[80 B4 ABK 2.0] Diagnostyka i regulacja sekwencji Stag 300
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
[80 B4 ABK 2.0] Diagnostyka i regulacja sekwencji Stag 300
Witam. Wczoraj dostałem pocztą interfejs do swojego gazu. Jest to Stag 300-4 na listwie wtryskowej Valtek 3Ohm. Cały czas denerwuje mnie spalanie w granicach 12-13 litów LPG po mieście. W cyklu mieszanym również bardzo zbliżone. Ale zacznę od początku.
Założyłem LPG i po pierwszej kontrolnej wizycie serwisowej moja niunia robiła 380 km na 41 litrach LPG.
Potem trafił się wypadek, panewka się obróciła. Wymiana silnika, która była nieudana, bo omyłkowo włożony został silnik 1.6 ADA. Wiem, to mój kardynalny błąd, podczas kupna nie przypilnowałem oznaczeń silnika. A wygląd jego... sobowtór ABK. Potem regulacje i ... oczywiście nic z tego nie mogło wyjść.
W kwietniu tego roku osobiście wymieniłem silnik na ten właściwy. Powiem Wam opłacało się. Tylko, że nie umiem już uzyskać tego spalania co na samym początku. Byłem już parę razy u mojego „gazownika” i trochę kasy poszło a tu dalej nic. Pragnę też by innym ludziom, którzy „lubią wtykać palce” wszędzie coś ten temat pomógł. Myślę, że trochę ich będzie ze względu na popularność tego typu instalacji (wnoszę to po prostu po cenie (2200 PLN) i zamontowanych częściach).
A oto owoc mojej pracy:
Wykonałem jedyną rzecz, co do której miałem zaufanie że nie wysadzę silnika w powietrze, czyli autokalibrację:
A teraz moje pytanie (a raczej proszę o instrukcję) co dalej robić. Fachowe propozycje postaram się wprowadzić w swój komputer a po wykonaniu kolejnych map postaram się je opublikować. „Dla potomności”.
[ Dodano: 2010-07-13, 21:41 ]
Wydaje mi się, że patrząc na wykres map wtryski nie są za wolne tak więc chyba dają radę.
Założyłem LPG i po pierwszej kontrolnej wizycie serwisowej moja niunia robiła 380 km na 41 litrach LPG.
Potem trafił się wypadek, panewka się obróciła. Wymiana silnika, która była nieudana, bo omyłkowo włożony został silnik 1.6 ADA. Wiem, to mój kardynalny błąd, podczas kupna nie przypilnowałem oznaczeń silnika. A wygląd jego... sobowtór ABK. Potem regulacje i ... oczywiście nic z tego nie mogło wyjść.
W kwietniu tego roku osobiście wymieniłem silnik na ten właściwy. Powiem Wam opłacało się. Tylko, że nie umiem już uzyskać tego spalania co na samym początku. Byłem już parę razy u mojego „gazownika” i trochę kasy poszło a tu dalej nic. Pragnę też by innym ludziom, którzy „lubią wtykać palce” wszędzie coś ten temat pomógł. Myślę, że trochę ich będzie ze względu na popularność tego typu instalacji (wnoszę to po prostu po cenie (2200 PLN) i zamontowanych częściach).
A oto owoc mojej pracy:
Wykonałem jedyną rzecz, co do której miałem zaufanie że nie wysadzę silnika w powietrze, czyli autokalibrację:
A teraz moje pytanie (a raczej proszę o instrukcję) co dalej robić. Fachowe propozycje postaram się wprowadzić w swój komputer a po wykonaniu kolejnych map postaram się je opublikować. „Dla potomności”.
[ Dodano: 2010-07-13, 21:41 ]
Wydaje mi się, że patrząc na wykres map wtryski nie są za wolne tak więc chyba dają radę.
wtryski do wywalenia za wolne ( ewentulanie trzebaby zmniejszyc skok tłoczka) za duze dysze, za duze cisnienie parownik nie wyrabia na wysokich obrotach. Powiedz ile masz nalatane na tych wtryskach, jezeli koło 20tys to przydałoby sie je skalibrowac i załozyc zestaw naprawczy. Spróbuj zmniejszyc cisnienie do 1 bara i zrobic kalibracje mnoznik powinien pójsc do góry i zwiekszy sie czas wtrysku ( stabiliniej bedzie pracował VAltek najlepiej zeby czas wtrysku LPG był w granicach 4ms dla tego wtryskiwacza) jezeli to nie pomoze zmniejsz dysze do 2mm. Obniz predk.przełaczania na LPg do 1000 obr oraz zwieksz czas przełaczania na LPG do 10sek, mozesz obnizyc temp przełaczania do 35-40 stopni.
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
O tej kalibracji dowiedziałem się w sklepie. Oni też zakładają gaz i powiedział mi, że nie chodzą cicho jak nowe ale też nie na tyle głośno by w nie ingerować. Tak więc kupiłem tam same dysze mosiężne (moje były aluminiowe to i tak nic bym nie zrobił cyną) i oba filterki. Plany na dziś to rozwiercić nowe dysze z 1,5 mm na 2,0 mm, wprowadzić Twoje ustawienia, skasować stare mapy, wykonać autokalibrację i zrobić nowe mapy obu paliw. Ale wydaje mi się, że nie muszę za każdym razem kasować benzynowej mapy? Bo jest ona z tego co widzę cały czas taka sama. Dziś będą nowe screeny
Mapy nalezy zbierac w takich samych warunkach czyli kasujesz PB i jedziesz na jakis odcinek najlepiej około 10km po tym zabiegu przełaczasz na LPG i jedziesz w podobnym stylu. Wtedy porównujesz mapy i jak cos to poprawiasz mnoznik w punktach gdzie sie rozjezdzaja mapy. Sprawdzaj tez odchyłke zeby nie była wieksza +/- 10
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Dzisiejszy dzień mogę z pewnością zaliczyć do udanych. A kolega Wojtek36 spokojnie zasługuje na punkt oraz piwko
Oto pierwsze wyniki po zmianie dysz, autokalibracji przy ciśnieniu podajże 1.23:
A tu kolejne wyniki po zmianie ciśnienia na 1.10:
Ów błąd jaki się pojawił wystąpił przy wyprzedzaniu na gazie. Przy wjeździe na trasę były dwa pasy, wolny samochód i przeciągnąłem go nieco ponad 4500 rpm.
I drugi bieg. Ale wrażenia niesamowite. ABK nawet na gazie dużo może.
Teraz z kolei czeka mnie walka z wolnymi obrotami, które zaczęły falować. Mapy jakie dziś ukazały się moim oczom były niewiarygodne i sam nie jestem w stanie w nie uwierzyć. A kreowanie mapy wyglądał tak:
Podpiąłem kompa i wykonywałem pewną trasę. Tu chylę czoła, bo moje ABK superszybko robi mapę. Ok. 600-800 m jazdy ekonomicznej (czyli do 2500 rpm). Następnie jazda nieekonomiczna ok. 1 km ale nie zbyt ostra (ok. 3000 rpm i zmiana biegu). Potem powrót i tzw. przeciąganie czyli zmiana biegów w okolicach 4000 rpm. Ale tylko do 4-ki bo wiadomo dlaczego J.
[ Dodano: 2010-07-14, 23:02 ]
WOJTEK26, Może nie jestem zbytnio obyty z forum, ale jak mogę dać punkcik koledze Wojtek26?
Dowody jakie przedstawiłem niezbicie o tym świadczą i chciałbym by ten temat również innym pomógł w "leczeniu" swoich niuni i oszczędzaniu pieniędzy na hochsztaplerach gazownikach.
Oczywiście poprzednie mapy również były wykonywane w takich samych warunkach. Po prostu wybrałem sobie ten sam adekwatny kawałek do przejazdu i za każdym razem starałem się go odwzorować. Lepiej krócej ale prawie identycznie.
Oto pierwsze wyniki po zmianie dysz, autokalibracji przy ciśnieniu podajże 1.23:
A tu kolejne wyniki po zmianie ciśnienia na 1.10:
Ów błąd jaki się pojawił wystąpił przy wyprzedzaniu na gazie. Przy wjeździe na trasę były dwa pasy, wolny samochód i przeciągnąłem go nieco ponad 4500 rpm.
I drugi bieg. Ale wrażenia niesamowite. ABK nawet na gazie dużo może.
Teraz z kolei czeka mnie walka z wolnymi obrotami, które zaczęły falować. Mapy jakie dziś ukazały się moim oczom były niewiarygodne i sam nie jestem w stanie w nie uwierzyć. A kreowanie mapy wyglądał tak:
Podpiąłem kompa i wykonywałem pewną trasę. Tu chylę czoła, bo moje ABK superszybko robi mapę. Ok. 600-800 m jazdy ekonomicznej (czyli do 2500 rpm). Następnie jazda nieekonomiczna ok. 1 km ale nie zbyt ostra (ok. 3000 rpm i zmiana biegu). Potem powrót i tzw. przeciąganie czyli zmiana biegów w okolicach 4000 rpm. Ale tylko do 4-ki bo wiadomo dlaczego J.
[ Dodano: 2010-07-14, 23:02 ]
WOJTEK26, Może nie jestem zbytnio obyty z forum, ale jak mogę dać punkcik koledze Wojtek26?
Dowody jakie przedstawiłem niezbicie o tym świadczą i chciałbym by ten temat również innym pomógł w "leczeniu" swoich niuni i oszczędzaniu pieniędzy na hochsztaplerach gazownikach.
Oczywiście poprzednie mapy również były wykonywane w takich samych warunkach. Po prostu wybrałem sobie ten sam adekwatny kawałek do przejazdu i za każdym razem starałem się go odwzorować. Lepiej krócej ale prawie identycznie.
Ciesze sie ze mogłem pomóc ( przy moim poscie jest przycisk POMÓGŁ) ale cisnienia nie obniżyłes cały czas masz 1,23 i dlatego masz jeszcze troche za krótkie czasy na LPG. Ten bład co sie pokazał to wina paronika ze jest za słaby do tego silnika ale jezeli sonda pokazuje 0,6-0,7V przy bucie to mozna od biedy zostawic jezeli masz ubogo to parownik do wymiany na mocniejszy. Sprawdz przy pracy na wolnych obrotach czy przy przełaczaniu PB/LPG nie zmienia sie czas wtrysku benzyny jezeli tak to tak skoryguj punkt zeby sie nie wiele zmieniały mozesz ustawic zeby było lekko ubogo ( czas wtrysku PB zeby wzrósl do 2,1-2,2 ms lepiej bedzie ruszał i podnies lekko ostatni punkt na mapie)
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
To znaczy, że mam zmienić ciśnienie dalej do 1.0. I nie wiem dlaczego nawet jak zmniejszałem ciśnienie to w prawym górnym rogu skakało między 1.23-1.27. Tam powyżej MAP.
I podejrzewam, że po zmianie ciśnienia muszę skasować mapę i znów wykonać autokalibrację i ponownie narysować mapę.
Czy autokalibracja zajmuje się tylko mnożnikiem, czy ma też wpływ na inne ustawienia?
I podejrzewam, że po zmianie ciśnienia muszę skasować mapę i znów wykonać autokalibrację i ponownie narysować mapę.
Czy autokalibracja zajmuje się tylko mnożnikiem, czy ma też wpływ na inne ustawienia?
- Francis1982
- Forum Audi 80
- Posty: 1728
- Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Znalazłem śrubkę na imbus. Przy włączonym komputerze wyregulowałem. A oto efekty:
Tylko z wolne obroty nieco skaczą. I zauważyłem również, że na wolnych obrotach rzeczywiście lambda jest mniejsza. Czyli mieszanka na dole stała się uboższa. Widząc mapę uzyskałem 90% tego co chciałem, czyli żeby mapy spalania się pokrywały. To już bardzo duży grosz w kieszeni jaki zostanie i się na pewno interfejs szybciutko zwróci. Mam nadzieję, że innym właścicielom ABK również.
A te wolne obroty to ciągle niezbyt dobrze ustawiony zapłon i wtykanie palców w przepływomierz. Po prostu jest tak, że sprężyna jak drga przez 19 lat w samochodzie to się męczy i nie ma już takich właściwości jak nowa. Wówczas trzeba ją nieco naciągnąć. Ale to już nieco inny temat.
[ Dodano: 2010-07-15, 16:32 ]
P.s. najspokojniejsze obroty są jak czasy są na poziomie 3.9 4.0. Jak spadną w okolicę 3.5 3.7 to wówczas nie są już takie spokojne.
Czy zapętlenie wtrysków dobrze rozumiem? Chodzi mi o to, że przy max bucie czasy są tak długie, że czas otwarcia wtrysku danego cylindra jest równy czasowi dwóch obrotów wału korbowego. Czyli że nie zdąży się zamknąć, ponieważ przychodzi już kolejny cykl i znów musiałby się otworzyć a tu błąd bo już jest otwarty.
Czyli wykonując proste obliczenie :
przy 5000 rpm czas jednego obrotu wynosi 12 ms
czas 2 obrotów przy tej samej prędkości obrotowej wynosi 24ms
czyli jeżeli jakimś cudem czas wtrysku przy pełnym obciążeniu wyniósłby =>24ms to wówczas wystąpiłby błąd tak zwanego zapętlenia. Dobrze mi się wydaje?
[ Dodano: 2010-07-15, 16:34 ]
Mój reduktor to tomassetto AT09
[ Dodano: 2010-07-15, 20:41 ]
Właśnie przyjrzałem się dokładniej mapie spalania i zobaczyłem, że czasy wtrysków z wykresu nie przekraczają 7 ms. Tak więc nie wiem o co chodzi z tym zapętleniem.
Tylko z wolne obroty nieco skaczą. I zauważyłem również, że na wolnych obrotach rzeczywiście lambda jest mniejsza. Czyli mieszanka na dole stała się uboższa. Widząc mapę uzyskałem 90% tego co chciałem, czyli żeby mapy spalania się pokrywały. To już bardzo duży grosz w kieszeni jaki zostanie i się na pewno interfejs szybciutko zwróci. Mam nadzieję, że innym właścicielom ABK również.
A te wolne obroty to ciągle niezbyt dobrze ustawiony zapłon i wtykanie palców w przepływomierz. Po prostu jest tak, że sprężyna jak drga przez 19 lat w samochodzie to się męczy i nie ma już takich właściwości jak nowa. Wówczas trzeba ją nieco naciągnąć. Ale to już nieco inny temat.
[ Dodano: 2010-07-15, 16:32 ]
P.s. najspokojniejsze obroty są jak czasy są na poziomie 3.9 4.0. Jak spadną w okolicę 3.5 3.7 to wówczas nie są już takie spokojne.
Czy zapętlenie wtrysków dobrze rozumiem? Chodzi mi o to, że przy max bucie czasy są tak długie, że czas otwarcia wtrysku danego cylindra jest równy czasowi dwóch obrotów wału korbowego. Czyli że nie zdąży się zamknąć, ponieważ przychodzi już kolejny cykl i znów musiałby się otworzyć a tu błąd bo już jest otwarty.
Czyli wykonując proste obliczenie :
przy 5000 rpm czas jednego obrotu wynosi 12 ms
czas 2 obrotów przy tej samej prędkości obrotowej wynosi 24ms
czyli jeżeli jakimś cudem czas wtrysku przy pełnym obciążeniu wyniósłby =>24ms to wówczas wystąpiłby błąd tak zwanego zapętlenia. Dobrze mi się wydaje?
[ Dodano: 2010-07-15, 16:34 ]
Mój reduktor to tomassetto AT09
[ Dodano: 2010-07-15, 20:41 ]
Właśnie przyjrzałem się dokładniej mapie spalania i zobaczyłem, że czasy wtrysków z wykresu nie przekraczają 7 ms. Tak więc nie wiem o co chodzi z tym zapętleniem.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4733
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Dobrze rozumiesz, czasy otwarcia wtryskiwaczy się wydłużają tak że są ciągle otwarte a i tak mogą podawać za mało gazu. Aby zapobiec zapętlaniu zwiększa się ciśnienie i daje większe dysze. Ewentualnie wydajniejszy reduktor jeśli z jego przyczyny zbyt mocno spada ciśnienie gazu przy wyższych obrotach ale ciebie to nie dotyczy bo nie przełącza się sam na beznynę przy wyższych obrotach przez spadek ciśnienia.Francis1982 pisze:Czy zapętlenie wtrysków dobrze rozumiem? Chodzi mi o to, że przy max bucie czasy są tak długie, że czas otwarcia wtrysku danego cylindra jest równy czasowi dwóch obrotów wału korbowego. Czyli że nie zdąży się zamknąć, ponieważ przychodzi już kolejny cykl i znów musiałby się otworzyć a tu błąd bo już jest otwarty.
Te zabiegi przy ABK poskutkują problemami z obr biegu jałowego bo przy wyższym ciśnieniu/większych dyszach Valteki nie dadzą rady otwierać się na tak krótko tak jak miałeś przed twoimi regulacjami. Rozwiązaniem jest założenie lepszych wtryskiwaczy.
Sprawdź przy gazie do dechy gdy występuje zapętlenie czy sonda pokazuje bogato jak wcześniej wspominał WOJTEK26.