwie i wiekszych wtryskach na benzynie bylo by lepiej. Niestety nie pamietam jaki byl tam stopien sprezania. Cisnienie bylo ok 14-15.
Tym razem chcial bym osiagnac podobny efekt w ABT, koncepcja jest nastepujaca:
Kupic mocniejszy blok z ABK, rozebrac, pomierzyc, zalozyc nowe panewki i inne czesci o ile zajdzie taka potrzeba. Doprezyc silnik poprzez planowanie glowicy. Glowicy z ABT nic nie bedzie przy wiekszym stopniu sprezania obawiac sie mozna o dol silnika ale tu tez niema problemu. Dol ABK fabrycznie znosi stopien 10,4 wiec smialo mozna dojsc do tego wyniku planujac glowice i uzyskac fabryczna zywotnosc dolu jak w ABK.
Sa wzory na obliczanie mocy po podniesieniu stopnia sprezania.
http://www.grabowski.com.pl/stopien_sprezania.htm
Wg wzoru po podniesieniu stopnia sprezania do wartosci z ABK pownnismy uzyskac moc ok 112KM. Gdy podniesiemy stopien do 11 powinnismy uzyskac moc ok 122KM. Oczywiscie to wszystko to teoria i mozna wziasc na to lekka poprawke...
Uszczelka jest jednakowa dla ABK i ABT wiec niema obawy aby ja mialo wydmuchac.
Silniki ABT i ABK posiadaja jednakowej srednicy zawory, kanaly wydechowe tez, ssacych nie sprawdzalem.
Glównym paliwem napedowym jest LPG i mysle ze taka hybryda powinna smialo zniesc stopien sprezania 11 co zaowocowalo by moca ok 115-125KM. Gaz lubi wysoki stopien sprezania.
Na koniec mozna jeszcze sprawdzic roznice w walkach rozrzádu ABT/ABK.
Pozostaje kwestia obliczenia stopnia sprezania, w poprzednim silniku mierzylem pojemnosc komor spalania w tlokach oraz w glowicy przy pomocy cieczy.
Tloki ABT i ABK maja inny numer, napewno te z ABK sa chlodzone natryskiem oleju. Czy ktos jest mi w stanie sprawdzic lub wie czy tloki maja identyczne zlobienia komory spalania ?
Czy jest cos nie tak z kompatybilnosci a glowicy ABT z blokiem ABK a ja o tym nie wiem ?
Czy ktos moze podac stopien sprezania z ACE ? Edit: juz mam 10,8
Jezeli komus zalegaja jakies tloki z ABK i ABT i chcial by wspomoc projekt to byl bym wdzieczny :mrgreen: Pomogly by mi przy obliczaniu stopnia sprezania...
W aucie konczy sie sprzeglo, juz mocno szarpie. Fajnie by bylo zrobic wszystko za jedym razem, zamiast zwalac skrzynie do wymiany sprzegla wyjac caly silnik i zreanimowac dol silnika.
Auto uzywam codziennie i chcial bym uniknac dlugich przestojów wiec rozwazam opcje zakupu calego drugiego dolu i podmianka aby nie rozciagac calej operacji w dlugim czasie.
Tutaj zapalilo sie swiatelko, ze przy okazji mozna by bylo wzmocnic ta konstrukcje.
Z tego co sie zorientowalem to doly silnika sa prawie identyczne ABT,ABK i ACE. Dwa ostatnie posiadaja inna magistrale olejowa, dodatkowe natryski na tloki. Wszystkie trzy silniki posiadaja jednakowa uszczelke pod glowica wiec teoretycznie mozna tutaj zamieniac glowice z blokami w dowolnej konfiguracji.
ABT jest jedostka odprezona i posiada stopien sprezania 8,9 natomiast ABK 10,4
3 lata temu posiadalem polo 86c2f z silnikiem 1,3 3F 75KM gdzie zrobilem swap na blok 1.6 ABU 75KM + plaska bez komor spalania glowica z 3F (miala wieksze zawory od glowicy 1.6).
pod glowice trafily 2 uszczelki pod glowice i przekladka stalowa 3mm. Pierwsza opcja byla z jedna uszczelka i bez przekladki ale po odpaleniu tloki spotykaly sie z glowica dlatego silnik zostal odprezony przekladka i druga uszczelka. Wynik z 75 seryjnych wyszlo prawie 88 czyli prawie o 17% wzrosla moc, z momentem podobnie. Wynik byl osiagniety na gazie - blos. Na benzynie hamownia pokazala to samo. Przypuszczam ze przy lepszym paliwie i wiekszych wtryskach na benzynie bylo by lepiej. Niestety nie pamietam jaki byl tam stopien sprezania. Cisnienie bylo ok 14-15.
Tym razem chcial bym osiagnac podobny efekt w ABT, koncepcja jest nastepujaca:
Kupic mocniejszy blok z ABK, rozebrac, pomierzyc, zalozyc nowe panewki i inne czesci o ile zajdzie taka potrzeba. Doprezyc silnik poprzez planowanie glowicy. Glowicy z ABT nic nie bedzie przy wiekszym stopniu sprezania obawiac sie mozna o dol silnika ale tu tez niema problemu. Dol ABK fabrycznie znosi stopien 10,4 wiec smialo mozna dojsc do tego wyniku planujac glowice i uzyskac fabryczna zywotnosc dolu jak w ABK.
Sa wzory na obliczanie mocy po podniesieniu stopnia sprezania.
http://www.grabowski.com.pl/stopien_sprezania.htm
Wg wzoru po podniesieniu stopnia sprezania do wartosci z ABK pownnismy uzyskac moc ok 112KM. Gdy podniesiemy stopien do 11 powinnismy uzyskac moc ok 122KM. Oczywiscie to wszystko to teoria i mozna wziasc na to lekka poprawke...
Uszczelka jest jednakowa dla ABK i ABT wiec niema obawy aby ja mialo wydmuchac.
Silniki ABT i ABK posiadaja jednakowej srednicy zawory, kanaly wydechowe tez, ssacych nie sprawdzalem.
Glównym paliwem napedowym jest LPG i mysle ze taka hybryda powinna smialo zniesc stopien sprezania 11 co zaowocowalo by moca ok 115-125KM. Gaz lubi wysoki stopien sprezania.
Na koniec mozna jeszcze sprawdzic roznice w walkach rozrzádu ABT/ABK.
Pozostaje kwestia obliczenia stopnia sprezania, w poprzednim silniku mierzylem pojemnosc komor spalania w tlokach oraz w glowicy przy pomocy cieczy.
Tloki ABT i ABK maja inny numer, napewno te z ABK sa chlodzone natryskiem oleju. Czy ktos jest mi w stanie sprawdzic lub wie czy tloki maja identyczne zlobienia komory spalania ?
Czy jest cos nie tak z kompatybilnosci a glowicy ABT z blokiem ABK a ja o tym nie wiem ?
Czy ktos moze podac stopien sprezania z ACE ? Edit: juz mam 10,8
Jezeli komus zalegaja jakies tloki z ABK i ABT i chcial by wspomoc projekt to byl bym wdzieczny :mrgreen: Pomogly by mi przy obliczaniu stopnia sprezania...
Ostatnio zmieniony 23 lut 2011, 20:28 przez PI7er, łącznie zmieniany 3 razy.
Bardzo ciekawa teoria, a jak przy silniku 1.8 PM i DZ? Dało by się osiągnąć podobny wynik jak DZ bez wymiany połowy samochodu? Bo myślałem już o tym i mam dostęp do całkiem niezłego zakładu gdzie planują głowicę tylko ile ludzi tyle opinii. Dlatego bardzo zaciekawił mnie temat i będę go na pewno śledził.
NIe wiem jak u Ciebie ale umnie nie wychodze praktycznie nic poza fabryke, blok jest przystosowany do takiego stopnia sprezania. Temat odkladam do jesieni, chyba ze trafi sie za normalne pieniadze kompletny blok z ABK.
[ Dodano: 2010-07-24, 01:46 ]
Dzis udalo sie zanabyc jednostke ABK za rozsadne pieniadze. W najblizszych tygodniach zostanie rozlozona, pomierzona i w razie koniecznosci wyremontowana.
[ Dodano: 2010-07-24, 01:46 ]
Dzis udalo sie zanabyc jednostke ABK za rozsadne pieniadze. W najblizszych tygodniach zostanie rozlozona, pomierzona i w razie koniecznosci wyremontowana.
ABK juz czeka, rozebrany ,blok wymalowany. Musze jeszcze kupic sprzeglo i nowe uszczelniacze i.t.p. Mysle ze na początku wrzesnia powinno zostac to zlozone i odpalone.
Sprawdzilem dokladnie i kanaly ssace, wydechowe, uklad wydechowy zawory maja taka sama srednice. Musze jeszcze zdobyc weze od ukladu chlodzenia z ABK poniewaz w tym silniku jest chlodniczka oleju. Boje sie odpalac bez poniewaz przez natryski oleju na denka tloków napewno podnosi sie temperatura oleju, moze to sie zle skonczyc przy ostrzejszej jezdzie.
Sprawdzilem dokladnie i kanaly ssace, wydechowe, uklad wydechowy zawory maja taka sama srednice. Musze jeszcze zdobyc weze od ukladu chlodzenia z ABK poniewaz w tym silniku jest chlodniczka oleju. Boje sie odpalac bez poniewaz przez natryski oleju na denka tloków napewno podnosi sie temperatura oleju, moze to sie zle skonczyc przy ostrzejszej jezdzie.
Dzisiaj sprawdzałem numery i blok z abt i abk ma praktycznie te same numery różni się jedynie ostatnią literką.
Na zdjęciu screen z katalugu części ETKA:
http://img8.imageshack.us/f/bloka.jpg
Nasunęła mi się taka myśl czy w ogóle one się czymś różnią ? skoro wymiary maja te same i praktycznie te same parametry.
Skany zdjęć z książki ( wymiary i dane silnika)
http://img714.imageshack.us/f/39919465.jpg
http://img269.imageshack.us/f/63506226.jpg
http://img801.imageshack.us/f/61505745.jpg
http://img828.imageshack.us/f/95349854.jpg
To czy blok od abt nie wytrzyma takiego samego stopnia sprężania jak abk.
I czy nie splanować jedynie głowicy ?
Na zdjęciu screen z katalugu części ETKA:
http://img8.imageshack.us/f/bloka.jpg
Nasunęła mi się taka myśl czy w ogóle one się czymś różnią ? skoro wymiary maja te same i praktycznie te same parametry.
Skany zdjęć z książki ( wymiary i dane silnika)
http://img714.imageshack.us/f/39919465.jpg
http://img269.imageshack.us/f/63506226.jpg
http://img801.imageshack.us/f/61505745.jpg
http://img828.imageshack.us/f/95349854.jpg
To czy blok od abt nie wytrzyma takiego samego stopnia sprężania jak abk.
I czy nie splanować jedynie głowicy ?
Sam blok jest ten sam, ABK ma inne tloki, bardziej plaskie i dlatego ma wiekszy stopien sprezania. Dodatkowo tloki maja natryski olejowe na denka tloków co podwyzsza temperature oleju stad dodatkowa chlodniczka.
Tak naprawde wystarczylo by zmienic tloki i dolozyc chlodniczke oleju.
Tylko bez sesnu wkladac uzywane tloki z jednego uzywanego silnika do uzywanego bloku z drugiego uzywanegp silnika, lepiej dac caly komplet albo...
W przypadku remontu silnika ABT, robieniu szlifu cylindrów mozna odrazu sie szarpnac na tloki z ABK i dolzyc chlodniczke oleju..
Ale jaki bedzie zysk z tego to ciezko powiedziec, zobaczymy jak sie poskladam. Wtedy chetnie stane na kresce z seryjnym ABT i ABK.
Tak naprawde wystarczylo by zmienic tloki i dolozyc chlodniczke oleju.
Tylko bez sesnu wkladac uzywane tloki z jednego uzywanego silnika do uzywanego bloku z drugiego uzywanegp silnika, lepiej dac caly komplet albo...
W przypadku remontu silnika ABT, robieniu szlifu cylindrów mozna odrazu sie szarpnac na tloki z ABK i dolzyc chlodniczke oleju..
Ale jaki bedzie zysk z tego to ciezko powiedziec, zobaczymy jak sie poskladam. Wtedy chetnie stane na kresce z seryjnym ABT i ABK.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Dzis na stol trafily glowice ABT oraz ABK:
Ksztalt i wielkosc komor spalania jest jednakowa, kanaly ssace oraz wydechowe są tej samej srednicy. Jedyna roznica pomiedzy glowicami to odlew w miejscu kolektora ssacego, jest troche inny kształt ze wzgledu na wtryskiwacze w kolektorze silnika ABK.
Czyli roznica w stopniu sprezania spowodowana jest kształtem tloków.
Ksztalt i wielkosc komor spalania jest jednakowa, kanaly ssace oraz wydechowe są tej samej srednicy. Jedyna roznica pomiedzy glowicami to odlew w miejscu kolektora ssacego, jest troche inny kształt ze wzgledu na wtryskiwacze w kolektorze silnika ABK.
Czyli roznica w stopniu sprezania spowodowana jest kształtem tloków.