Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4, 1,9 tdi, 1z ] Sprawność KLIMATYZACJI

Markos
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 24 cze 2007, 16:25
Lokalizacja: żywiec

[B4, 1,9 tdi, 1z ] Sprawność KLIMATYZACJI

Post autor: Markos » 01 lip 2007, 14:59

Moja b-4 jest z 1993r. i posada klimę - zwykłą manualną. Wcześniej miałem
raczej sporo nowsze samochody z klimą manualna i elektronikiem i w nich to
chłodzenie było bardzo silne. W audicy nie jest to takie wydajne.

Wymieniłem gaz, odgrzybiłem, wycieków nie widzę - nabiłem gazu z
odczynnikiem "UF". Nie wiem czy cos może być uszkodzone czy poprostu w
starszych autach klima nie była aż tak wydajna jak w nowych. Dodam, żeby
było chłodno to musze trochę przejchać z pokrętłem ustawionym na "III"
biegu.

Dzięki za podpowiedź, pozdrawiam wszystkich.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 lip 2007, 20:01 przez Markos, łącznie zmieniany 1 raz.

Jelly
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 538
Rejestracja: 15 sty 2007, 10:09

Post autor: Jelly » 02 lip 2007, 01:12

U mnie jest podobnie.Zastanawialem sie czy nie brakuje mi gazu, ale po sprawdzeniu jest ok. Nie wiem jak u Ciebie ale u mnie zeby jako tako chodzio, choc tak jak mowisz i tak mało wydajnie powietrze musi leciec przez środkowe kratki nawieu. Z bocznych leci już cieplejsze powietrze i puszczajac nawiew na szybe jakby wcale klima nie chłodziła... :-(

Awatar użytkownika
hołard
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1025
Rejestracja: 23 lis 2006, 11:12
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 AAN
Lokalizacja: Białystok

Post autor: hołard » 02 lip 2007, 02:36

A jakiś fachowiec sprawdzał szczelność?

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 02 lip 2007, 08:23

Coś macie chyba nie tak z klimą. Na III biegu wentylatora i max. zimno w moim aucie nie da się długo jechać bo kostki od zimna bolą. Ja u siebie pilnuję zmian filtra przeciwpyłkowego, sprawdzam naciąg paska klimy i jeżdżę tak od 3 lat bez zmiany czynnika a klima działa ok.
Wykręćcie wentylator i zajrzyjcie do parownika, czy nie ma na nim warstwy brudu uniemożliwiajacej przepływ powietrza. Jeżeli sa na nim liście itp. to odgrzybianie tez nic nie pomoże.

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 02 lip 2007, 19:10

czarekj dobrze mówi - ja mam u siebie klimę manualną i nie da rady więcej jak kilka minut jechać z wentylatorem na III biegu. Normalnie używam II biegu, a jak jest dłuższa trasa, lub włączony obieg wewnętrzny to I bieg spokojnie starcza do utrzymania chłodu wśrodku auta...A moje auto też jest z 1993 roku...

Jelly
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 538
Rejestracja: 15 sty 2007, 10:09

Post autor: Jelly » 02 lip 2007, 19:47

No u mnie parownik jest czysty bo o tym tez juz pomyslalem i rozebralem schowek i sprawdzilem.Moze byc ze malo ma gazu, w najblizszym czasie podjede sprawdzic, ale mimo wszystko zastanawiajacy jest fakt ze jak leci srodkowymi kratkami to dmucha zimne powietrze a voczne kratki lub nawiew na szybe już wypuszczaja cieplejsze powietrze niż środkowe kratki...

Markos
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 24 cze 2007, 16:25
Lokalizacja: żywiec

Post autor: Markos » 02 lip 2007, 22:03

Skoro powymieniałem odczynniki, odgrzybianie ora wymieniłem też filtr przeciwpyłkowy to pozostaje chyba jedynie odparowywacz, może ktoś by mi powiedział jak sie to robi cos
ps: chyba, że to sprężarka

dzieki Obrazek

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 03 lip 2007, 00:00

Dla tych którzy mają sprawny kompresor i szczelny układ z odpowiednim poziomem czynnika (650 -700 gram) mam diagnozę podpatrzoną dziś w serwisie klimy, która moim zdaniem jest słuszna.
Wydaje mi się że wina słabego chłodzenia leży w dławiku/gwizdku, który znajduje się w parowniku - na cienkim przewdodzie - dolot z kompresora. Jeżeli ten kalibrowany dławik będzie miał zbyt duży otwór na skutek np. uszkodzenia to sprężarka nie będzie w stanie wytworzyć ciśnienia czynnika ponad wartość spoczynkową - będzie "przeganiała" czynnik dookoła obiegu i nie będzie (lub bedzie zbyt słaby) progu ciśnieniowego na którym zmienia sie faza czynnika z płynnej na gazową. Na drodze czynnika chłodzacego musi być "spiętrzający" dławik , który będzie powodował wzrost ciśnienia w układzie aż do skroplenia czynnika.
Sprawdźcie czy przy wyłączaniu klimy słychać w waszych autach charakterystyczny gwizd. Jeżeli jest niesłyszalny proponuję odwiedzić serwis klimy i wymienic dławik. Niestety by zmienic ten dławik trzeba wyjąć deskę rozdzielczą i wymontować nagrzewnicę. Dławik ma numer 8A0 820 177 AA.
Gdybym miał taki problem w swoim aucie podjechałbym do serwisu klimy i poprosił o pomiar ciśnienia na odcinku sprężarka - dławik. Niestety zaworek przyłączeniowy do pomiaru tego ciśnienia jest CHYBA przy parowniku.
Oczywiście mogę być w błędzie. ;-)

Jelly
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 538
Rejestracja: 15 sty 2007, 10:09

Post autor: Jelly » 06 lip 2007, 10:13

nie wiem jak powinien brzmiec ten "gwizd" przy włączaniu klimy ale u mnie to jest raczej syczenie z okolic schowka czyli z parownika...

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 06 lip 2007, 10:53

u mnie takie syczenie też występuje, i słychać je też już po zgaszeniu silnika...

Awatar użytkownika
minon1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1138
Rejestracja: 20 kwie 2007, 15:49
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

Post autor: minon1 » 06 lip 2007, 21:09

czarekj pisze: Niestety zaworek przyłączeniowy do pomiaru tego ciśnienia jest CHYBA przy parowniku.
Oczywiście mogę być w błędzie. ;-)
Sa dwa układy: wysokiego i niskiego ciśnienia. Do wysokiego jest dostęp z przodu, do niskiego trzeba odręcić jeden z dwóch czujników (ten niżej położony). Czynnik po wykręceniu czujnika nie ucieknie bo pod czujnikiem jest zaworek.
Zwrócić uwagę na gumeczkę :!: Mały oring uszczelniający :!:
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2011, 19:59 przez minon1, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 06 lip 2007, 22:42

minon1 pisze:
czarekj pisze: Niestety zaworek przyłączeniowy do pomiaru tego ciśnienia jest CHYBA przy parowniku.
Oczywiście mogę być w błędzie. ;-)
Sa dwa układy: wysokiego i niskiego ciśnienia. Do wysokiego jest dostęp z przodu, do niskiego trzeba odręcić jeden z dwóch czujników (ten niżej położony). Czynnik po wykręceniu czujnika nie ucieknie bo pod czujnikiem jest zaworek.
Zwrócić uwagę na gómeczkę :!: Mały oring uszczelniający :!:

Nie prawda! Skraplacz, osuszacz i kompresor utrzymują czynnik chłodzący pod wysokim ciśnieniem. Fragment obwodu klimatyzacji pod niskim ciśnieniem to parownik w kabinie i rurka od parownika do kompresora. Te dwa czujniki przy skraplaczu z przodu mierzą te same wysokie ciśnienie. Jeden włącza wentylatory a drugi to zabezpieczenie przed przekroczeniem ciśnienia maksymalnego. Zaworek fragmentu niskiego ciśnienia znajduje się w parowniku.

No, ale oczywiście mogę się mylić.

Awatar użytkownika
minon1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1138
Rejestracja: 20 kwie 2007, 15:49
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

Post autor: minon1 » 06 lip 2007, 23:16

czarekj pisze:
minon1 pisze:
czarekj pisze: Niestety zaworek przyłączeniowy do pomiaru tego ciśnienia jest CHYBA przy parowniku.
Oczywiście mogę być w błędzie. ;-)
Sa dwa układy: wysokiego i niskiego ciśnienia. Do wysokiego jest dostęp z przodu, do niskiego trzeba odręcić jeden z dwóch czujników (ten niżej położony). Czynnik po wykręceniu czujnika nie ucieknie bo pod czujnikiem jest zaworek.
Zwrócić uwagę na gómeczkę :!: Mały oring uszczelniający :!:

Nie prawda! Skraplacz, osuszacz i kompresor utrzymują czynnik chłodzący pod wysokim ciśnieniem. Fragment obwodu klimatyzacji pod niskim ciśnieniem to parownik w kabinie i rurka od parownika do kompresora. Te dwa czujniki przy skraplaczu z przodu mierzą te same wysokie ciśnienie. Jeden włącza wentylatory a drugi to zabezpieczenie przed przekroczeniem ciśnienia maksymalnego. Zaworek fragmentu niskiego ciśnienia znajduje się w parowniku.

No, ale oczywiście mogę się mylić.
No i się mylisz :!: Ale nie myli się ten kto nic nie robi 8-)

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 07 lip 2007, 09:32

Tak się składa, że montowałem już trzy klimy do Audi B4 i jakoś wszystko działa na 100%. Oglądałem poszczególne części setki razy i wiem co i jak wygląda.

Cyt: "Do wysokiego jest dostęp z przodu, do niskiego trzeba odręcić jeden z dwóch czujników (ten niżej położony)."

Pomyśl tylko jak w skraplaczu mogą być dwa obwody o różnych ciśnieniach skoro skraplacz ma tylko wlot i wylot.
Poczytaj troszkę w ksiażce z fizyki i zobaczysz, że w zamknietym zbiorniku dostarczone ciśnienie (z kompresora) rozchodzi sie równomiernie i nie ma mowy by były dwa różne ciśnienia.
Czujniki wysokiego ciśnienia umieszczone przy skraplaczu zmieniają swój stan przy ciśnieniu:
1 - 11,0 - 14,6 kg/cm - ten czujnik włącza wentylatory
2 - 28,0 - 11,0 kg/cm - ten czujnik wyłącza kompresor by nie uszkodziła się instalacja na skutek zbyt wysokiego ciśnienia

Te dwa czujniki oczywiście różnią się zakresem ciśnień i można powiedzieć, że jeden jest od niskiego a drugi od wysokiego, ale mierzą te same WYSOKIE ciśnienie. Być może koledze chodzi o taki podział.

Zaworek obwodu niskiego ciśnienia i czujnik niskiego ciśnienia znajdują się w parowniku (w kabinie) - dotyczy modelu B4.

Czujnik niskiego ciśnienia sprawdza czy w obwodzie jest wymagana ilość czynnika chłodzącego.
Kompresor można uruchomić gdy ciśnienie w obwodzie osiągnie wartość z przedziału:
3 - 1,5 - 3 kg/cm
Jak widzisz czujników ciśnienia są trzy sztuki i to w klimatroniki i manualu.
Była to pewnego rodzaju niedoróbka, którą w nowszym modelu Audi A4 przekonstruowano i w konsekwencji zaworek niskiego ciśnienia przeniesiono do komory silnika, by serwisowanie było prostsze. Dlatego Ci którzy nie rozbierali nigdy parownika od B4 nie wiedzą, że przy nim jest zaworek i czujnik.

Mówiąc o zaworkach mam na myśli konstrukcję typu "wentylkowego" która umożliwia podłączenie urządzeń serwisowych a nie konstrukcję zabezpieczającą zastosowaną przy czujnikach , która zabezpiecza czynnik przed ucieczką.

No ale oczywiście mogę się mylić. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jednak zawsze przyznaję się do ewentualnych błędów i nie wprowadzam czytelników forum w błąd.

sajmon
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 53
Rejestracja: 28 gru 2007, 20:45
Lokalizacja: LKR

Post autor: sajmon » 15 cze 2009, 15:41

reasumując to gdzie należy wpiąć się z niskim ciśnieniem? bo co niektórzy żeby nabić czynnik podpinają się tylko przy skraplaczu czy to jest dobre?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl