Witam wszystkich.
To jest mój pierwszy post na tym forum, jeśli są jakieś błędy w nazewnictwie to proszę o wyrozumiałość. Chciałem się podzielić swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi zmiany biegów przy awarii sprzęgła. W niedzielę wracając do domu 50 km przed miejscem zamieszkania padło mi sprzęgło, a jakość trzeba było do dziupli dojechać. Tak więc w zakresie 1800 - 2000 obrotów\minutę można zmienić bieg na wyższy lub niższy bez zgrzytów w skrzyni, tylko trzeba już sobie samemu wyczuć dokładny moment, u mnie było to blisko 1900 obrotów\minutę. Jeśli są większe obroty od podanego wcześniej zakresu to nie ma problemu bo wystarczy wyrzucić na luz i poczekać aż spadną obroty i wrzucić poszczególny bieg. Natomiast gdy obroty silnika są niższe niż 1800 to też należy wyrzucić na luz i wkręcić silnik na większe obroty i w odpowiednim momencie zapiąć bieg. Zapinając bieg należy to robić delikatnie na początku może byś wyczuwalny lekki opór ale jak wyrównają się obroty silnika z obrotami skrzyni biegów bieg wchodzi bez problemów. W ten sposób dojechałem do domu przełączając biegi od 2 - 5 i odwrotnie i wyprzedzając inne auta. Problem pojawił się dopiero w mieście gdzie są skrzyżowania i światła, ale z tym też można sobie poradzić. Przez miasto nadłożyłem trochę drogi wybierając mniej ruchliwe skrzyżowania o krótszym cyklu zmiany świateł. Do samych skrzyżowań dojeżdżałem z małą prędkością (redukując wcześniej biegi) tak, aby się nie zatrzymywać na czerwonych światłach. Na co dzień nie polecam takiego sposobu jazdy, ale w awaryjnych sytuacjach taka wiedza może się komuś przydać. Całą sytuację opisałem na przykładzie mojej 80 B4 z silnikiem ABT ii nie wiem jak to si ę ma do osiemdziesiątek z innymi silnikami.
[80 B4 2.0 ABT] Zmiana biegów przy padnniętym sprzęgle
- luk_OP_Q89
- Forum Audi 80
- Posty: 1288
- Rejestracja: 11 lip 2008, 14:45
- Lokalizacja: OPOLE
Dostosowanie prędkości obr.silnika i tyle.W każdym aucie z manualem tak można.Jak ktoś stosuje między gaz przy szybkich redukcjach biegów (utrzymanie optymalnych obrotów , brak nagłego zerwania przyczepności) to nie jest zaskoczony.Niektórzy kierowcy ciężarówek potrafią wracać 700km bez sprzęgła , bo za granicą taki remont to fortuna.