[1.9TDI 1Z] Podgrzewacz płynu chłodniczego.
- M@rcus
- Forum Audi 80
- Posty: 1037
- Rejestracja: 18 sty 2007, 11:22
- Lokalizacja: Lublin-Zakrzówek
- Kontakt:
Panowie pytanko, dzisiaj zlepiłem cały układ do kupy tak jak w poście na poprzedniej stronie, wszystko pięknie, podłączyłem się pod 12V po stacyjce jako wyzwolenie i po włączeniu pali mi bezpiecznik w skrzynce, siedzi tam bezpiecznik 15, może być za mały? kurcze sprawdzałem wszystko jeszcze raz i okazuje się być ok, jaki proponujecie włożyć by było bezpiecznie?30?
- rodzynek87
- Forum Audi 80
- Posty: 382
- Rejestracja: 10 paź 2010, 16:06
- Lokalizacja: Gdynia
Podłącz samo wyzwolenie przekaznika szeregowo z amperomierzem zmierz jaki prądzik bierze(chociazby bezposrednio do ako) i bedzie wiadomo;) jakby Ci sie mocino chciało to wez szeregowo podłącz amperomierz pod ten bezpiecznik od stacyjki i zobacz jaki amperarz jest na tym obwodzie ..nie radze podłanczac na chybił trafił wiekszego bezpiecznika -
Koledzy mam or instalacje i podgrzewacz w cabrio 1,9 tdi z 1999 roku i postanowiłem się przyjrzeć temu bliżej ponieważ zaczęło mi się dymić z pod maski :) heh. Dymiło się bo nie było płynu i świece pracowały bez chłodzenia ale już zalałem świeżutkim płynem i jest ok. dodatkowo wyprowadziłem sygnał na 3 diody z trzech świec żeby widzieć jak pracują i na wężu który wchodzi zamontowałem termometr. Jestem jeszcze w trakcie obserwacji ale mniej więcej wygląda to tak :
zaznaczam ze u mnie dziś -20 stopni C :)
po załączeniu zapłonu grzeją świece w silniku i podgrzewają komorę spalania i po uruchomieni silnika po około 20 sek zapalają się dwie diody od świec podgrzewających płyn, grzeją chwilkę i potem wyłączają się dwie i zapala jedna ( dodam że sterowanie jest z ECU i świece są wyzwalane dwoma przekaźnikami umieszczonymi pod kierownicą 214 i 213 -- u mnie 213 to dwie świece a 214 jedna ) po chwili zapalają się wszystkie trzy diody czyli grzeją wszystkie świece. po około 3- 4 minutach termometr z - 16 pokazywał już + 28 stopni. I specjalnie wyłączyłem silnik żeby przekonać się czy podgrzewanie uruchomi się ponownie. I oczywiście się uruchomiło w takim samym cyklu jak na początku najpierw 2 potem jedna a potem wszystkie trzy.
Musze jeszcze zmierzyć po jakim czasie świece się wyłączą i do jakiej temp. dogrzeją płyn na małym obiegu. Oczywiście będzie to uzależnione od temp zewnętrznej ale może komuś się przydadzą moje doświadczenia . I jeszcze jedno Jeżeli robicie koledzy własną instalacje pod ogrzewać to koniecznie grubymi tak ze 3 może 4 mm kw przewodami samochodowymi i zabezpieczenie 80 A i porządne przekaźniki, ja bym dodatkowo założył jeszcze jakiś termistor żeby wykluczyć grzanie świec bez płynu np i rozgrzanie całego podgrzewacza na maxa tak że topi przewody :shock: . Inaczej Wasze piękne Audiczki pójdą z dymem :evil: i nic z nich nie zostanie. Niedaleko bardzo bowiem są przewody paliwowe i filtr paliwa, tak że chałtury nie ma co odpierniczać bo masakra. Ale jak wszystko zrobicie jak należy to podgrzewacz to super sprawa:):):)
pozdrawiam kolegów i napisze jeszcze o tych temperaturach wyłączenia świec podgrzewacza.
zaznaczam ze u mnie dziś -20 stopni C :)
po załączeniu zapłonu grzeją świece w silniku i podgrzewają komorę spalania i po uruchomieni silnika po około 20 sek zapalają się dwie diody od świec podgrzewających płyn, grzeją chwilkę i potem wyłączają się dwie i zapala jedna ( dodam że sterowanie jest z ECU i świece są wyzwalane dwoma przekaźnikami umieszczonymi pod kierownicą 214 i 213 -- u mnie 213 to dwie świece a 214 jedna ) po chwili zapalają się wszystkie trzy diody czyli grzeją wszystkie świece. po około 3- 4 minutach termometr z - 16 pokazywał już + 28 stopni. I specjalnie wyłączyłem silnik żeby przekonać się czy podgrzewanie uruchomi się ponownie. I oczywiście się uruchomiło w takim samym cyklu jak na początku najpierw 2 potem jedna a potem wszystkie trzy.
Musze jeszcze zmierzyć po jakim czasie świece się wyłączą i do jakiej temp. dogrzeją płyn na małym obiegu. Oczywiście będzie to uzależnione od temp zewnętrznej ale może komuś się przydadzą moje doświadczenia . I jeszcze jedno Jeżeli robicie koledzy własną instalacje pod ogrzewać to koniecznie grubymi tak ze 3 może 4 mm kw przewodami samochodowymi i zabezpieczenie 80 A i porządne przekaźniki, ja bym dodatkowo założył jeszcze jakiś termistor żeby wykluczyć grzanie świec bez płynu np i rozgrzanie całego podgrzewacza na maxa tak że topi przewody :shock: . Inaczej Wasze piękne Audiczki pójdą z dymem :evil: i nic z nich nie zostanie. Niedaleko bardzo bowiem są przewody paliwowe i filtr paliwa, tak że chałtury nie ma co odpierniczać bo masakra. Ale jak wszystko zrobicie jak należy to podgrzewacz to super sprawa:):):)
pozdrawiam kolegów i napisze jeszcze o tych temperaturach wyłączenia świec podgrzewacza.
- M@rcus
- Forum Audi 80
- Posty: 1037
- Rejestracja: 18 sty 2007, 11:22
- Lokalizacja: Lublin-Zakrzówek
- Kontakt:
Witam, potrzebuje porady,zrobiłem instalację podgrzewacza według schematu kolegi powyżej, tj.
I Tak mam 2 przekaźniki 40A,pod jeden podłączona 1 świeca, pod drugi 2 świece, do pinu:
87 - podałem bezpośrednio 12V z aku,
30 - wyjście na świece żarowe,
85 - masa z akumulatora,
86 - +12V po stacyjce z włącznikiem.
Czy do pinu 87a ma również coś być podłączone?
Objaw jest taki że jak włączę to pali mi bezpiecznik 15 w skrzynce bezpieczników, a jak ominę włącznik i chce podać +12V aby wzbudzić to dość solidnie iskrzy przewód,i coś strzeliło w przekaźniku.
Co robię nie tak?
I Tak mam 2 przekaźniki 40A,pod jeden podłączona 1 świeca, pod drugi 2 świece, do pinu:
87 - podałem bezpośrednio 12V z aku,
30 - wyjście na świece żarowe,
85 - masa z akumulatora,
86 - +12V po stacyjce z włącznikiem.
Czy do pinu 87a ma również coś być podłączone?
Objaw jest taki że jak włączę to pali mi bezpiecznik 15 w skrzynce bezpieczników, a jak ominę włącznik i chce podać +12V aby wzbudzić to dość solidnie iskrzy przewód,i coś strzeliło w przekaźniku.
Co robię nie tak?
A może kolega ma uszkodzone świece ? Podłącz do aku i przez amperomierz i zobaczysz ile prądu pobiera ma być ok 12 A. A może mieć świeca zwarcie i wtedy będzie lipa.
Do 87a nie musisz nic podłączać. A przekaźnik sprawdź podpinając 12V do styków 85 i 86 i wtedy cewka zamknie obwód pomiędzy 30 a 87 i poda zasilanie na świece. I nic ma nie iskrzyć bo zasilasz cewkę przekaźnika czyli pracujesz na niskoprądowym obwodzie.
Do 87a nie musisz nic podłączać. A przekaźnik sprawdź podpinając 12V do styków 85 i 86 i wtedy cewka zamknie obwód pomiędzy 30 a 87 i poda zasilanie na świece. I nic ma nie iskrzyć bo zasilasz cewkę przekaźnika czyli pracujesz na niskoprądowym obwodzie.
- misiekdzwon
- Forum Audi 80
- Posty: 599
- Rejestracja: 12 lis 2007, 19:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Złotoryja
Znalazłem takie coś http://www.allegromat.pl/aukcja120114
W bloku ewidentnie jest wczepiony podgrzewacz w miejscu zaślepki mrozowej, a skoro pasuje tzn, że może to być ori grzałka pod 230V? Ma ktoś może jakieś info na ten temat?
W bloku ewidentnie jest wczepiony podgrzewacz w miejscu zaślepki mrozowej, a skoro pasuje tzn, że może to być ori grzałka pod 230V? Ma ktoś może jakieś info na ten temat?
- misiekdzwon
- Forum Audi 80
- Posty: 599
- Rejestracja: 12 lis 2007, 19:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Złotoryja
W intercarsie można kupić podgrzewacz http://www.defa.com/doc/700/715.pdf
a także dobrać z innego modelu silnika pod te zaślepki mrozowe w bloku 1Zta
http://kompletacje.intercars.com.pl/defa
Info http://www.auto-swiat.pl/node/434002
W sumie żeby montaż ogrzewania miał sens trzeba wydać 1000 zł (grzałka + wentylator do auta), doliczając koszta energii bardziej się opłaca kupić webasto (500 zł) i paliwo za resztę kasy, co wystarczyło by na 200 pół godzinnych podgrzań auta
a także dobrać z innego modelu silnika pod te zaślepki mrozowe w bloku 1Zta
http://kompletacje.intercars.com.pl/defa
Info http://www.auto-swiat.pl/node/434002
W sumie żeby montaż ogrzewania miał sens trzeba wydać 1000 zł (grzałka + wentylator do auta), doliczając koszta energii bardziej się opłaca kupić webasto (500 zł) i paliwo za resztę kasy, co wystarczyło by na 200 pół godzinnych podgrzań auta
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Hehe ,wiadomo :mrgreen: Poza tym ,w odróżnieniu od tych grzałek na prąd ,webasto można sobie odpalić kiedy się chce i gdziekolwkiek jesteśmymisiekdzwon pisze:W sumie żeby montaż ogrzewania miał sens trzeba wydać 1000 zł (grzałka + wentylator do auta), doliczając koszta energii bardziej się opłaca kupić webasto (500 zł) i paliwo za resztę kasy,
Pół godziny nie ma potrzeby ,przy webasto o mocy 5 tys watt ,po 15 minutach mamy ok.50-60 stopni w kilkunastostopniowe mrozy 8-) Już niedługo temat wszelkiego rodzaju podgrzewaczy ,dogrzewaczy itd .będzie tematem nr.1 :mrgreen:misiekdzwon pisze: co wystarczyło by na 200 pół godzinnych podgrzań auta
-
- Audi 80 Klub
- Posty: 768
- Rejestracja: 21 wrz 2008, 21:44
- Lokalizacja: Dąbrowa Tarnowska
Panowie myślę coś takiego do swojego autka założyć
http://moto.allegro.pl/grzalka-12v-podg ... 39371.html
z racji z tego ze mam gaz zbliża się zima i żeby szybciej się autko i parownik nagrzewał
http://moto.allegro.pl/grzalka-12v-podg ... 39371.html
z racji z tego ze mam gaz zbliża się zima i żeby szybciej się autko i parownik nagrzewał
- misiekdzwon
- Forum Audi 80
- Posty: 599
- Rejestracja: 12 lis 2007, 19:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Złotoryja
Ty akurat masz silnik AAH i tam masz za pewne alternator 120 A co faktycznie wystarczy na zasilenie tych grzałek. Jednak to co jest w opisie, że alternator 70A da radę to bzdura, będzie deficyt prądowy. Alternat będzie pracował na maxa, a reszta brakującego prądu będzie pobierana z akumulatora, co przy porannych mroźnych odpaleniach będzie zużywało mocno akumulator. 90 A to takie minimum w benzynie, a w diezlu 120A musi być (grzeją jeszcze świece żarowe po odpaleniu)slawek88yo pisze:Panowie myślę coś takiego do swojego autka założyć
http://moto.allegro.pl/grzalka-12v-podg ... 39371.html
z racji z tego ze mam gaz zbliża się zima i żeby szybciej się autko i parownik nagrzewał
-
- Audi 80 Klub
- Posty: 768
- Rejestracja: 21 wrz 2008, 21:44
- Lokalizacja: Dąbrowa Tarnowska