Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[b4 avant 1,9 tdi] wymiana poduszki amorka przedniego - jak?

Awatar użytkownika
joandaw
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 840
Rejestracja: 27 sty 2010, 18:06

Post autor: joandaw » 02 gru 2010, 16:08

djandres pisze:dołaczam sie do tematu. a powiedcie mi koledzy jaka jest roznica w tych poduszkach ze jedne maja 37 mm a inne 41 mm ,
Przyłączę się do tematu chce wymienić z przodu najlepiej obie jakie kupić auto 94r 1,9 Tdi jaka grubość :?:
Coś takiego ;
http://e-autoparts.pl/catalog/zestaw-na ... th=200_208

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 02 gru 2010, 17:35

djandres napisał/a:
dołaczam sie do tematu. a powiedcie mi koledzy jaka jest roznica w tych poduszkach ze jedne maja 37 mm a inne 41 mm ,

Przyłączę się do tematu chce wymienić z przodu najlepiej obie jakie kupić auto 94r 1,9 Tdi jaka grubość
Coś takiego ;
http://e-autoparts.pl/cat...l?cPath=200_208
_________________

Witam !

Otóż po dokładnym przeszukaniu ETKI odnośnie łożyska kolumny McPhersona w A80 wystepuje tylko jeden typ poduszki.
tzn numer 8A0412323D
Niezależnie od pojemności silnika, rocznika i modelu B3/B4
Nieważne czy stary typ zawieszenia np w b3 (brak dzielonej kolumny, stabilizator montowany do wachacza zarówno poprzez łącznik jak i poprzez gumę)
lub dla nowszego typu b4 (dzielona kolumna, łącznik drążka stabilizatora montowany do kolumny)

Właściwie szukając dalej nie ma innego numer tej poduszki tylko jeden tzn 8A0412323D
dla wszyskich modeli, roczników, wszystkich silników, rodzajów nadwozia i zawieszenia.

Wrzucając ten numer na wyszukiwarkę Intercars warto zobaczyć 2 pozycje:

RUVILLE EVR825415 (grubość 41mm)

oraz

Febi Bilstein FE02429 (grubość 37mm)


Wiec z jednego numeru orginału wychodzą 2 różne części :roll: :-/

teraz nasuwają mi się 2 opcje:

1. Producenci różnie interpretują wymiar poduszki (inaczej mierzą grubość poduszki ) i one niczym się różnią

2. procesy technologiczne i jakość materiałów do produkcji tych elementów dla kazdego z producentów są inne i dlatego jeden robi grubsze o 4 mm

Jednak w ETCE nie znalazłem innego numeru poduszki oraz nie ma nic odnosnie jakichkolwiek różnic w ich grubości.

Awatar użytkownika
joandaw
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 840
Rejestracja: 27 sty 2010, 18:06

Post autor: joandaw » 07 gru 2010, 15:12

Witam mam pytanie czy te poduszki lemfordera są takie kiepskie :?:
W Aso za poduszkę chcą 106 zł. Lemfordera dostanę za 38 zł.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 07 gru 2010, 18:11

Witam !

Część nr 29 to górna miska sprężyny defakto nie ma sie co tam zepsuć chyba ze jest skorodowana.

część nr 30 to właśnie poduszka z łożyskiem kolumny McPhersona i to zazwyczaj sie psuje i np się tłucze lub strzela przy skręcaniu kierownicą.

Część nr 27 to bałwanek odbojowy amortyzatora powinien byc wymieniony razem z częścią nr 26 czyli osłoną kurzową amora.

U mnie w Kraku za 2 odbojniki i 2 osłony z zamiennika to koszt 30zł/kpl
za KYB czyli 2x odbijak 2xosłona około 100zł/kpl

część nr 32 to górny talerz mocujący/utrzymujący kolumne zeby nie wypadła na dół.
tam równierz nie ma sie co zepsuć chyba ze korozja to zjadła.

polecam od razu wymienić część nr 31 czyli nakrętkę mocującą amortyzator z poduszką kolumny. Koszt znikomy około 5-6 zł
A z doświadczenia wiem że często bywa tak zniszczona przez poprzedniego "mechera" który nie miał odpowiedniego klucza i odkręcał przecinakiem <ok>


co do firmy Lemforder.

Ich cześci są bardzo dobre jakościowo. Produkują też części na pierwszy montaż.
Cena jak za lemfordera jest przyzwoita dla porównania za zamiennik poduszki (HP/Topran) w kraku sie płaci 15-20zł za szt

Awatar użytkownika
tomekk666
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1508
Rejestracja: 12 kwie 2009, 11:46
Lokalizacja: Iława

Post autor: tomekk666 » 21 gru 2010, 12:36

Podepnę się pod temat celem rozwiania moich wątpliwości. Z tego co napisał kolega
widmo pisze:w A80 wystepuje tylko jeden typ poduszki. tzn numer 8A0412323D
W swoich dwóch autach wymieniałem te elementy zawieszenia i numery oryginału są zupełnie inne.
Pierwsza poduszka wyciągnięta z B4 1Z 93 rok M94 Nr:8A0 412 355B
Obrazek Obrazek Obrazek
Druga wyciągnięta z B4 ABT 91rok M92 Nr:8A0 412 355A
Obrazek Obrazek

Takie małe porównanie obu (lewa to 8A0 412 355A, prawa 8A0 412 355B)
Obrazek

Jeżeli jest ktoś kto mi wytłumaczy jak to jest z tymi poduszkami to chętnie wysłucham, nie ukrwam, że po przeczytaniu tego wątku mam mętlik w głowie :roll:

Awatar użytkownika
tomek1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1527
Rejestracja: 09 maja 2008, 11:45
Lokalizacja: Marki

Post autor: tomek1982 » 21 gru 2010, 17:26

z wlasnego doswiadczenia wiem ze poduchy zamienne febi topran itp itd nie zdaja egzaminu polecam BOGE 8A0412323D w aso maja o takim numerze kupywalem dwa razy to wiem.
koszt w warszawie powyzej 100 zł dokladnie cos 125 zł placilem

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 21 gru 2010, 21:12

tomekk666 pisze:Pierwsza poduszka wyciągnięta z B4 1Z 93 rok M94 Nr:8A0 412 355B
Po wrzuceniu tego numeru do ETKI nie ma nic na ten temat.
Nie ma żadnej wzmianki w:
Numer części :arrow: nie znaleziony w grupie głównej
Ślad Części Aktualny model :arrow: Nie znaleziono
Ślad części Wszystkie modele :arrow: Nie znaleziono

tomekk666 pisze:Druga wyciągnięta z B4 ABT 91rok M92 Nr:8A0 412 355A
Po wrzuceniu tego numeru do ETKI nie ma nic na ten temat.
Nie ma żadnej wzmianki w:
Numer części :arrow: nie znaleziony w grupie głównej
Ślad Części Aktualny model :arrow: Nie znaleziono
Ślad części Wszystkie modele :arrow: Nie znaleziono


Numery standartowo wpisane bez spacji wiec nie ma mowy o złym wpisaniu czy literówce.
ETKA aktualna obecnie wersja 7.0 aktualizacja 597
Wrzucenie tego numeru do nowszego wydania ETKI nic nie daje bo producent juz i tak nie aktualizuje bazy danych części dla A80 :arrow: powód prosty Stary model :cry:

Jedyne rozwiązanie jakie mi się nasuwa to w/w przez Ciebie numery to części bez tzw części zastępczej.
Zapewne numery są nieaktywne ponieważ jakby nie patrzeć i jakby nie szukać po ETCE i ELSIE nic nie występuje pod takim numerem.


Dla większej pewności wrzuciłem podane przez Ciebie numery tj
8A0412355A oraz 8A0412355B

Do wyszukiwarki sklep.intercars.com.pl
numery występują jako części zamienne. Ich opis jest śladowy tylko ogólniki jednak ich stan magazynowy w prawie wszystkich przypadkach wynosi 0 czyli teoretycznie jest niedostępny.
Poza tym czytając opisy części jest tam wyraźnie napisane, że towar występuje bez łożyska kulkowego. czyli sama poduszka i/lub jako zestaw naprawczy innego zestawu w przypadku pozycji firmy BOGE

Drążąc temat myślę ze VW/AUDI na początku produkcji wypuściło te częsci jako osobne podzespoły z możliwością wymiany tylko poszczególnych elementów tzn samej gumy lub łożyska a dopiero później wprowadziła jeden typ poduszki jako zintegrowana całość z łożyskiem.

Jak pisałem wcześniej ETKA wskazuje tylko jeden typ poduszki dla wszystkich modeli Audi 80 B3 i B4 niezależnie czy to diesel, benzyna R4/R5 czy V6, ośka czy Quattro, Limo, Avant, Coupe, Cabrio, dla wszystkich roczników.
Szukałem na wiele różnych sposobów i za każdym razem jest tylko jeden numer tejże poduszki tj: 8A0412323D


Może ktoś z Klubowiczów dysponuje jakimś starszym wydaniem ETKI tj 6.0 lub 5.0
może tam będzie jakaś wzmianka odnośnie tych numerów.
Jednak wątpię aby cokolwiek się wtedy zmieniło gdyż ostatnim razem w ASO Skody szkukając przewodów paliwowych do Felicji AEX 1999r
Okazało się ze Numery VW jest nieaktualny i trzeba było przeszukiwac papierowe katalogi w segregatorach gdyż ten model posiadał stary typ oznaczenia części tzn numery starej skody ( tak jak skoda 105, 120, favorit ) i one się niepokrywają z aktualnymi numerami.

W Audi i VW tak samo występuja stary system katalogowania części tj numery zaczynające się od np
357 XYZ XYZ (x)
811 XYZ XYZ (x)
171 XYZ XYZ (x)

Jeśli ktoś ma jakieś dodatkowe info nie pisze bo przyda się potomnym.

Awatar użytkownika
tomek1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1527
Rejestracja: 09 maja 2008, 11:45
Lokalizacja: Marki

Post autor: tomek1982 » 22 gru 2010, 10:13

Tak jak widmo podal nr taki jest i tego nr trzeba sie trzymac z racji tej ze nie kupuje poduch nigdzie indziej jak w aso to tego problemu nie mam.
co do dwoch wysokosci duzego znaczenia to nie ma poniewaz czy to febi czy topran to te pare mm i tak sie splaszczy.Głupia poducha febi po przejechaniu 300 km okropnie sie plaszczy w granicach nawet 4mm .
Dlatego nie polecam kupywania febi przewiozlem sie na dwoch kompletach tych poduch,zakladajac raz i zmieniajac za miesiac na kolejny komplet Febi myslac ze trefna partia ,po prostu nie wytrzymuja w naszych audiolakach i tyle a jak zmienialem amory po ponad roku ,to poduchy ori byly nie naruszone i nie splaszczone

Awatar użytkownika
tomekk666
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1508
Rejestracja: 12 kwie 2009, 11:46
Lokalizacja: Iława

Post autor: tomekk666 » 22 gru 2010, 10:21

widmo, dzięki bardzo za skrupulatne wyjaśnienie wszystkiego, należy się duże <piwo>
Na to nie wpadłem, że na pierwszy rzut dwie różne poduchy można zastąpić jedną ;-)
Co do firm to też przejechałem się na Febi, ale to nic dziwnego ta firma jest tzw "pakowaczem" także różnie bywa :roll:

bondi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 14
Rejestracja: 13 gru 2007, 17:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: bondi » 23 mar 2011, 23:28

Przeglądam różne fora i czytam rady oraz spostrzeżenia na temat zużytych poduszek kolumny mcphersona... Czy może mi ktoś powiedzieć czy w końcu mcpherson może mieć luz góra dół (po podniesieniu auta oczywiście) ?? Czy to jest ewidentną oznaką uszkodzonej poduszki??

Wg mnie luz musi tam być ze względu na to iż kolumna nie jest połączona na sztywno z nadkolem, tylko nie "wybita" poduszka powinna kasować go na tyle aby nie możliwe było poruszanie całą kolumną za pomocą ludzkich rąk.

Jeśli sie myle to proszę o sprostowanie.

Awatar użytkownika
andi77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2114
Rejestracja: 03 lip 2010, 16:35
Lokalizacja: Lubelskie (LWL)

Post autor: andi77 » 23 mar 2011, 23:34

bondi, Zgadza się... jak auto jest na podnośniku, to luz będzie. Zobacz konstrukcję górnego mocowania... to skumasz o co chodzi :roll:

noorbi

Post autor: noorbi » 24 mar 2011, 10:25

Luz zawsze będzie. To normalne.
Jeśli sami możemy go wyczuć na podnośniku to już oznaka zużytych poduch od mcphersona.

Awatar użytkownika
monkahead
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 562
Rejestracja: 04 maja 2009, 10:41
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: monkahead » 24 mar 2011, 14:39

Poniewaz pracuje w branzy Automotive i firma w ktorej pracuje jest dostawca amortyzatorow na pierwszy montaz do Audi oraz produkuje czesci na rynek wtorny do praktycznie wszystkich marek dlatego postaram sie cos wyjasnic.

Bardzo rzadko zdaza sie taka sytuacja, zeby dana czesc dostarczal tylko jeden dostawca. Wyobrazmy sobie sytuacje ze fabryka dostawcy spalila sie ... czego konsekwencja jest calkowity brak danego komponentu czyli zatrzymanie lini produkcyjnej, co oczywiscie pociaga za soba ogromne koszta. Dlatego w wiekszosci przypadkow jest tak, ze za 1 komponent odpowiada 2 dostawcow. Jesli jeden ma problemy techniczne albo jakosciowe, wtedy zwieksza sie zamowienie u drugiego. Jak obaj sa OK to powiedzmy ze jada 50/50 ... to w bardzo duzym uproszczeniu.

W dokumentacji technicznej Audi dana czesc, np. lozysko amortyzatora, moze wystepowac pod jednym numerem rysunku np: 8A0412323D ale podlacza sie do tej dokumentacji inne czesci, fizycznie identyczne ale z innego materialu lub od innego dostawcy i one beda mialy juz inne numery.

8A0412323D (master) >> 8A0 412 355A
................................... >> 8A0 412 355B, etc.

Na pierwszy rzut oka moze sie to wydawac niejasne ale generalnie tzw. 'charted drawing' stosuje bardzo wielu producentow i dostawcow. ETKA pomimo tego ze ma ogrom czesci jest bardzo uproszczona, zauwazcie ze nie ma tam zadnego rysunku wykonawczego (detalu), sa tylko rysunki zlozeniowe.

Jesli chodzi o roznice wymiarowe to inaczej moze wygladac poduszka amortyzatora dostarczana na pierwszy montaz do Audi, a inaczej ta sama poducha idaca na tzw. rynek wtorny, gdzie nieukrywajmy czesto stosuje sie czesci gorsze (czyt. tansze) jakosciowo. Jest to powszechnie stosowana polityka w tym biznesie. Nie na darmo sie przeciez mowi, ze auta dzisiaj skladaja ksiegowi, a nie inzynierowie. Niestety jest to smutna prawda ... bryki z lat 90tych jak Audi 80 czy Merc W124 to juz historia. Dzisiaj auta sa liczone na 200tys km :) Pozatym zauwazcie ze oryginal pochodzi z 94 roku, a zamiennik z 2011 ... 17 lat tluka to na tym samym narzedziu? Mowy nie ma, wiec jest calkiem mozliwe ze nie kontroluja juz nawet tak bardzo procesu produkcyjnego i tolerancje wysokosci detalu rzedu +/- 4mm to standard dla rynku wtornego. Przeciez klient indywidualny nie ma dostepu do rysunkow wykonawczych, ani nie moze pomierzyc wszystkich wymairow na detalu wiec tak naprawde nie moze we wlasnym zakresie sprawdzic czy zamiennik zostal wykonany zgodnie z dokumentacja czy nie. Stad tez biora sie roznice w cenie zamiennikow, co golym okiem mozna zauwazyc w ich jakosci wykonania.

Awatar użytkownika
Kolczat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7532
Rejestracja: 07 kwie 2009, 23:11
Imię: Marcin
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG+lpg
Lokalizacja: Lędziny
Kontakt:

Post autor: Kolczat » 24 mar 2011, 23:48

monkahead, zmusiles mnie do przeczytania tak obszernego postu o tej porze i zmuszasz mnie jednoczesnie do sprostowania paru zdan:
monkahead pisze:Dlatego w wiekszosci przypadkow jest tak, ze za 1 komponent odpowiada 2 dostawcow. Jesli jeden ma problemy techniczne albo jakosciowe, wtedy zwieksza sie zamowienie u drugiego. Jak obaj sa OK to powiedzmy ze jada 50/50 ... to w bardzo duzym uproszczeniu.
wiec tak zaczne od tego ze pracuje w fabryce fiata (wiem ze to nie ta bajka, ale opisujemy ogolne zasady zarzadzania produkcja) oraz studiuje zarzadzanie ;]
wiec tak, ksiazkowe przyklady zarzadzania nawet nakazuja korzystac z przynajmniej dwoch dostawcow w celu unikniecia krachu firmy, ale... nikt nie bierze na pierwszy montaz dwoch roznych detali, podam przyklad przekladni kierowniczej w mojej fabryce, korzystamy z uslug firmy TRW, napewno jest jakas inna w zapleczu, ktora w razie W zaczyna nam je produkowac, wiec moim zdaniem nie ma opcji, aby auta ktorymy jezdzimy mialy rozne poduszki montowane (choc i tak pewno sa juz po ilosci km wymienione) bo musze miec te same...
monkahead pisze:Jesli chodzi o roznice wymiarowe to inaczej moze wygladac poduszka amortyzatora dostarczana na pierwszy montaz do Audi, a inaczej ta sama poducha idaca na tzw. rynek wtorny, gdzie nieukrywajmy czesto stosuje sie czesci gorsze (czyt. tansze) jakosciowo.
na to mam inna odpowiedz bo pierwsza prace jaka mialem to fabryka Delphi, gdzie produkowalem elektryczne uklady wspomagania i tam produkowalo sie ten podzespol na pierwszy montaz dla fiata i opla, obok byla linia czysci zamiennych (rynek wtorny) byly one produkowane z tego samego materialu i w taki sam sposob... z reszta w tej chwili tez produkuje niekiedy czesci zamienne do samochodow i sa one naprawde identycznie produkowane, wiec nie zgadzam sie z ta opinia
monkahead pisze:auta dzisiaj skladaja ksiegowi, a nie inzynierowie.
teraz sie zgadzam, ale powod jest taki... kto zarobil wiecej? mercedes za czasow 190tek, 124ek produkujac nie znieszczalne kolubryny czy citroen produkujac heble gdzie trzeba bylo wymieniac kazda czesc kilkukrotnie? oczywiscie ze citroen, teraz liczy sie biznes, a biznes sie robi nie na sprzedazy samochodu a na jego serwisowaniu i o tym nie pamietaja ludzie kupujacy nowe auto w salonie...
monkahead pisze:Mowy nie ma, wiec jest calkiem mozliwe ze nie kontroluja juz nawet tak bardzo procesu produkcyjnego i tolerancje wysokosci detalu rzedu +/- 4mm to standard dla rynku wtornego.
a mnie jednak wydaje sie ze roznice wynikaja z roznorodnosci nadozia audi 80, bo te niski np. mogly by montowane do cabrio czy jakiejs sportowej wersji, a wysokie do komfortowego avanta czy sedana, badz bledu wykonawczego firmy produkujacej zamiennik (nie mylic z czesciami zamiennymi wspomnianymi wyzej)

ahhh, udalo mi sie... nie odbieraj tego psotu jako jakiegos ataku na Ciebie, lubie dobra dyskusje na poziomie, a Twoje argumenty wydaly mi sie inteligentne, choc sprzeczne z moimi, takze teraz Twoja kolej ;]

Awatar użytkownika
monkahead
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 562
Rejestracja: 04 maja 2009, 10:41
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: monkahead » 25 mar 2011, 15:01

Kolczat pisze:ahhh, udalo mi sie... nie odbieraj tego psotu jako jakiegos ataku na Ciebie, lubie dobra dyskusje na poziomie, a Twoje argumenty wydaly mi sie inteligentne, choc sprzeczne z moimi, takze teraz Twoja kolej ;]
- Alez w zadnym wypadku.

Moim zdaniem wszystko zalezy od zakladu produkcyjnego i w sumie nie ma to wiekszego znaczenia czy to Audi czy Fiat, kazda z tych firm ma swoj proces, pewne rzeczy sie rozna, inne sa takie same: 6Sigma, Lean, 5S, ISO, etc. U nas jest wyrazna roznica pomiedzy OE, OES oraz AM (after market). Juz raz pisalem an forum ze amortyzator OE zawsze bedzie najlepszy, OES oraz AM maja inne (czyt. tansze) zestawy zaworowe, ktore pozwalaja zaoszczedzic troche kasy, a roznice sa nie do zauwazenia dla uzytkownika. Najlepsze sa amory tzw. SPORT, 2x drozsze niz zwykle, a faktyczna rownica w cenie na fabryce wynosi 1-2 Euro! Ale to jest info tylko dla ludzi z branzy. Takze u nas na fabryce roznica wystepuje.

Podam jeszcze taki przyklad, bo mam Forda Escorta MkVII. Montowali do niego 2 rozne przekladnie kierownicze. Jedna od TRW, druga od Wuelfrahta, maja inny sposob mocowania przewodow oraz inne srednice simmeringow. Oczywiscie oba przypadki sa realne: 1 czesc lub 2 rozne czesci do tego samego modelu, wszystko zalezy od polityki koncernu. VW ma np. bardzo zblizone konstrukcje amorow do Polo, Golfa i jeszcze chyba z 2 innych aut wlasnie w celu ciecia kosztow.

Czy przekladnie do Fiata pochodza z TRW Czechowice-Dziedzice? Kumpel uruchamial tam projekt przekladni do Megane III.
Kolczat pisze:teraz liczy sie biznes, a biznes sie robi nie na sprzedazy samochodu a na jego serwisowaniu i o tym nie pamietaja ludzie kupujacy nowe auto w salonie...
To oczywiscie prawda w 100%, latwo mozna zauwazyc, nowy model co 4 lata, FL co 2. Kiedys klepalo sie to samo auto 8-10 lat wiec wszystkie wpadki konstrukcyjne mozna bylo poprawiac latami. Teraz przy projektowaniu kladzie sie glownie nacisk zeby bylo tanio i najlepiej zeby dalo sie zastapic 2 stare czesci 1 nowa :/ Tanie w produkcji, drogie w serwisie ale koncerny maja z tego niezla kase!
Kolczat pisze:a mnie jednak wydaje sie ze roznice wynikaja z roznorodnosci nadozia audi 80, bo te niski np. mogly by montowane do cabrio czy jakiejs sportowej wersji, a wysokie do komfortowego avanta czy sedana, badz bledu wykonawczego firmy produkujacej zamiennik (nie mylic z czesciami zamiennymi wspomnianymi wyzej)
Tutaj przyczyn moze byc wiele, ciezko je wybadac, mozna jedynie sugerowac sie obecna polityka branzy automotive.

Generalnie temat jest na odrebna, dluuuuuga dyskusje :) A jak sie pracuje we Fiacie?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Amortyzatory i sprężyny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl