Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[b4 all] grzejący sie rezystor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

[b4 all] grzejący sie rezystor

Post autor: hudy » 23 lut 2012, 21:28

Witam.Panowie naprawialiśmy dziś u kumpla niedziałające podświetlanie w przełącznikach szyb.Niestety nie kupił diod na 12V tylko dokupił do nich rezystory.Pomyślałem niech mu będzie trochę więcej lutowania ale cóż zrobić.Po założeniu wszystkiego zauważyłem że strasznie grzeją się te rezystory.Po paru minutach nie można ich dotknąć tak są gorące.Nawet cały przełącznik się od niego nagrzewa.Może ktoś mi wyjaśnić dlaczego tak się dzieje??

Tomcio90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 234
Rejestracja: 10 wrz 2009, 17:38
Lokalizacja: Sejny

Post autor: Tomcio90 » 23 lut 2012, 22:16

Jakiego koloru dioda i pod jakim napięciem pracuje? I jaki rezystor teraz założony

Awatar użytkownika
pawelrybak15
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4321
Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
Lokalizacja: Miasto
Kontakt:

Post autor: pawelrybak15 » 23 lut 2012, 23:56

Rezystor za małej mocy <ok>

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 24 lut 2012, 16:10

Dioda jest czerwona 3mm, a rezystor ma paski czerwony,czarny,brązowy i złoty.Znalazłem tylko tyle że takie paski oznaczają wartość rezystancji 200 ohms

Awatar użytkownika
pawelrybak15
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4321
Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
Lokalizacja: Miasto
Kontakt:

Post autor: pawelrybak15 » 24 lut 2012, 18:59

I=U/R czyli Prąd = Napięcie/Rezystancja. Wynika zatem z tego, że 200 ohm rezystor ogranicza prąd diody do 72mA, a to jest O WIELE za dużo. Znamionowy prąd pracy dla diod LED o ile się nie mylę wynosi 20mA, więc ten rezystor ma po pierwsze za małą moc (moc chyba nie jest podawana kodem paskowym) a po drugie za małą rezystancję, diody szybko szlag trafi !
Przy napięciu 14,4V rezystor powinien mieć 720ohm, w praktyce można z powodzeniem zastosować 1k ohm co da prąd w zaokrągleniu 15mA a przy takim prądzie dioda świeci niewiele słabiej niż przy 20mA.
Wymień rezystory na 1k 1W i problem nagrzewania zniknie na 100% <ok>

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 24 lut 2012, 19:17

pawelrybak15 pisze: Znamionowy prąd pracy dla diod LED o ile się nie mylę wynosi 20mA
Nie do końca może kiedyś to i owszem bo nie było takiego wyboru jak dzisiaj.

Awatar użytkownika
pawelrybak15
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4321
Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
Lokalizacja: Miasto
Kontakt:

Post autor: pawelrybak15 » 24 lut 2012, 20:43

Mam na myśli najzwyklejsze diody LED, wiadomo że jakieś dużej mocy i inne cuda będą mieć większy prąd znamionowy <ok>

Tomcio90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 234
Rejestracja: 10 wrz 2009, 17:38
Lokalizacja: Sejny

Post autor: Tomcio90 » 26 lut 2012, 22:07

Daj rezystor 560-680 i pół wata i powinno być ok.

Awatar użytkownika
pawelrybak15
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4321
Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
Lokalizacja: Miasto
Kontakt:

Post autor: pawelrybak15 » 26 lut 2012, 22:27

Niech da 1k i nawet 1W, choć 0,5W styknąć powinno.

Awatar użytkownika
Marek85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 118
Rejestracja: 24 lis 2009, 09:40
Lokalizacja: Opole

Post autor: Marek85 » 16 lip 2014, 10:17

panowie dodajcie ważną informacje dla jakiego napięcia diód te oporności.

Awatar użytkownika
Szara80tkaTdi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2662
Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
Imię: Przemek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Timbuktu

Post autor: Szara80tkaTdi » 16 lip 2014, 13:32

zamiast sie bawic w dolutowywanie rezystorow, to sa juz dostepne w elektronicznych sklepach gotowe diody na 12V w cokole zarowki, nalezy wybrac sobie czerwony kolor, i ten plastik czerwony wydlubac od tylu przycisku, sam jedna taka obecnie testuje

bo faktycznie co jakis czas te zarowki padaja a przy okazji przyciski sa gorące

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 16 lip 2014, 21:57

panowie dodajcie ważną informacje dla jakiego napięcia diód te oporności
To nie jest takie proste jak się tobie wydaje. Żeby obliczyć jaki rezystor trzeba znać napięcie i pobór odbiornika i napięcie źródła.

Ktoś tu pisał "Niech da 1k i nawet 1W, choć 0,5W stuknąć powinno." i tu jest błąd diody można spalić bo także ważny jest moc opornika.

Złe wyliczenie skutkuje uszkodzeniem diody albo spaleniem rezystora albo słabym świeceniem.


Na elektrodzie masz darmowy program do wyliczania "asystent elektronika"

Awatar użytkownika
pawelrybak15
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4321
Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
Lokalizacja: Miasto
Kontakt:

Post autor: pawelrybak15 » 17 lip 2014, 22:51

W samochodowej instalacji jeśli nie zależy nam na wyciśnięciu maksymalnej ilości światła z diody można z powodzeniem dawać rezystor 1k o mocy 1W i nic się nie spali. W dwóch moich samochodach to sprawdzałem i wszystko jest OK. Najlepiej jednak dla pewności zrobić pomiar prądu pracy diody i porównać z danymi katalogowymi. Zaniżony prąd pracy nie szkodzi diodom, natomiast przekraczanie prądu znamionowego tak.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl