[B4 ABK] Sygnały +12V 'ładowanie' i 'ciepły'
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
[B4 ABK] Sygnały +12V 'ładowanie' i 'ciepły'
Witam
Szukam dwóch sygnałów sterujących (niskoprądowe) o zwykłym samochodowym napięciu ~12V.
1. +12V pojawiające się po rozpoczęciu ładowania przez alternator (gdy kontrolka "aku" gaśnie).
2. +12V pojawiające się gdy silnik jest ciepły, ma np. 30*C (lub byle ileś), albo wyłącza się "ssanie" czy cokolwiek innego.
Potrzebuje tych sygnałów do sterowania dogrzewacza wody takiego jak w 1Z. Równie dobrze zamiast pojawiać się napięcie może zanikać, pojawiać się czy zanikać masa, cokolwiek co mogę wykorzystać.
Pozdrawiam!
Szukam dwóch sygnałów sterujących (niskoprądowe) o zwykłym samochodowym napięciu ~12V.
1. +12V pojawiające się po rozpoczęciu ładowania przez alternator (gdy kontrolka "aku" gaśnie).
2. +12V pojawiające się gdy silnik jest ciepły, ma np. 30*C (lub byle ileś), albo wyłącza się "ssanie" czy cokolwiek innego.
Potrzebuje tych sygnałów do sterowania dogrzewacza wody takiego jak w 1Z. Równie dobrze zamiast pojawiać się napięcie może zanikać, pojawiać się czy zanikać masa, cokolwiek co mogę wykorzystać.
Pozdrawiam!
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
1. Wykrywanie ładowania to zostaje tylko podłączanie pod kontrolkę ładowania (choć nie polecam) albo układ wykrywający wzrost napięcia np. jakiś automatyczny włącznik świateł z allegro. Chyba że może być plus po uruchomieniu silnika.
2. Na allegro można dostać takie ale od 50°C w górę: http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... +termiczny
2. Na allegro można dostać takie ale od 50°C w górę: http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... +termiczny
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Tak od pompki, grzałki sondy i jeszcze zasilania wtryskiwaczy benzynowych jest jeden przekaźnik. Ale też widzę jedną wadę tego rozwiązania włącza się w momencie kręcenia rozrusznikiem.
EDIT
Ale jeszcze można by jeszcze wmieszać w ten układ styk X czyli odłączanie napięcia w momencie gdy rozrusznik pracuje.
EDIT 2
Jeszcze można by użyć przekaźnika czasowego 1DRP http://www.ase.hoste.pl/pkz.html podłączonego pod sygnał z pompy aby np. po 5 sekundach od odpalenia silnika załączył podgrzewacz. Wtedy też zniknąłby problem z załączeniem tuż po włączeniu zapłonu i przy pracy rozrusznika. Tylko ten przekaźnik kosztuje 40zł > http://www.ase.hoste.pl/cennik.html
EDIT
Ale jeszcze można by jeszcze wmieszać w ten układ styk X czyli odłączanie napięcia w momencie gdy rozrusznik pracuje.
EDIT 2
Jeszcze można by użyć przekaźnika czasowego 1DRP http://www.ase.hoste.pl/pkz.html podłączonego pod sygnał z pompy aby np. po 5 sekundach od odpalenia silnika załączył podgrzewacz. Wtedy też zniknąłby problem z załączeniem tuż po włączeniu zapłonu i przy pracy rozrusznika. Tylko ten przekaźnik kosztuje 40zł > http://www.ase.hoste.pl/cennik.html
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Bardzo fajny ten przekaźnik który kryje się pod twoim linkiem. Myślę że kilkusekundowe opóźnienie rozwiąże sprawę. Gdybym użył tego przekaźnika potrzebne by mi były jeszcze dwa inne gdyż już wiem jakie napięcia użyje:
- napięcie załączające grzanie w momencie gdy włączona jest instalacja LPG (ze STAG-200)
- napięcie załączające grzanie gdy uruchomiony jest silnik (z pompy, z opóźnieniem)
- napięcie wyłączające grzanie gdy silnik się nagrzeje (z cewki elektrozaworu LPG)
I poważnie się zastanawiam czy do realizacji tego użyć układu elektronicznego który wykonam samodzielnie, o ile ktoś mi to zaprojektuje. Dopiero na końcowym stopniu zastosuje jeden zwykły ale na duży prąd przekaźnik. Powinno to wyjść tanio i niezawodnie.
[ Dodano: 2011-10-16, 18:41 ]
Zastanowiłem się i mam już schemat układu który mi zapewni to czego mi trzeba, włącznie z regulacją opóźnienia. Koszt elementów tego układu to będzie jakieś 4zł <urodziny>
- napięcie załączające grzanie w momencie gdy włączona jest instalacja LPG (ze STAG-200)
- napięcie załączające grzanie gdy uruchomiony jest silnik (z pompy, z opóźnieniem)
- napięcie wyłączające grzanie gdy silnik się nagrzeje (z cewki elektrozaworu LPG)
I poważnie się zastanawiam czy do realizacji tego użyć układu elektronicznego który wykonam samodzielnie, o ile ktoś mi to zaprojektuje. Dopiero na końcowym stopniu zastosuje jeden zwykły ale na duży prąd przekaźnik. Powinno to wyjść tanio i niezawodnie.
[ Dodano: 2011-10-16, 18:41 ]
Zastanowiłem się i mam już schemat układu który mi zapewni to czego mi trzeba, włącznie z regulacją opóźnienia. Koszt elementów tego układu to będzie jakieś 4zł <urodziny>
- karolas123
- Forum Audi 80
- Posty: 1616
- Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
- Lokalizacja: Białystok
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
- karolas123
- Forum Audi 80
- Posty: 1616
- Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
- Lokalizacja: Białystok
Jezeli zobaczyłbym otwarty altek napewno bym cos podpowiedział. Starsze alternatory miały nawet oddzielny konektor na którym pojawiało sie napiecie po wzbudzeniu. Regulator na audi altu jest na nim ale nie wiele tam zobaczysz bo jest połaczony ze szczotkotrzymaczem, aczkolwiek reki nie dam za to obciac. Jesli masz troche zdolnosci elektrotechnicznych i miernik to mysle ze bez problemu znajdziesz.
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
- karolas123
- Forum Audi 80
- Posty: 1616
- Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
- Lokalizacja: Białystok
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Ja mam pod wzbudzenie podpięta cewke przekaźnika który zasila dołożone świece żarowe ogrzewające układ chłodzenia. Wszystko działa od roku i nic się nie dzieje. U mnie przy alternatorze jest wpinana wtyczka na 2 przewody, potem jest łączona z inna wtyczka z której wychodzi tylko jeden przewód i w ten przewód wpiąłem się z kabelkiem, który leci do wyłącznika termicznego (zamocowanego na wężu idącym do nagrzewnicy) potem kabelek idzie przełącznika dwupołożeniowego zamontowanego w kokpicie i wraca na przekaźnik.
U siebie mam alternator 70A, i włącznik w kabienie umożliwia włączenie jednej lub dwóch świec. Trzech na raz nie chciałem żeby nie robić za duzego obciązenia. Jedna świeca to koło 12A, + światła + radio itp + naładowanie aku w dieslu.
U siebie mam alternator 70A, i włącznik w kabienie umożliwia włączenie jednej lub dwóch świec. Trzech na raz nie chciałem żeby nie robić za duzego obciązenia. Jedna świeca to koło 12A, + światła + radio itp + naładowanie aku w dieslu.